De nieuwbouw-topic!

Dat is heel fijn stof ja.
Van dat een paar keer in te ademenen zal je niet sterven.

Maar de plakkers die dag in dag uit zonder mondmasker werken. Denk dat die statistisch gezien de gemiddelde leeftijd niet halen.
Je denkt dat? Je kan dat eigenlijk niet weten. De doosnee plakker is tegenwoordig Oostblokker, die gaan naar de lidl , kopen daar charcuterie enz = instant darmkanker, bier= instant leverkanker en sigaretten = instant longkanker.

Dat is wel heel goed!
Hier ook in een lichter gebied maar toch 9 Duitse hardheid.

Volgens mij moet je vanaf 7-9 D° een waterverzachter plaatsen als je de handleiding leest van menig witgoed.

Heb of kan je daar een schets van tonen ? Kan het mij moeilijk voorstellen.
De dikkere muur is die waar het kraanwerk aan hangt (was nodig om de leidingen weg te werken).
De radiator hangt nu naast het toilet achter de deur en er komt een kastje boven de wc ipv er naast.

De douche is ook volledig in tegels, glas vonden wij ook te veel gedoe met een aftrekker en we wouden een gezellig hoekje om te douchen. Wij drogen enkel onze kraan (matzwart en dus heel gevoelig voor kalkvlekken) en matzwarte nis af.

De dikkere muur is die waar het kraanwerk aan hangt (was nodig om de leidingen weg te werken).
De radiator hangt nu naast het toilet achter de deur en er komt een kastje boven de wc ipv er naast.

De douche is ook volledig in tegels, glas vonden wij ook te veel gedoe met een aftrekker en we wouden een gezellig hoekje om te douchen. Wij drogen enkel onze kraan (matzwart en dus heel gevoelig voor kalkvlekken) en matzwarte nis af.
Wij hadden ook de voorkeur voor een volledig betegelde douche ipv glas, praktischer en inderdaad gezelliger. Een douche gebruik je dagelijks, het is uwen opkikker voor de werkdag, daarom mocht dat van ons gerust wat meer kosten.
Wij hebben voor brushed gold kraanwerk gekozen, benieuwd wat het gaat geven qua onderhoud :p.

Wij hadden ook de voorkeur voor een volledig betegelde douche ipv glas, praktischer en inderdaad gezelliger. Een douche gebruik je dagelijks, het is uwen opkikker voor de werkdag, daarom mocht dat van ons gerust wat meer kosten.
Wij hebben voor brushed gold kraanwerk gekozen, benieuwd wat het gaat geven qua onderhoud :p.
Veel plezier met uw voegen te kuisen ... want ...

Die muur aan de douche niet helemaal tot aan het plafond laten komen voor lichtinval ;) Zo is je douche nog gezelliger ;) Wij hebben volledig betegeld maar wel een bak verzonken in de vloer. Dat is het minste onderhoud dat je kan hebben. Elke x maand die voeg tussen bak en tegel eens kuisen en dat is het.

stevige ruwbouwprijzen amai...

Heb mijn isolatie besteld voor het bijgebouw.

60m² dak isolatie 16 dik
60m² gevelisolatie 10 dik

4000 euro lichter.

30 spanten douglas gedrenkt in 18 dik. 1200 euro kwijt.
60m² osb, 1100 euro
epdm 1200 euro

Ik heb Hard Graphite (blinkend) kranen gekozen van Grohe :) Had ook eerst brushed op het oog, maar ik vond dat toch wat flets van kleur.

Die muur aan de douche niet helemaal tot aan het plafond laten komen voor lichtinval ;) Zo is je douche nog gezelliger ;) Wij hebben volledig betegeld maar wel een bak verzonken in de vloer. Dat is het minste onderhoud dat je kan hebben. Elke x maand die voeg tussen bak en tegel eens kuisen en dat is het.
Wij hebben dat net wel gedaan voor de gezelligheid ;)
Wel een spot met warm wit licht om toch een beetje licht te hebben...

De douchevloer is een inbouwbak ipv tegels geworden. De douchenis is wel een verhoogje van 3cm omdat we anders de afvoer niet weg kregen in de vloer. Tegels zijn ook 60*60 dus dat valt wel mee van voegen. In mijn ouderlijk huis haden we mozaïek tegeltjes, dat was een hel om te kuisen.

Ik heb Hard Graphite (blinkend) kranen gekozen van Grohe :) Had ook eerst brushed op het oog, maar ik vond dat toch wat flets van kleur.
Wij hebben wit marmerlook qua tegels met een lichte goud-bruine streep. In die combinatie werkt het wel. Onze 1ste render, daar is intussen dus het glas vervangen met een betegelde muur en iets ruimer meubel met dubbele lavabo, maar die plannen moeten we nog digitaal ontvangen: Badkamer

Wij hebben dus ook grote tegels met amper voegen :p.

