De nieuwbouw-topic!

Hier gaat onze netto oppervlakte 186.58m2 zijn. Zonder garage. Dat lijkt ons meer dan genoeg..
Nu hebben we een groter huis 240m2 maar ouder en slecht ingedeeld. Ik denk dat we de extra oppervlakte niet gaan missen..
Uiteindelijk spendeerd ge thuis het meeste tijd in u keuken/eettafel en in de living. onze keuken en living gaan in elkaar lopen waardoor ge minder plaats nodig hebt.

Hier gaat onze netto oppervlakte 186.58m2 zijn. Zonder garage. Dat lijkt ons meer dan genoeg..
Nu hebben we een groter huis 240m2 maar ouder en slecht ingedeeld. Ik denk dat we de extra oppervlakte niet gaan missen..
Uiteindelijk spendeerd ge thuis het meeste tijd in u keuken/eettafel en in de living. onze keuken en living gaan in elkaar lopen waardoor ge minder plaats nodig hebt.

Excuses voor mijn opmerking dat een woning van <200m² klein was. Ge liet daar het woord "garage" vallen. Ik zie in mijn hoofd een woning altijd standaard met een garage :) (wat tegenwoordig echt niet standaard meer is in nieuwbouw). Dus even mijn vorige post rechtzetten. Die woning van Unicas in Wilsele aan +-150m² MET garage oogde dus klein door de garage. Zonder garage had het wel ok geweest volgens mij :).

Maar als ge wel een garage hebt, is +200m² wel een must volgens mij.

Edit: Mooie indeling van de slaapkamer-dressing-badkamer!
We hadden onze woning oorspronkelijk ook zo ingedeeld. Zo stoort ge uw partner niet als ge doucht terwijl hij/zij al in bed ligt.
Doordat we één van de andere kamers anders ingedeeld hebben, hebben we van dat idee moeten afstappen :confused:

Kan je op een kleiner oppervlakte wonen? Natuurlijk.

Is het aangenaam om een "leeshoekje" of een aparte bureau te hebben die net iets groter is? Of een bibliotheekkamer? Of een fitnesskamer? Of een (koude) kelder? Of een aparte ontbijttafel? Of een garage? Tuurlijk. En als je op 150m2 zit, is dat of een combinatie van voorgaande maar zeer beperkt mogelijk (gegeven 3 slaapkamers die effectief in gebruik genomen worden als slaapkamer).

Wat ruimte over hebben is luxe, maar niet van de pot gerukt. Zeker als je dat vroeger gewend was dat je ergens in huis je kon nestelen zonder gestoord te worden door iemand anders.
Ik was vroeger blij met de "extra ruimtes" die we hadden als gezin met vier. Al is het maar om speelgoed op te bergen, of een gedeelde game PC te kunnen zetten, of de vader die zijn bureau apart had.

Smaken en gewoonten verschillen.
Budgetten ook.
Maar ik ben persoonlijk blij dat ik niet in een 150m2 woning zit op een 300m2 perceel waar al je buren los inkijken op je terras.
Anderen zijn blij met een 70m2 appartement in het midden van de stad. Ook niet aan mij besteed.

Het is gewoon een feit dat groter dan die 150m2 bouwen intussen weggelegd is voor de rijken omdat ieder perceel maximaal wordt opgesplitst, wat enorm de prijs op drijft en enkel dient om de oorspronkelijke grondeigenaar te verrijken. Want veel van die opgesplitste percelen liggen niet zo centraal als ze zouden moeten liggen om een goede ruimtelijke ordening teweeg te brengen...

Excuses voor mijn opmerking dat een woning van <200m² klein was. Ge liet daar het woord "garage" vallen. Ik zie in mijn hoofd een woning altijd standaard met een garage :) (wat tegenwoordig echt niet standaard meer is in nieuwbouw). Dus even mijn vorige post rechtzetten. Die woning van Unicas in Wilsele aan +-150m² MET garage oogde dus klein door de garage. Zonder garage had het wel ok geweest volgens mij :).

Maar als ge wel een garage hebt, is +200m² wel een must volgens mij.

Edit: Mooie indeling van de slaapkamer-dressing-badkamer!
We hadden onze woning oorspronkelijk ook zo ingedeeld. Zo stoort ge uw partner niet als ge doucht terwijl hij/zij al in bed ligt.
Doordat we één van de andere kamers anders ingedeeld hebben, hebben we van dat idee moeten afstappen :confused:
Er komt een schuifdeur tussen de dressing en de badkamer. dit plannetje is al iets ouder.

Ja een garage pakt belachelijk veel plaats in feite.. Daarom dat we dat ook niet hebben.

Persoonlijk vind ik de beste feature van ons huis dat er een koker komt in de badkamer waar we onze kleren kunnen inwerpen zodat die beneden in de berging belanden :D

Laatst bewerkt:
Als ik algemeen de prijzen op hun website zie mogen wij dik ons pollekes kussen en hebben wij nog net op de juiste moment een 'koopje' gedaan :/.

https://www.unicas.be/nl/woningen/rotselaar-vakenstraat-vakenstraat
657k excl BTW/registratie en moogt nog beginnen met basic lastenboek en waarschijnlijk geen keuken (project dat ik 2 jaar geleden van Unicas had bezocht was zonder keuken)

En we kunnen allemaal discussiëren over locatie maar ik ben toch serieus aan het aftellen naar onze verhuis naar de Brusselse rand. Gisteren zowel 's morgens als 's avonds 1u40 min in de wagen verdaan. Wekker om 6u 's morgens, 8u doorgebracht in een muffe meeting room, pas om 19u thuis, dan nog uurtje mails beantwoorden, laat aan eten beginnen, laat eten.. ik was echt geradbraakt, heb niets van mijn avond gehad. Als je dan gelijktijdig met uw collega aankomt en hoort dat zij eerst nog om 8u15 de kindjes op school heeft afgezet, dan weet je waarom je die locatie kiest.
Unicas hun lastenboek is duurder dan uw SOD firma volgens mij, hier in de wijk hebben die paar huizen gezet naast die van u en die van u begonnen goedkoper (oa radiatoren en gas vs VV en warmtepomp bv)

Die zijn qua grondopp vergelijkbaar met Wilsele, woonopp (beduidend) groter en toch starten ze 'maar' op 450-480k
En ook vlak naast spoor, alleen zit uw tuin naar de andere kant en is het station dus vlakbij

Wat ik soms wel vreemd vind (en ik zie het ook in jouw ontwerp) is dat men een eettafel aan het eiland maakt en dan een paar meter verder nog eens een grote (formele?) eettafel in dezelfde ruimte. Wat is de beweegregen daar achter?

Boven heb je wel een extreem lange hal (aka verloren ruimte). Is dat op jullie vraag of is de architect daar zelf mee afgekomen? Was er geen mogelijkheid om met de trap meer centraal boven te komen? Dan kan je je nuttige ruimte vergroten (of kleiner bouwen eventueel).

Nee

Als je wilt bouwen en je hebt nog geen 30k eigen middelen ...

Wij hebben 155m2 (64 boven) met garage en dat is groot genoeg voor ons (no kids, 2 slaapkamers die nu dienst doen als thuiswerk-bureau)
Staat wel geen auto in garage maar dat is berging/wasplaats + staan ook 4 fietsen in en rij daar op mijn rollen in de winter. Had mss ipv poort gewoon muur + raam en brede deur kunnen zijn maar qua ruimte is die wel nodig. En naar afkoeling in de winter, eens goed op de rollen rijden en dat is daar 2 graden warmer (18 is laagste dat ik al gezien heb voor ik begon) :D
Staan nog 2 gewone fietsen in tuinhuis ...

