De Rode Duivels | de laatste rechte lijn naar het WK2022 in Qatar (20/11-18/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volledig akkoord, ik heb hier ook hetzelfde rond gezegd. Ik snap niet waarom men hier daar zo tegen is. Maar kwalificeren in de CAF is aartsmoeilijk en zorgt ook niet voor stabiliteit. Het is veel moeilijker om als een goed Afrikaans team dan als een goed Europees team je te plaatsen voor het WK.
worden denk ik penaltys Senegal-Egypte

Als je alleen een WK wilt met nationale teams die u iets kunnen en mooi voetbal op de mat kunnen brengen, moet je maar 10 teams nog gaan uitnodigen. En ook daar is niet elke linie goed, en speelt niet elk team aantrekkelijk. Een "topper met Frankrijk" kan soms slaapverwekkend zijn. Goed voetbal is minder waarschijnlijk op internationaal niveau, omdat spelers meer tijd op clubniveau brengen. Daar draait nationaal voetbal ook gewoon niet om.

Denemarken en Frankrijk zijn 2 teams die iedereen wel met goed associeert, herinner je je nog de match van 2018? Als je ze niet meer herinnert zal dat voor een reden zijn... .

Als je dan aangeeft van wie kijkt nu naar Peru-Zweden.... dan kijk je volgens mij sowieso al niet naar veel matchen op een WK. En om te beginnen: Peruviaanse voetbalfans. En Zweedse voetbalfans.

Er kijken er hier vandaag ook naar België B tegen Burkina Faso, en het is een match zonder inzet.

Nochtans 1672 minuten gespeeld bij Wolfsburg
Ja klopt, daarom dat ik dacht dat hij echt wel progressie had gemaakt. Nu goed, ik moet mijn oordeel ook niet baseren op 1 helft bij de Rode Duivels natuurlijk 😅 Misschien dat iemand die de Bundesliga volgt een beter oordeel kan vellen.

Ja klopt, daarom dat ik dacht dat hij echt wel progressie had gemaakt. Nu goed, ik moet mijn oordeel ook niet baseren op 1 helft bij de Rode Duivels natuurlijk 😅 Misschien dat iemand die de Bundesliga volgt een beter oordeel kan vellen.
Oftewel hebben ze bij Wolfsburg niemand anders die beter is, maar zou ik vreemd vinden. Oftewel speelt hij daar gewoon sterker

Mané doet het weer voor Senegal , De leeuwen zijn gekwalificeerd .

Maar wat een onsportieve supporters zeg , dat constant laseren op de Egyptenaren , mag van mij nog een staartje aan komen .

Mané doet het weer voor Senegal , De leeuwen zijn gekwalificeerd .

Maar wat een onsportieve supporters zeg , dat constant laseren op de Egyptenaren , mag van mij nog een staartje aan komen .
Schijnt een typisch fenomeen te zijn bij Afrikaanse matchen te zijn, maar zo kan je geen penalty trappen natuurlijk

FPCtYkFXIA0H_CT

FIFA doet IMO nog steeds niet genoeg om de eerlijkheid van de matchen te waarborgen. Afrika is een drama geweest deze editie. Maar hoe ze de zaak Rusland-Oekraine en veranderend speelschema naar aanleiding van corona hebben afgehandeld is ook belachelijk. Ja uiteraard is het waar het foutloopt al het toedienen van een WK van Qatar, niet alleen door de vele mensenrechten die overtreden geweest zijn, maar ook gewoon omdat het land totaal geen voetbaltraditie heeft.

dat kan toch eigelijk echt niet :p
Eigl moet Senegal gediskwalificeerd worden .
Nee het kan niet, maar van wat ik lees hebben Egyptische supporters hetzelfde gedaan in de heenmatch.

Een laser mag volgens het reglement niet in een stadion, dus als je echt correct wilt zijn, dan mogen zowel Senegal en Egypte niet naar het WK.

Dat Ghana op het WK staat vind ik erger, dat was overduidelijk corruptie en FIFA/CAF hebben nooit ingegrepen.

Congo ook technisch gezien een foutgemaakt, maar de klacht van Benin lijkt ook niet gehoord geweest te zijn. Maar van Congo is het gewoon een domme fout (wissel te veel gedaan in de blessuretijd als ze eigenlijk al zeker waren), dus dat is geen corruptie maar gewoon onkunde.

Marokko voor tegen Congo nu. En Algerije staat achter tegen Kameroen (dus nu gelijke hoogte over 2 matchen heen).

