De nieuwbouw-topic!

Ja ok proficiat? Of wat wilt ge dat ik daarop antwoord? Voor ons is de indeling zo perfect. Ik heb gene gezellige leeshoek nodig en ik heb niks tegen ne gang.
Ge kunt bijvoorbeeld ipv over te komen als ne arrogante mens beginnen met:

"ah bedankt voor de tip, zo hadden we het nog niet bekeken, maar we vinden de huidige indeling prima voor ons!"

't is maar een idee he.

Ja ok proficiat? Of wat wilt ge dat ik daarop antwoord? Voor ons is de indeling zo perfect. Ik heb gene gezellige leeshoek nodig
Sorry als het zo overkwam, maar het was niet de bedoeling om u aan te vallen hé!

Wij zijn er zelf ook gewoon lang mee bezig geweest voor de optimale indeling (en ik weet dat er aan veel dingen pro's en con's zijn en dat iedereen zijn specifieke voorkeuren heeft). Dus vroeg me gewoon af wat de insteek was.
ik heb niks tegen ne gang.
Ik heb ook niks tegen een gang, maar buiten het verbinden van nuttige ruimtes heeft die geen enkele intristieke waarde, dan lijkt het me logisch dat je dat zoveel mogelijk beperkt? Zeker in tijden waar bouwen peperduur is geworden.

Ik heb ook niks tegen een gang, maar buiten het verbinden van nuttige ruimtes heeft die geen enkele intristieke waarde, dan lijkt het me logisch dat je dat zoveel mogelijk beperkt? Zeker in tijden waar bouwen peperduur is geworden.
Een iets grotere inkom is toch leuk? Dan als je ontvangst doet of afscheid kan je daar makkelijk nog even met je bezoek staan.
Ook kan je makkelijk hun jassen aannemen, je eigen schoenen wegzetten ipv een smalle gang...

Een iets grotere inkom is toch leuk? Dan als je ontvangst doet of afscheid kan je daar makkelijk nog even met je bezoek staan.
Ook kan je makkelijk hun jassen aannemen, je eigen schoenen wegzetten ipv een smalle gang...
Hal reken ik niet direct onder gang. Bij ons inderdaad vierkant omwille van de zaken die je aanhaalt.

Waarom gene kelder ? Je kunt die trap naar de kelder perfect inrichten op dezelfde locatie als uw andere trap.
Voor mij is dat een enorm pluspunt. Gewoon al voor later werken uit te voeren, plaats te voorzien voor toekomstige wensen (kinderen, mancave / womencave / flexibiliteit - ergo extra bureau voor de kinderen/...). Ook is dat een makkelijke oplossing voor de technieken (en geen verlies aan nuttige ruimte in uw berging van het gelijkvloers), kun je er eventueel in uw kelder een garage voorzien of... En niets houdt u tegen om op termijn die kost er pas aan te geven om die functionaliteit ervoor te creëren

Meerprijs daarvan is meestal beperkt (5-15% van de totaalkost). En het zorgt eigenlijk direct voor vergroting van de potentiële netto oppervlakte met quasi 50%. Is quasi als het voorzien van een extra verdieping. En het is niet iets wat je gemakkelijk in de toekomst van kunt terugkomen.

Al is dat met een woning van 180m2 misschien minder prangend. Maar in mijn "rijwoning" zien velen dat toch als extra troef. Omdat ze hun wagen kunnen veilig wegzetten. Een berging die je anders op het verdiep voorzag kan je naar de kelder verhuizen EN van die ruimte op het verdiep zorgen voor een grotere kamer of een extra bureau zodanig dat beide partners bij het telewerk hun eigen ruimte hebben zodat ze elkaar bij het werk niet moeten storen of...

PS: al zou ik de badkamer die je nu voorzien hebt, het toilet een aparte ruimte van maken. Kost u extra stuk muur en een extra deur. Maar voor de rest zie ik niet direct een negatieve impact (en op het gebruik van de badkamer zie ik niet direct een nadeel ervan - die deur die er nu staat komt dan gewoon tegen een stuk muur terecht ipv dat die kan doordraaien)
Simpel.. geen budget voor. Een wc in badkamer heeft geen deur nodig voor ons. We hebben dat nu ook en zien daar geen nadeel in.
Ge kunt bijvoorbeeld ipv over te komen als ne arrogante mens beginnen met:

"ah bedankt voor de tip, zo hadden we het nog niet bekeken, maar we vinden de huidige indeling prima voor ons!"

't is maar een idee he.
Ik had al gezegd dat het voor ons prima was zo maar dan kwam er nog een antwoord dat mijn plan slecht was en dat het bij hem veel beter is.. ik reageer arrogant op arrogantie.

Sorry als het zo overkwam, maar het was niet de bedoeling om u aan te vallen hé!
Dat leek wel zo maar ok, tekst kan verkeerd geïnterpreteerd worden dus bij deze excuses aanvaard.
In de gang komen ook inbouwkasten dus toch niet helemaal nutteloos ;)

Simpel.. geen budget voor. Een wc in badkamer heeft geen deur nodig voor ons. We hebben dat nu ook en zien daar geen nadeel in.
Ook niet als je er iets anders voor uitstelt ? Vb de buitenaanleg. De keuken 2 - 3 jaar uitstellen (of een goedkopere tijdelijke keuken steken)...

Waarom?

1) meerwaarde bij eventuele verkoop
2) ruimte is altijd handig, ook al denk je dat je dat niet gaat gebruiken
3) Als je er achteraf spijt over hebt, dan kun je het niet meer veranderen. Alles van afwerking dat kan altijd achteraf, en dat kun gerust in verloop van de tijd aanpassen. De omvang van de woning / verdiep dat gaat niet meer.

Maar ok, ik begrijp perfect dat budgetten gelimiteerd zijn ;).

Ook niet als je er iets anders voor uitstelt ? Vb de buitenaanleg. De keuken 2 - 3 jaar uitstellen (of een goedkopere tijdelijke keuken steken)...

Waarom?

1) meerwaarde bij eventuele verkoop
2) ruimte is altijd handig, ook al denk je dat je dat niet gaat gebruiken
3) Als je er achteraf spijt over hebt, dan kun je het niet meer veranderen. Alles van afwerking dat kan altijd achteraf, en dat kun gerust in verloop van de tijd aanpassen. De omvang van de woning / verdiep dat gaat niet meer.

Maar ok, ik begrijp perfect dat budgetten gelimiteerd zijn ;).
Hoor dat ook van kameraden "we gaan tijdelijk een goedkope Ikea keuken plaatsen. Daarna komt de keuken van onze dromen"
En nu zeggen ze al "neee pff, we hebben al een keuken. We gaan er ni nog eens budget in steken"

Kelder van 120m² ging bij ons uitkomen rond de 120K€... Dan moet ge veel laten schieten ze.
Gewoon minder brol stockeren e. Elk jaar is bekijken wat ge niet hebt gebruikt de vuilbak in.
Gewoon ook is nadenken over wat ge nodig hebt voor ge iets koopt. Zolders en kelders zijn gemaakt voor er dingen in te zetten die er nooit meer afkomen tenzij er een verhuis gepland is. Dan ineens is het meer als ge denkt ...

Hoor dat ook van kameraden "we gaan tijdelijk een goedkope Ikea keuken plaatsen. Daarna komt de keuken van onze dromen"
En nu zeggen ze al "neee pff, we hebben al een keuken. We gaan er ni nog eens budget in steken"
Hier ook al 10 jaar een "tijdelijke" ikea keuken

Ben ik persoonlijk altijd pertinent tegen.
Of je doet het goed of je doet het niet. Uw keuken verbouwen terwijl je er woont is echt geen toffe bezigheid.
Altijd zien om zaken niet te doen om zo budget te winnen, nooit iets tijdelijks goedkoop zetten.

Die kelder zou ons 125k kosten ofzo iets. Ook door de bodemvochtigheid was dat niet zo vanzelfsprekend. En den buiten uitstellen is eigenlijk geen optie we willen de kindjes buiten laten spelen. En als ge minder plaats hebt stockeert ge vanzelf minder rommel :)
Ik had ook heel graag een kelder gehad hoor maar dat is gewoon budgettair niet haalbaar..
Naar doorverkoopwaarde kijken we niet want het is de bedoeling van in dat huis oud te worden. Als we ooit nog verhuizen dan zou het zijn omdat we a)scheiden b)EuroMillions winnen :)

We willen het ook van de eerste keer goed doen want vanaf de moment dat je in een huis woont hebt ge niveel goesting meer om aan werken te beginnen.

Ben ik persoonlijk altijd pertinent tegen.
Of je doet het goed of je doet het niet. Uw keuken verbouwen terwijl je er woont is echt geen toffe bezigheid.
Altijd zien om zaken niet te doen om zo budget te winnen, nooit iets tijdelijks goedkoop zetten.
2

Destijds toen ik eens bij een keukenbouwer ging ook. Die ging eventjes losjes 10k boven mijn vooropgesteld budget.

Zijn advies was toen om bijvoorbeeld het granieten werkblad te vervangen door een tijdelijk houten werkblad en na wat sparen dan voor graniet te gaan.

Geen idee hoeveel zoiets ging kosten, maar dan smijt je die kost van die tijdelijke oplossing toch ook gewoon in de vuilbak imo.

Uiteindelijk een lokale schrijnwerker genomen en 7500€ goedkoper uitgekomen met granieten werkblad en identiek dezelfde/betere materialen, probleem opgelost :woohoo:

Ik heb een maat die ook zo redeneert om eerst iets goedkoper te pakken en dan wanneer het kapot is of er is terug geld de finale keuze neemt.

Dan heb je na pakweg 2j misschien wel uw goesting maar heb je toch ook bijvoorbeeld 3000€ uitgegeven ipv 2000€ ofzo.
Dan ga ik liever direct voor mijn goesting van 2000€, is dat budget er op dat moment niet dan wacht ik wel wat.
Liever dan eerst 1000€ uitgeven voor iets tijdelijks en dan nog eens 2000€ voor hetgeen ik feitelijk wil.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk een lokale schrijnwerker genomen en 7500€ goedkoper uitgekomen met granieten werkblad en identiek dezelfde/betere materialen, probleem opgelost :woohoo:
Inderdaad, ik snap niet waarom iedereen maar naar die keukenwinkels blijft lopen. Als je écht een zeer beperkt budget hebt, dan begrijp ik nog dat je iets uit de Ikea samenklikt. Maar met een ietwat deftig budget krijg je zoveel meer waar voor je geld als je dat gewoon door een schrijnwerker laat maken.

Die kelder zou ons 125k kosten ofzo iets.
Kelder van 120m² ging bij ons uitkomen rond de 120K€... Dan moet ge veel laten schieten ze.
Ah ok, bij mij was het voor een kelder van 6 * 15 6-7 jaar geleden 25-30k (via prijs SOD - raming).
Dat vond ik het destijds wel waard.

Inderdaad, ik snap niet waarom iedereen maar naar die keukenwinkels blijft lopen. Als je écht een zeer beperkt budget hebt, dan begrijp ik nog dat je iets uit de Ikea samenklikt. Maar met een ietwat deftig budget krijg je zoveel meer waar voor je geld als je dat gewoon door een schrijnwerker laat maken.
Keuken ixina was 11k. +/- zelfde keuken schrijnwerker (ben bij 2 geweest) 18k. Die van ixina staat er nu in, en dat gaat ook vlot 20 - 25 jaar meegaan. Vervanging van de keuken draait meestal rond mode, niet omdat die van de frut uit elkaar valt.

Laatst bewerkt:
Gewoon minder brol stockeren e. Elk jaar is bekijken wat ge niet hebt gebruikt de vuilbak in.
Gewoon ook is nadenken over wat ge nodig hebt voor ge iets koopt. Zolders en kelders zijn gemaakt voor er dingen in te zetten die er nooit meer afkomen tenzij er een verhuis gepland is. Dan ineens is het meer als ge denkt ...
120K voor 120m² is wel ferm doorgerekend. :)

Wij hebben in januari nog een kelder laten plaatsen van 150m² 2,5m hoog binnenruimte. Kelder volledig geïsoleerd met 12cm isolatie. Helft van de kelder is eveneens vloerverwarming voorzien. Wanden zijn 40cm dik. Gepolierd betonnen vloer. Aardinglus.

Totaal prijs €58.500 incl btw om het te laten plaatsen.

Daar zit dan alles in.
-Droogzuiging
-uitgraven
-kelder plaatsen, polieren, isolatie steken,...
-Kelder aangronden
-Overtollig zand laten afvoeren. (Dat is een kost dat dik tegen slaagt)

Ik vind een kelder ook zeer praktisch en was opnieuw een must bij ons (zeker omdat we nu geen zolder meer hebben). Maar dat is voor elke mens anders. :)
Het is wel een stevige kost, maar voor die prijs vind ik wel dat je best veel krijgt. Moest ik ergens zeer stevig snoeien in budget, zal de kelder er wel aan moeten geloven. Ben wel eens benieuwd hoeveel ik dan zou moeten betalen voor een fundering.

Laatst bewerkt:
Goh, wij wouden ook graag een kelder, vooral om voedsel (patatten, wortels, wijn..) koel te kunnen bewaren, want 100 m2 extra opbergruimte hebben we nu niet direct nodig. Maar dan zou dat 40k excl btw extra kosten (raming), en zoveel extra budget hadden we niet. En dan zouden het wel erg dure 'patatten' zijn. Bij elke stap in ons bouwproces zijn er ook wel extra kosten bijgekomen, dus als we die kelder hadden genomen zouden we nu echt onder nul uitgekomen zijn. Een beetje hetzelde als een garage bij nieuwbouw denk ik, wordt er ook vaak uitgelaten om kosten te besparen.
Maar we hebben dan wel een zolder en 'koele berging' genomen. (die koele berging is niet echt koel dus maar ja..)

Goh, wij wouden ook graag een kelder, vooral om voedsel (patatten, wortels, wijn..) koel te kunnen bewaren, want 100 m2 extra opbergruimte hebben we nu niet direct nodig. Maar dan zou dat 40k excl btw extra kosten (raming), en zoveel extra budget hadden we niet. En dan zouden het wel erg dure 'patatten' zijn. Bij elke stap in ons bouwproces zijn er ook wel extra kosten bijgekomen, dus als we die kelder hadden genomen zouden we nu echt onder nul uitgekomen zijn. Een beetje hetzelde als een garage bij nieuwbouw denk ik, wordt er ook vaak uitgelaten om kosten te besparen.
Maar we hebben dan wel een zolder en 'koele berging' genomen. (die koele berging is niet echt koel dus maar ja..)
Wij hebben geopteerd voor een 12m2 prefabkelder.
Iets van een 20k als je alle "verborgen" kosten (extra graven, droogzuiging, ...) erbijtelt. De kuip zelf was dik 10-12k toen, wat heel goed meeviel. In principe ook 100% waterdicht, maar dat zou een gegoten kelder ook moeten zijn.
Een kelder is superhandig als je 't mij vraagt, om wijn, groentjes, drank, confituur, ... te stockeren, alsook champignons te kweken. En doet dubbel dienst als tuinhuis, wat ik nog niet heb. Ik had met plezier een jaar of vijf op een enkel inductiepitje met stekker van 60 euro gekookt als het daar om ging draaien. Of de binnendeuren uitgesteld.

Uiteraard liggen iedereen z'n prioriteiten anders en het zijn ook gewoon moeilijke keuzes waar je soms pragmatisch in bent, waardoor voor de ene het ene afvalt en voor de andere het andere. Wij opteerden voor "doe nu zeker wat je later niet meer kan". Kelder hoorde daar toch wel bij.

120K voor 120m² is wel ferm doorgerekend. :)

Wij hebben in januari nog een kelder laten plaatsen van 150m² 2,5m hoog binnenruimte. Kelder volledig geïsoleerd met 12cm isolatie. Helft van de kelder is eveneens vloerverwarming voorzien. Wanden zijn 40cm dik. Gepolierd betonnen vloer. Aardinglus.

Totaal prijs €58.500 incl btw om het te laten plaatsen.

Daar zit dan alles in.
-Droogzuiging
-uitgraven
-kelder plaatsen, polieren, isolatie steken,...
-Kelder aangronden
-Overtollig zand laten afvoeren. (Dat is een kost dat dik tegen slaagt)

Ik vind een kelder ook zeer praktisch en was opnieuw een must bij ons (zeker omdat we nu geen zolder meer hebben). Maar dat is voor elke mens anders. :)
Het is wel een stevige kost, maar voor die prijs vind ik wel dat je best veel krijgt. Moest ik ergens zeer stevig snoeien in budget, zal de kelder er wel aan moeten geloven. Ben wel eens benieuwd hoeveel ik dan zou moeten betalen voor een fundering.

Hangt er van af wat voor kelder het is zeker. Een echte leefkelder van die grote voor die prijs is niet absurd.

Hangt er van af wat voor kelder het is zeker. Een echte leefkelder van die grote voor die prijs is niet absurd.
Afwerking kun je zo duur maken als je wilt, dus zo kun je zelf boven de 120k komen en ook nog makkelijk een stuk eronder :).
Maar in de huidige context ging het niet over een (luxe) afgewerkte kelder. Maar eerder bergruimte/ technische ruimte en eventueel dat je later kunt afwerken naar een afgewerkte ruimte.

Wij voorzien momenteel de helft van onze kelder als polyvalente ruimte en de andere helft als bergruimte, werkruimte en technische ruimte. Hierdoor opteren we om de kelder te isoleren en mee op ventilatie systeem te zetten.
Het gedeelte polyvalente worden de gemetste betonnen stenen mee bezet. De gladde gegoten betonnen muren en welfsels blijven bloot (tenzij de welfsels niet mooi blijven, worden deze ook mee bezet). De vloer blijft gepolierd beton met vloerverwarming in.
Ander gedeelte komt geen vloerverwarming en blijven de stenen bloot, maar proper gevoegd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan