Groot verqchil met iamhollywood toch?
Als ik uw kelderprijs deel door 275 en optel bij uw raming van de rest/m2 kom ik op 1970 incl btw.
Iamollywood zit op 2735 incl btw...
28% goedkoper... Dan zal er toch een verschil in afwerking zijn? Want als je zegt dat je nu minder gaat meehelpen...
Er zit gigantisch veel verschil op materiaalprijs. Dan wil ik niet bedoelen ander materiaal, maar hetzelfde.
Om een voorbeeld te geven. Mijn broer heeft een SOD nieuwbouw gekocht. Wij zijn ongeveer rond dezelfde tijd tegels gaan kiezen en ook bij dezelfde winkel gaan horen.
Toevallig hadden wij nu ook dezelfde tegels gekozen. Ik zat aan een prijs van €36/m² en mijn broer zat aan €60/m² voor diezelfde tegels.
Verschil is dat er bij mij niemand tussen zit en dus alle kortingen in eigen zak kan steken. Mijn broer kon niet diezelfde korting krijgen, want die ging al reeds naar hun bouwfirma. Ze konden nog maar max 10% van de prijs krijgen. Dat waren tegels die te koop stonden voor €67/m²
Mijn ouders vonden mijn binnen deuren heel mooi en wilde dit ook. Kostprijs was per deur €2.000, terwijl ik zo'n €900 heb betaald. Voor diezelfde deur.
Het eerste wat ik dan ook steeds zeg is: Ik ben zelfbouwer. Dan weten ze dat ook al ineens en zeggen ze ook steeds kies wat je wilt, dan maken we wel een prijs nadien op. Je moet niet naar de prijzen kijken die geadverteerd staan.
Alsook zit er echt veel verschil op prijzen onderling firma's. Bij sommige moet je veel moeite doen om extra korting te krijgen en andere geven als standaard veel meer korting. Bij die tegel bv was €36/m² de eerste prijs, terwijl bij andere winkel de eerste prijs €42/m² was.
Zo heb ik reynears ramen + toebehoren bij de ene voor 18.000 euro minder als de andere. Zelfde ramen, enkel andere leverancier.
Ik heb voor mijn eerste bouw ook gaan horen om deze volledig te laten zetten. Daar vroegen ze toen voor de kelder 18.000
excl btw. Die werken doen ze niet zelf, maar wordt gedaan door kelder zetter. Ik ben dan zelf gaan horen bij diezelfde firma en heb dezelfde kelder voor €17.000
incl btw laten zetten. Dus zelfde kelder, door dezelfde firma gezet.
De tijd dat firma's enkel mooie kortingen kunnen krijgen is toch wel voorbij hoor. Of je moet al naar specifieke materialen gaan.
Uiteraard ken ik niet de afwerking van iamhollywood. Daar kan ik geen uitspraak over doen. Maar ik kan met gemak mijn bouw een heel stuk duurder maken, met krak dezelfde materialen hoor.

Grotere woning trekt m² prijs dan ook wel een stuk naar beneden. Keuken van hun ligt zowat in dezelfde lijn als onze keuken, maar de woning is wel 75m² groter. Keuken prijzen zijn dan ook nog iets heel stom. Onze keuken kwam uit op €38.000, dan was dat gezakt naar €30.500 met de kortingen eraf. Maw de keuken startprijs is dus €30.500 en dan met deze prijs onderhandel ik. Zo zijn wij op €26.000 gestrand. Ik heb vooral op de toestellen en keramisch werkblad "onderhandeld"
Met een budget van €2.735/m² kan ik toch goed stevig doorgaan. Dan ga je we toch veel speciaalekes moeten zetten, met een keuken van +50.000 en deuren van +3.000 moet je niet afkomen, want dat krijg ik daar met gemak in.