Nops, zijn ons buren :p. Morgen hebben we afgesproken met de aannemer, dan zullen we meer weten omtrent de planning. Ze willen de kraan immers laten staan om aan het onze te starten.
Planning: eind januari-begin februari zouden ze starten met de funderingswerken. Onze buren werken met gelijmde steen, dat gaat stukje trager. Ze werken nu nog 5 weken en dan begint hun kerstsluiting. Vermoedelijk staat de ruwbouw tegen het zomer bouwverlof. Aannemer schat een oplevering kerst 2022, wij denken dat het voorjaar 2023 realistischer zal zijn. Er zijn minder problemen met de levertermijnen, enkel bij de ramen ervaren ze nog problemen. Onze gevelsteen duurt vandaag ook gemiddeld 5 maand eer die geleverd is, maar die zou al van eind september in bestelling geplaatst zijn. We'll see :D.

Hier volgende week beginnen.
Materialen worden dinsdag geleverd. Kunnen we vanaf het weekend erna de Ytong kimblokken beginnen zetten.

Planning: eind januari-begin februari zouden ze starten met de funderingswerken. Onze buren werken met gelijmde steen, dat gaat stukje trager. Ze werken nu nog 5 weken en dan begint hun kerstsluiting. Vermoedelijk staat de ruwbouw tegen het zomer bouwverlof. Aannemer schat een oplevering kerst 2022, wij denken dat het voorjaar 2023 realistischer zal zijn. Er zijn minder problemen met de levertermijnen, enkel bij de ramen ervaren ze nog problemen. Onze gevelsteen duurt vandaag ook gemiddeld 5 maand eer die geleverd is, maar die zou al van eind september in bestelling geplaatst zijn. We'll see :D.
Lijkt wat op onze planning 5 jaar geleden.
Begin februari begonnen met funderingen. Rond zomer bouwverlof zaten de ramen erin. In oktober beginnen pleisteren. En door de vochtige winter enzo was de chape niet snel genoeg droog om te vloeren. Rond kerst uiteindelijk beginnen vloeren. Dan direct mijn keuken gemaakt en geplaatst. En uiteindelijk nog een maand muren zitten schuren en schilderen om in april te verhuizen...
Ik zou dus ook voorjaar voor ogen houden indien je de rush niet wil op het einde en de woning te tijd te geven uit te drogen.

minder voegen in de muur :cool:

Hier uiteindelijk geen enkele voeg. :woohoo:
De douche volledig in mortex laten uitwerken...
Met onze waterontharder is het ook totaal niet nodig om telkens de douche af te drogen na gebruik, wat ik waarschijnlijk ook nooit zou doen.
Wel 2 a 3x per jaar moet ik de muren wel even insmeren met wax = 30min. kutwerkje

Zelfde planning als ons. :)

Laatste week van januari komen ze de kelder plaatsen. Begin februari gaan we aan de ruwbouw beginnen.

Wij tellen tot april 2023. Vanaf dan zullen we er wel in kunnen trekken.

Edit: De planning van Ghisallo is ook zowat de planning dat in mijn hoofd zit. :D

Zelfde planning als ons. :)

Laatste week van januari komen ze de kelder plaatsen. Begin februari gaan we aan de ruwbouw beginnen.

Wij tellen tot april 2023. Vanaf dan zullen we er wel in kunnen trekken.

Edit: De planning van Ghisallo is ook zowat de planning dat in mijn hoofd zit. :D
Wij zijn januari-februari 2021 begonnen met onze houtskeletbouw. Direct maand uitstel door hoog grondwater en pompwerken. Daar is nu een melding voor nodig bij de gemeente waarvan ze eerst acte van moeten nemen.

Mijn verhaal staat hier ergens wel helemaal. Wij staan nog on track om eind januari 2022 te kunnen verhuizen. Een jaar ongeveer dus.
De gyproc boven is helemaal klaar. Beneden in uitvoering. Gasketel ook geplaatst. Volgende week opstart vloerverwarming. Dan plakken, tegel beneden, badkamer, keuken. Ergens nog verven en de vloer boven leggen. Oh, en veel schilderen 😱. Dit I mention we need to paint a whole house?
Oh ja, en een blowerdoor ergens eens het plakwerk gedaan is (er is een stuk ytong tussen de berging en de kelder dat niet echt toe is).

Ons ventilatietoestel zit wel met leveringsissues. Dus we gaan evt met open ramen moeten leven de eerste weken. Oh en het fornuis ook, hopelijk de oven en combioven niet, dan kunnen we voort met ons klein draagbaar inductievuur.

Oh I really can't wait much longer.

Van de week offerte ontvangen van het bouwmateriaal voor de ruwbouw, zelfde bouwhandelaar.

Ruwbouw van +/- 275m² OB (gelijkvloers + 1 verdiep) (plat dak, materiaal dak zit er niet bij)
= €102.850 incl btw

Huidige nieuwbouw een paar jaar terug. +/- 220m² HOB (gelijkvloers + 1 verdiep) (een stuk spanten dak 2de verdiep (74m²) en plat dak (40m²), prijzen zitten hier ook niet mee in.)
= €40.000 incl btw

Prijzen zijn inderdaad stevig gestegen. Vooral de prijzen van staal is ferm hoog.

Laatst bewerkt:
Heb je wat zicht op de percentages verhoging per categorie? Steen, isolatie,...

Toch opmerkelijk verschil als het ongeveer dezelfde materialen betreft.

Terug
Bovenaan