Ik vind het eerlijk gezegd ook allemaal wat vergaand :/. Racisme kan en mag niet, maar in hoeverre is een scheldwoord tijdens een ruzie met oplopende frustraties een uiting van racisme?!!
Ik las hier onlangs ergens op het forum dat iemand zijn vriendin de buurvrouw binnensmonds vervloekte van ‘wat denkt die dikke wel’ omdat de buurvrouw commentaar gegeven had op de vriendin in kwestie. Misschien voelt die vrouw zich ook niet goed bij het feit dat iemand haar ‘dikke’ heeft genoemd. Ik kan mij perfect inbeelden dat tijdens een ruzie met veel frustraties een scheldwoord (dikke, kleinen, schelen aap , babyface etc) valt. Maar is dat al effectief een uiting van racisme die in de rechtbank moet worden vervolgd? In mijn ogen eerder een uiting van onmacht tijdens een oplopend conflict. Waarbij ik mij meer zorgen zou maken moest er geweld/pesterijen of effectief uitsluiting van toepassing zijn.
Dus in die zin snap ik wel dat mensen, zij het op een ongelukkige manier, proberen verwoorden dat zij geen racistische gedachten hebben en zij geen onderscheid maken naar ras/afkomst.
In een professionele context zoals een match moet ge u kunnen gedragen en inhouden, maar hier wordt naar de rechtbank gestapt louter op het vallen van een woord tijdens een ruzie. Zijn we zover gekomen dat dit niet meer onderling bij pot en pint kan uitgepraat worden? In die zin beangst heel die ‘racisme’ toer mij. En dat als iemand die zelf met een arabische naam en vreemde roots door het leven gaat

. Ik zou het veel erger vinden moest ik omwille van mijn roots uitgesloten worden dan een klein scheldwoord tijdens een ruzie. Een ruzie praat je uit en dan kan je met diezelfde persoon nog door dezelfde deur, als iemand jou echt uitsluit omwille van fundamenteel gedachtengoed ga je dat nooit kunnen.