Daar ben ik het wel mee eens. Voor mij is het WK een toernooi om ook eens landen van andere continenten aan de slag te zien en verrassingen blijven mij meer bij dan de zoveelse Portugal - Duitsland. Zo'n land als Costa Rica dat compleet gek werd tijdens 2014, heerlijk toch.
En inderdaad, de Afrikaanse kwalificatiereeks is qua moeilijkheidsgraad van een heel ander niveau dan de Europese of de Zuid-Amerikaanse. 54 leden (eentje minder dan UEFA) en slechts 5 kwalificatieplaatsen (8 minder dan UEFA). Op de FIFA ranking staan die ploegen ook allemaal bij elkaar in de buurt. Die pool van 5 uitbreiden naar 9 gaat weinig veranderen aan de kwaliteit.
Je doet alsof die kwalificatieronde zo moeilijk is omdat ze zoveel landen hebben voor zo weinig plaatsen. Maar je vergeet gemakkelijkerheidshalve wel dat de helft van de teams geen bal voorstellen. Hun eerste kwali ronde bestaat uit 28 ploegen die over 2 wedstrijden tegen mekaar spelen en de winnaars gaan naar de groepsronde als 2e kwali ronde. Rwanda won met 10-0 over 2 wedstrijden in de 1e kwali ronde van de Seychellen en eindigde met 1 op 18 in de 2e ronde, in een groep met Kenia en Uganda (landen wiens toppers bij ploegen als Motherwell of AA Gent spelen). Of een Djibouti dat wint van Eswatani in de 1e kwalironde en dan met 0 op 18 achterblijft in de 2e ronde met een doelsaldo van -25, in een groep met Niger (met topspits Junior Lambo die bij Knokke in 3e klasse speelt) en Burkina Faso (die ondanks een 3e en 4e plek op de Afrika Cup toch ook gewoon 5-0 van Kosovo rond de oren krijgen).
Dat teveel landen argument is dus weinig waard met zoveel ploegen die het provinciale niveau niet overstijgen.
Ik ga wel akkoord dat 5 plaatsen weinig is gezien de top van die landen elkaar zeer gewaagd zijn, maar langs de andere kant stellen de meeste Afrikaanse deelnemers editie na editie ook teleur en komen ze evenmin vaak in de aandacht met oogstrelend voetbal. Op dat vlak vind ik het dan maar raar om ze meer plaatsen te geven, dat gaat de kwaliteit van het WK niet ten goede komen.
13 ploegen voor UEFA is ook teveel, er zitten ook vaak landen bij die weinig bijbrengen aan het toernooi. IJsland of Polen afgelopen edities waren ook geweldige snoozefests. Langs de andere kant hadden we wel 10 ploegen die zich plaatsten voor de 1/8e finale.
Maar om de ongelijkheid weg te werken zeg ik aat dan 3-4 tickets tussen Europa en Afrika betwist worden in een intercontinentale play-off. Iemand eerder zei niet wakker te liggen van een play-off tussen Zweden en Peru, maar kijken we dan wel naar Zweden - Tsjechie of Wales - Oostenrijk, neen toch? En zij die wel kijken naar dat soort matchen, zouden ook kijken naar Zweden - DR Congo of Wales - Egypte.
Op die manier verhoog je de kansen voor Afrikaanse teams om ervaring op te doen tegen teams buiten hun continent, verhoog je hun kansen om deel te nemen aan het WK maar zorg je er evenzeer voor dat de kwaliteit niet teveel inzakt.
16 groepen van 3 zeg, als we de lijn doortrekken naar de huidige kwalificatieronde, zou het WK er zo uitzien:
- Azie: Iran, Zuid Korea, Saudi Arabie , Japan , VAE, Australie, Irak, Oman.
- Oceanie: Nieuw Zeeland.
- Afrika: Egypte, Senegal, Kameroen, Algerije, Ghana, Nigeria, Congo, Marokko, Tunesie.
- ConCaCaf: Canada, VS, Mexico, Costa Rica, Panama, El Salvador
- Conmebol: Brazilie, Argentinie, Ecuador, Uruguay, Peru, Colombia
- Europa: Servie, Spanje, Zwitserland, Frankrijk, Belgie, Denemarken, Nederland, Kroatie, Engeland, Duitsland, Wales, Zweden, Polen, Portugal, Noord Macedonie, Schotland of Oekraine.
Dat zijn 46 teams. Daar komen dan nog 2 ploegen uit de Intercontinentale Playoffs bij. Wie neemt daar aan deel (gebaseerd op de kwali's van dit toernooi): Qatar, Solomon Islands, Mali, Jamaica, Honduras, Chile.
Amai, da gaan plezante matchen worden de eerste weken in de groepsronde...