De nieuwbouw-topic!

Wij wonen sinds maandag in ons nieuw huis. Ook heel lang wou mijn vriendin een kachel voor de gezelligheid...

Allebei nu heel tevreden dat die er niet staat.
Al de hele week zit ik de verwarming lager te zetten. Gewoon door in uw huis te leven is het al bijna warm genoeg. Door de goede isolatie is het ook overal warm.
De warmtepomp draait enkel als de zon niet schijnt en dan draait die op minimum. Zelfs met deze vriestemperaturen...

Ik had wel gekeken en zou nooit gas laten binnen trekken maar dan gewoon met 2 gasflessen gewerkt hebben en een flexibel in de chape. Maar dan staat daar weer ne m² ingepalmd met 2 lelijke flessen.

Verder maakt ge ook weer een groot gat naar buiten terwijl er meer en meer aandacht is voor luchtdicht te bouwen.

Vroeger als de koude tocht in de huizen binnen kwam, dan was zo een kachel super gezellig. Nu is dat dikke overkill. Hoeveel warmte geeft dat niet af? Ge gaat de kachel opzetten en ondertussen de ruiten ook of het gaat onaangenam warm worden 😅
Hier in onze vrij slecht geïsoleerde (naar hedendaagse normen) woning moeten we de deuren al overal openzetten als de kachel aanstaat om niet in uw onderbroek in de zetel te moeten zitten. Kan me niet inbeelden wat een hel dat moet zijn in een goed geïsoleerde woning :)

Hmm, toch veel mensen die het uiteindelijk niet gedaan hebben.
We kunnen nog een gasaansluiting voorzien, dat is het probleem niet. Maar zoals ik het hoor is het meestal echt geen meerwaarde.
Misschien ga ik toch het romantische beeld van de gashaard moeten opgeven 😔, zeker als die uiteindelijk teveel warmte geeft.

Merci alvast voor de reacties, heb er al veel aan!
Als het puur voor de sfeer is, is een biohaard/ethanol haard mss een optie?
Hier in onze vrij slecht geïsoleerde (naar hedendaagse normen) woning moeten we de deuren al overal openzetten als de kachel aanstaat om niet in uw onderbroek in de zetel te moeten zitten. Kan me niet inbeelden wat een hel dat moet zijn in een goed geïsoleerde woning :)
Deuren én ramen open he dan! 😁

Deuren én ramen open he dan! 😁
Ind. Wij wouden ook eerst een gashaard maar het werd ons overal afgeraden. In een BEN-woning zou het te snel te warm worden. Ik ben een iemand die het snel te koud heeft dus ben nog altijd benieuwd wat die vloerverwarming met warmtepomp gaat geven maar biohaard/ethanol haard houden wij in het achterhoofd voor het geval dat we alsnog een haard willen. De elektrische opties kunnen ons niet overtuigen, veel te duur voor iets wat echt niet in de buurt komt van de sfeer van een echte haard.

Collega gaf me gisteren net hetzelfde advies. Zag er op zich niet slecht uit, dus ga ik zeker overwegen

Een ethanol haard is wel zeer gevaarlijk, gebeuren veel ongelukken mee.
Dus goed over nadenken/mee oppassen, zeker als je kinderen of huisdieren hebt.

Hier een gashaard sinds een kleine 2 jaar, ik heb gewone radiators.

In een recent huis hoef je die inderdaad niet volle kanon te zetten, maar bij mij staat dat regelmatig een uurtje of 2 aan op een lage stand.
Vooral wanneer ik tv kijk, dan is dat vuur ernaast wel gezellig.
In de periode wanneer het zo wat frisser aan het worden is maar de verwarming hoeft nog niet te draaien is dat ook aangenaam.

Quasi alle recente gashaarden hebben zoals de mijne wel de optie om de gastoevoer variabel te gaan regelen.
Zo heb je toch mooi vlambeeld ondanks het feit dat de haard maar op stand 1-2 aan staat.
Ik heb dan nog optioneel led-verlichting in de bodem bijgenomen zodat het nog meer lijkt alsof de houtblokken echt gloeien.

Mijn haard/schouw is afgewerkt met een eiken balk rondom, zo’n beetje landelijk modern wat wel iets extra geeft aan mijn interieur.

Het heeft me een kleine 8.000€ gekost, wat op zich veel is voor wat sfeer en gezelligheid, maar ik ben er content mee.
Je leeft maar één keer, als je dat echt wil (zoals ik) zou ik mij niet laten afschrikken daardoor.

Edit: ik heb wel een draadloze thermostaat, indien nodig kan ik die dus verleggen van ruimte zodat de badkamer wel nog verwarming heeft bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
In juni beginnen ze aan onze nieuwbouw... Er staan nog twee items open waarover ik graag jullie mening eens hoor :)
1) EPDM of roofing op het dak...? Meerprijs voor EPDM is +/- 4500€
2) Momenteel is er enkel vloerverwarming beneden voorzien en een elektrische bijverwarming in de badkamer. Aangezien trap naar boven afgesloten is van de leefruimte, is er dus enkel de vloerverwarming in de hal die eventueel boven mee kan verwarmen... Zouden jullie boven ook nog vloerverwarming leggen? Enkel in de gang bv? Of in de gang en de badkamer?

2) Momenteel is er enkel vloerverwarming beneden voorzien en een elektrische bijverwarming in de badkamer. Aangezien trap naar boven afgesloten is van de leefruimte, is er dus enkel de vloerverwarming in de hal die eventueel boven mee kan verwarmen... Zouden jullie boven ook nog vloerverwarming leggen? Enkel in de gang bv? Of in de gang en de badkamer?
Serieus? In een energieneutrale woning de gang verwarmen?!? 🙈
Badkamer snap ik nog omdat je het graag meer dan 20 graden hebt daar. Hier komt er een infraroodpaneel trouwens in de badkamer.

In juni beginnen ze aan onze nieuwbouw... Er staan nog twee items open waarover ik graag jullie mening eens hoor :)
1) EPDM
2) wij hebben in badkamer wandverwarming. Op de kamers elk een airco waarmee we dan warmen als het nodig zou zijn.

Is gewoon ook beter.
Hoe meer oppervlakte verwarmd kan worden hoe lager de aanvoer temperatuur kan zijn en hoe zuiniger je gaat uitkomen.
Daarom hebben wij gekozen voor beide verdiepen te warmen en koelen.

Wij hebben EPDM, gaf roofing geen bruine kleur aan je water de eerste jaren?

Is gewoon ook beter.
Hoe meer oppervlakte verwarmd kan worden hoe lager de aanvoer temperatuur kan zijn en hoe zuiniger je gaat uitkomen.
Daarom hebben wij gekozen voor beide verdiepen te warmen en koelen.

Wij hebben EPDM, gaf roofing geen bruine kleur aan je water de eerste jaren?
Aannemer zegt dat EPDM de bruine kleur zou geven…

En wat de verwarming betreft; energieneutraal of niet: ik wil vooral geen kou 😅

Niks mis met roofing vandaag de dag, EPDM heet zogezegd beter te zijn maar in de praktijk is roofing echt meer dan voldoende. Enkele dakdekkers die ik ken hebben voor hun eigen woning roofing voorzien omdat ze EPDM de meerprijs niet waard vinden.

En het is idd EPDM die de bruine kleur afgeeft, enfin, dat zou nu wel moeten verleden tijd zijn. Daar zijn grote rechtzaken rond geweest met de producent van dat type EPDM.

Wel opletten en te overleggen met uw EPB verslaggever, indien uw badkamer op de verdieping elektrisch wordt verwarmd en er geen andere verwarming is in de andere ruimtes, dan wordt dit afgestraft in het EPB verslag.

Hoe hebben jullie je wachtbuizen geïsoleerd en luchtdicht gekregen? Ik dacht er gewoon pur in te spuiten. Maar misschien bestaat er beter gerief. Bedoeling is wel van er op termijn nog dingen te kunnen doorduwen. Wat bij pur geen probleem is.

Aannemer zegt dat EPDM de bruine kleur zou geven…
Hier ligt epdm op onze platte daken.
Nadat we al het bouwstof eens hebben opgeveegd, is ons regenwater zo zuiver als het uit de lucht valt. Er is geen binnenfiltering, enkel een driekamers lavasteenfilter vóór de regenwaterput.
Dit betreft als ik het goed heb Firestone EPDM, ik zou nog eens op mijn dak moeten kijken of ik nog een merknaam kan lezen.
En wat de verwarming betreft; energieneutraal of niet: ik wil vooral geen kou 😅
Boven is het relatief fris bij ons. Niet koud. Heel fris als het een donkere natte koude week is. Maar we hebben ook veel glas en verliesoppervlakte (slaapkamer is effectief een oversteek van 3 op 6 meter) dus misschien niet zo representatief voor een normalere bouw...

Badkamer snap ik nog omdat je het graag meer dan 20 graden hebt daar. Hier komt er een infraroodpaneel trouwens in de badkamer.
De balans ventilatie blaast toch de lucht in heel het huis rond. Dus je kan beter zoveel mogelijk oppervlak verwarmen aan een zo laag mogelijke temperatuur. Dat geeft maximaal rendement.
Ook de koude val aan de trap is minder als de gang boven verwarmd.

Is het nu bouwgrond met recht op bouwen?
Zoja dan gaan je na 2040 nog altijd recht hebben op bouwen. En ben je misschien beter af te wachten totdat u dochter 18jaar is en haar die bouwgrond te schenken en te bouwen aan de geldende normen. Als verkaveld stuk ist zelfs helemaal zeker en kunnen ze u niks doen.
Slightly off topic, maar hoe ben je daar zo zeker van met de betonstop in 't vooruitzicht? Voor zover ik daarvan weet, krijgen de lokale besturen straks de macht om een bestemmingswijziging te doen op onbebouwde bouwgronden. Wat bijgevolg een enorme impact kan hebben op de marktprijs/waarde van die bouwgrond... Dan wil de Vlaemsche Overheid ook nog eens dat de lokale besturen grotendeels opdraaien voor de geleden "planschade" voor eigenaar bij bestemmingswijziging van perceel bouwgrond. Hoe kan een verkavelingsvergunning daar het verschil maken?

1)Beide zijn goede producten.
Ikzelf heb witte (eerder lichtgrijs) roofing genomen. En bij echt warm weer, zoals de hittegolf afgelopen zomer merk je wel een verschil.
2) leg boven ook overal vloerverwarming.
De kostprijs van die extra leidingen is echt verwaarloosbaar
De voordelen dat je hebt:
- bij eventueel een verkoop later, een extra meerwaarde.
- als je met een warmtepomp werkt, dan kan je boven ook actief koelen

Terug
Bovenaan