De nieuwbouw-topic!

Onze bouwaanvraag is intussen bij de gemeente binnen gebracht dus ik kan mijn hoofd beginnen breken over de financiering. We hebben namelijk het geld van de verkoop van ons huidige huis nodig om het nieuwe te zetten. Hebben jullie allemaal met een overbruggingskrediet gewerkt? Ik neem aan dat dat in schijven kan opgenomen worden? Verkopen en tijdelijk iets huren kan ook maar niemand verhuist voor zijn plezier een extra keer natuurlijk. Met de huidige rentevoeten wel veel schrik voor die kredieten.
Bijkomend vraag ik me ook wel af hoe de grote kosten gespreid zijn over de looptijd van het bouwproject.

Onze bouwaanvraag is intussen bij de gemeente binnen gebracht dus ik kan mijn hoofd beginnen breken over de financiering. We hebben namelijk het geld van de verkoop van ons huidige huis nodig om het nieuwe te zetten. Hebben jullie allemaal met een overbruggingskrediet gewerkt? Ik neem aan dat dat in schijven kan opgenomen worden? Verkopen en tijdelijk iets huren kan ook maar niemand verhuist voor zijn plezier een extra keer natuurlijk. Met de huidige rentevoeten wel veel schrik voor die kredieten.
Bijkomend vraag ik me ook wel af hoe de grote kosten gespreid zijn over de looptijd van het bouwproject.
Hier hebben we onze woning verkocht met de voorwaarde dat we er nog 9 maanden mochten in wonen. Je kan dan de prijs verlagen met de geplande huur daarvoor of gewoon huur betalen na het verlijden van de akte. Je mist misschien enkele poten3 kopers maar geeft je toch wel zekerheid. Overbruggingskrediet is ook niet goedkoop en kan meestal ook niet voor de volledige waarde van je woning. Ook ala je een mooie prijs voor je woning krijgt of hoger uitkomt dan verwacht, kun je misschien andere keuzes maken en sneller knopen doorhakken bij de bouw.

Ik heb verkocht+ verder mijn eigen huis verder gehuurd aangezien het als opbrengsteigendom gekocht werd.

De bedoeling was dat het zou worden verkocht maar dat het pas op datum x vrij zou zijn ipv vrij op aktedatum. Alleen was de makelaar dat "vergeten" meegeven aan de kopers. We hebben het dan in overleg met de notaris zo opgelost aangezien ik nog geen ander huis had gevonden en dus ook geen concrete datum had.
Ik mocht gewoon de huur opzeggen 1 maand op voorhand, geen huurwaarborg of plaatsbeschrijving,...

Probleem is dat je vandaag weinig zekerheid hebt omtrent de duurtijd van uw project. Er zijn teveel onzekerheden qua beschikbaarheid van materialen/planning personeel dat het praktisch onmogelijk wordt te verkopen voor de start van uw project.
Wij zijn nu een dik jaar bezig (vanaf offertes gerekend, vergunning was al goedgekeurd omdat we een project uit een echtscheiding hebben overgenomen), wij gaan onze huidige woning nu pas op de markt zetten en dan nog met een klein hartje. Onze ruwbouw gaat gelukkig goed vooruit. Vermoedelijk is de ruwbouw midden oktober klaar. Maar dan nog weet je niet wat je potentiële kopers als beschikbaarheid kan meegeven. Wij gaan proberen te bekomen dat we tot eind volgend jaar mogen huren maar dat is best wel lang, volgens de planning zou het juni moeten opgeleverd worden maar je kan daar de dag van vandaag gewoon niet op voortgaan.
Mijn eigen inbreng zit vooral in het huis en die wordt inderdaad maar voor 80% via overbruggingskrediet overbrugt, dus 20% cash moet je zelf kunnen voorschieten. Gelukkig hebben wij voldoende marge in ons budget zodanig dat zelf als het huis niet tijdig verkocht wordt wij nog altijd de facturen van de aannemer kunnen betalen. De rest qua budgettering zit hem eerder in afwerking/tuin/oprit wat gerust in het slechtste geval na de verkoop kan.

Ik zou daar vandaag echt wel rekening mee houden. Vrienden van ons zijn al van oktober 2020 bezig (start uitwerken plannen/vergunning) en daar zijn nu de ramen nog maar net opgemeten :/..

Ik zou daar vandaag echt wel rekening mee houden. Vrienden van ons zijn al van oktober 2020 bezig (start uitwerken plannen/vergunning) en daar zijn nu de ramen nog maar net opgemeten :/..
Kennen we elkaar 🤔?

Wij hadden een overbrugging lopen 1+1 jaar sinds de start van ons bouwproject met na 6 maand provisievergoeding.

Door omstandigheden, waar we/aannemer niet kon aan doen zijn we nu na 2 jaar nog maar te goei uit de ruwbouwfase.
De facturen zijn pas beginnen komen na een jaar en half en dus ook niks opgenomen van de overbrugging.
Resultaat, 6 maand provisie betaald en dan de overbrugging gewoon stopgezet.
Kan steeds terug opgenomen worden maar voorlopig doen we zonder verder.

Bij de start ook immo laten komen voor schatting en eventuele verkoop van huidig huis, blij dat ik dit toen nog niet gedaan had of we zaten met nog meer zorgen.

Jullie hebben de heuvel nog niet laten ophalen? Ik probeer een grondwerker te pakken te krijgen om onze stapel alvast af te voeren, veel beloftes dat ze een offerte gaan maken maar nog niets gezien, heb al mijn aanvragen eind juni ingediend.

Hier al gevraagd?

Wij hebben deze direct laten afvoeren door de aannemer van de vloerplaat.

Hier is ons oud huis direct verkocht geweest. Dan wisten we op de cent hoeveel geld we hiervoor kregen.

Bijna heel onze inboedel is verkocht geweest en dan gewoon een 2j huren.

Laatst bewerkt:

Hier al gevraagd?

Wij hebben deze direct laten afvoeren door de aannemer van de vloerplaat.

Hier is ons oud huis direct verkocht geweest. Dan wisten we op de cent hoeveel geld we hiervoor kregen.

Bijna heel onze inboedel is verkocht geweest en dan gewoon een 2j huren.
Nog niet gaan horen.

Onze aannemer kan het ook doen maar aangezien die van het Limburgse is aan veel te hoge prijs..

Ik kreeg te horen dat ons huis normaal eind dit jaar ging klaar zijn en ze zijn de laatste week van mei begonnen. Maar omdat we de vloer in 2x moeten leggen voor de warmtepomp en het droogprogramma moeten uitvoeren van de vloerder zal er snel 6-8 weken bij komen denk ik. Hopelijk in februari oplevering dan.

Ik kreeg te horen dat ons huis normaal eind dit jaar ging klaar zijn en ze zijn de laatste week van mei begonnen. Maar omdat we de vloer in 2x moeten leggen voor de warmtepomp en het droogprogramma moeten uitvoeren van de vloerder zal er snel 6-8 weken bij komen denk ik. Hopelijk in februari oplevering dan.
Is dat niet alsnog super snel?

Is dat niet alsnog super snel?
Ja, de planning zit strak in elkaar en gaat het goed vooruit. Wel houtskelet voor de duidelijkheid. De constructie stond er op 3 dagen. Eind deze maand zou de ruwbouw moeten af zijn. Elektriciteit ligt, sanitaire leidingen zijn dinsdag klaar en dan ist nog pur spuiten en chappen.

Om u een idee te geven over de spreiding van kosten: https://i.imgur.com/K0qKonI.png
Verloop van onze lening tot die op was. Sommige dingen heb ik anoniem gemaakt, maar je ziet wel een beetje hoe het verloopt.

Mijn vraag zal waarschijnlijk al gesteld zijn op dit forum, maar ik vind het niet meteen terug.

Wat zijn jullie ervaringen met bouwfirma's zoals Taelman, Dewaele etc. Dus totaalaannemers die je nieuwbouwproject van A tot Z in handen nemen? Ik hoor hier verschillende meningen over.

Uiteraard nemen ze een winstmarge op je project, maar langs de andere kant kopen zij hun materialen wel aan voordeligere prijzen aan en hebben ze grotere contracten met hun onderaannemers. Is bouwen met zo'n firma veel duurder dan alles zelf in handen nemen? Zijn er bepaalde valkuilen?

Ja het is (een pak) duurder.
Maar je krijgt er ook veel in de plaats (tenzij het prutsers zijn)
- bouwtijd zal aanzienlijk vlotter zijn
- zelf minder tijd in de bouw opvolging zelf steken
- aan het eind van de rit een volledig PID
- ....

Ik weet niet hoe het bij de bedrijven is die jij noemt, maar bij ons (mijn werk), wordt de bouwheer daarnaast ook nog goed begeleid in funtie van materiaal keuzes, advies etc. Op die manier wordt een vlotte opvolging van de werken in het oog gehouden. (alle keuzes gemaakt, ruim voor dat dat deel in uitvoering is)

Het is dus vooral het 'ontzorgen' waarvoor je betaald. Deels haal je dit er weer uit omdat de bouwtijd waarschijnlijk aanzienlijk korter zou zijn dan wanneer je zelf alle aannemers moet aanspreken.

Mijn vraag zal waarschijnlijk al gesteld zijn op dit forum, maar ik vind het niet meteen terug.

Wat zijn jullie ervaringen met bouwfirma's zoals Taelman, Dewaele etc. Dus totaalaannemers die je nieuwbouwproject van A tot Z in handen nemen? Ik hoor hier verschillende meningen over.

Uiteraard nemen ze een winstmarge op je project, maar langs de andere kant kopen zij hun materialen wel aan voordeligere prijzen aan en hebben ze grotere contracten met hun onderaannemers. Is bouwen met zo'n firma veel duurder dan alles zelf in handen nemen? Zijn er bepaalde valkuilen?
Valkuilen? Dat je afhankelijk van de bouwfirma alles nog steeds héél moet opvolgen of ze lopen er overal waar ze kunnen meer dan de kantjes af.

Mijn schoonbroer heeft 2 jaar terug casco gebouwd met Hyboma. Dat was een vrij positief verhaal, nogal wat miserie tijdens het verkoops process maar eens alles getekend was hebben die in uitvoering vrij correct gewerkt blijkbaar.

Wij hebben nog recenter casco gebouwd met Huysman. "Ontzorgd" zoals @Dexels zegt waren we alles behalve. In een ideale wereld regelt die bouwfirma alles van A tot Z en als je ook echt sleutel op de deur bouwt zijn er gewoon veel dingen die je nooit gaat zien/weten omdat je in uitvoering in principe niet op de werf mag komen en veel dingen verdwijnen op het eind onder de chape/achter de pleister. Maar als je zelf tijdens het bouwprocess aan het werk bent zie je ook alles wat er gebeurt (en niet gebeurt) en dat is zonder overdrijven een serieuze waslijst geweest bij Huysman. Wij hebben hier 14 maanden na voorlopige oplevering nog steeds punten op het PV open staan die wachten om opgelost te worden. De mannen van het buitenschrijnwerk (Ramaco, zusterbedrijf van Huysman) kennen ons huis ondertussen bijna beter dan wij zelf denk ik na al die kerel dat die hier al over de vloer geweest zijn om hun klodden op te lossen.

De ervaring die mijn vriendin en ik hebben bij Huysman is alvast neutraal tot negatief. Uiteindelijk is het allemaal redelijk in orde, ik heb al andere horror verhalen gehoord, maar ge moet gvd overal zelf achterzitten en blijven bellen anders gebeurd er gewoon niks. Dan kan je u op het einde van de rit wel afvragen of die bouwfirma zoveel meerwaarde is... alle contractors die wij zelf hebben vastgelegd (post-casco fase) waren dik in orde. Weinig moeite om af te spreken, afspraken werden meestal nagekomen... die ervaring was met de bouwfirma toch heel anders.

In before de moderatie allerlei namen moet komen uit-bleepen omdat de één of de andere bouwfirma met een teer zieltje heeft geklaagd met een proces.

Triestige business den bouw.

Een bouwfirma is gewoon een aannemer he, die dan nog eens met onderaannemers werkt met alle gevolgen vandien.

Meerdere aannemers kunnen meerdere keren de mist in gaan, maar 1 aannemer kan ook meerdere keren de mist in gaan.
Het is ook niet altijd de ene of de andere aannemer z'n schuld, dus veel hangt af van de aannemers in kwestie.

Onze ramenaannemer is nog steeds bezig met herstelling op pas geplaatste ramen bij ons.
Wat die mispeuterd hebben vroeger in het proces is opgelost geraakt door onze schrijnwerker (houtskelet dus die deed muren, dak, binnenafwerking), omdat die dat nodig vond. Goeie aannemer dus.

Als je met aparte aannemers gaat hangt veel af van je architect en zijn/haar opvolging.
Werken met de aannemers die de architect kent is vrijwel altijd een goed iets, want die hebben al samengewerkt.
In een bouwfirma is dat ook niet anders natuurlijk, daar heb je zelfs geen keuze.
Maar die willen ook kapitaliseren op je project, en hebben veel strengere voorwaarden aan extra's (zoals de niet onbelangrijke aantal stopcontacten en de kostprijs ervan, om maar iets te noemen).

Bij een bouwfirma hebn je ook meestal vaste bedragen voor bvb een keuken of badkamer, die, indien je ze uit de aanneming haalt, een relatief klein bedrag vrijmaken (omdat ze een goeie deal met de keukenbouwer kunnen onderhandelen) waardoor jij relatief meer moet gaan uitgeven voor die speciale keuken die je wil bij die ene keukenbouwer.

Anderzijds heb je normaliter dan ook ineens de bescherming van de Wet Le Bruyne, indien alle voorwaarden voldaan worden.
Toch is dat in mijn ogen beperkt waardevol omdat je losse aannemers ook niet gaat betalen totdat hetgeen op de factuur staat effectief geplaatst is (minus een beperkt voorschot voor de materialen in sommige gevallen, maar dat gaat dan over een week of twee voor de bouwwerken beginnen).

Ik heb gebouwd met architect+losse aannemers. Al bij al vlot verlopen en geen al te grote kemels (behalve de ramen, da's gewoon een gift that keeps on giving...).

Terug
Bovenaan