De Rechtbank

Akkoord, maar ook wel echt een schrijnende opvoeding en situatie. Vader in den bak en nooit gekend, door zin moeder buiten gesmeten op zijn 15, vanaf zijn 7 op internaat, vanaf zijn 17 onophoudelijk in het gevang tot op zijn 24, psychostoornissen, angstaanvallen,...

Eerst dacht ik ook dat dit weer het zoveelste marginale geval zonder enig schuldbesef was, maar wie ben ik om te oordelen over iemand met zo'n verschrikkelijke achtergrond... Makkelijk om te zeggen dat je dat niet doet, dat hij moet veranderen, maar die moet nu knokken om kansen te krijgen terwijl zijn leven vanaf dag 1 al quasi verpest was.
Zo een achtergrond dient uw hersenen letterlijk schade toe. Die mens is gewoon zo geprogrammeerd door zijn omstandigheden.

Volgens mij moet die moeder ook onder schuldbemiddeling, zeer marginaal geval inderdaad.

Ik heb het niet helemaal uitgekeken dus op het einde van de rit weten we niet wat er uit de bus is gevallen? Want had toch wel graag geweten wat er met dat loon van die dochter is gebeurd, 15.000 EUR schulden zonder dat zij er (al dan niet zogezegd) iets van afwist?

Damaged goods... Is het product van dramatische opvoeding en jeugd. Hoe schrijnend die situatie voor die jongen als individu ook is, je moet de maatschappij wel beschermen tegen zo'n mensen. En dan zit er niet veel meer op buiten die te blijven interneren/streng opvolgen, misschien met de binnenmondse hoop dat die ooit eens succesvol zelfmoord pleegt (wat hij blijkbaar ook aan het proberen is) of verongelukt. :censored:
En de "moeder" zou een celstraf moeten krijgen voor verwaarlozing en schuldig verzuim.

Zo hard. Ik snap je ergens wel en ik ben ook akkoord dat je de maatschappij moet beschermen, maar alsnog. 'k Weet niet. :unsure:

Die situatie met de moeder die volmacht had over de zichtrekening van de dochter was ook maar een raar verhaal.

Zeer triestig ook die mensen die niet kunnen leven met 1 boom.
Ik begrijp niet hoe je zo kan doen tegen je buren, zouden die zelf wel gelukkig in het leven staan...
Dat ze zelfs niet komen opdagen :crazy:

Ik begrijp niet hoe je zo kan doen tegen je buren, zouden die zelf wel gelukkig in het leven staan...
Die burenruzies gaan vaak nergens over. Echt triestig hoe verzuurd de mensen zijn (geworden).

Je zag natuurlijk ook maar 1 kant van het verhaal. Misschien heeft die zelf vroeger al eens de kl**tzak uit gehangen en willen ze hem nu eens terug pakken.

Maar meestal heb ik wel compassie met die oude menskes die dan nog miserie hebben met zulke dingen.

Da was nu toch echt een lelijke boom? Stond zielig alleen met een lange stam en vanboven beetje blaadjes

Volgens mij moet die moeder ook onder schuldbemiddeling, zeer marginaal geval inderdaad.

Ik heb het niet helemaal uitgekeken dus op het einde van de rit weten we niet wat er uit de bus is gevallen? Want had toch wel graag geweten wat er met dat loon van die dochter is gebeurd, 15.000 EUR schulden zonder dat zij er (al dan niet zogezegd) iets van afwist?

Dochter is onder voorlopig bewind geplaatst.
In veel gevallen wordt beroep gedaan op een familielid om bewindvoerder te zijn, maar hier dus een advocaat.

Concreet zullen haar rekeningen geblokkeerd worden en zullen de schulden worden afbetaald. Bewindvoerder dient jaarlijks een verslag op te maken met alle in- en uitgaven.
Als er inderdaad 15.000 EUR ontvreemd is, dan valt dit niet onder de bevoegdheid van de vrederechter (enkel geschillen met een maximum 5000 EUR).

Concreet kunnen ze dus erger voorkomen door een bewindvoerder aan te stellen, maar de ontvreemde gelden zullen ze in dit dossier niet juridisch behandeld hebben.

Je zag natuurlijk ook maar 1 kant van het verhaal. Misschien heeft die zelf vroeger al eens de kl**tzak uit gehangen en willen ze hem nu eens terug pakken.
Zeker. Daarom uw kat sturen naar een zitting kan enkel maar in uw nadeel werken, ook al heb je misschien gelijk en dient een rechter in principe afstand te doen van het gezellige praatje die hij mogelijjs gemaakt heeft met de tegenpartij (zoals hier in Wetteren het geval was).

Vind het trouwens tot nu toe een sterke reeks! Drie goede afleveringen met interessante cases!

Bijzonder marginaal mens ook, die moeder... Toch zeker de manier hoe die sprak. Ik dacht dat het wel ging mee vallen, tot die haar mond open deed. Heel schrijnend ja.
Vanaf dat de moeder in beeld kwam wist ik al dat ze een supporter is van fc marginaal. Al die piercings... :puke:

Ik onthoud vooral dat die ene van de tweeling is vrijgesproken bij gebrek aan bewijs omdat ze niet zeker wisten of zij het was of haar zus
ik hoop dat andere tweelingen niet op gedachten brengt

Wel tenenkrullend elke keer in die racisme zalen hoor. Ja, maar ik werk met gekleurde mensen of ik heb vrienden die zo zijn. Wat een verdediging ook...

Wist er hier iemand oprecht dat "melkmuil" een racistisch woord is? Heb nog nooit iemand dat woord horen zeggen, laat staan dat het een racistische ondertoon zou hebben (welke dan?)

Ik onthoud vooral dat die ene van de tweeling is vrijgesproken bij gebrek aan bewijs omdat ze niet zeker wisten of zij het was of haar zus
ik hoop dat andere tweelingen niet op gedachten brengt
Die bewijslast in zulke zaken is toch altijd moeilijk, vind ik.
Tenzij je misschien een massa getuigen hebt, die dan misschien ook niet onpartijdig zijn in de context van een sportwedstrijd, is het meestal toch woord tegen woord.

In de eerste aflevering werd iemand een sanctie opgelegd omwille van een uitlating naar een Aziatische medespeler en als ik mij niet vergis, werd hij veroordeeld zonder al te veel bewijzen en getuigenissen.

Wist er hier iemand oprecht dat "melkmuil" een racistisch woord is? Heb nog nooit iemand dat woord horen zeggen, laat staan dat het een racistische ondertoon zou hebben (welke dan?)
Melkmuil wordt langs onze kanten wel eens gebruikt. Voor mij wil dat hetzelfde zeggen als snotneus.
Zou nu wel ook niet het eerste zijn wat ik zou roepen naar iemand in een opwelling.

Wel tenenkrullend elke keer in die racisme zalen hoor. Ja, maar ik werk met gekleurde mensen of ik heb vrienden die zo zijn. Wat een verdediging ook...
Ik vind het eerlijk gezegd ook allemaal wat vergaand :/. Racisme kan en mag niet, maar in hoeverre is een scheldwoord tijdens een ruzie met oplopende frustraties een uiting van racisme?!!
Ik las hier onlangs ergens op het forum dat iemand zijn vriendin de buurvrouw binnensmonds vervloekte van ‘wat denkt die dikke wel’ omdat de buurvrouw commentaar gegeven had op de vriendin in kwestie. Misschien voelt die vrouw zich ook niet goed bij het feit dat iemand haar ‘dikke’ heeft genoemd. Ik kan mij perfect inbeelden dat tijdens een ruzie met veel frustraties een scheldwoord (dikke, kleinen, schelen aap , babyface etc) valt. Maar is dat al effectief een uiting van racisme die in de rechtbank moet worden vervolgd? In mijn ogen eerder een uiting van onmacht tijdens een oplopend conflict. Waarbij ik mij meer zorgen zou maken moest er geweld/pesterijen of effectief uitsluiting van toepassing zijn.
Dus in die zin snap ik wel dat mensen, zij het op een ongelukkige manier, proberen verwoorden dat zij geen racistische gedachten hebben en zij geen onderscheid maken naar ras/afkomst.
In een professionele context zoals een match moet ge u kunnen gedragen en inhouden, maar hier wordt naar de rechtbank gestapt louter op het vallen van een woord tijdens een ruzie. Zijn we zover gekomen dat dit niet meer onderling bij pot en pint kan uitgepraat worden? In die zin beangst heel die ‘racisme’ toer mij. En dat als iemand die zelf met een arabische naam en vreemde roots door het leven gaat ;). Ik zou het veel erger vinden moest ik omwille van mijn roots uitgesloten worden dan een klein scheldwoord tijdens een ruzie. Een ruzie praat je uit en dan kan je met diezelfde persoon nog door dezelfde deur, als iemand jou echt uitsluit omwille van fundamenteel gedachtengoed ga je dat nooit kunnen.

Terug
Bovenaan