De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Ik kan het artikel niet lezen: https://www.hbvl.be/sport/voetbal/g...nten-voor-een-ander-land-kiezen/44540666.html
Dus geen idee over welke spelers het gaat en het potentieel.

Svilar is ook nog eentje die in me opkwam.
Ik vermoed dezelfde als op voetbalkrant. Die zullen het wel weer gewoon gekopieerd hebben

Ik denk wel dat Svilar niet veel aan spelen zou toekomen bij de Rode Duivels. Dan schat ik Courtois, Sels & de oude Casteels toch hoger in. Had momenteel #3 geweest. Ik denk/hoop ook wel dat Vandevoordt die op termijn gaat voorbijsteken.

Ik vind wel dat als je uitkomt voor een jeugdreeks van een land, je er ook als volwassene al zou moeten aan vasthangen. Die jeugdploegen zijn voor een deel ook voorbereiding op de Rode Duivels. Een groot deel van de Gouden Generatie speelde al samen bij de jeugd van de nationale ploeg. Je kan zo niet bouwen naar de toekomst als dan de helft uiteindelijk voor een ander land kiest.

Ik vind wel dat als je uitkomt voor een jeugdreeks van een land, je er ook als volwassene al zou moeten aan vasthangen. Die jeugdploegen zijn voor een deel ook voorbereiding op de Rode Duivels. Een groot deel van de Gouden Generatie speelde al samen bij de jeugd van de nationale ploeg. Je kan zo niet bouwen naar de toekomst als dan de helft uiteindelijk voor een ander land kiest.
Maar dan verplicht je wel 13 jarige (of zelfs jongere) gastjes om al een keuze te maken. Kan toch ook de bedoeling niet zijn.

Dat zou de ideale situatie zijn, maar helaas niet realistisch. Ik begrijp best wel dat ouders kiezen om hun 14-jarige in het land waar ze wonen te laten spelen ipv duizenden kilometers verder. En om zo'n jonge gast al te laten kiezen, is ook niet helemaal een ideale situatie.

Maar dan verplicht je wel 13 jarige (of zelfs jongere) gastjes om al een keuze te maken. Kan toch ook de bedoeling niet zijn.
Is dat zo erg? Ze kiezen dan ook al hun studierichting, wat voor het gros van de 13-jarigen een meer impactvolle beslissing op hun leven is dan die paar voetballers die het tot de top schoppen. Limiteer het evt vanaf 16 jaar, de leeftijd waarop jongeren in de EU al mogen gaan stemmen, of van de u19 of u21.

Dat zou de ideale situatie zijn, maar helaas niet realistisch. Ik begrijp best wel dat ouders kiezen om hun 14-jarige in het land waar ze wonen te laten spelen ipv duizenden kilometers verder. En om zo'n jonge gast al te laten kiezen, is ook niet helemaal een ideale situatie.
Het zijn vaak de ouders die pushen om voor het land van hun herkomst te kiezen.

Is dat zo erg? Ze kiezen dan ook al hun studierichting, wat voor het gros van de 13-jarigen een meer impactvolle beslissing op hun leven is dan die paar voetballers die het tot de top schoppen. Limiteer het evt vanaf 16 jaar, de leeftijd waarop jongeren in de EU al mogen gaan stemmen, of van de u19 of u21.

Ja, op die leeftijd zijt ge niet klaar om zulk grote keuzes te maken. De studierichting vergelijking is ook een beetje fout imo. Na uw lagere school weet ge van uw kind bvb wel of dat iemand is met potentieel om verder te studeren of dat het iemand is die handig is en wel eens een goede stielman kan worden of dat het gewoon een giga loser gaat worden. In die gevallen stuurt ge die naar wat vroeger ASO, TSO of BSO. En daar stop hetgeen ge vastlegt. Iemand die aan ASO begint, heeft nog steeds het quasi volledige waaier van studie- en carrièreopties voor zich. Begint ge met Latijn, kunt ge nog steeds alles doen (ik ben de wetenschappen ingegaan en heb enkel mijn laatste twee jaar gekozen voor Latijn-Wetenschappen). Begint ge met STEM kunt ge enkel klassieke talen niet doen Ge beperkt u niet zo fel als een voetballer zou moeten doen door de keuze van uw land al op die jonge leeftijd vast te laten leggen.

Ik ben daarentegen wel te vinden voor het koppelen van die keuze aan de keuze voor de beloften. Uiteindelijk is dat de laatste stap voor de nationale ploeg en daar lijkt het me wel opportuun dat ge werkt met spelers waarvan ge weet dat ge ook gebruik van kunt maken in de A-ploeg.

Quote over El Ouahdi binnen dit verhaal:

En soms wordt de beslissing voor je gemaakt. In het geval van Zakaria El Ouahdi, ploeggenoot van Karetsas, lijkt dat scenario zich te ontvouwen. Hoewel de vleugelverdediger uitstekend presteert bij leider Racing Genk en met Marokko voorbije zomer het brons op de Olympische Spelen van Parijs pakte. “Zaka heeft niet het parcours van Karetsas of El Khannouss gehad”, zegt Mohamed Achahbar, vader en zaakwaarnemer van El Ouahdi, “maar tot op de dag van vandaag hebben wij nooit iets van de Belgische voetbalbond vernomen. Niet één belletje. Er is wat ons betreft dus geen sprake van een keuze maken.”

Het is zelfs zo dat de El Ouahdi’s jaren geleden zelf contact met de KBVB probeerden op te nemen. “Het was in een tijd dat Zaka geen profstatuut had en dus niet kon studeren aan de topsportschool. Één enkele jeugdinterland had ervoor kunnen zorgen dat hij dat wel kon, maar we kregen geen gehoor. Daardoor heeft hij avondschool moeten volgen. Het verschil met de Marokkaanse bond is dan groot. Ze rollen de rode loper voor je uit. Als ouder word je uitgenodigd. Ze stellen je uitgebreid hun project voor. Die beleving is heel anders.”

Gohja, ieder jaar is het hetzelfde liedje hier. Er komt altijd wel een of ander talent bovendrijven in onze jupkesleague.
Dat wordt dan meteen bestempeld als supertalent en MOET opgeroepen worden.

Terwijl onze basisspelers allemaal spelers zijn die al jaren in grotere leagues spelen. Lijkt me allemaal een storm in een glas water deze discussies.

Natuurlijk wel gemakkelijker als land om de rode loper voor topsporters uit te rollen als je je geld minder aan de gewone bevolking besteed. In Belgie valt "de rode loper uitrollen" minder te verantwoorden als je continue dingen hoort als besparen en bezuinigen.

Edit: wel even aan toevoegen dat ik akkoord ga met de stelling dat de Bond veel beter kan en moet doen op menselijk vlak, en gewoon te amateuristisch gerund wordt.

De rode loper uitrollen gaat bij Marokko en Griekenland echt niet over geld, hoor. Het gaat over spelers opvolgen en hen gewaardeerd doen voelen. De Griekse bondscoach is zo al meerdere malen in Genk geweest bvb. België? De laatste weken pas sinds ze doorhebben dat Karetsas mogelijk inderdaad zo goed kan zijn als ze dachten. Al zal het tumult rond Tedesco/Vercauteren uiteraard ook niet meegeholpen hebben qua beschikbaarheid.

Gohja, ieder jaar is het hetzelfde liedje hier. Er komt altijd wel een of ander talent bovendrijven in onze jupkesleague.
Dat wordt dan meteen bestempeld als supertalent en MOET opgeroepen worden.

Terwijl onze basisspelers allemaal spelers zijn die al jaren in grotere leagues spelen. Lijkt me allemaal een storm in een glas water deze discussies.

Klopt niet echt wat ge zegt. Ik denk dat er hier niet veel zijn die vinden dat mannen als Karetsas of Talbi nu in een selectie horen. Het gaat er alleen over dat ge het risico neemt om bepaalde potentieel belangrijke profielen te verliezen in de concurrentiestrijd die nationale ploegen geworden zijn. Neem een Karetsas nu. Na KDB zijn pensioen hebben we een probleem op de 10. In de huidige waaier van de afgelopen jaren geselecteerde spelers wordt enkel Vanaken als alternatief bekeken en dat is nu ook niet exact een up and coming player meer, maar wie voor de rest? CDK is geen 10. Van de huidige middenvelders zetten ze Tielemans daar soms, maar dat is ook geen 10. Bij jonge spelers zie ik ook vooral flankspelers of meer controlerende/defensieve middenvelders. Dus een profiel als Karetsas was eigenlijk potentieel enorm belangrijk voor onze toekomst. En die zijn we nu kwijt.

Ik vind het toch allemaal dubbel. Aan de ene kant willen we fiere Belgen die vol trots het volkslied meezingen voor een match, maar anderzijds moet de bond wel moeite steken in die persoon, want anders wilt hij niet voor dat land uitkomen.

Ik vind het toch allemaal dubbel. Aan de ene kant willen we fiere Belgen die vol trots het volkslied meezingen voor een match, maar anderzijds moet de bond wel moeite steken in die persoon, want anders wilt hij niet voor dat land uitkomen.

Het is niet of die zogezegde fiere Belgen spontaan en emotioneel meebrullen met ons drietalig volkslied.
Dit lijkt me ook gewoon een breder probleem. De Karetsassen, Bilals, ... in Duitsland of Frankrijk voelen zich sowieso meer Duitser of Fransman dan zelfs een volbloed Belg zich hier Belg voelt.

Het is niet of die zogezegde fiere Belgen spontaan en emotioneel meebrullen met ons drietalig volkslied.
Dit lijkt me ook gewoon een breder probleem. De Karetsassen, Bilals, ... in Duitsland of Frankrijk voelen zich sowieso meer Duitser of Fransman dan zelfs een volbloed Belg zich hier Belg voelt.
Dat is maar een aanname natuurlijk. Er zullen in elk land wel fiere mensen wonen en wat minder. Daar is België heus niet anders in. Maar mij gaat het erom wat veel kijkers willen.

Dat is maar een aanname natuurlijk. Er zullen in elk land wel fiere mensen wonen en wat minder. Daar is België heus niet anders in. Maar mij gaat het erom wat veel kijkers willen.

Ik denk dat als ge de afgelopen twintig jaar wat rondgekeken hebt, dat het meer dan een aanname is. Ge gaat me toch niet zeggen dat ge echt denkt dat de gemiddelde Belg een even sterk nationaliteitsgevoel heeft als de gemiddelde Italiaan, Turk of Marokkaan bvb?

En die opmerking was dan ook vooral om de hypocrisie aan te duiden van kijkers die dat willen. Zitten die zelf mee te brullen met dat volkslied? Voelen die zelf nationale trots? En dat los van dat ik denk dat de mensen die daarvoor roepen nu niet direkt de mensen zijn die een issue hebben met spelers met een dubbele nationaliteit die kiezen voor een ander land. En dat laatste... Dat is wel een aanname ;)

Terug
Bovenaan