Laatst bewerkt:
Een garage wordt niet meegeteld in bewoonbare oppervlakte.
Mijn huidige woning heeft geen garage, enkel een carport, berging en een tuinhuis. Ik vind dat nu wel een groot gemis. Altijd een gedoe met de fietsen. Een garage met toegang vanuit de tuin gaat het leven met de hond ook vergemakkelijken :p.
Nu hebben wij wel een grote zolder, toekomstige woning niet meer. Gaan sowieso wel opkuis van de zolder doen voor de verhuis maar vermoedelijk gaat daar een groot deel van in de garage eindigen (kerstboom, kampeermateriaal etc).
Daarnaast heb je wel wat ruimte nodig voor uw technische installatie (warmtepomp, batterij, omvormer, wasmachines, droogkast etc), als dat allemaal in een gewone berging moet blijft er niet veel bergruimte meer over. Mijn huidige berging wordt voornamelijk ingenomen door technische installatie en wasmachine/droogkast, veel heb ik niet meer aan mijn berging.
Unicas hun lastenboek is duurder dan uw SOD firma volgens mij, hier in de wijk hebben die paar huizen gezet naast die van u en die van u begonnen goedkoper (oa radiatoren en gas vs VV en warmtepomp bv)
Denk dat het afhangt van de regio. Het lastenboek van Unicas in Dilbeek zal standaard vermoedelijk wel luxueuzer zijn dan dat in Ninove...
In sommige regio's krijgen ze zelf geen verkaveling meer op gasaansluiting, onze SOD zei dat dat tegenwoordig vooral in Limburg het geval is.
Bij ons zat er standaard vloerverwarming in het lastenboek, warmtepomp hebben we zelf toegevoegd.
Daarnaast moet je ook kijken naar de ruwbouw zelf. Onze architect zegt dat bij onze SOD de prijs/kwaliteit voor de algemene ruwbouw zeer goed zit, bij andere SOD-projecten raadt ze vaak daar al een surplus aan. Enkel de fundering is door onze architect iets aangepast geweest (kwam op een opleg van een 4K).

Nee

Als je wilt bouwen en je hebt nog geen 30k eigen middelen ...

Wij hebben 155m2 (64 boven) met garage en dat is groot genoeg voor ons (no kids, 2 slaapkamers die nu dienst doen als thuiswerk-bureau)
Staat wel geen auto in garage maar dat is berging/wasplaats + staan ook 4 fietsen in en rij daar op mijn rollen in de winter. Had mss ipv poort gewoon muur + raam en brede deur kunnen zijn maar qua ruimte is die wel nodig. En naar afkoeling in de winter, eens goed op de rollen rijden en dat is daar 2 graden warmer (18 is laagste dat ik al gezien heb voor ik begon) :D
Staan nog 2 gewone fietsen in tuinhuis ...
Ja uiteraard is het iets genuanceerder, maar er stond nie om te bouwen, maar om te lenen :)
Als je er heel goed over nagedacht hebt ge je dan niet aan dat avontuur beginnen, maar het is niet vanzelfsprekend om zomaar 30-40k bij elkaar te sparen voor heel veel mensen.

Persoonlijk vond ik bouwen makkelijker dan een huis kopen toen wij er aan begonnen zijn met de eigen middelen die wij hadden (en da was geen 35-40k)

Kan je op een kleiner oppervlakte wonen? Natuurlijk.

Is het aangenaam om een "leeshoekje" of een aparte bureau te hebben die net iets groter is? Of een bibliotheekkamer? Of een fitnesskamer? Of een (koude) kelder? Of een aparte ontbijttafel? Of een garage? Tuurlijk. En als je op 150m2 zit, is dat of een combinatie van voorgaande maar zeer beperkt mogelijk (gegeven 3 slaapkamers die effectief in gebruik genomen worden als slaapkamer).

Wat ruimte over hebben is luxe, maar niet van de pot gerukt. Zeker als je dat vroeger gewend was dat je ergens in huis je kon nestelen zonder gestoord te worden door iemand anders.
Ik was vroeger blij met de "extra ruimtes" die we hadden als gezin met vier. Al is het maar om speelgoed op te bergen, of een gedeelde game PC te kunnen zetten, of de vader die zijn bureau apart had.

Smaken en gewoonten verschillen.
Budgetten ook.
Maar ik ben persoonlijk blij dat ik niet in een 150m2 woning zit op een 300m2 perceel waar al je buren los inkijken op je terras.
Anderen zijn blij met een 70m2 appartement in het midden van de stad. Ook niet aan mij besteed.

Het is gewoon een feit dat groter dan die 150m2 bouwen intussen weggelegd is voor de rijken omdat ieder perceel maximaal wordt opgesplitst, wat enorm de prijs op drijft en enkel dient om de oorspronkelijke grondeigenaar te verrijken. Want veel van die opgesplitste percelen liggen niet zo centraal als ze zouden moeten liggen om een goede ruimtelijke ordening teweeg te brengen...
Meer luxe is altijd fijn. Zeker als je het gewoon was inderdaad. En vanaf je bepaalde ruimtes ervaren hebt zullen ze misschien inderdaad moeilijk weg te denken zijn.
Ik denk dat we hier met het circa 150m^2 clubje vooral proberen zeggen dat het ook geen formaat is waar je ongelukkig van zal worden.

Wat ik soms wel vreemd vind (en ik zie het ook in jouw ontwerp) is dat men een eettafel aan het eiland maakt en dan een paar meter verder nog eens een grote (formele?) eettafel in dezelfde ruimte. Wat is de beweegregen daar achter?

Boven heb je wel een extreem lange hal (aka verloren ruimte). Is dat op jullie vraag of is de architect daar zelf mee afgekomen? Was er geen mogelijkheid om met de trap meer centraal boven te komen? Dan kan je je nuttige ruimte vergroten (of kleiner bouwen eventueel).
De grote tafel is voor als we volk uitnodigen en de eettafel zitten we elke dag met het gezin.
Waar we nu (al 10jaar) wonen zitten we ook het meest van de tijd aan de kleine tafel in de keuken. Het is heel handig dat de ontbijttafel/eettafel dicht bij de keuken is want ge moet altijd wel een paar keer over en weer voor koffie of toast of iets anders. Die tafel is wel te klein vanaf de moment dat we iemand uitnodigen, dat zijn quasi alleen koppels (met of zonder kinderen) daarom dat ge dus ook een tafel nodig hebt om gasten te kunnen zetten. Het is dat of nooit >1 persoon uitnodigen..

Als ge boven den trap centraal wilt laten bovenkomen wil dat zeggen dat die beneden ook centraal is he.. En we wouden beneden vooral een grote open ruimte en een berging(alle technieken moeten ook geplaatst kunnen worden). Als ge dan int midden nen trap hebt kunde da al vergeten.. Ne gang is ne gang e, "verloren" kunde da ni echt noemen..

Dat plus het feit dat er daar ook heel veel glas is en dus geen plaats voor nen trap

Laatst bewerkt:

Ziet er wel zeker groot genoeg uit. Wij hebben gebouwd op 115 m2 gelijkvloers en 75 m2 onder het dak (bruto, bovenverdieping start op 1.5m hoogte). Geen kelder, geen garage, wel een bergzolder en we hebben plaats om een carport/tuinhuis te zetten.
Maar in jouw ontwerp vraag ik me af of het niet vervelend gaat zijn als de kinderen de badkamer gebruiken die eigenlijk deel uitmaakt van de slaapkamers van de ouders?

Laatst bewerkt:
Ziet er wel zeker groot genoeg uit. Wij hebben gebouwd op 115 m2 gelijkvloers en 75 m2 onder het dak (bruto, bovenverdieping start op 1.5m hoogte). Geen kelder, geen garage, wel een bergzolder en we hebben plaats om een carport/tuinhuis te zetten.
Maar in jouw ontwerp vraag ik me af of het niet vervelend gaat zijn als de kinderen de badkamer gebruiken die eigenlijk deel uitmaakt van de slaapkamers van de ouders?
Er komt een schuifdeur tussen de badkamer en de dressing. Die staat er op dat plan nog niet op maar die is wel voorzien.

De grote tafel is voor als we volk uitnodigen en de eettafel zitten we elke dag met het gezin.
Waar we nu (al 10jaar) wonen zitten we ook het meest van de tijd aan de kleine tafel in de keuken. Het is heel handig dat de ontbijttafel/eettafel dicht bij de keuken is want ge moet altijd wel een paar keer over en weer voor koffie of toast of iets anders. Die tafel is wel te klein vanaf de moment dat we iemand uitnodigen, dat zijn quasi alleen koppels (met of zonder kinderen) daarom dat ge dus ook een tafel nodig hebt om gasten te kunnen zetten. Het is dat of nooit >1 persoon uitnodigen..
Ja bij ons komt er 1 grote tafel en die zal vlak aan het eiland staan. Dus die wordt dan zowel gebruikt door het gezin als wanneer er extra volk blijft eten. Doordat 1 van de 2 eetplaatsen dan wegvalt, krijg je extra m2 (bij ons bv benut voor een gezellige leeshoek).

Als ge boven den trap centraal wilt laten bovenkomen wil dat zeggen dat die beneden ook centraal is he.. En we wouden beneden vooral een grote open ruimte en een berging(alle technieken moeten ook geplaatst kunnen worden). Als ge dan int midden nen trap hebt kunde da al vergeten.. Ne gang is ne gang e, "verloren" kunde da ni echt noemen..
Als je die trap plaatst waar nu de wc (gelijkvloers) en berging (verdieping) zijn, heb je geen impact op uw open ruimte beneden maar valt wel heel die gang boven rond je berging weg en kan je die invullen met nuttige ruimte. En gang is altijd verloren ruimte. Dat zijn m2 die je betaalt/verwarmt/koelt maar verder geen nut hebben. Hoe kleiner de gang, hoe optimaler je ruimte benut is.

Ja bij ons komt er 1 grote tafel en die zal vlak aan het eiland staan. Dus die wordt dan zowel gebruikt door het gezin als wanneer er extra volk blijft eten. Doordat 1 van de 2 eetplaatsen dan wegvalt, krijg je extra m2 (bij ons bv benut voor een gezellige leeshoek).
Wij hebben dat anders aangepakt (niet per se met winst van vierkante meters ofzo): de eettafel staat parallel met het eiland, en aan de tafel-kant van het eiland staan (ooit/binnenkort) krukken en kan je onder met je voeten. Het eiland is ook wel 2 volle breedtes/dieptes breed, zodat je in het midden niet tegen het fornuis/pombak of watook zit.
We hadden de lengte niet om daar een tafel aan te plakken, dus misschien een interessant idee voor wie met een vierkantigere opstelling keuken/eetkamer zit.

Wil dat niet gewoon zeggen dat als je volk hebt dat die allemaal vrolijk tussen/naast het kookgerief mogen gaan zitten? Ook gezellig, zeker als het iets uitgebreider is en je een avond op chaos zit te zien.

Soit ik weet dat die open ruimtes populair zijn, maar ik zal nooit een fan worden van die open keukens.

Als je die trap plaatst waar nu de wc (gelijkvloers) en berging (verdieping) zijn, heb je geen impact op uw open ruimte beneden maar valt wel heel die gang boven rond je berging weg en kan je die invullen met nuttige ruimte. En gang is altijd verloren ruimte. Dat zijn m2 die je betaalt/verwarmt/koelt maar verder geen nut hebben. Hoe kleiner de gang, hoe optimaler je ruimte benut is.
Ja ok proficiat? Of wat wilt ge dat ik daarop antwoord? Voor ons is de indeling zo perfect. Ik heb gene gezellige leeshoek nodig en ik heb niks tegen ne gang.

Ja ok proficiat? Of wat wilt ge dat ik daarop antwoord? Voor ons is de indeling zo perfect. Ik heb gene gezellige leeshoek nodig en ik heb niks tegen ne gang.
Waarom gene kelder ? Je kunt die trap naar de kelder perfect inrichten op dezelfde locatie als uw andere trap.
Voor mij is dat een enorm pluspunt. Gewoon al voor later werken uit te voeren, plaats te voorzien voor toekomstige wensen (kinderen, mancave / womencave / flexibiliteit - ergo extra bureau voor de kinderen/...). Ook is dat een makkelijke oplossing voor de technieken (en geen verlies aan nuttige ruimte in uw berging van het gelijkvloers), kun je er eventueel in uw kelder een garage voorzien of... En niets houdt u tegen om op termijn die kost er pas aan te geven om die functionaliteit ervoor te creëren

Meerprijs daarvan is meestal beperkt (5-15% van de totaalkost). En het zorgt eigenlijk direct voor vergroting van de potentiële netto oppervlakte met quasi 50%. Is quasi als het voorzien van een extra verdieping. En het is niet iets wat je gemakkelijk in de toekomst van kunt terugkomen.

Al is dat met een woning van 180m2 misschien minder prangend. Maar in mijn "rijwoning" zien velen dat toch als extra troef. Omdat ze hun wagen kunnen veilig wegzetten. Een berging die je anders op het verdiep voorzag kan je naar de kelder verhuizen EN van die ruimte op het verdiep zorgen voor een grotere kamer of een extra bureau zodanig dat beide partners bij het telewerk hun eigen ruimte hebben zodat ze elkaar bij het werk niet moeten storen of...

PS: al zou ik de badkamer die je nu voorzien hebt, het toilet een aparte ruimte van maken. Kost u extra stuk muur en een extra deur. Maar voor de rest zie ik niet direct een negatieve impact (en op het gebruik van de badkamer zie ik niet direct een nadeel ervan - die deur die er nu staat komt dan gewoon tegen een stuk muur terecht ipv dat die kan doordraaien)

Terug
Bovenaan