De nieuwbouw-topic!

Iemand ervaring wat ik kan doen bij een aannemer die zijn voorontwerp van de ventilatie niet wil/kan geven ?
Ik heb alles in orde gebracht met de EPB-verslaggever, daaruit blijkt dat ze 1 document nodig hebben en dat is het voorontwerp van de aannemer die de ventilatie heeft komen doen.
Na verschillende telefoons, mails, persoon in cc plaatsen,.. Hebben wij na 2j nog altijd het voorontwerp niet ontvangen.
Geen idee wat het kost om een een volledige nieuwe meting te doen ?

Ik sta dicht tegen een burnout door de combinatie van mijn job en het opvolgen van de nieuwbouw. Ik heb het gevoel dat ik daar alles tot op de millimeter en de seconde moet opvolgen en de hele tijd moet rondlopen met waterpas en meter of het loopt mis. Aan de architect heb ik buiten het tekenen van de plannen ook niet veel gehad. Soms is het echt een nadeel als je zelf iets té perfectionistisch én té technisch onderlegd bent, zeker in combinatie met beroepsmisvorming door managementtaken.

Dat is zeer herkenbaar. Wij hebben een deel van het werk kunnen overslaan door een nieuwbouw casco te kopen, maar zijn net de fase van de technieken voorbij en ik snap nu perfect waarom het concept SOD met 1 aanspreekpunt bestaat.

Denk dat ik volgende keer liever betaal voor de betere SOD die ook perfectionistisch is, dan wakker te moeten liggen voor alles wat ik daar zie dat mij niet aanstaat.

Het gevaar bestaat dan wel dat ik dik betaald heb voor heel wat blunders die ze even goed onder de mat (of chape?) kunnen vegen.

Ik sta dicht tegen een burnout door de combinatie van mijn job en het opvolgen van de nieuwbouw. Ik heb het gevoel dat ik daar alles tot op de millimeter en de seconde moet opvolgen en de hele tijd moet rondlopen met waterpas en meter of het loopt mis. Aan de architect heb ik buiten het tekenen van de plannen ook niet veel gehad. Soms is het echt een nadeel als je zelf iets té perfectionistisch én té technisch onderlegd bent, zeker in combinatie met beroepsmisvorming door managementtaken.

Ik heb het probleem ook gehad met onze nieuwbouw.
Achteraf denk je inderdad van "zo erg was dat toch allemaal niet", maar op de moment zelf ... :D

Zeker als je dan voor "prutswerk" (is een groot woord) je zuurverdiende centen moet overschrijven met het betalen van de facturen. Maar alles slijt, ook de negatieve gevoelens na het bouwproces.

Ik heb het probleem ook gehad met onze nieuwbouw.
Achteraf denk je inderdad van "zo erg was dat toch allemaal niet", maar op de moment zelf ... :D

Zeker als je dan voor "prutswerk" (is een groot woord) je zuurverdiende centen moet overschrijven met het betalen van de facturen. Maar alles slijt, ook de negatieve gevoelens na het bouwproces.
Natuurlijk.

Maar als het u brengt tot op het niveau van een burn out... dan laat je het beter een beetje vieren. Daarnaast als perfectionistisch uw ding is, dan moet je elk onderdeel zelf doen en zeer zeker niets door vakmannen laten uitvoeren. Vakmannen doen het namelijk nooit perfectionistisch, die maken een afweging tussen enerzijds kost en anderzijds perfectionisme en je komt dan ook uit bij een correcte uitvoering in het beste geval. En dat mag je wel verwachten.

Perfectionisme mag je vergeten of zoals gezegd je moet het zelf doen en bereid zijn om zaken opnieuw af te breken en opnieuw te doen totdat het voldoet aan uw niveau. Maar dat moet je zeker standaard niet verwachten.

Als hij dat kan doen, dan gaat het voor hem een verademing zijn. Anders mag hij zich beter schrap zetten voor nog een tijdje zich te enerveren. En juridisch niet noodzakelijk een been te hebben om op te staan.

kan het veel kwaad om een houten dakconstructie enkele dagen in de regen te laten staan?

Het is een dilemma hier om te starten met ons project of uit te stellen met de (instabiele) prijzen. Bouwgrond is reeds in ons bezit.
Echter vind ik het dezer tijden moeilijk inschatten hoeveel budget we moeten rekenen. Je leest veel uiteenlopende verhalen. Sommigen zeggen dat het bijna niet haalbaar meer is hun project, anderen zeggen dat het allemaal best wel meevalt.
 Ik reken een 2000m2 incl., Echter geen flauw benul of het nog accuraat is. Technieken en binnenafwerking wordt grotendeels allemaal zelf gedaan, met niet teveel tierlantijnen.

Natuurlijk willen we het meeste bang for buck, dus wachten tot de prijzen deels zakken met het risico renteverhogingen aan ons been te hebben ofwel nu starten aan de huidige prijzen en deze rentevoeten nog meepikken.

Wat ik wel al hoor van een bevriende aannemer dat het orderboekje voor 2023 redelijk problematisch begint te worden en hij vreest uiteindelijk zonder werk te vallen, als de lopende projecten zijn afgewerkt.

Het is een dilemma hier om te starten met ons project of uit te stellen met de (instabiele) prijzen. Bouwgrond is reeds in ons bezit.

Echter vind ik het dezer tijden moeilijk inschatten hoeveel budget we moeten rekenen. Je leest veel uiteenlopende verhalen. Sommigen zeggen dat het bijna niet haalbaar meer is hun project, anderen zeggen dat het allemaal best wel meevalt.

 Ik reken een 2000m2 incl., Echter geen flauw benul of het nog accuraat is. Technieken en binnenafwerking wordt grotendeels allemaal zelf gedaan, met niet teveel tierlantijnen.

Natuurlijk willen we het meeste bang for buck, dus wachten tot de prijzen deels zakken met het risico renteverhogingen aan ons been te hebben ofwel nu starten aan de huidige prijzen en deze rentevoeten nog meepikken.

Wat ik wel al hoor van een bevriende aannemer dat het orderboekje voor 2023 redelijk problematisch begint te worden en hij vreest uiteindelijk zonder werk te vallen, als de lopende projecten zijn afgewerkt.
Ik zou starten

Ik zou starten
Om zijn eigen graf te graven? :laugh:

Nee even serieus. Ik zou asap beginnen. Rentes gaan alleen maar stijgen. Wij verwachten bij ons op het werk nog steeds rentes van 4-5% op 25jr.
En zoals ge zegt, aannemers die volgend jaar een leeg orderboek gaan hebben (en trust me...het gaan er héél veel zijn) kunt ge misschien makkelijker tegen mekaar laten concurreren qua uurloon ;).

Onze woning zou excl architect op +-2200€/m² (incl BTW) komen. Nu, we hebben het hier wel niet over een standaard woning, maar: alu ramen, gelijmde baksteen, volledig ingewerkte goten, geothermie, passieve koeling, ventilatie D etc.

Wij dachten op het werk ook dat er dit jaar geen extra indexaties zouden komen..en dan kwam de oorlog :). Wie weet zitten we volgend jaar met een nieuwe/andere pandemie hé

Laatst bewerkt:
De elektrische keuring staat al enkele weken gepland voor volgende week dinsdag, want tegen dan zou de vloerder ook klaar zijn en kan die keuring dus zonder hindernissen plaats vinden. De vloerder is vorige week begonnen en die zat dus perfect op schema om nu vrijdag met alles klaar te zijn. Ware het niet dat die mij plots laat weten dat hij vandaag en de rest van de week op een andere werf zit en pas volgende week dinsdag terug gaat verder doen bij mij. Uiteraard is dit weer dikke sh*t want ik had voorzien om komende zaterdag al een groot stuk te verhuizen en nu moet ik dat uitstellen want mijn garage gaat nog niet betegeld zijn, en ook die keuring komt nu in het gedrang want die keurder kan zijn rondgang niet doen als er daar op dat moment nog gevloerd wordt.

Ik moet nu dus:
1) huur camionette opzeggen want de grote stukken die ik zaterdag wou verhuizen gaat niet door wegens de garage die nog niet betegeld gaat zijn.
2) de keurder op de hoogte brengen en die mogelijks naar een later tijdstip verplaatsen, ik moet dan tegelijk ook Fluvius inlichten dat ze ook later moeten komen voor het openstellen van mijn meters.

Dat soort situaties zijn dus schering en inslag, en ik heb het er ondertussen wel mee gehad.

Dat is nu toch niks? Dat ge daardoor al stress hebt 😅. De tegelaar laat het tenminste vandaag al weten.
Hij laat vandaag weten dat hij er vandaag niet geweest is en ook de rest van de week niet komt waardoor ik andermaal alles moet herplannen. Het zijn al gedurende de hele bouw dit soort situaties door aannemers die hun afspraken niet nakomen. Als gij dat allemaal niks vindt...

Terug
Bovenaan