De nieuwbouw-topic!

Een interessante tip voor mensen die graag lang in bad zitten.
Restje van je dak isolatie rockwol rondom je bad doen vooraleer in te tegelen.

Ik kan zo een uur in bad liggen zonder dat die afkoelt. Zalig.
Wij hebben een halfvrijstaand bad en achteraf bekeken voel ik mij zo'n kalf om daar een uitsparing te voorzien in het legplan van de vloerverwarming...

Iemand ervaring met Laminaat vs Vinyl (quick-step) ?

Zouden een van deze willen leggen voor een uitbouw die voornamelijk zal dienen als bureau / speelruimte.
Maar is ook een soort van achteringang.

Dachten om voor vinyl te gaan omdat het geluidsabsorberend zou zijn + onderhoudsvriendelijker?
maar vind nergens echte persoonlijk ervaringen hierover online of de vinyl wel effectief zijn meerprijs waard is.

Al die dingen zitten in dezelfde price range hoor. Het is maar hoeveel geld je eraan uitgeeft wat voor kwaliteit je krijgt (tot op zekere hoogte natuurlijk). Wij hebben vinyl van een serie gebruikt voor woningbouwprojecten 20€/m2, schitterende vloer, moet niet meer zijn .
Zit wel een laagje onder om contactgeluid tegen te gaan, alsook een hele laag houtvezelisolatie voor verdere demping.

Vinyl werkt makkelijker omdat je het met een (stevig) zakmes kan snijden en afbreken, je hebt dus geen zaagblad nodig.
Voor de rest is het uitzicht (bvba aantal en kwaliteit van de prints) en ergens de basiskwaliteit (krasvastheid, waterresistentie, etc) wat de prijs zal bepalen.

Zouden een van deze willen leggen voor een uitbouw die voornamelijk zal dienen als bureau / speelruimte.

Dachten om voor vinyl te gaan omdat het geluidsabsorberend zou zijn + onderhoudsvriendelijker?
maar vind nergens echte persoonlijk ervaringen hierover online of de vinyl wel effectief zijn meerprijs waard is.
Ik had in het vorige huis Quickstep liggen boven: putjes in van dingen te laten vallen, opzwellen van de randen door water (raam op zolder open laten staan bij zware regen 🙈), bovenste laagje weg waar mijn bureaustoel stond,...

Nu 1j klikvinyl liggen in dit huis boven: gekozen voor bredere planken wat esthetisch mooier is vind ik; niets aan te zien. Ondanks de bekers water die de dochter er al op heeft laten vallen, die opkuist en dan de handdoek erop laat liggen, 2persoonsbed dat al meermaals versleept is, hond die er soms op loopt,....
Ik ben HEEL tevreden van mijn keuze. 😁 Misschien dat ik over 10j vind dat die er even slecht uit ziet dan de Quickstep, dat kan ik niet voorspellen maar op dit moment dus een duidelijke winnaar.

Met laminaat moet je heel goed oppassen met vloeistoffen, direct opkuisen of anders trekt uw vloer krom. Krasvastheid zal hetzelfde zijn vermoed ik, vinyl ligt hier nu 2 jaar, als je op de grond gaat zie je wel veel krassen (kinderen) maar dat zie je totaal niet als je gewoon recht staat. Hangt misschien ook af van het motief van de plank. Poetsen gaat goed. Vinyl maakt tegenover laminaat ook minder lawaai als je er op stapt. Wij hebben Floorify gebruikt, tevreden van.

Wij zijn ook van plan om floorify te gebruiken in de slaapkamers/nachthal. Maar is toch wel stevig aan de prijs imho. (60€/m²) en echt promo's vind je er nergens voor.
Ik had staaltjes van 2 grote merken besteld en ben dan naar hier gereden:

Daar dan klikvinyl gekocht aan ietsje meer dan 30 euro/m2 die mij een gelijkwaardige kwaliteit leek (qua opbouw, zwaarte,...)

Ik had staaltjes van 2 grote merken besteld en ben dan naar hier gereden:

Daar dan klikvinyl gekocht aan ietsje meer dan 30 euro/m2 die mij een gelijkwaardige kwaliteit leek (qua opbouw, zwaarte,...)
wij zijn nogal fan van de matterhorn van Floorify. We zijn al naar diverse zaken geweest voor alternatieven, maar iedere keer als we denken een goed alternatief gevonden tehebben en het dan naast de matterhorn leggen (in verschillende licht situaties) zijn we er meteen weer van overtuigd dat we toch voor de floorify willen gaan. En gezien het toch om iets meer dan 100m² exclusief snijverlies gaat, is dat een smak geld.

Telkens het hier weer wat vooruit lijkt te gaan gaan is er weer iets om mij zorgen over te maken. Beginnen ze eindelijk dingen van de badkamer te doen, blijkt de douchebak krom te staan. Gelukkig een alternatief kunnen nemen wat ze op stock, alleen zal die nu wel wat uit de vloer steken ipv gelijk ermee. Boeit me echt niet meer, dat het maar gewoon vooruit gaat. Schrijnwerker is begonnen met alles te plaatsen, zegt onze architect "zorg wel dat het +18 graden is, anders kans op krom trekken kasten". Alle hup. Verwarming is nog niet helemaal aangesloten dus het huis is nog nooit verwarmd geweest. Ik kan dat daar nu moeilijk vol gaan zetten met elektrische verwarmers toch...

En zo kan ik nog wel wat paragrafen typen. Ik ga zo blij zijn als het allemaal achter de rug is.

edit: contact gehad met de schrijnwerker en die heeft toch ook liefst dat de koude wat onderbroken wordt, gelukkig hebben ze warmtekanon dat we af en toe kunnen gaan aanzetten. Het zijn allemaal dingen die uiteindelijk ook wel opgelost geraken, maar het mag nu wel echt eens smooth beginnen gaan.

Laatst bewerkt:
Wij zijn ook van plan om floorify te gebruiken in de slaapkamers/nachthal. Maar is toch wel stevig aan de prijs imho. (60€/m²) en echt promo's vind je er nergens voor.
Damn, serieus opgeslagen. We hebben in Oktober 2020 gekocht, 45 euro/m2 (incl btw) met gratis ondervloer (actie van Floorify zelf).

Damn, serieus opgeslagen. We hebben in Oktober 2020 gekocht, 45 euro/m2 (incl btw) met gratis ondervloer (actie van Floorify zelf).

Was vorig jaar (rond de zomer gekocht) ook al €60.
Die 60€ is al even.
Dit heeft onderander te maken met algemene productie problemen voor de laag met de print op. Dit was zowel voor laminaat als pvc/vinyl. Eén en ander gecombineerd met de pandemie, (ik heb in die tijd een kleine 8 maanden mogen wachten tot mijn laminaat voor mijn verbouwing waar ik toen mee bezig was, geleverd werd) Nu zijn die problemen inmiddels wel opgelost, maar ondertussen zijn de prijzen van grondstoffen en energie flink de hoogte in gegaan.....

Ik raad deze shop wel aan, al geweest? De adviesprijzen op de site zijn niet de verkoopsprijzen (deze liggen een stuk lager)
Wij hebben hier een paar jaar geleden ook onze laminaat voor in de woonkamer gaan halen.
We gingen ook eerst voor vinyl gaan (twee honden in huis en tenslotte de woonkamer), maar op hun aanraden commerciële laminaat van Pergo (klasse 33) gekocht. Met de promotie van toen rond de €35 betaald en nog geen moment spijt van gehad.
Daar zijn al de nodige accidentjes (puppy) op gebeurd en de honden durven al eens kauwbotten laten vallen maar daar is nog niets aan te zien.

Hier vorig jaar de verdieping uitgerust met click vinyl (Floorify) terwijl we eerst laminaat (quickstep) hadden geopteerd. Was wel prijzig (toen 46€/m2), maar we zijn er wel tevreden van: makkelijk te plaatsen (snijden met breekmes), vrij stevig, kan tegen water, ziet er deftig uit en is ook zeer geschikt voor vloerverwarming. Kortom, ik zou het de volgende keer opnieuw gebruiken.

Een interessante tip voor mensen die graag lang in bad zitten.
Restje van je dak isolatie rockwol rondom je bad doen vooraleer in te tegelen.

Ik kan zo een uur in bad liggen zonder dat die afkoelt. Zalig.
Ook goeie tip voor onze badkamerrenovatie. Ook dus geen vrijstaand bad of op zen minst 1 dat de warmte goed behoud.
Nu 1j klikvinyl liggen in dit huis boven: gekozen voor bredere planken wat esthetisch mooier is vind ik; niets aan te zien. Ondanks de bekers water die de dochter er al op heeft laten vallen, die opkuist en dan de handdoek erop laat liggen, 2persoonsbed dat al meermaals versleept is, hond die er soms op loopt,...
Als die klikvinyl dan geen Quickstep is, wat dan wel?

Terug
Bovenaan