Ben wel blij dat Senegal doorgaat (even los van de manier waarop). Ik denk dat het het team is dat op papier het sterkste van alle Afrikaanse teams moet zijn, zeker nu. Egypte lijkt me meer een team dat gebouwd is rond superman Salah zoals je dat met Portugal ook wat hebt, ook al zullen ze elders ook kwaliteit hebben natuurlijk. Maar had wel liever gehad dat ze anders geloot hadden... en allebei doorgingen.

Dat Nigeria eruit ligt, tja. Ik denk niet dat Nigeria sterker is dan de voorbije WK's en ze zijn er al veel bijgeweest en hebben daar eigenlijk nooit echt iets mee kunnen doen, dus misschien goed dat ze eens kunnen bezinnen. Maar Ghana had ik liever niet gezien in de plaats.

Als je alleen een WK wilt met nationale teams die u iets kunnen en mooi voetbal op de mat kunnen brengen, moet je maar 10 teams nog gaan uitnodigen. En ook daar is niet elke linie goed, en speelt niet elk team aantrekkelijk. Een "topper met Frankrijk" kan soms slaapverwekkend zijn. Goed voetbal is minder waarschijnlijk op internationaal niveau, omdat spelers meer tijd op clubniveau brengen. Daar draait nationaal voetbal ook gewoon niet om.
Daar ben ik het wel mee eens. Voor mij is het WK een toernooi om ook eens landen van andere continenten aan de slag te zien en verrassingen blijven mij meer bij dan de zoveelse Portugal - Duitsland. Zo'n land als Costa Rica dat compleet gek werd tijdens 2014, heerlijk toch.

En inderdaad, de Afrikaanse kwalificatiereeks is qua moeilijkheidsgraad van een heel ander niveau dan de Europese of de Zuid-Amerikaanse. 54 leden (eentje minder dan UEFA) en slechts 5 kwalificatieplaatsen (8 minder dan UEFA). Op de FIFA ranking staan die ploegen ook allemaal bij elkaar in de buurt. Die pool van 5 uitbreiden naar 9 gaat weinig veranderen aan de kwaliteit.

Het zorgt ook wat voor stabiliteit, want nu kan je geen deftig project uitbouwen. Senegal is op dit moment voor mij het sterkste Afrikaanse team. Het scheelt niet veel of ze staan er niet bij. Op die manier kan je nooit een normaal project opbouwen om qua nationale teams op niveau mee te kunnen doen met op zijn minst de outsiders van de wereld om een WK te winnen (Portugaltier).

Senegal dat tegen Egypte moet is eigenlijk de nummer 1 uit Afrika dat tegen de nummer 4 in Afrika moet, in Europa zou dat betekenen dat wij tegen Italie mogen gaan spelen voor 1 WK ticket en er ook maar één kan door kan. Maar hier zitten wij allebei al in pot 1 en kunnen we ons zo plaatsen zonder dat we daarvoor tegen elkaar moeten uitkomen.

En zoals @StevenFM; aangeeft, van 5 naar 9 teams gaat uit Afrika niets veranderen. Misschien in Azië en Noord-Amerika wel, maar in Afrika niet. Het zal mogelijk het niveau in Afrika doen toenemen, want nu spelen te veel teams al met het mes op de keel hun matchen.

Daar ben ik het wel mee eens. Voor mij is het WK een toernooi om ook eens landen van andere continenten aan de slag te zien en verrassingen blijven mij meer bij dan de zoveelse Portugal - Duitsland. Zo'n land als Costa Rica dat compleet gek werd tijdens 2014, heerlijk toch.

En inderdaad, de Afrikaanse kwalificatiereeks is qua moeilijkheidsgraad van een heel ander niveau dan de Europese of de Zuid-Amerikaanse. 54 leden (eentje minder dan UEFA) en slechts 5 kwalificatieplaatsen (8 minder dan UEFA). Op de FIFA ranking staan die ploegen ook allemaal bij elkaar in de buurt. Die pool van 5 uitbreiden naar 9 gaat weinig veranderen aan de kwaliteit.

Je doet alsof die kwalificatieronde zo moeilijk is omdat ze zoveel landen hebben voor zo weinig plaatsen. Maar je vergeet gemakkelijkerheidshalve wel dat de helft van de teams geen bal voorstellen. Hun eerste kwali ronde bestaat uit 28 ploegen die over 2 wedstrijden tegen mekaar spelen en de winnaars gaan naar de groepsronde als 2e kwali ronde. Rwanda won met 10-0 over 2 wedstrijden in de 1e kwali ronde van de Seychellen en eindigde met 1 op 18 in de 2e ronde, in een groep met Kenia en Uganda (landen wiens toppers bij ploegen als Motherwell of AA Gent spelen). Of een Djibouti dat wint van Eswatani in de 1e kwalironde en dan met 0 op 18 achterblijft in de 2e ronde met een doelsaldo van -25, in een groep met Niger (met topspits Junior Lambo die bij Knokke in 3e klasse speelt) en Burkina Faso (die ondanks een 3e en 4e plek op de Afrika Cup toch ook gewoon 5-0 van Kosovo rond de oren krijgen).
Dat teveel landen argument is dus weinig waard met zoveel ploegen die het provinciale niveau niet overstijgen.

Ik ga wel akkoord dat 5 plaatsen weinig is gezien de top van die landen elkaar zeer gewaagd zijn, maar langs de andere kant stellen de meeste Afrikaanse deelnemers editie na editie ook teleur en komen ze evenmin vaak in de aandacht met oogstrelend voetbal. Op dat vlak vind ik het dan maar raar om ze meer plaatsen te geven, dat gaat de kwaliteit van het WK niet ten goede komen.

13 ploegen voor UEFA is ook teveel, er zitten ook vaak landen bij die weinig bijbrengen aan het toernooi. IJsland of Polen afgelopen edities waren ook geweldige snoozefests. Langs de andere kant hadden we wel 10 ploegen die zich plaatsten voor de 1/8e finale.
Maar om de ongelijkheid weg te werken zeg ik aat dan 3-4 tickets tussen Europa en Afrika betwist worden in een intercontinentale play-off. Iemand eerder zei niet wakker te liggen van een play-off tussen Zweden en Peru, maar kijken we dan wel naar Zweden - Tsjechie of Wales - Oostenrijk, neen toch? En zij die wel kijken naar dat soort matchen, zouden ook kijken naar Zweden - DR Congo of Wales - Egypte.

Op die manier verhoog je de kansen voor Afrikaanse teams om ervaring op te doen tegen teams buiten hun continent, verhoog je hun kansen om deel te nemen aan het WK maar zorg je er evenzeer voor dat de kwaliteit niet teveel inzakt.
16 groepen van 3 zeg, als we de lijn doortrekken naar de huidige kwalificatieronde, zou het WK er zo uitzien:

- Azie: Iran, Zuid Korea, Saudi Arabie , Japan , VAE, Australie, Irak, Oman.
- Oceanie: Nieuw Zeeland.
- Afrika: Egypte, Senegal, Kameroen, Algerije, Ghana, Nigeria, Congo, Marokko, Tunesie.
- ConCaCaf: Canada, VS, Mexico, Costa Rica, Panama, El Salvador
- Conmebol: Brazilie, Argentinie, Ecuador, Uruguay, Peru, Colombia
- Europa: Servie, Spanje, Zwitserland, Frankrijk, Belgie, Denemarken, Nederland, Kroatie, Engeland, Duitsland, Wales, Zweden, Polen, Portugal, Noord Macedonie, Schotland of Oekraine.

Dat zijn 46 teams. Daar komen dan nog 2 ploegen uit de Intercontinentale Playoffs bij. Wie neemt daar aan deel (gebaseerd op de kwali's van dit toernooi): Qatar, Solomon Islands, Mali, Jamaica, Honduras, Chile.

Amai, da gaan plezante matchen worden de eerste weken in de groepsronde...

Zie daar eerlijk gezegd weinig problemen in. De 16 zwakste teams mogen na 2 matchen toch al naar huis en je krijgt meer knockout matchen.

Effe voor de leut een @Lakigigar 'eke gedaan en effectief groepen gemaakt op basis van ne randomizer (en dan nog chance dat de randomizer effectief Chile en Mail uit die 6 landen koos en niet Solomon Islands en Honduras).

Zo zou de groepsronde kunnen eruitzien:

WK.png

Ik zie daar maar toch weinig interessante matchen in die een meerwaarde vormen tegenover het huidige format. Gaan er effectief mensen die niet inwoner zijn van een van de desbetreffende landen geinteresseerd zijn om naar Peru v Ghana te kijken? Of Wales v El Salvador? Iran v Panama? Egypte v Oman? Misschien de eerste keer omdat het nieuw is, maar na 2026 heb je het dan toch ook wel gezien. Ik kan me inbeelden dat als Belgie met 6-0 wint van Oman dat we in 2030 zelfs voor onze eigen matchen minder toeschouwers hebben. Of erger nog, die kleine frutlanden die met 11 voor de goal komen liggen zodat ge gewoon een continue belegering hebt en met pech komt ge niet verder dan een gelijkspel ofzo.
Ik vermeld geen matchen zoals Frankrijk v Tunesie, Nederland v Marokko, Denemarken v Wales of Uruguay v Japan omdat zo'n matchen in het huidige format ook al voorkomen.

Maar goed, misschien wacht de neutrale supporter met smacht het WK 2026 af om te kunnen genieten van dit soort matchen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan