De nieuwbouw-topic!

Voorbeeld dat ze deze week ergens aangehaald hadden: voor een simpele nieuwbouw gezinswoning ben je inclusief grond en passage bij de notaris een 700.000 euro kwijt, wie kan dat nog betalen?
Boomerouders to the rescue...
Er zit gigantisch veel geld bij de (betere) middenklasse... royale weddes en vooral die groepsverzekeringen, ... Je zou verschieten hoeveel een gemiddelde bediende ( zeler die uit de financiele sector) van rond de 55-60 verdient én trekt als hij met pensioen gaat... Dat gaat niet zelden om een bedrag tussen de 500k en 1000k...

Tel daar nog eens de vastgoedprijzen bij en de hoge rentevoeten op spaarrekeningen in het verleden...

Die hebben echt op alle vlaklen de gouden tijden meegemaakt...

Een keuken van 30k en een haardmeubel is al niet meer normaal :unsure:

Kleinere opp gaat iets duurder zijn qua prijs/m2 natuurlijk. Wat meer vloer en muur drukt de prijs/m2 van de dingen die je altijd nodig hebt
Het is wat een mix.
We hebben bijvoorbeeld gekozen om maar 1 van de 2 badkamers af te werken (2e zal later voor de kindjes met ikeameubeltjes afgewerkt worden :p), gewoon gelakte binnendeuren (enkel in de living 2 stalen deuren, rest is basic), standaard laminaat boven, nog gasaansluiting, niet elk raam voorzien van screens etc.
Tuin zal om te starten ook maar een simpel zelfgeplaatste omheining zijn.

Keuzes maken :p.

Dat is er ook al niet naast... Voor hoeveel bewoonbare oppervlakte gingen jullie weeral? 250?
Grond was apart aangekocht of was het "package deal" ?
Bewoonbare oppervlakte zit rond de 200m².

Semi package deal. Het totaalproject was aangekocht door een koppel, wij hebben de grond van hun overgekocht (echtscheiding) en gaan met dezelfde aannemer en architect verder. We hebben hun bouwvergunning gehouden zoals ze was.
Wat ik wel merk is dat we met de grond nog een koopje gedaan hebben. Tegenwoordig zie ik hier in het Aalsterse de gronden voor bijna gelijkaardige prijzen passeren, terwijl we toch naar een duurdere streek trekken. Denk dat op dat vlak die echtscheiding toch nog ergens gespeeld heeft.

Bewoonbare oppervlakte zit rond de 200m².

Semi package deal. Het totaalproject was aangekocht door een koppel, wij hebben de grond van hun overgekocht (echtscheiding) en gaan met dezelfde aannemer en architect verder. We hebben hun bouwvergunning gehouden zoals ze was.
Wat ik wel merk is dat we met de grond nog een koopje gedaan hebben. Tegenwoordig zie ik hier in het Aalsterse de gronden voor bijna gelijkaardige prijzen passeren, terwijl we toch naar een duurdere streek trekken. Denk dat op dat vlak die echtscheiding toch nog ergens gespeeld heeft.
Dus je pakt de facto toch het volledige project over? Of heb je de overeenkomst met aannemer en architect kunnen hernegotieren?
De 1 zijn dood is de ander zijn brood zeker...
Hebben die mensen dan met verlies loeten verkopen?
Erg om te zeggen, maar toen wij naar huizen keken en het woord scheiding viel, was het eerste dat ik dacht: van die vraagprijs krijgen we nog wel wat vanaf... Helaas was dat buiten de oververhitte vastgoedmart gerekend... Achja, goed voor die mensen dat er boven alle emotionele zorgen niet nog eens financiele kwamen...
Maar jullie verkopers hadden dus minder chance blijkbaar...
:unsure:

Er zijn echt veel mensen met geld in dit belgenlandje...
Goh, dat is ook relatief he... Met wat vergelijken we? Wat beschouwen we als 'veel'?

We mogen hier niet klagen, zijn één van de welvarendste regio's van de wereld. Echter, laatste cijfer dat ik me voor de geest kan halen over de verdeling van vermogens bij Belgische gezinnen is (dacht ik): 750.000 euro netto vermogen als P90 grens. Dus 10% van de gezinnen zit daar boven. Is dat veel? Ik laat het wat in het midden... Er zijn inderdaad veel mensen met geld in dit landje. En toch, het wordt steeds moeilijker voor jonge gezinnen om, zonder steun, een woning te verwerven. En al zeker voor de groeiende groep alleenstaanden.

Goh, dat is ook relatief he... Met wat vergelijken we? Wat beschouwen we als 'veel'?

We mogen hier niet klagen, zijn één van de welvarendste regio's van de wereld. Echter, laatste cijfer dat ik me voor de geest kan halen over de verdeling van vermogens bij Belgische gezinnen is (dacht ik): 750.000 euro netto vermogen als P90 grens. Dus 10% van de gezinnen zit daar boven. Is dat veel? Ik laat het wat in het midden... Er zijn inderdaad veel mensen met geld in dit landje. En toch, het wordt steeds moeilijker voor jonge gezinnen om, zonder steun, een woning te verwerven. En al zeker voor de groeiende groep alleenstaanden.
Ik denk niet dat daar de latente groepsverzekeringsreserves al zijn bijgeteld... En dat is dan 750k bovenop de gezinswoning? Wat met ander vastgoed? Zit dat ook in die 750k?
Wat met aandelen op naam in een vennootschap?

Ik durf quasi met zekerheid zeggen dat er veel meer dan 10% van de gezinnen linstens 750k all in bezitten.

Ik denk niet dat daar de latente groepsverzekeringsreserves al zijn bijgeteld... En dat is dan 750k bovenop de gezinswoning? Wat met ander vastgoed? Zit dat ook in die 750k?

Ik durf quasi met zekerheid zeggen dat er veel meer dan 10% van de gezinnen linstens 750k all in bezitten.
https://medialibrary.uantwerpen.be/oldcontent/container2453/files/CSB-Berichten 2020/CSBBericht2020_02.pdf

Netto Vermogen = assets - schulden. Onder die assets vallen dan inderdaad dingen als vastgoed, groepsverzekering, aandelen op naam, spaarrekeningen, waardevolle voorwerpen, ... enfin het staat in die studie.

De schulden worden eraf getrokken om tot het netto vermogen te komen. Dus koop je een huis dan telt de waarde in je vermogen enkel mee voor het deel dat is afbetaald. Ook geen idee of ze de marktwaarde al dan niet de aankoopwaarde nemen. Nu, de verdeling was ook gecorreleerd met leeftijd. De kans dat een twintiger een vermogen van 750 heeft is uiteraard kleiner als een vijftiger of zestiger. Dus kijk je naar de gezinnen tussen de 50 en 70 jaar dan kan het best zijn dat meer als 10% van die groep boven de 750 uitkomt.

Er is een bedenking bij de waarneming: gezinnen aan de boven- en onderkant hebben de neiging om de vragenlijst niet correct in te vullen. Die over- of onderschatten dus hun vermogen.

Ik ben van mening dat er inderdaad een grote groep vermogende Belgische gezinnen is maar dat die groep zichzelf als groep vaak overschat. Behoor je immers zelf tot de rechterkant van de curve zal je makkelijker aannemen dat die standaard het gemiddelde is.

Maar in vergelijking met andere Europese landen doen we het blijkbaar wel goed.

Andere voor de hand liggende conclusies:

- Gezinnen met tweeverdieners scoren significant beter
- Gezinnen met een zelfstandige activiteit scoren significant beter
- Hoe ouder hoe meer geld
- Eigenaars van vastgoed scoren significant beter

Dus 10% op basis van die studie maar ik kan het niet met zekerheid zeggen. Al zou het me verbazen dat het pakweg 40 of 50% zou zijn.

Laatst bewerkt:

Alleenstaanden zullen ook als gezin bekeken worden natuurlijk. Dat trekt het ook wel terug wat omhoog :p.

@iamhollywood @Bimmer hoeveel gaan jullie ongeveer uitkomen per m²?
De kostenraming dat ik heb opgemaakt is het ongeveer is het €1757/m² incl btw. Kelder (dus ook de fundering) zit daar niet ingerekend, want dat trekt de cijfers wel scheef. Kelder is in totaal zo'n €55.660 incl btw

Is dan voor een woning van bovengronds 275m² en de kelder is 145m². Ik voorzie nog wel extra geld hoor, sommige kosten verwacht ik nog wel een lichte stijging. Op de meeste zaken hebben we nu wel een realistisch prijs/beeld. Ik verwacht maximaal €1.900/m² incl btw.
Ik zou door andere keuzes de prijs nog wel kunnen drukken. Als ik kijk naar de post ruwbouw winddicht, kan ik hier toch nog een €40.000 af halen door ander materiaal te kiezen en bepaalde dingen (luxe) te laten vallen.

Vorige nieuwbouw zat ik op. €1062/m² incl btw. Ook weer zonder kelder gerekend. Kelder hier kosten in totaal €24.000 incl btw
Dat was een woning van 260m² en kelder 106m². Grote prijsverschil tussen de kelder is vooral dat de nieuwe kelder nu mee geïsoleerd is, groter is, hoger is (vorige was 2,3m binnenruimte, de nieuwe is 2,5m) vloerverwarming mee in zit. Alsook dat ik na x aantal jaar nog steeds geen factuur heb gekregen voor het afvoeren van de grond, wat ook al snel een aantal duizenden euros is. Nu met de nieuwe zal dat toch richting de 7000 euro gaan om af te voeren.

Aan de reacties te horen ligt de afwerkingsgraad van de beide woning toch hoger als de standaard. Ik heb gebouwen waar er achteraan een grote verkaveling was met nieuwbouwen en dan is dat wel een aantal keer terspraken gekomen. Toen ik mijn vorige nieuwbouw verkocht heb was de reactie toch ook van de makelaars en kopers dat deze woning alles op en eraan was en nergens op is bespaard.

Ik heb bij mijn vorige nieuwbouw wel vaak meegeholpen. Enkel elektriciteit heb ik volledig zelf gedaan. Het hellend dak ook in princiepen, maar daar was wel een dakwerker die het mee opvolgde. Nu ga ik ook wel terug meehelpen, maar in mindere maten. Ale ik ga dat eens bezien, want ik heb er wel terug goesting in en zal er toch veel vaker staan dan gepland. :D

De kostenraming dat ik heb opgemaakt is het ongeveer is het €1757/m² incl btw. Kelder (dus ook de fundering) zit daar niet ingerekend, want dat trekt de cijfers wel scheef. Kelder is in totaal zo'n €55.660 incl btw

Is dan voor een woning van bovengronds 275m² en de kelder is 145m². Ik voorzie nog wel extra geld hoor, sommige kosten verwacht ik nog wel een lichte stijging. Op de meeste zaken hebben we nu wel een realistisch prijs/beeld. Ik verwacht maximaal €1.900/m² incl btw.
Ik zou door andere keuzes de prijs nog wel kunnen drukken. Als ik kijk naar de post ruwbouw winddicht, kan ik hier toch nog een €40.000 af halen door ander materiaal te kiezen en bepaalde dingen (luxe) te laten vallen.

Vorige nieuwbouw zat ik op. €1062/m² incl btw. Ook weer zonder kelder gerekend. Kelder hier kosten in totaal €24.000 incl btw
Dat was een woning van 260m² en kelder 106m². Grote prijsverschil tussen de kelder is vooral dat de nieuwe kelder nu mee geïsoleerd is, groter is, hoger is (vorige was 2,3m binnenruimte, de nieuwe is 2,5m) vloerverwarming mee in zit. Alsook dat ik na x aantal jaar nog steeds geen factuur heb gekregen voor het afvoeren van de grond, wat ook al snel een aantal duizenden euros is. Nu met de nieuwe zal dat toch richting de 7000 euro gaan om af te voeren.

Aan de reacties te horen ligt de afwerkingsgraad van de beide woning toch hoger als de standaard. Ik heb gebouwen waar er achteraan een grote verkaveling was met nieuwbouwen en dan is dat wel een aantal keer terspraken gekomen. Toen ik mijn vorige nieuwbouw verkocht heb was de reactie toch ook van de makelaars en kopers dat deze woning alles op en eraan was en nergens op is bespaard.

Ik heb bij mijn vorige nieuwbouw wel vaak meegeholpen. Enkel elektriciteit heb ik volledig zelf gedaan. Het hellend dak ook in princiepen, maar daar was wel een dakwerker die het mee opvolgde. Nu ga ik ook wel terug meehelpen, maar in mindere maten. Ale ik ga dat eens bezien, want ik heb er wel terug goesting in en zal er toch veel vaker staan dan gepland. :D
Groot verqchil met iamhollywood toch?
Als ik uw kelderprijs deel door 275 en optel bij uw raming van de rest/m2 kom ik op 1970 incl btw.

Iamollywood zit op 2735 incl btw...

28% goedkoper... Dan zal er toch een verschil in afwerking zijn? Want als je zegt dat je nu minder gaat meehelpen...

Als ik uw kelderprijs deel door 275 en optel bij uw raming van de rest/m2 kom ik op 1970 incl btw.

28% goedkoper... Enkel en alleen door wat mee te helpen dus?
Bimmer werkt met architect en losse aannemers en iamhollywood met soort SOD dacht ik, scheelt ook wel wat.

De groeiende groep alleenstaande gezinnen trekt het waarschijnlijk omlaag wil je bedoelen :)
In mijn hoofd zie ik een balkje dat van onderaan 0 naar bovenaan 100 gaat met dan de grootste groep onder de lijn (90%) en boven de lijn diegenen die 750k of meer hebben (10%). Dus als de lijn stijgt bij mij dan groeit de groep have-nots :p.

Als ik een seconde langer had nagedacht dan had ik het wss anders verwoord :).

In conclusie: ik heb me niet vergist!

Voorbeeld dat ze deze week ergens aangehaald hadden: voor een simpele nieuwbouw gezinswoning ben je inclusief grond en passage bij de notaris een 700.000 euro kwijt, wie kan dat nog betalen?
Een simpele nieuwbouw gezinswoning wordt hier nu niet verkocht voor €700.000. Verre van.
De meeste standaard nieuwbouwwoningen zie ik wel verkocht worden rond de €500.000 met alle koste in tegenwoordig. Terwijl je een paar jaar terug daar toch makkelijk net boven de €400.000 zat. Het zal maar zijn wat je versta onder een simpele nieuwbouw.
Zowel mijn ouders, als oudste broer hebben een nieuwbouw gekocht (SOD project). Zowel bij mijn ouders als broer is de nieuwe fase en die vliegen echt wel de deur uit. Fase van mijn broer duurde echt aantal maanden voordat het verkocht was en nu was alles al verkocht binnen de 2 weken. Bij mijn broer zal je nu wel all-in boven de €500.000 komen. Mijn ouder zal je eerder net onder de €400.000 zitten. Mijn ouders zelf hebben €420.000 betaald, maar daar ligt de afwerking wel een stuk hoger.

Grootste reden dat wij zo'n bouw kunnen betalen is vooral omdat we al reeds in vastgoed hadden geïnvesteerd en dat op een goedkope manier. Nieuwbouw prijzen zijn gestegen, maar dat geld evengoed voor de bestaande woningen. Ik heb mijn nieuwbouw voor €75.000 meer verkocht dan dat ik zelf had geschat en ook de makelaars. Bij ene makelaar is de woning zelfs voor €100.000 meer verkocht. En de geschatte prijs lag al een stuk hoger dan wat ik er zelf voor betaald had.

Ik heb een 22.000 euro mee gekregen van thuis en mijn vriendin €10.000. Dus het is nu niet dat we hier 100-200.000 hebben gekregen van thuis. Ik heb wel kostenloos thuis mogen wonen tijdens ik aan het bouwen was. Uiteraard heb ik ook wel een mooi loon, waardoor ik veel spaarcapaciteit heb.

Laatst bewerkt:

28% goedkoper... Dan zal er toch een verschil in afwerking zijn? Want als je zegt dat je nu minder gaat meehelpen...
Er zit gigantisch veel verschil op materiaalprijs. Dan wil ik niet bedoelen ander materiaal, maar hetzelfde.

Om een voorbeeld te geven. Mijn broer heeft een SOD nieuwbouw gekocht. Wij zijn ongeveer rond dezelfde tijd tegels gaan kiezen en ook bij dezelfde winkel gaan horen.
Toevallig hadden wij nu ook dezelfde tegels gekozen. Ik zat aan een prijs van €36/m² en mijn broer zat aan €60/m² voor diezelfde tegels.
Verschil is dat er bij mij niemand tussen zit en dus alle kortingen in eigen zak kan steken. Mijn broer kon niet diezelfde korting krijgen, want die ging al reeds naar hun bouwfirma. Ze konden nog maar max 10% van de prijs krijgen. Dat waren tegels die te koop stonden voor €67/m²

Mijn ouders vonden mijn binnen deuren heel mooi en wilde dit ook. Kostprijs was per deur €2.000, terwijl ik zo'n €900 heb betaald. Voor diezelfde deur.

Het eerste wat ik dan ook steeds zeg is: Ik ben zelfbouwer. Dan weten ze dat ook al ineens en zeggen ze ook steeds kies wat je wilt, dan maken we wel een prijs nadien op. Je moet niet naar de prijzen kijken die geadverteerd staan.

Alsook zit er echt veel verschil op prijzen onderling firma's. Bij sommige moet je veel moeite doen om extra korting te krijgen en andere geven als standaard veel meer korting. Bij die tegel bv was €36/m² de eerste prijs, terwijl bij andere winkel de eerste prijs €42/m² was.
Zo heb ik reynears ramen + toebehoren bij de ene voor 18.000 euro minder als de andere. Zelfde ramen, enkel andere leverancier.
Ik heb voor mijn eerste bouw ook gaan horen om deze volledig te laten zetten. Daar vroegen ze toen voor de kelder 18.000 excl btw. Die werken doen ze niet zelf, maar wordt gedaan door kelder zetter. Ik ben dan zelf gaan horen bij diezelfde firma en heb dezelfde kelder voor €17.000 incl btw laten zetten. Dus zelfde kelder, door dezelfde firma gezet.
De tijd dat firma's enkel mooie kortingen kunnen krijgen is toch wel voorbij hoor. Of je moet al naar specifieke materialen gaan.

Uiteraard ken ik niet de afwerking van iamhollywood. Daar kan ik geen uitspraak over doen. Maar ik kan met gemak mijn bouw een heel stuk duurder maken, met krak dezelfde materialen hoor. :D
Grotere woning trekt m² prijs dan ook wel een stuk naar beneden. Keuken van hun ligt zowat in dezelfde lijn als onze keuken, maar de woning is wel 75m² groter. Keuken prijzen zijn dan ook nog iets heel stom. Onze keuken kwam uit op €38.000, dan was dat gezakt naar €30.500 met de kortingen eraf. Maw de keuken startprijs is dus €30.500 en dan met deze prijs onderhandel ik. Zo zijn wij op €26.000 gestrand. Ik heb vooral op de toestellen en keramisch werkblad "onderhandeld"
Met een budget van €2.735/m² kan ik toch goed stevig doorgaan. Dan ga je we toch veel speciaalekes moeten zetten, met een keuken van +50.000 en deuren van +3.000 moet je niet afkomen, want dat krijg ik daar met gemak in.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan