De nieuwbouw-topic!

Ik moet zeggen, heel content van. Heel responsief en correct.
Hebben daar op aanraden van onze architect ook offerte gevraagd en uiteindelijk bij besteld. Snel offerte gekregen en aanpassingen doorgevoerd. Van prijs ook duidelijk onder andere Aluminium ramen zoals Reynaers waar we dan ook nog veel langer op moesten wachten of zelfs helemaal geen offerte kregen.
Jurgen's stevig Oilsjters accent bij onze fysieke afspraak was wel eerst enkele minuten aanpassen.😅

Bij ons was het een 18-20 weken levertijd geloof ik. Wel houtskelet dus die zijn al voor de funderingswerken in bestelling gegaan zodat we geen tijd verliezen.
Zaterdag zijn ze geplaatst en de metser is ook gestart. Het begint vorm te krijgen.

Hier zijn ze op 5 juli komen opmeten.
11Juli tot 29 juli was het bouwverlof.
10 oktober zouden ze normaal komen plaatsen.

Dus met bouwverlof afgetrokken iets van een 11 weken.

Maar ze staan er nog niet in, dus zullen zien. :D
Heb er vorige week nog contact mee gehad en ze zitten op schema, dus "so far so good".

Laatst bewerkt:
Gracht stond droog voor we gestart zijn met pompen.
Voor de start had ik al eens gechecked naar het grondwater niveau, zat toen rond 1m40 onder het maaiveld.

Vrijdag nog wat extra filters geïnstalleerd. Maar situatie blijft onveranderd.
Nu extra pomp laten bij plaatsen. Hopelijk komen we er wel dan...
Vind het echt wel straf, zeker gezien de droogte en het debiet... Ik denk dat we een moeras hebben gekocht...

Hopelijk geraak je er nu wel. Want dat is niet plezant.

Met onze bouw zat het grondwater op 2,5m.

Vorige bouw stond de gracht constant onder water. Ook tijdens 2020 toen het ook zeer lang droog was. Grondwater zat daar dan ook op een meter van het straat bezien.
Toen ik mijn riolering ging aansluiten moest ik ook met een dompelpomp werken, want de put liep steeds onder water.

Maar daar zijn we ook na 14 dagen gestart met graven en geen last gehad.

Laatst bewerkt:
Hopelijk geraak je er nu wel. Want dat is niet plezant.

Met onze bouw zat het grondwater op 2,5m.

Vorige bouw stond de gracht constant onder water. Ook tijdens 2020 toen het ook zeer lang droog was. Grondwater zat daar dan ook op een meter van het straat bezien.
Toen ik mijn riolering ging aansluiten moest ik ook met een dompelpomp werken, want de put liep steeds onder water.

Maar daar zijn we ook na 14 dagen gestart met graven en geen last gehad.
Ze hebben extra filters geplaatst, minder diep. Sinds gisteren staat het linkse gedeelte ook eindelijk droog. Tussen links en rechts zat een verschil van 75cm in grondwaterstand - puur door het verschil in type grond (links zwart / drift, rechts zuiver zavel).
Morgen uitgraven - exciting :)

Onze nieuwbouw is de laatste rechte lijn in aan het gaan. Eind volgende week wordt de vloerisolatie gespoten dus dan kan de verdere vloeropbouw beginnen. Hopelijk nog tegen einde van het jaar erin, al begint dat ook wel wat krap te worden als we effectief de chape 8 weken moeten laten drogen eer ze mogen vloeren...

Wat ik mij wel wat begin af te vragen is hoe we het onkruid gaan aanpakken wat nu alles overwoekerd heeft, inclusief de hoop grond die gebruikt gaat worden om terug aan te vullen. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Een voor een gaan uittrekken lijkt mij ook onbegonnen werk :D

Onze nieuwbouw is de laatste rechte lijn in aan het gaan. Eind volgende week wordt de vloerisolatie gespoten dus dan kan de verdere vloeropbouw beginnen. Hopelijk nog tegen einde van het jaar erin, al begint dat ook wel wat krap te worden als we effectief de chape 8 weken moeten laten drogen eer ze mogen vloeren...

Wat ik mij wel wat begin af te vragen is hoe we het onkruid gaan aanpakken wat nu alles overwoekerd heeft, inclusief de hoop grond die gebruikt gaat worden om terug aan te vullen. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Een voor een gaan uittrekken lijkt mij ook onbegonnen werk :D
Ik meen me te herinneren dat mijn pa een zware frees huurde daarvoor...

Ik ben bij de Gamma een bosmaaier gaan huren.

We zijn 3 maanden geleden verhuisd.
Onze wilde tuin staat er nog. Het heeft geen nut om dat uit te trekken als je je tuin niet ineens aanlegt. 's winters sterft dat toch allemaal af.
Op onze heuvel grazen de schapen, die plukken al die onkruidstengels mooi kaal.

Onze wilde tuin staat er nog. Het heeft geen nut om dat uit te trekken als je je tuin niet ineens aanlegt. 's winters sterft dat toch allemaal af.
Jullie hebben de heuvel nog niet laten ophalen? Ik probeer een grondwerker te pakken te krijgen om onze stapel alvast af te voeren, veel beloftes dat ze een offerte gaan maken maar nog niets gezien, heb al mijn aanvragen eind juni ingediend. Onze oplevering zal pas ergens eind volgende zomer zijn maar het huis van onze buurman zou rond kerst dit jaar vermoedelijk opgeleverd worden. Nu is er nog mooi 6 meter tussen onze woningen om vlot tot aan de stapel grond te geraken, zodra hij zijn tuin afzet zal dat maar 3 meter niet meer zijn. Anderzijds is het ook moeilijk in te schatten wat we zelf nog gaan nodig hebben om alles op te vullen.
Willen rond oplevering zo snel mogelijk onze tuin wat basic aanleggen zodat de hond alvast naar buiten kan.
Zal niettemin een kostelijke affaire worden, wij verwachten ons toch aan een kost van een goei 10k om al die aarde af te voeren...

Jullie hebben de heuvel nog niet laten ophalen?
We hebben een nogal groot stuk grond dus afvoeren gaat niet gebeuren (da's pokkeduur, en hebben al van verschillende mensen gehoord dat ze dan nadien toch terug grond moeten laten aanvoeren voor de tuinaanleg), eerder uitspreiden (er is nog zeker wat nodig rondom het huis, alsook vooraan in de weide, waar nu een oneffenheid zit die de omheiningspalen doet omhooggetrokken worden.

Als er effectief nog over is maken we achteraan wel een klein lang taludje.

Tuinaanleg is secundair, dat kost handenvol geld en we hebben ons geld in isolatie gestoken 😅 (en keuken en ... ).
Onze "tuin" is voorlopig een wilde weide die achter het huis overgaat in effectief weide voor onze schapen.
Als oprit hebben we nog de steenpuin liggen die voor de werf geplaatst is. Eigenlijk is dit nog een goede ondergrond voor een oprit, dus dat mag voorlopig blijven zoals het nu is.

Klein vraagje:

Ik start pas als zelfstandige en zal pas binnen enkele jaren mijn dividenden kunnen uitkeren aan een lager tarief.
Nu, ik heb een jaar geleden al een bouwgrond gekocht en de bedoeling is dat ik mijn bouw deels financieer met die dividenden.
Ik wacht dus nog een paar jaar.

Hoeveel maanden op voorhand zou ik al best starten met de procedures ? ( Naar architect gaan is waarschijnlijk de eerste stap )
Anders verwoord, stel dat een bouw 350k kost. Hoe zijn die kosten verspreid tussen dag 1 ( beginnen met de plannen ) en dag X als alles afgewerkt is?

Ik vermoed dat je niet alles dag 1 moet afgeven.
Of wacht ik best toch af tot op het moment dat ik mijn dividenden effectief heb ontvangen en de middelen heb om te bouwen vooraleer ik aan wat dan ook start?

Klein vraagje:

Ik start pas als zelfstandige en zal pas binnen enkele jaren mijn dividenden kunnen uitkeren aan een lager tarief.
Nu, ik heb een jaar geleden al een bouwgrond gekocht en de bedoeling is dat ik mijn bouw deels financieer met die dividenden.
Ik wacht dus nog een paar jaar.

Hoeveel maanden op voorhand zou ik al best starten met de procedures ? ( Naar architect gaan is waarschijnlijk de eerste stap )
Anders verwoord, stel dat een bouw 350k kost. Hoe zijn die kosten verspreid tussen dag 1 ( beginnen met de plannen ) en dag X als alles afgewerkt is?

Ik vermoed dat je niet alles dag 1 moet afgeven.
Of wacht ik best toch af tot op het moment dat ik mijn dividenden effectief heb ontvangen en de middelen heb om te bouwen vooraleer ik aan wat dan ook start?
Je zoekt best al minstens een jaar voor start van de bouw een architect.
Betalen moet je in de meeste gevallen alleen na geleverde diensten. Dus voor start van de bouw zal je al wat facturen krijgen van de architect. 90% van de kosten zal je moeten betalen na starten van de bouw.

Zal niettemin een kostelijke affaire worden, wij verwachten ons toch aan een kost van een goei 10k om al die aarde af te voeren...
wij hebben eind februari volgend betaald.
-Afvoeren grond code 211: 2450 excl btw (175m3)
-afvoeren grond code 310: 4674 excl btw (246m3)

Zwart zand heb ik laten leggen.

wij hebben eind februari volgend betaald.
-Afvoeren grond code 211: 2450 excl btw (175m3)
-afvoeren grond code 310: 4674 excl btw (246m3)

Zwart zand heb ik laten leggen.
Da's dus de hoofdreden dat we dat niet hebben laten afvoeren. Je kan beter iemand (boer, tuinaannemer,...) Zoeken die gratis je grond komt ophalen dan het gewoon te laten afvoeren...

Da's dus de hoofdreden dat we dat niet hebben laten afvoeren. Je kan beter iemand (boer, tuinaannemer,...) Zoeken die gratis je grond komt ophalen dan het gewoon te laten afvoeren...
Dat kan op de dag niet meer zomaar.

Ik moet aan de grondbank laten weten waar die grond naartoe is. Ik mag bv die grond ook niet verspreiden op mijn eigen grond. Enkel op de plaats waar ik het heb afgegraven, maarja daar staat mijn woning.

Onder de 250m3 moet je geen grondverzet doen, dus kun je daar meer kanten mee uit.

Laatst bewerkt:
Ik meen me te herinneren dat mijn pa een zware frees huurde daarvoor...
Ik ben bij de Gamma een bosmaaier gaan huren.
Zo'n dingen had ik inderdaad ook al tegengekomen, bedankt!
Ik hoop stiekem inderdaad dat het al wat begint af te sterven tegen het eind van het jaar, maar verwacht dat we toch wat gaan mogen werken eraan.
We hebben een nogal groot stuk grond dus afvoeren gaat niet gebeuren (da's pokkeduur, en hebben al van verschillende mensen gehoord dat ze dan nadien toch terug grond moeten laten aanvoeren voor de tuinaanleg), eerder uitspreiden (er is nog zeker wat nodig rondom het huis, alsook vooraan in de weide, waar nu een oneffenheid zit die de omheiningspalen doet omhooggetrokken worden.

Als er effectief nog over is maken we achteraan wel een klein lang taludje.

Tuinaanleg is secundair, dat kost handenvol geld en we hebben ons geld in isolatie gestoken 😅 (en keuken en ... ).
Onze "tuin" is voorlopig een wilde weide die achter het huis overgaat in effectief weide voor onze schapen.
Als oprit hebben we nog de steenpuin liggen die voor de werf geplaatst is. Eigenlijk is dit nog een goede ondergrond voor een oprit, dus dat mag voorlopig blijven zoals het nu is.
Hier is het inderdaad ook om aan te vullen. Helemaal in het begin aan onze architect gevraagd wat we moesten doen met de hoop en dat is wat ze toen zei. Bij ons gaat het wel om een fundering op volle plaat, dus niets van kelder of iets dergelijks. Ik kan mij voorstellen als je een volledige kelder doet je toch wat grond wil laten weghalen.

Jullie hebben de heuvel nog niet laten ophalen? Ik probeer een grondwerker te pakken te krijgen om onze stapel alvast af te voeren, veel beloftes dat ze een offerte gaan maken maar nog niets gezien, heb al mijn aanvragen eind juni ingediend. Onze oplevering zal pas ergens eind volgende zomer zijn maar het huis van onze buurman zou rond kerst dit jaar vermoedelijk opgeleverd worden. Nu is er nog mooi 6 meter tussen onze woningen om vlot tot aan de stapel grond te geraken, zodra hij zijn tuin afzet zal dat maar 3 meter niet meer zijn. Anderzijds is het ook moeilijk in te schatten wat we zelf nog gaan nodig hebben om alles op te vullen.
Willen rond oplevering zo snel mogelijk onze tuin wat basic aanleggen zodat de hond alvast naar buiten kan.
Zoek een loonwerker om de grond af te voeren, die mannen zijn stukken goedkoper

10k.. dan is dat toch een héél grote hoop.

Welke regio? Ken wel wat partijen die dit kunnen uitvoeren, maar dat is niet over heel België natuurlijk

Terug
Bovenaan