De nieuwbouw-topic!

Op alle gebied die je kan denken.

Die trekken krom (tussen je liggers komen die allemaal naar beneden. Volledig gegolfd zeg maar. Staan overal plasjes in als het regent).
Leeft enorm. Kopse voegen komen tot meer dan een cm open.
Vrij broos mettertijd.
Kleur bleekt af

Zeker af te raden.

Eternit heeft nu terrasplanken in vezelcement (andere naam, wegens slechte naam van Eternit door de asbest heisa natuurlijk). Dat is wel wat degelijker. Zelf nog niet geplaatst, heb daar ook niet meteen een prijs voor. Ben eerder fan om het echte product te gebruiken (ik doe dat zelf enkel als het padouk mag zijn.)
Vanwaar enkel Padouk? Keuze nieuw terras en we twijfelen hier tussen IPE en Padouk. ipe specifieke nadelen tov Padouk?

@Musk
Nee dat zal ook prima zijn vermoed ik. Dat is gewoon een eigen keuze en heb al veel verschillende soorten vast gehad en verzaagd etc en ik vind dat gewoon de beste plank. Dat is veelal ook aan zwembaden en vijvers (nat, trekt dan meer met de zon erop. Chloor,..) en heb daar nog nooit miserie mee gehad. Wat niet wegneemt dat er nog goede alternatieven zijn hoor.

Is dezelfde duurzaamheid en hardheid, dus je kan niet veel mis doen denk ik.

@Musk
Nee dat zal ook prima zijn vermoed ik. Dat is gewoon een eigen keuze en heb al veel verschillende soorten vast gehad en verzaagd etc en ik vind dat gewoon de beste plank. Dat is veelal ook aan zwembaden en vijvers (nat, trekt dan meer met de zon erop. Chloor,..) en heb daar nog nooit miserie mee gehad. Wat niet wegneemt dat er nog goede alternatieven zijn hoor.

Is dezelfde duurzaamheid en hardheid, dus je kan niet veel mis doen denk ik.
Wij hebben hier ons tuinhuis ook in padouk gezet (smalle latjes), en dat trekt toch ook stevig krom hoor. Eens ge het stevig vasthang, niet meer, maar die latjes waren bijna allemaal scheef getrokken. Dat gaat dan natuurlijk over latjes van 2cm breed, 1.5 cm dik en 2.8m lang he, een plank van 4cm dik zal wel wat steviger zijn...

Gisteren toen we de welfsels aan het leggen waren om de kelder te dichten, was ik wat aan het praten met de chauffeur van de bouwleverancier.

Ze merkten op dat de laatste weken minder bestellingen binnen kwamen en dat ze zelf al een chauffeur op dop hebben gezet. Blijkbaar begint het wat af te koelen (door de prijzen).

Soit, straks laarzen aandoen want dan komt de beton voor bovenop de welfsels te storten. :)

Gisteren toen we de welfsels aan het leggen waren om de kelder te dichten, was ik wat aan het praten met de chauffeur van de bouwleverancier.

Ze merkten op dat de laatste weken minder bestellingen binnen kwamen en dat ze zelf al een chauffeur op dop hebben gezet. Blijkbaar begint het wat af te koelen (door de prijzen).

Soit, straks laarzen aandoen want dan komt de beton voor bovenop de welfsels te storten. :)

Niet echt een verrassing he. Ik hoor hetzelfde bij mijn bouwleverancier.

Als ik die schade zie lijkt het mij toch dat ze veel brol huizen bouwen, esthetisch mooi, maar geen kwaliteit? Mensen betalen een paar 100K voor nieuwbouw en het dak waait er volledig af. Wat als we in de toekomst meer extreme windsnelheden krijgen, richting 200/uur? Zouden we niet moeten nadenken om steviger te bouwen?

Als ik die schade zie lijkt het mij toch dat ze veel brol huizen bouwen, esthetisch mooi, maar geen kwaliteit? Mensen betalen een paar 100K voor nieuwbouw en het dak waait er volledig af. Wat als we in de toekomst meer extreme windsnelheden krijgen, richting 200/uur? Zouden we niet moeten nadenken om steviger te bouwen?

Zonder onderzoek kan je daar toch niets over zeggen.

@Chauffagist Wat me toch ook wel opviel is dat er hier (bij het rijden langs de straten) meer nieuwe huizen met weggewaaide dakpannen waren dan oudere huizen.

In mijn wijk hadden 6 van de 10 woningen van 1 bepaalde SOD-firma weggegewaaide pannen, de huizen van andere firma’s niet.

Wijk 5km verder idem. Zelfde SOD-firma, helft van de huizen pannen weg.

Zal dan toch wel aan de dakdekker liggen van die firma denk ik.

Hoeveel wind kan zo iets verdragen?
Toch zeker een hard blazende wolf.
Om hier even op terug te komen: blijkbaar meer wind dus dan sommige andere constructies. Er zijn hier enkel wat dakpannen scheefgewaaid, waar denk ik niet veel aan te doen is behalve alles vastlijmen/vastvijzen, wat dan ook weer nadelen heeft (moeilijker een pan even weg te nemen bvb...).

Is dat eigenlijk iets dat doorgaans gebeurt? Het volledig verankeren van dakpannen op een dak?
Lijkt me dat het wegwaaien van dakpannen bij stormwinden zoals de voorbij dagen eerder ligt aan zeer lokale verschijnselen zoals geconcentreerde windstoten, of de orientatie relatief tov de windrichting etc.
Een dakdekker kan toch maar zoveel doen om zijn pannen goed te leggen...

Om hier even op terug te komen: blijkbaar meer wind dus dan sommige andere constructies. Er zijn hier enkel wat dakpannen scheefgewaaid, waar denk ik niet veel aan te doen is behalve alles vastlijmen/vastvijzen, wat dan ook weer nadelen heeft (moeilijker een pan even weg te nemen bvb...).

Is dat eigenlijk iets dat doorgaans gebeurt? Het volledig verankeren van dakpannen op een dak?
Lijkt me dat het wegwaaien van dakpannen bij stormwinden zoals de voorbij dagen eerder ligt aan zeer lokale verschijnselen zoals geconcentreerde windstoten, of de orientatie relatief tov de windrichting etc.
Een dakdekker kan toch maar zoveel doen om zijn pannen goed te leggen...
Meestal worden 1 op 2 of 1 op 4 pannen verankerd. Het WTCB heeft daar een artikel over en het is afhankelijk van welk terrein je woont (stad, wijk, boerenbuiten, ...) en hoe stijl je dak is. Als je midden in een stad woont met overal huizen rond je moet je geen enkele pan verankeren maar als je in de boerenbuiten woont moet je alle pannen verankeren.

En de epdm is op, zowel bij Celis als bij Apok kunnen ze geen leverdatum geven, komt effe slecht uit 🙄.
Op zoek naar alternatieven dan maar.

Meestal worden 1 op 2 of 1 op 4 pannen verankerd. Het WTCB heeft daar een artikel over en het is afhankelijk van welk terrein je woont (stad, wijk, boerenbuiten, ...) en hoe stijl je dak is. Als je midden in een stad woont met overal huizen rond je moet je geen enkele pan verankeren maar als je in de boerenbuiten woont moet je alle pannen verankeren.
Koramic heeft daar bijvoorbeeld een calculator voor. Daar kan je zoals je al aangeeft wat variabele opgeven zoals type landschap, dak, helling,...

Om gedekt te zijn moet ik hier dus eigenlijk alles verankeren.

Heeft hier iemand ervaring met een ventilatiesysteem D type Ventichape?
Dit zit standaard in ons lastenboek, echter raadt onze architect dit af omdat dit een miserie is bij later onderhoud.
Als we dit zouden wijzigen moeten we dit laten uitvoeren door een leverancier verschillend van onze SOD omdat zij niets anders doen dat type Ventichape.

Heeft hier iemand ervaring met een ventilatiesysteem D type Ventichape?
Dit zit standaard in ons lastenboek, echter raadt onze architect dit af omdat dit een miserie is bij later onderhoud.
Als we dit zouden wijzigen moeten we dit laten uitvoeren door een leverancier verschillend van onze SOD omdat zij niets anders doen dat type Ventichape.
Ik weet niet exact welk type opbouw er voorzien is standaard en welk type de architect dan bedoeld.

Maar ik vermoed dat ventichape collectors voorziet in de beton en u architect deze liever boven de beton en chape ziet. Zodat je overal goed aankan en deftig kunt reinigen.

Ceulers.JPG

En u architect zoiets liever ziet? Dit is hoe onze opbouw eruit zal zien, collectors zelf zijn dan ook afgwerkt met geluidsdempend materiaal binnenin. (foto genomen in de toonzaal)
20211019-141801471-i-OS.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag is bij ons het startschot gegeven voor de nieuwe bouw. :scream:

Deze ochtend samen met de grondwerker overlopen voor de put uit te graven.
Daarnet nog eens langsgegaan om ook met de "keldermannen" te overlopen. Grondwerker heeft 1,5 dag nodig om uit te graven, dus morgen middag beginnen ze al ineens aan de vloerplaat van de kelder.

20220124-132207710-i-OS.jpg

Ondertussen zijn wel al een heel stuk verder.
-Kelder is geplaatst/ geïsoleerd. Helft van de vloeroppervlakte is voorzien met betonkernactivering, die later op de warmtepomp wordt aangesloten.
-Samen met de ruwbouw aannemer de binnen muren gemest.
-Welfsels op de kelder en beton gegoten
-Laten aan gronden en overtollig grond laten afvoeren

-Zijn we begonnen met de snelbouwstenen te lijmen op gelijkvloers.
-Bekisten en beton afgedraaid om de betonen sloffen te maken
-de stalen kolommen en poutrels op hun plaatst gelegd.
-Predallen gelegd en bekist
-Ventilatie voorzien voor gelijkvloers in de beton
-Bewapingen voorzien voor de afdek. (Ik denk dat de stabiliteitsingenieurs hier ook een oorlog verwachten, want ze maken er een bunker van.)
-Beton gegoten

Van het weekend dan alles ontkist en opgeruimd.

Vandaag terug bekisten voor de opbouw op de betonnen afdek. Maar de ruwbouw aannemer zijn met 2, dus kan niet veel meehelpen. Dan heb ik eens een rustig dagske. Ondertussen de zomervelgen in de wax gezet, zodat ik mijn banden kan wisselen van de auto. :D

Morgen terug van de partij om te beginnen aan het 1ste verdiep in snelbouw stenen.

Het gaat goed vooruit. Ik had eerst geschat dat er zo'n 1.200 werkuren van de aannemer zou inkruipen, maar ik denk dat ik met 1.000 werkuren al zal toekomen.

Ik weet niet exact welk type opbouw er voorzien is standaard en welk type de architect dan bedoeld.

Maar ik vermoed dat ventichape collectors voorziet in de beton en u architect deze liever boven de beton en chape ziet. Zodat je overal goed aankan en deftig kunt reinigen.

Ceulers.JPG

En u architect zoiets liever ziet? Dit is hoe onze opbouw eruit zal zien, collectors zelf zijn dan ook afgwerkt met geluidsdempend materiaal binnenin. (foto genomen in de toonzaal)
20211019-141801471-i-OS.jpg
Klopt, de eerste foto is voorzien, architect zou liever het 2e zien. Maar dan moeten we met een andere leverancier werken dan die van de sleutel op de deur en dat wordt sowieso ook weer gedoe.

Klopt, de eerste foto is voorzien, architect zou liever het 2e zien. Maar dan moeten we met een andere leverancier werken dan die van de sleutel op de deur en dat wordt sowieso ook weer gedoe.
Waar staat u ventilatie systeem? zolder/1ste verdiep/,...?

Bij mijn eerste bouw heb ik ook gewerkt met collector in de beton, waar je achteraf nog makkelijk aankon. Misschien is dat wel een optie bij ventichape.

Hier zie je de collector dat nadien in de beton wordt gegoten. Op die collector wordt daar rechstreeks een buis opgezet dat naar ventilatie systeem gaat (1meter ofzo). Ik kon dus makkelijk die buizen er nog afhalen van die collector die in de beton zat en kan je makkelijk binnen de collector gaan. Reden voor die geïsoleerde leidingen is, omdat deze dan ook geluiddempend werken, maar dat mag je maar max 1 meter doen voor de luchtweerstand.

Ik had mijn ventilatie dan ook voorzien op 1ste verdiep waar je dus makkelijk de collector boven en onder de unit kunt laten uitkomen.

2015-04-18-16-53-09.jpg
20210606-092909060-i-OS.jpg

Hier komen ze donderdag de ventilatie reinigen, ik zal es tellen hoe vaak ie "godverdomme" zegt. (redelijk wat bochten :lol: )

Waar staat u ventilatie systeem? zolder/1ste verdiep/,...?

Bij mijn eerste bouw heb ik ook gewerkt met collector in de beton, waar je achteraf nog makkelijk aankon. Misschien is dat wel een optie bij ventichape.

Hier zie je de collector dat nadien in de beton wordt gegoten. Op die collector wordt daar rechstreeks een buis opgezet dat naar ventilatie systeem gaat (1meter ofzo). Ik kon dus makkelijk die buizen er nog afhalen van die collector die in de beton zat en kan je makkelijk binnen de collector gaan. Reden voor die geïsoleerde leidingen is, omdat deze dan ook geluiddempend werken, maar dat mag je maar max 1 meter doen voor de luchtweerstand.

Ik had mijn ventilatie dan ook voorzien op 1ste verdiep waar je dus makkelijk de collector boven en onder de unit kunt uitkomen.

2015-04-18-16-53-09.jpg
20210606-092909060-i-OS.jpg
Er komt een technische berging op het eerste verdiep.
Hier komen ze donderdag de ventilatie reinigen, ik zal es tellen hoe vaak ie "godverdomme" zegt. (redelijk wat bochten :laugh: )
Hier zijn ze in februari in onze huidige woonst geweest, 544 EUR inclusief nieuwe filters :crazy:.

Terug
Bovenaan