De Rode Duivels | de laatste rechte lijn naar het WK2022 in Qatar (20/11-18/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je gisteren het uur durende Interview met/over Martinez zag, lijkt het me duidelijk dat Kompany klaargestoomd wordt om bondscoach te worden, ooit.

Ik had zo het gevoel nadat ik het volledig uur bekeken had :]
Ik denk dat het in de sterren staat geschreven dat Kompany, mits hij trainer blijft, bondscoach wordt. En volledig te begrijpen natuurlijk. Maar zie dat niet in het eerste jaar gebeuren eerlijk gezegd.

Ik ben benieuwd wie van deze generatie nog trainer gaat worden. Als je ziet hoe goed matige voetballers als Hoefkens, Clement, Vrancken en Geraerts het al doen. In principe zou de bagage van de gouden generatie nog wat beter moeten zitten. Toch meer gezien in hun carrière alleszins.

Kompany en Vermaelen is al veelbelovend, hopelijk volgt er nog vanalles.

Ik ben benieuwd wie van deze generatie nog trainer gaat worden. Als je ziet hoe goed matige voetballers als Hoefkens, Clement, Vrancken en Geraerts het al doen. In principe zou de bagage van de gouden generatie nog wat beter moeten zitten. Toch meer gezien in hun carrière alleszins.

Kompany en Vermaelen is al veelbelovend, hopelijk volgt er nog vanalles.

Thierry Henry daarentegen bewijst weer dat topspelers niet automatisch goeie coaches worden.

En van Hoefkens zou ik voorlopig toch nog niet in termen van "zo goed" durven spreken. Drie zeer goeie Europese matchen, maar in de competitie is het toch heel mager hoe hij Club laat spelen.

Ik heb een stukje gezien gisteren op tv, en dat was inderdaad een hele lofrede richting Kompany toe.

Nee natuurlijk niet. Kompany is nog véél te vroeg. Waarom zou hij het na een half jaar Burnley al aftrappen? Die wil eerst in de PL coachen. Anderzijds mag je er zeker van zijn dat hij ooit heel graag de RD wil coachen.

Topspelers maken inderdaad nog geen toptrainers. Werken met toptrainers in topclubs tijdens hun spelers-carrière is zeker een pluspunt, maar het hangt toch van de ingesteldheid van de speler af. Ik zie een Hazard, Witsel, Mertens, ... nu niet snel een A-ploeg gaan trainen. Frivolere spelers groeien misschien toch minder snel uit tot (top)trainers?

Misschien dat technisch mindere spelers tijdens hun actieve carrière al meer bezig zijn met het spelletje te lezen, omdat ze op tactisch vlak en positiespel hun mindere techniek kunnen compenseren? Ze staan vaak ook op posities (verdedigers, (verdedigende) middenvelders, ...) waarin ze een goed zicht hebben op het spelletje en positiespel nóg belangrijker is?

Als we even naar de coaches van de topclubs kijken op dit moment (en hun positie op het veld vroeger):
Guardiola, Kopp, Tuchel, Simeone, Xavi, Galtier, Ancelotti, Allegri, ... dat zijn toch vaak verdedigers geweest of controlerende middenvelders.

Laatst bewerkt:
Ook de trainers die Flappy opnoemde in Belgie: Kompany, Vrancken, Hoefkens, Geraerts. Allemaal verdedigers of verdedigende middenvelders. Kijken we verder: Van Bommel, Vanhaezebrouck, Defour, Vanderhaeghe, De Roeck, De Decker.

Alleen Leye en Custovic waren geen verdedigend ingestelde spelers. En ge ziet wat die er van bakken...

Nee natuurlijk niet. Kompany is nog véél te vroeg. Waarom zou hij het na een half jaar Burnley al aftrappen? Die wil eerst in de PL coachen. Anderzijds mag je er zeker van zijn dat hij ooit heel graag de RD wil coachen.

Topspelers maken inderdaad nog geen toptrainers. Werken met toptrainers in topclubs tijdens hun spelers-carrière is zeker een pluspunt, maar het hangt toch van de ingesteldheid van de speler af. Ik zie een Hazard, Witsel, Mertens, ... nu niet snel een A-ploeg gaan trainen. Frivolere spelers groeien misschien toch minder snel uit tot (top)trainers?

Misschien dat technisch mindere spelers tijdens hun actieve carrière al meer bezig zijn met het spelletje te lezen, omdat ze op tactisch vlak en positiespel hun mindere techniek kunnen compenseren? Ze staan vaak ook op posities (verdedigers, (verdedigende) middenvelders, ...) waarin ze een goed zicht hebben op het spelletje en positiespel nóg belangrijker is?

Als we even naar de coaches van de topclubs kijken op dit moment (en hun positie op het veld vroeger):
Guardiola, Kopp, Tuchel, Simeone, Xavi, Galtier, Ancelotti, Allegri, ... dat zijn toch vaak verdedigers geweest of controlerende middenvelders.
Dat is algemeen geweten, dat spelers wie het spel voor zich hebben meer nadenken en vaker goeie trainers worden. Cruyff als uitzondering ;)

We hebben nu potentieel een generatie degelijke coaches. Clement staat eigenlijk vanvoor, al vind ik die ook niet meteen perfect. Die heeft toch een paar spelers onterecht afgeserveerd enerzijds en anderzijds enkelen opgebrand. Maar hij heeft ervaring met enkele sterren, overal goede prestaties neergezet enzovoort. En ik heb nog niet veel matchen van Monaco bekeken, maar bij Club was hij vaak tactisch wat onflexibel. Wat toch een pijnpunt is dat we niet meer willen meemaken. Maar bon, overal waar hij kwam heeft hij de ploeg beter gemaakt en bij Genk en Club heeft hij titels binnengehaald. En zelfs 'logische' titels moet je uiteindelijk nog binnenhalen. Genoeg volk in België die faalden met mooie ploegen.

Daaronder hebben we Vrancken, Geraerts en Kompany. Voor Hoefkens is het nog te vroeg. En ondanks dat Club Europees enkele wonderprestaties heeft neergezet ging dat misschien vooral om geluk en uitzonderlijke spelersprestaties. Maar bon, je moet je spelers wel op scherp krijgen. Zoals gezegd is het in de JPL dan wel best mager en geowon nog veel te kort.

Vrancken is nu aan zijn opmars bezig en voorlopig is het een voltreffer. Bij Mechelen heeft die zeer mooie dingen verwezenlijkt en nu zet hij bij Genk de lijn door. Dit wordt een zeer interessante om in het oog te houden. Dit is mogelijks een trainer die doorstoot naar het buitenland ipv ontslagen worden en bij Kortrijk ofzo beginnen naar de aftocht richting Hugo Broos zijn stamkroegje.

Voor Geraerts is het ook erg vroeg, maar in zijn ploeg is wel een duidelijke lijn te zien. De spelers zijn bovengemiddeld en het is een evenwichtige kern maar het succes duurt nu toch al lang genoeg om enige vermoedens van toeval stilaan te laten verdwijnen. Ook de Europese successen wegen niet op de belgische prestaties.

En Kompany heeft ook nog potentieel. Hij zit al in het buitenland en is misschien wel de coach met de gemakkelijkste toegang om bij een echte topclub iets te gaan doen. Al ben ik nog steeds niet helemaal mee met hem. Nergens assistent geweest, toch heel veel steekjes laten vallen bij Anderlecht, heel veel geblaas maar weinig uitzonderlijks laten zien en hij heeft een te 'intieme' band met de huidige spelers. Bovendien was hij net zelf een van de spelers met het minste respect voor tijdigheid en discipline. Er zit wel iets in en misschien dat Burnley een prima ploeg is om dat te doen ontbolsteren. Een degelijke Championship ploeg en een schijt PL ploeg. Meten met gelijken om promotie af te dwingen en daarna tegen goliath spelen de helft van de speeldagen. Prima maatstaf.

Als het in tussentijd een Belg moet zijn is er maar één optie en dat is Preud'homme. Alles ten spijt heeft die Club Brugge gewoon mee gemaakt tot de sneltrein die het nu is. Voetbalverstand, drilinstructeur, terreur aan de zijlijn. Dat laatste alleen al zou een verademing zijn tegenover die kaalgeplukte papegaai die altijd kijkt alsof hij net beseft dat de oven nog aanstaat thuis.

De infrastructuur is redelijk uitgebouwd, deels een pluim op de hoed van Martinez. Maar de volgende coach moet echt wel een motivator én tacticus zijn. Want we gaan niet meer ten strijde trekken met de helft van de PL team of the year en de andere helft La Liga team of the year. Het is weldra Courtois, De Bruyne, Trossard en Lukaku en een stel gasten van matig tot zeer degelijk. Er moet een blok worden gesmeden genre Kroatië. Martinez kan niet eens een blokje marsepein rollen tot een bal dus dat kan echt niet meer zo verder.

Laatst bewerkt:
Het moet eigenlijk ook helemaal geen Belg zijn, je beperkt jezelf vaak te veel daardoor. Maar qua Belgen zijn ook figuren als Hein of Vercauteren op het niveau wat Preud'homme hier liet zijn imo. Gewoon Belgische degelijkheid. Van mij mogen we op iets meer mikken.
Die jonge snaken hebben allemaal nog tijd nodig om echt op een hoger niveau te komen waar die voorgenoemde namen geraakt zijn, en je zou hun groei ook beperken als je ze nu al voor een nationale ploeg zet.

Preud'homme bij Standard toch nog maar een schim van wat hij bij Club was, kwam daar toen al uit pensioen en gaat nu alleen nog maar erger zijn. Hoe lang is die al aan 't uitbollen? Of daar nog veel vuur in zit weet ik niet. Los daarvan, maar da's persoonlijk: honderd keer liever fantsoen en kalmte naast de lijn dan terreur.
Ik verkies Ancelotti boven Mourinho. Ik verkies Martinez boven Preud'homme. Qua houding. En qua voetbalverstand wil ik het ook allemaal wel zien.

Pas op, ik denk wel degelijk dat het een grote kanshebber is hoor, maar ik zie het liever niet gebeuren.

Preud'homme daar geloof ik toch ook niet echt meer in. Hoeveel vuur zit daar nog in? Zijn topperiode als trainer is ondertussen toch ook al even geleden. Als hij natuurlijk écht nog gemotiveerd is voor de RD, dan kan het misschien. Ik ben ook wel niet zo'n fan van zijn gedrag aan de zijlijn, maar bij Twente had die dat volgens mij veel minder, dus misschien valt het als bondscoach ook nog wel mee.

Ik vind Vercauteren niet zo slecht, maar ik denk dat zijn mayonaise niet altijd pakt. Het is erop of eronder. Zijn tijd bij de RD heeft hij al gehad, die gaat niet meer terugkeren.

Voor Hein geldt misschien wel hetzelfde als voor Vercauteren (qua mayonaise). Bij hem mogen we niet vergeten dat hij bij Genk en Anderlecht toch mislukt is. Hij snapt het spelletje wel natuurlijk, maar voor de RD weet ik het toch niet hoor...

Er moeten dringend wat meer Belgische coaches in het buitenland geraken. Clement is al bezig. Hopelijk volgt zo'n Vrancken binnen dit en 2 jaar ook eens. En bij de G5 (of G6) zouden er toch ook genoeg Belgische coaches aan de slag moeten kunnen blijven.

Geraerts en Hoefkens moeten zich toch nog verder bewijzen. Naar de verdere ontwikkeling van Jonas De Roeck ben ik eigenlijk ook benieuwd. Eigenlijk zou een Anderlecht even voor een tussenpaus moeten gaan (een degelijke, buitenlandse coach) die even terug stabiliteit brengt, om daarna eens een kans de geven aan zo'n De Roeck bijvoorbeeld. Ook een Steven Defour heeft normaal toch potentieel.

En voor de rest is het hopen dat er uit de voorbije generatie Duivels toch wat goede trainers komen. Voor Kompany en Vermaelen komt dat waarschijnlijk nog wel goed. Al zie ik voor de rest ook niet zoveel types eerlijk gezegd.

En uiteindelijk kunnen we ook gewoon Aad De Mos eens bellen hé...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan