De nieuwbouw-topic!

Hier zijn de airco’s nog niet aangeweest dit jaar, grote raampartijen op zuiden. Ge kunt ook gewoon een raam openzetten hè 😅

Geen nieuwbouw hier, B-score woning.
Om efkes het belang van oriëntatie aan te tonen: mijn leefruimte is Noordgericht en gisteren de warmste temperatuur gehaald: 19.3 graden binnen terwijl de thermostaat 24.3 aangaf buiten ("voeler" ook op het Noorden dus).

Ik had een offerte laten opmaken voor airco toen ik verhuisde maar nog geen noodzaak gezien die te laten installeren in de leefruimte. 😁

Volledig glas op de achtergevel (zo'n 15m aan glas) die op het westen ziet, 2 kleinere ramen op het zuiden en het valt hier best goed mee nog. Ooit ook eens gelezen dat het vooral ook de binnenmuren zijn die de warmte opvangen overdag en dan 's avonds/nacht terug vrijgeven. Hier zijn het vooral kasten of gewoon open ruimte dus dat helpt precies wel. Al die ramen zijn natuurlijk ook het zwakste punt in de isolatieschil dus waarschijnlijk verliezen we gewoon ook terug wat 's nachts...

Screens zijn soms eens naar beneden, maar slechts sporadisch tot nu toe.

Hier screens voorzien (heel veel glas oostgevel, is onze tuin).
Als we ze niet sluiten, gaat het ook makkelijk naar 24 graden.
Als we ze wel sluiten, blijft het stabiel op de binnentemperatuur (21,5 à 22)
Screens zouden ook automatisch kunnen sluiten op basis van de zon, maar dan gaan ze iets te vaak/te snel dicht. Vandaar niet geautomatiseerd.

Maar wacht inderdaad af wat gordijnen gaan doen. Hopelijk voorzien met een lichte achterkant (zijde naar het raam) ?
Wij hadden eerst eenvoudige zwarte gordijnen in slaapkamer van de dochter gehangen (dun gordijn, privacy, niet gevoerd) die aan de westkant ligt. Dat wordt enorm warm en blijft lang warmte afgeven. De babyfoon gaf heel vaak te warm aan. 26 graden (geen idee of die correct meet, maar was sowieso ontzettend warm)
Met gordijnen open was er geen opwarming meer.
Nu lichtgrijze gordijnen (past achteraf gezien ook beter bij haar kamer 😊) en geen opwarming meer.
Ja, als we gordijnen kopen, dan willen we graag iets wat het zonlicht zoveel mogelijk weerkaatst.
Hier zijn de airco’s nog niet aangeweest dit jaar, grote raampartijen op zuiden. Ge kunt ook gewoon een raam openzetten hè 😅
Uiteraard. Maar gezien we er nog niet wonen laat ik de ramen gesloten beneden. Boven staat ze op kip en daar is het perfect.
En ook wanneer het deze zomer 30°C en meer wordt, zal het wellicht beter zijn om de ramen dicht te houden.

Laatst bewerkt:
Momenteel wonen we er nog niet.

Vandaag is het binnen 21°c, wat aangenaam.
Achtergevel is volledig uit glas en is oost-zuid georiënteerd. De helft van de achtergevel is wel voorzien met een oversteek (terras overkapping). We hebben screens, maar die heb ik nog niet geprogrammeerd. Dus die zijn nog niet naar benden geweest.

Screens op OZW zijn echt een must in een nieuwbouw met veel glas, geïsoleerd volgens hedendaagse normen. Wij hebben geen screens voorzien op O raam van 5m breed en daar komt de warmte binnen tot 13u, vandaag tot 23 graden. Hangen wel gordijnen maar die houden de warmte zelf niet tegen, enkel de zon/licht inval. Onze oververhitting score was nochtans top.

Gordijnen hebben we wel nog niet, dus ik hoop dat we met goede gordijnen het wel wat frisser kunnen houden in de voormiddag.
Ja, als we gordijnen kopen, dan willen we graag iets wat het zonlicht zoveel mogelijk weerkaatst.
Wij hebben lichtgrijze gordijnen met een witte achterkant, en er is daarmee toch een klein verschil merkbaar, ook al ben ik van mening dat dat niet de taak is van gordijnen. :D Geen idee van welke streek je bent, maar in O-VL kan ik je wel een top adresje bezorgen waar een keten als Heytens nog een puntje kan aan zuigen op alle vlakken.

Met 10k kwamen we nog niet toe voor enkel de beneden verdieping. En dan hebben we boven nog niks.
Hiermee bedoel je de kostprijs voor screens? Ik had het over de prijs van airco's met de leidingen volledig aangelegd in een nieuwbouw volgens het boekje. En dat voor 4 binnenunits in totaal (leefruimte + alle slaapkamers).

Ik denk eerlijk gezegd dat een airco goedkoper zal uitkomen en meer comfort zal geven. En we hebben meer als genoeg zonnepanelen, dus we hoeven geen stroom af te nemen wanneer we die nodig zouden hebben.

We hebben ook vloerkoeling, maar die staat nog uit. Dus eerst even zien wat vloerkoeling + gordijnen doen en dan zien we wel. Ik hoop dat de gordijnen al iets gaan doen. Als we het naar 22°C zouden krijgen i.p.v. 24.5°C, zou dat al heel wat zijn.
Vloerverkoeling, screens, gordijnen. Het zijn allemaal dingen die niet gaan helpen als je ze gaat inzetten op een moment dat het al te laat is. Bij airco kom je thuis, stel je vast dat het te warm is, en het probleem is binnen enkele minuten opgelost. En de energieprijs valt dan goed mee omdat de zonnepanelen dan vaak toch een overschot produceren. Alhoewel ik op dit eigenste uur de airco nog aangezet heb in mijn bureau, terwijl het buiten al pikkedonker is. Verslavend, dat is het wel. :oi22:

Maar wacht inderdaad af wat gordijnen gaan doen. Hopelijk voorzien met een lichte achterkant (zijde naar het raam) ?
Wij hadden eerst eenvoudige zwarte gordijnen in slaapkamer van de dochter gehangen (dun gordijn, privacy, niet gevoerd) die aan de westkant ligt. Dat wordt enorm warm en blijft lang warmte afgeven. De babyfoon gaf heel vaak te warm aan. 26 graden (geen idee of die correct meet, maar was sowieso ontzettend warm)
Met gordijnen open was er geen opwarming meer.
Nu lichtgrijze gordijnen (past achteraf gezien ook beter bij haar kamer 😊) en geen opwarming meer.
In de kinderkamer hebben wij volledig verduisterende lichtgrijze gordijnen met een witte achterkant. Als dat niet helpt hebben we er gelukkig nog airco.

Daar haal je soms net de warmte mee binnen hé.

Daar haal je soms net de warmte mee binnen hé.

Meestal door de dag dichtlaten en s'avonds als het kouder is dan binnen openzetten.
Ik laat vaak de deur achteraan s'nachts open staan, tegelijk met het ram van de badkamer boven om het af te koelen. Werkt redelijk goed...

Meestal door de dag dichtlaten en s'avonds als het kouder is dan binnen openzetten.
Ik laat vaak de deur achteraan s'nachts open staan, tegelijk met het ram van de badkamer boven om het af te koelen. Werkt redelijk goed...
Da's zoals ze het vroeger deden en dat zie je nog altijd. Als je naar het zuiden gaat zie je vaak huizen met houten luiken: zelfde principe, overdag alles dicht en 's avonds/'s nachts open. Wij doen hetzelfde met rolluiken.

Screens op OZW zijn echt een must in een nieuwbouw met veel glas, geïsoleerd volgens hedendaagse normen. Wij hebben geen screens voorzien op O raam van 5m breed en daar komt de warmte binnen tot 13u, vandaag tot 23 graden. Hangen wel gordijnen maar die houden de warmte zelf niet tegen, enkel de zon/licht inval. Onze oververhitting score was nochtans top.
Same hier. Hier zijn het 2 ramen van 280x230 op het oosten. Onze overhitting score was ook top.
Wij hebben lichtgrijze gordijnen met een witte achterkant, en er is daarmee toch een klein verschil merkbaar, ook al ben ik van mening dat dat niet de taak is van gordijnen. :D Geen idee van welke streek je bent, maar in O-VL kan ik je wel een top adresje bezorgen waar een keten als Heytens nog een puntje kan aan zuigen op alle vlakken.
Heel graag! We zijn van oost-vlaanderen en gaan volgende maand gaan kijken voor gordijnen.
Hiermee bedoel je de kostprijs voor screens? Ik had het over de prijs van airco's met de leidingen volledig aangelegd in een nieuwbouw volgens het boekje. En dat voor 4 binnenunits in totaal (leefruimte + alle slaapkamers).
Ja, idd. Voor een gewoon slaapkamer raam was het al 2k voor screens. Voor de grote ramen beneden nog een stuk meer.
Vloerverkoeling, screens, gordijnen. Het zijn allemaal dingen die niet gaan helpen als je ze gaat inzetten op een moment dat het al te laat is. Bij airco kom je thuis, stel je vast dat het te warm is, en het probleem is binnen enkele minuten opgelost. En de energieprijs valt dan goed mee omdat de zonnepanelen dan vaak toch een overschot produceren. Alhoewel ik op dit eigenste uur de airco nog aangezet heb in mijn bureau, terwijl het buiten al pikkedonker is. Verslavend, dat is het wel. :oi22:
Klopt allemaal. Vandaar dat ik liever airco zou voorzien i.p.v. dure screens, maar voorlopig is het budget op en ik denk dat we best eerst een jaartje leven in de woning om te weten waar de echte "probleem" ruimtes zijn.

Een vraagje ! Zijn hier mensen met 2 volwaardige verdiepen en nadien een hellend dak? Welke hoogte heb je nodig ongeveer?

Max 2 bouwlagen (ik denk dat zolder nog mag?), Max 6m kroonlijst en max 10.5m nokhoogte. Zou dat voldoende zijn?

Met de tuininrichting kan je natuurlijk ook nog wat doen tegen oververhitting. Bomen/planten zo inplanten dat ze voor schaduw zorgen in de lente/zomer en toch nog licht/warmte binnenlaten in herst/winter.

Een vraagje ! Zijn hier mensen met 2 volwaardige verdiepen en nadien een hellend dak? Welke hoogte heb je nodig ongeveer?

Max 2 bouwlagen (ik denk dat zolder nog mag?), Max 6m kroonlijst en max 10.5m nokhoogte. Zou dat voldoende zijn?
Wij hebben 6m kroonlijst en 10.5 nokhoogte en dat is gelijkvloers, verdiep en zolder als volwaardig verdiep (Schuin dak begint vanaf 1.1m ongeveer). Verwacht wel geen plafonds van 3M hoog :)

Laatst bewerkt:

Wij gaan binnenkort bouwen en als ik naar de plannen kijk is de kroonlijst op 5,6m met 2 volwaardige verdiepen van 2,5m. Nokhoogte 9,4m.

Ik zou dus niet denken dat dat een probleem mag geven.

Wij hebben zo'n woning gebouwd. Onze kroonlijst zit op 5.9m geloof ik en de nok op 10.25m.
Plafondhoogte is 255.5 beneden en 249.5cm op de slaapkamers.

Ik dacht eigenlijk dat 240 / 250 plafondhoogte beneden niet meer gedaan werd bij nieuwbouw?
Ik vind dat toch vrij laag precies maar zie inderdaad toch vaak nieuwbouw woningen met die afmetingen nu ik er op begin te letten. Ik weet niet waarom maar ik zat met mijn hoofd bij 270 beneden en dan idd 240 of 250 boven, die 270 voelt ook gewoon 10x ruimer, maar je moet het mogen natuurlijk.

Ik heb bij onze renovatie toch heel hard geduwd op het behouden van de hogere plafonds;
Wij hebben 2.70 => 2.60 => 2.40 => 3.30 beneden :biglaugh:, en dan 2.50 => 2.70 eerste verdiep & volledig onder dak zolder kamers.
Kroonlijst 6.50, Nok 9.70; Maar die architect heeft er nog al eens een half metertje langs gezeten ...

Laatst bewerkt:
Ik dacht eigenlijk dat 240 / 250 plafondhoogte beneden niet meer gedaan werd bij nieuwbouw?
Ik vind dat toch vrij laag precies maar zie inderdaad toch vaak nieuwbouw woningen met die afmetingen nu ik er op begin te letten. Ik weet niet waarom maar ik zat met mijn hoofd bij 270 beneden en dan idd 240 of 250 boven, die 270 voelt ook gewoon 10x ruimer, maar je moet het mogen natuurlijk.
Hier is het ~245 beneden, met de keuken/eetkamer op 270 (275?) en de boven op 250. 240 voor de woonkamer en berging etc is echt ruim voldoende hoor. Akkoord, het geeft een andere indruk dan de hoge herenhuizenplafonds, maar als je twee volwaardige verdiepingen wil zetten met een kroonlijsthoogte van 6m kan je vaak niet anders. De 240 beneden valt niemand op trouwens, dat wordt gewoon ervaren als "normaal". En de hogere plafond in de keuken als "hoog"/"ruim".
Het hebben van verdiepingshoge ramen maakt het wel een totaal ander effect ook, dus het is waarschijnlijk het geheel dat het hier doet.

Dat went allemaal snel. Net zoals hier velen zeggen dat gewoon kleiner wonen ook snel went. Dat is allemaal zo. Mensen houden gewoon halsstarrig vast aan hun ruimere gewoontes. Waar op zich niets mis mee is, maar het kost tegenwoordig veel geld of truukjes (om het in de toegelaten afmetingen te krijgen).

Hier 250 beneden en 240 boven. Ik wou de zolderkamers een goede hoogte geven ook dus dan moet er nu eenmaal gekozen worden nokhoogte 6m. Zolder is 245 dan.
Zie dat overal eigenlijk, hoge plafonds zijn in nieuwbouw halfopen bebouwingen denk ik zelfs redelijk zeldzaam.

Terug
Bovenaan