De nieuwbouw-topic!

Ik heb het nooit in detail bekeken en weet ook niet direct de kost.

Maar wat betreft formaat kan dat voor sommigen interessant zijn alsook , maar weer zonder het te bekijken, het kunnen kiezen welke energie je verbruikt. Op z'n minst de moeite om het eens te bestuderen denk ik dan ..

Als je dat kan aansturen en combinatie met zonnepanelen/batterij/capaciteitstarief/... kan ik mij inbeelden dat je er iets mee kan.

Iemand dat dit heeft of de prijs weet?

En uit nieuwsgierigheid, waarom vind jij dat direct geldverspilling?
Ik vind dit geldverspilling omdat je :

1) dubbele onderhoudskosten hebt
2) afhankelijk bent van regelingen tussen systemen, etc. En ik ben persoonlijk eerder van het principe keep it simple stoopid.
3) je betaalt dus voor zowel de levering en installatie van een kleine warmtepomp ALS van een gasketel. De materiaalkosten voor een groter gedimensioneerde gasketel of warmtepomp zijn niet echt van die grootte dat het voorzien van een 4KW warmtepomp substantieel goedkoper is dan een 7.5KW versie. Al is die opschaling natuurlijk niet oneindig (op een bepaald moment moet je uw buitenunit aanpassen, waardoor die dus ook duurder wordt en de totaalkost wat groter wordt). Iets gelijkaardigs geldt natuurlijk ook voor de installatiekosten van beide (net zoals dat als je een zwaardere gasketel plaats uw installateur ook niet ineens het dubbele van de prijs gaat vragen)
4) introductiekosten van en voor gas

In dit voorbeeld moet je op die warmtepomp gewoon nog een boilervat aankoppelen en je hebt uw volledig systeem. Op voorwaarde natuurlijk dat je met dit systeem kunt voldoen aan uw warmtevraag.
Maar als ik zo eventjes kijk naar mijn woning van 14xm2 bewooonbaar en verwarmt trekt die dit met zijn 2 vingers in zijn neus. 6KW had nipt geweest op het moment dat het eens -10 tot - 15°C was geweest. Maar het verschil in prijs was toen 300€. En voor die 300€ heb ik gewoon de 7.5KW versie gezet.

PS: de oplossing met geïntegreerde boiler is de all in one versie.

1.0 is toch niet zo enorm vooruitstrevend ? Die profielen zijn misschien wel super. Maar het glas dat je daarin voorziet is nu toch niets echt exceptioneel?

Dat klopt, toen had ik daarvoor gekozen omdat er een serieuze meerprijs was voor 3 dubbel glas. Waardoor het zou zakken naar 0,6. 1.0 was toen de iets betere beglazing. Standaard was het 1.1 dacht ik.

Met de offertes nu is de meerprijs naar 0,6 niet zoveel en kies ik daar wel voor. Ondanks je die meerprijs er waarschijnlijk ook niet uitkrijgt, met u daling in stookkosten. Maar naar meerwaarde toe van de woning wel denk.

Hangt allemaal af van de omstandigheden. Dat kan meevallen afhankelijk van in welke categorie van prijs van gasketel (en aansluiting) je aan het kijken bent.

Maar als je overweegt om de gas niet te voorzien, is het misschien eventueel nuttig om de elektriciteit te verzwaren (3F 25A net ipv 1 F 32 of 40A)
En dan geef je dat geld van de aansluiting van gas weer uit aan de verzwaring van de intro (+ duurder elektriciteitsbord)
Maar aan de andere kant, als je toch ooit denkt aan het voorzien van een elektrische wagen, dan kan het misschien wel nuttig zijn dat je 3F binnentrekt om te zorgen dat je in de toekomst de optie hebt om zeer snel te kunnen laden.

En dan kan dat misschien voor u de reden zijn waarom je bereid bent om een beperkte meerprijs te slikken.

Daarnaast, een aparte boiler voor warm water is niet strikt noodzakelijk. Er zijn versies met een combiboiler. Dus waarbij de boiler mee geïntegreerd zit in de binnenunit van de warmtepomp.
Persoonlijk heb ik gewoon een boilervat laten steken van 300l. Dat kostte iets van 500€. Ik vond dat handiger, omdat als ik ooit een nieuwe warmtepomp wil steken moet ik daarom niet noodzakelijk dat boilervat vervangen of als het boilervat van die warmtepomp stuk is dan moet ik niet ineens de kost dragen van een volledig nieuwe binnenunit.

1.0 is toch niet zo enorm vooruitstrevend ? Die profielen zijn misschien wel super. Maar het glas dat je daarin voorziet is nu toch niets echt exceptioneel?

Als je een warmtepomp zet, is het idioot om daarlangs een warmtepompboiler te zetten. Die dingen zijn er eerder gekomen om mensen laten af te stappen van hun elektrische boiler die met een verhouding van 1/1 werkt (1KW elektrische energie wordt omgezet naar 1KW thermische energie om dat op te laden), terwijl die warmtepompboilers eerder werken conform het principe van 1/2 of zo.

En omdat je dan ook nog een premie kunt scoren. Zonder dat je dan ingrijpende wijzigingen moet doen aan uw verwarmingsinstallatie.

Persoonlijk zou ik daarvan wegblijven. Lijkt mij gewoon geldverspilling.
3 fasen wil ik inderdaad voorzien. Heb dat ook vernomen dat je voor elektrische wagen beter al 3-fasige aansluiting voorziet. Voor een warmtepomp later hadden ze mij (elektrieker) dat trouwens ook aangeraden. Nu nog wachten op antwoord van Fluvius ivm welke aansluiting in de straat aanwezig is.

3 fasen wil ik inderdaad voorzien. Heb dat ook vernomen dat je voor elektrische wagen beter al 3-fasige aansluiting voorziet. Voor een warmtepomp later hadden ze mij (elektrieker) dat trouwens ook aangeraden. Nu nog wachten op antwoord van Fluvius ivm welke aansluiting in de straat aanwezig is.
Voor een warmtepomp is dat niet strikt noodzakelijk hoor. Al moet je daar rekening mee houden.
Als je een warmtepomp van vb 8KW hebt, dan verbruikt die 2 - 2.5kw elektrisch vermogen.
Wat gewoon wil zeggen dat als je 40 A monofasige ansluiting hebt, je nog over 30A beschikt die je allemaal tesamen kan gebruiken.
Of anders gezegd over meer dan 7KW elektrisch verbruik.

Dat is al redelijk wat natuurlijk. En meestal kan je voor een korte duur wel eens wat meer trekken zonder dat uw zekering afvalt.

Maar voor de meerkost van 500 - 1000€ die dat normaal heeft (dacht ik), leek mij dat destijds de moeite niet. Maar als je het later wilt wijzigen en 3Fasig binnentrekken dan kost dat wel een serieuze duit meer (gewoon al extra werk voor de aanpassingen aan het elektriciteitsbord)

En waarom is dat?

Differentieelschakelaar is even duur, automaten zijn toch maar 2 polig in de meeste gevallen.
U verdeelrails zijn even duur.

Dus 500€ meer... Dan had die elektricien geen zin ;)
Ja, maar er zijn veel elektriciens die daar geen zin in hebben :p.

Het goed verdelen van de fases over de verschillende lijnen zodat dit een beetje in evenwicht is, is niet het simpelste. En dat verwacht je ook van uw elektricien dat die dat een beetje correct doet op basis van wat je met hem of haar besproken hebt wat dat daar gaat opkomen.
Bordenbouwers steken nu eenmaal meer tijd in een eenvoudig monofasig bordje, dan in een 3 fasig bordje. En daar komt dan ook grotendeels die meerprijs van.

Maar ik had ook gezegd dat er anderen waren die er 300 voor vroegen, maar dan op de rest duurder was. Dus ja...

Ja, maar er zijn veel elektriciens die daar geen zin in hebben :p.

Het goed verdelen van de fases over de verschillende lijnen zodat dit een beetje in evenwicht is, is niet het simpelste. En dat verwacht je ook van uw elektricien dat die dat een beetje correct doet op basis van wat je met hem of haar besproken hebt wat dat daar gaat opkomen.
Bordenbouwers steken nu eenmaal meer tijd in een eenvoudig monofasig bordje, dan in een 3 fasig bordje. En daar komt dan ook grotendeels die meerprijs van.

Maar ik had ook gezegd dat er anderen waren die er 300 voor vroegen, maar dan op de rest duurder was. Dus ja...

Dat balanceren in een residentiële installatie is toch niet echt relevant. Je hoofdverbruikers zitten al gedwongen op een andere fase. En hoeveel huizen hebben meer als drie hoofdverbruikers die tegelijk enkelfasig zijn én gelijkertijd zwaar verbruik hebben.

Hier zitten we met drie kasten en is er nooit gekeken naar verdeling.

Je steekt toch gewoon zoiets?

Akkoord, je moet wat letten op welke plaats je de wasmachine en de oven en de microgolf steekt, maar voor de rest (fornuis is hopelijk 3F aansluitbaar, oven meestal/soms ook) is dan zo'n verdeling toch vrij snel gedaan? Iedere kring komt automatisch op de volgende fase terecht. Voor de natte ruimtes (en wat extra dingen) steek je dan aan het uiteinde je 30 diff nog zo een en voor de driefasige dingen (warmtepomp? Fornuis, oven, laadpunt) steek je zo'n L1-L2-L3-N variant.

Je steekt toch gewoon zoiets?

Akkoord, je moet wat letten op welke plaats je de wasmachine en de oven en de microgolf steekt, maar voor de rest (fornuis is hopelijk 3F aansluitbaar, oven meestal/soms ook) is dan zo'n verdeling toch vrij snel gedaan? Iedere kring komt automatisch op de volgende fase terecht. Voor de natte ruimtes (en wat extra dingen) steek je dan aan het uiteinde je 30 diff nog zo een en voor de driefasige dingen (warmtepomp? Fornuis, oven, laadpunt) steek je zo'n L1-L2-L3-N variant.
Ja, dat is allemaal geen raketwetenschap. Maar ik moet eerlijk zijn dat mijn bord door die maatregel van 3F ook een maat groter is geworden. Niet dat dat strikt genoeg moest, maar bon, 2 rails reserve is wel aangenaam. Momenteel neemt mijn videofoon al de quasi de helft in van 1 rail :p.
Dus ja, het zijn allemaal kleine beetjes, waarvoor den elektricien gewoon goed doortelt.

Net zoals dat die ook goed doortelde voor het voorzien van een dubbel stopcontact of zelfs het voorzien van een gleuf met gootje om makkelijk wat van het tv meubel of zo door te steken.

Vele kleintjes maken een groot ;).
En uiteindelijk is 500€ extra nu ook niet om te zeggen van dat is schandalig. Er zijn dingen die een pak schandaliger zijn dan datte :p.

Ik ben meer en meer aan het graviteren richting alles zelf te doen (stopcontacten, schakelaars, en ook de verdeelkast).

De regels voor de verdeelkast zijn nog het meest straightforward. Dit kost gewoon heel veer manuren/prutswerk hoe meer ik me er in verdiep. Ahja, en voorbereidingstijd. Dagen lezen van allerlei informatiebronnen. Maar da's ok, da's een "hobby" :sop:.
De ingewikkeldste dingen zijn m.i. equipotentiaalverbindingen (omdat je daar op tijd moet aan denken 😅), voorwaarden en layout voor kringen, en de hele opzet van wat je gaat uitsteken (klassiek (kidding, dit is toch geen realistische optie meer), teleruptoren, random domotica vendor lock-in systeem, of het relatief dure en semi beperkte KNX systeem waar je verschillende fabrikanten kan aanspreken).
En stopcontacten en lampjes aansluiten lukt ook nog wel.

Ik zou gewoon graag nog een "ondersteuning" hebben van iets of iemand die alles wat ik doe wel kosher is.

Ik ben meer en meer aan het graviteren richting alles zelf te doen (stopcontacten, schakelaars, en ook de verdeelkast).
Ik heb nu al bij 3 vrienden gewoon enkele uren gaan tonen hoe het moet en die hebben hun volledig huis voor de rest zelf gedaan. Het is (zoals alles in de bouwwereld)gewoon logica.
Daar ga je ook nog iets op winnen, want een elektricien rekent goed door. Net zoals een loodgieter.

Desnoods laat je een elektricien je kast komen bekabelen en trek jij gewoon alle kabels.

Desnoods stel je je vragen hier in het elektriciteitstopic. Dan krijg je wel het goeie antwoord.

De regels voor de verdeelkast zijn nog het meest straightforward. Dit kost gewoon heel veer manuren/prutswerk hoe meer ik me er in verdiep. Ahja, en voorbereidingstijd. Dagen lezen van allerlei informatiebronnen. Maar da's ok, da's een "hobby" :sop:.
De ingewikkeldste dingen zijn m.i. equipotentiaalverbindingen (omdat je daar op tijd moet aan denken 😅), voorwaarden en layout voor kringen, en de hele opzet van wat je gaat uitsteken (klassiek (kidding, dit is toch geen realistische optie meer), teleruptoren, random domotica vendor lock-in systeem, of het relatief dure en semi beperkte KNX systeem waar je verschillende fabrikanten kan aanspreken).
En stopcontacten en lampjes aansluiten lukt ook nog wel.

Ik zou gewoon graag nog een "ondersteuning" hebben van iets of iemand die alles wat ik doe wel kosher is.
Waarom noem je KNX semi-beperkt? Wij hebben heel ons huis helemaal met KNX gedaan en ben toch tevreden van dat systeem. Wel een koppeling gemaakt met OpenHAB en triggers daar ingesteld i.p.v. met extra "busdeelnemers" om logica te programmeren.

Wij hebben alle elektriciteit zelf gelegd en onze elektricien heeft, buiten het opstellen van de plannen, ook de elektriciteitskast gedaan. Dieje mens heeft hier gewoon de elektriciteitskast aangesloten en ervoor gezorgd dat de keuring in orde kwam. Kostprijs: iets van een 3K euro BTW inclusief aan manuren. Ik durfde er gewoon niet aan beginnen, omdat ik niet goed begreep hoe het zat met beveiligingen (differentialen bijv.) en de keuring. Maar achteraf gezien was dat best doenbaar om zelf te doen en heb ik toch spijt dat ik het heb laten doen.

Laatst bewerkt:
Waarom noem je KNX semi-beperkt? Wij hebben heel ons huis helemaal met KNX gedaan en ben toch tevreden van dat systeem. Wel een koppeling gemaakt met OpenHAB en triggers daar ingesteld i.p.v. met extra "busdeelnemers" om logica te programmeren.
Beperkt inderdaad om die reden: je zit dan weer met "logica" units van een bepaalde fabrikant, ofwel een zelfbouw computertje die alles moet rechthouden.

Slightly offtopic en behoort waarschijnlijk als basis voor ridicule in het Domotica topic...
Om eerlijk te zijn ben ik nu het volgende aan het denken:
1. puur "analoog" systeem met teleruptors: werkt "altijd", geen software die kan falen.
2. Met 2x het aantal teleruptors kan ik ook een "feedback" signaal maken dat niet 230V is (maar bvb 24V) waardoor iets als een Railduino dat ook als input kan nemen. Ik hoop dan dat iets als Home Assistant goed genoeg overweg gaat kunnen met ModBus en ik dan allerlei geinighededn kan uitsteken. Concreet dus: schakelaar schakelt twee teleruptor kringen, eentje de gewone kring, de andere een 24V kring die aan een input hangt van iets zoals een railduino, waarmee een computer met Home Assistant interfacet. De outputs van de railduino zijn dan parallel geschakeld aan de fysieke schakelaars, waardoor deze ook de eigenlijke teleruptors kan bedienen.
Kostprijs is volgens mij beperkt. Als ik visualisatie wil kan ik random tablet met een of andere Home Assistant (of Domoticz of wat dan ook dat wil werken) gebruiken.

Probleem dat ik vooral heb is integratie met andere systemen, wat altijd een achilleshiel is van verscheidene systemen. Ik hoop dat de "open source" integraties op een of andere manier "genoeg" kunnen bieden om me blij te maken. Maar dit is een werk van lange adem, en dan is de "feilloze" basis van simpele teleruptoren iets waar ik op kan bouwen.

Wij hebben alle elektriciteit zelf gelegd en onze elektricien heeft, buiten het opstellen van de plannen, ook de elektriciteitskast gedaan. Dieje mens heeft hier gewoon de elektriciteitskast aangesloten en ervoor gezorgd dat de keuring in orde kwam. Kostprijs: iets van een 3K euro BTW inclusief aan manuren. Ik durfde er gewoon niet aan beginnen, omdat ik niet goed begreep hoe het zat met beveiligingen (differentialen bijv.) en de keuring. Maar achteraf gezien was dat best doenbaar om zelf te doen en heb ik toch spijt dat ik het heb laten doen.
Exact mijn gevoel na wat inlezen in de materie. Zo'n 3k euro is mij wel wat uren/dagen waard. Zeker als ik denk aan hoeveel restanten van Coronaverlof ik dit jaar nog heb staan. Ik zie enkel op tegen het prulwerk en de stomme vergissingen die dingen zouden kapotmaken in the process (vooral teleruptoren dan, de automaten kunnen wel tegen een (stroom)stootje.

Ik heb gewoon het klassieke systeem.

Mij boeit al die domotica toestanden echt geen bal zunne. Als ik het licht wil uitdoen zal ik dat wel met een knop uitdoen. Wil ik mijne tv opzetten dan gebruik ik wel de afstandsbediening.

Wil ik mijn rolstore omlaag doen, dan gebruik ik wel de knop die ik daarvoor voorzien heb (en als je te mottig bent om dat te voorzien, dan neem je een afstandsbediening op batterijen of met een geïntegreerde timer. En als mijn rolluik niet smorgens vroeg om 7h opengaat, dan ben ik nog altijd niet te mottig om gewoon het licht aan te steken en op dieje knop te gaan duwen.

Ipv daar 20k lappen te leggen voor domotica. Waarbij je na een goede 10 - 15 - 20j niet meer aan stukken kunt geraken, en de ganse santeboetiek opnieuw mag installeren om het opnieuw te laten werken zoals vanouds.

Ik dacht dat @Bimmer domotica had voorzien destijds. Maar dat hij uiteindelijk dat quasi nooit gebruikt. Indien ik mij niet vergis. Geen idee of hij opnieuw domotica in zijn nieuwe woning gaat voorzien.

Desnoods laat je een elektricien je kast komen bekabelen en trek jij gewoon alle kabels.

Please do!
En graag ook dan ineens al uw flexen consequent 30cm te kort maken waardoor je amper tot niet kan aansluiten! Of uw flexen zodanig slecht benoemen dat je er zelf niet meer aan uit kan!
Echt man daar heb ik al op zitten vloeken hoor. Allemaal leuk en wel zo eens het kastje komen hangen en aansluiten, mensen verwachten ook dat het werk. En dat gaat soms nogal moeilijk als hun job ruk is gedaan.

Ik dacht dat @Bimmer domotica had voorzien destijds. Maar dat hij uiteindelijk dat quasi nooit gebruikt. Indien ik mij niet vergis. Geen idee of hij opnieuw domotica in zijn nieuwe woning gaat voorzien.
Ik had gekozen voor domotica destijds en ik ga voor de volgende woning er zeker terug voor kiezen. :D Domotica wordt elke dag "gebruikt". Gebruikt tussen aanhalingsteken omdat er meer op de achtergrond gebeurt dan de handelingen die ik zelf doe.

Voor mijn vriendin zei domotica eerst totaal niks. Maar dat is nu toch ook al voor haar een vereiste geworden bij de nieuwe woonst. Ze heeft ook al haar eigen sferen ingesteld als ik het huis uit ben. :D

Al mijn ramen zijn voorzien van screens, dan wil je daar natuurlijk ook wel profijt van halen. Daarvoor moet je die toch wat "slim" maken. Een screen die je manueel moet bedienen heb je in mijn ogen niet veel aan en zonde van het geld.

Zowel ik als mijn vriendin vinden dat je met verlichtingen andere "sferen" kunt maken in u leefruimtes. Dus heb hier ook wel wat verlichting hangen (zowel direct als indirect) met verschillende doelen. Als je dat ook allemaal wilt bedienen met enkel een drukknop, dan zou er naast de deur nogal wat drukknoppen staan. Telkens je een andere sfeer wilt moet je dan maar op de juiste knoppen klikken.
Ik heb in de leefruimte nog wel een 6-voudige drukknop geplaatst van Niko, maar ik gebruik daar maar 1 knop van.
Wij werken met sferen, afhankelijk van bepaalde parameters weet het huis 95% van de tijd welke sfeer we dan wensen. Voor die andere 5% druk ik eens op die knop. Om de eerste sfeer te triggeren hangen er bewegingsmelders.

Dit waren dan 2 voorbeelden waar de meesten wel iets bij kunnen voorstellen.

Ik vind de kostprijs voor domotica dan ook nog redelijk meevallen. Als je zorgt dat alles met elkaar kan communiceren dan kun je veel zaken hergebruiken om andere zaken aan te sturen. Uiteraard kun je daar zo zot in gaan dat je zelf wilt en kun je de prijs serieus laten oplopen.

Ik heb hier denk ik wel eens gezegd dat mijn kameraad gekozen had voor Loxone, maar er eigenlijks niks mee doet. Hij heeft in zijn leefruimte 3 lichtgroepen die hij aanstuurt met 3 drukknoppen. Als iemand zegt; ha laat is zien wat je kunt met u domotica dan laat hij 1 lichtgroep dimmen. Heeft ook rolluiken, maar die bedient hij dan ook weer enkel met drukknoppen. Dan snap ik niet waarom je dat koopt, want dan is dat wel duur. Hij had beter gekozen voor een traditioneel systeem.

Terug
Bovenaan