De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Met Mokio nog afwachten op welke positie die nu gaat geklikt worden. Centrale verdediger, linkervleugelverdediger of defensieve middenvelder. Bij de Duivels het meest nood aan CV, verdedigende middenvelders hebben we wel genoeg. En met De Cuyper, Moreira, Seys (kan op beide flanken) en in principe Dams als die snel weer de zandbank verlaat en sportief slimmere keuzes maakt, zitten we op de linksback ook wel goed.
Hoe komt ge bij Dams uit? Dat was het ook niet bij PSV.

Neen? Die werd toch beschouwd als een revelatie daar?
Volgens Sporza.be misschien, maar die zou gewoon weer op de bank verzeilen als iedereen topfit was. Nuttige speler dat wel.
Sowieso zou ik ook geen voorstander zijn om spelers na 10 goede wedstrijden voor hun club te bombarderen tot international.

Ik hoop dat Garcia inziet dat we tegen toplanden niet meer het spel moeten gaan maken. Op het WK moeten we starten in een egelstelling, met een snelle Doku, een pass van KDB in de diepte en onze beer vanvoor zie ik ons nog wel eens stunten. Onze analisten zullen dan wel roepen dat het wel beter moet, maar gezien de afgelopen interlands lijkt dit me gewoon de beste taktiek om ver te geraken.

Proberen hoog druk te zetten gaat faliekant aflopen met onze verdediging/middenveld.

Best eens het Nederland onder Louis Van Gaal op het WK in 2014 heel gedetailleerd bestuderen.
Die zijn toen in de halve finale geraakt met een middelmatige keeper, zeer middelmatige verdediging, half degelijk middenveld en een wereldaanval op leeftijd.

Cillessen, Ron Vlaar, Bruno Martins Indi, De Vrij (nu wel een goeie maar toen nog maar 22 jaar) --> dat is echt verre van wereldklasse.
En dan Kuijt, Blind, Nigel de Jong...
Maar wel Robben, Van Persie, Sneijder en Wijnaldum.
Op de bank zat er al helemaal niks bijzonders.

Niks is dus onmogelijk als je een strak plan hebt en dat goed uitvoert, en uiteraard het nodige geluk hebt (altijd nodig op eindtoernooien).

Best eens het Nederland onder Louis Van Gaal op het WK in 2014 heel gedetailleerd bestuderen.
Die zijn toen in de halve finale geraakt met een middelmatige keeper, zeer middelmatige verdediging, half degelijk middenveld en een wereldaanval op leeftijd.

Cillessen, Ron Vlaar, Bruno Martins Indi, De Vrij (nu wel een goeie maar toen nog maar 22 jaar) --> dat is echt verre van wereldklasse.
En dan Kuijt, Blind, Nigel de Jong...
Maar wel Robben, Van Persie, Sneijder en Wijnaldum.
Op de bank zat er al helemaal niks bijzonders.

Niks is dus onmogelijk als je een strak plan hebt en dat goed uitvoert, en uiteraard het nodige geluk hebt (altijd nodig op eindtoernooien).
Dat onderbouwt toch zijn stelling? Dat Nederland speelde naar Van Gaalse standaarden hyperdefensief.

Ik blijf die "flaterende Smets tijdens de PO's" toch maar een vreemd gegeven vinden. Er zijn een aantal factoren waarom we gefaald hebben, maar ons centraal verdedigingsduo was er daar geen van. Zo uitmuntend als tijdens de reguliere competitie was hij zeker niet, maar flaters? Of Smets er nu al altijd bij moet, is een andere zaak. Maar puur verdedigend gaat die het niet slechter doen dan Faes, De Winter of Debast en itt de eerste heeft hij nog veel groeimarge.

Soit. Mechele/Theate momenteel imo. En met Smets, Mokio en Kongolo kunt ge binnen een paar jaar uitpakken. En mannen als De Winter en Debast gaan er ook wel komen op iets kortere termijn als die eerste namen. Gewoon Faes zo ver mogelijk van de RD weghouden.

Eerst en vooral: natuurlijk moet Faes eruit. Daar is iedereen het over eens. Die kan het niet en zal het nooit kunnen en speelt ook niet meer op een clubniveau dat je hem op basis daarvan het voordeel van de twijfel moet geven. Pure spookrijder. Alle andere opties zijn beter, onmiddellijk of toekomstgericht.

Maar ik zag Smets de laatste tijd toch ook een paar keer onder druk domme dingen doen, slechte terugspeelballen waarbij hij Penders in de problemen bracht, had het in fysieke duels soms wat lastig, pakte dit jaar al 2 rode kaarten en in zijn interlanddebuut was het ook geklooi. Typische zaken die jonge spelers al eens voorhebben. Dus op korte termijn vrees ik dat dit soort gebagger in de verdediging nog even gaat aanhouden.
Die jongen is een talent he. Maar het zal met groeipijnen zijn en ik hou niet van de Hein-se overdrijvingen ("hij is de nieuwe Kompany"). Ik zie in alle jonge Belgische opties (laten we zeggen Debast, De Winter, Smets, Vandenbosch als Al-Dakhil, en nog niet lang geleden werd een Spileers ook zo gehyped) geen speler met het potentieel Vertonghen/Alderweireld/Vermaelen/Kompany. Die stonden op jonge leeftijd al heel ferm uit te blinken op een hoger niveau - in de CL met Ajax/Anderlecht/Hamburg.

De enige met dat grote potentieel nu is volgens mij Mokio. Laten we hopen dat die zoals Vertonghen & Kompany indertijd een beetje overal wordt ingezet om dan met de maturiteit naar het centrum van de verdediging te verhuizen.

En daarnaast zal het dan iets minder zijn, het zij zo.

Ik snap echt wel wat je zegt, maar ik hoop toch stiekem dat een paar van die namen ons gaan verbazen (ik reken hier trouwens -aangezien we over "op termijn" babbelen- een Kongolo ook bij). Niet iedereen die top wordt, is dat al op zijn 18de.

Eén ding wel: Het waren eerder Penders zijn ballen die Smets in problemen brachten dan omgekeerd (met een rode kaart tegen Brugge als gevolg). Maar dat ligt meer aan "het huis" dan aan de kwaliteiten van de spelers. We "ergeren" er ons als supporter dikwijls aan dat het in Genk quasi verplicht lijkt om het balletje blijven rond te tikken ipv die eens naar voor te jassen. En zelfs op hoog niveau kan dat "a recipe for disaster" zijn en doet me ook denken aan Albert zijn uithaal afgelopen week over hoe de eerste taak van verdedigers verdedigen moet zijn. Maar soms willen ze iets te graag "voetballen" bij ons. En dat kost ons wel wat, waaronder mogelijk twee titels.

Ik snap echt wel wat je zegt, maar ik hoop toch stiekem dat een paar van die namen ons gaan verbazen (ik reken hier trouwens -aangezien we over "op termijn" babbelen- een Kongolo ook bij). Niet iedereen die top wordt, is dat al op zijn 18de.

Eén ding wel: Het waren eerder Penders zijn ballen die Smets in problemen brachten dan omgekeerd (met een rode kaart tegen Brugge als gevolg). Maar dat ligt meer aan "het huis" dan aan de kwaliteiten van de spelers. We "ergeren" er ons als supporter dikwijls aan dat het in Genk quasi verplicht lijkt om het balletje blijven rond te tikken ipv die eens naar voor te jassen. En zelfs op hoog niveau kan dat "a recipe for disaster" zijn en doet me ook denken aan Albert zijn uithaal afgelopen week over hoe de eerste taak van verdedigers verdedigen moet zijn. Maar soms willen ze iets te graag "voetballen" bij ons. En dat kost ons wel wat, waaronder mogelijk twee titels.

Dat snap ik.
Anderzijds: je leert makkelijker op latere leeftijd om al eens een bal weg te jassen dan dat je op latere leeftijd van een ballen-weg-jasser ineens moet leren verzorgd uit te voetballen. Prioriteit in de opleiding moet zijn om technisch verzorgd te voetballen, de resultaten behalen ten koste van alles kan er later nog wel ingepompt worden. Bovendien denk ik dat verzorgd de bal kunnen rondtikken (aan een hoog niveau) ook andere voordelen oplevert die niet altijd direct zichtbaar zijn: de tegenstander afmatten bv.
Een bal naar voren keilen waardoor je hem verliest en de tegenstander 5 seconden later weer gaat aanvallen, da's ook niet altijd productief.

In de tijd van Albert was dat allemaal helemaal anders. Die heeft makkelijk praten.

Als Smets en Faes even veel fouten maken dan kies je toch altijd voor Smets met het oog op de toekomst. Hoelang is Faes al niet aan het knoeien met een manke verstandhouding met de rest van die verdediging. Ik zie hem geen stappen meer zetten maar Smets wel.

Onbegrijpelijk dat hij Faes blijft zetten. Mogelijks willen ze Smets beschermen tegen zichzelf op dit moment?

Sacha Boey van Bayern is dus die tweede speler met Belgische roots waar Mannaerts mee bezig was. Ik ken hem eigenlijk niet maar een goede rechtsback is altijd welkomw. Volgens Tavolieri staat hij er alleszins voor open.

Sacha Boey van Bayern is dus die tweede speler met Belgische roots waar Mannaerts mee bezig was. Ik ken hem eigenlijk niet maar een goede rechtsback is altijd welkomw. Volgens Tavolieri staat hij er alleszins voor open.
Leuke speler die wel wat kan en potentieel heeft, en dat op een positie waar we niet heel veel opties hebben. Zou heel goed nieuws zijn imo.

Altijd welkom op die positie. Ken zijn kwaliteiten ook niet, dus hopen dat hij ten eerste wilt en goed genoeg is om die positie op te vullen.

Allemaal goed en wel, maar als hij dan zoals Moreira niet van de bank komt ... Zo overtuig je ook geen spelers natuurlijk.

Allemaal goed en wel, maar als hij dan zoals Moreira niet van de bank komt ... Zo overtuig je ook geen spelers natuurlijk.
Ik vind inderdaad ook vreemd dat ze zoveel moeite hebben gedaan om Moreira te overtuigen om hem vervolgens niet te gebruiken in die eerste interlands. Maar als Boey eens 2 minuten kijkt naar wie zijn concurrenten op de rechtsachter zijn, dan denk ik niet dat hij veel schrik moet hebben om bankzitter te worden. Dat is wel anders bij Moreira.

Terug
Bovenaan