En tot de komst van ethernet zei men ook dat je nooit meer dan coax of Token Ring nodig zou hebben. Tot een paar jaar geleden zei men dat je nooit gechareld zou zijn met cat5e, nu is het al cat6a (cat6 bestaat nog maar minder dan 25j en is veel minder lang ingeburgerd/de "standaard"). Idem met gewoon telefoon/coax voor inkomende verbinding. Ik heb geen glazen bol en weet niet welke nieuwe technologie de toekomst gaat brengen, daarom dat ik zei dat de kans klein maar niet onbestaand is
Het voordeel met wachtbuizen is dat je ook nog andere dingen kan trekken, daarom niet netwerk-gerelateerd. Wil je opeens in je poolhouse of elders een aparte kring voor een plug-in batterij of zonnepanelen, dan kan dat ook perfect...
Heb je cat5e steken kan je met gemak 1 Gbit/s aan.
Welke nog ruim voldoende is.
Zie ook nog zeker 10jaar+ geen nood te vervangen.
Heb je kwaliteitsvolle cat5e ben je nog steeds ok.
Trek je nieuwe bekabeling nu, dan is het cat6a.
Meeste TV's/IoT hebben maar een 100 Mbit/s aansluiting.
Een 4K stream heeft 15-20 Mbit/s nodig.
Indien je interface 1Gbit/s doet (wat niet alle devices hebben), kan je +-50streams over jagen.
De bottleneck zit hem nu eerder aan de ISP/internet provider kant.
Ik plaats geen stekkerbatterijen, zonnepanelen of voorzieningen van poolhouse in kinderkamers, living of keuken.
Oorspronkelijk ging het over coax te vervangen en coax wordt meeste voorzien in leefruimtes/slaapkamers.
Wachtbuizen voorzie je eerder tussen technische lokalen.
Ingang teller, tuinbergingen, poolhouse, valse wanden enz...
die laat je niet uitmonden in een living of kinderkamer.
BTW: ethernet bestaat al 50jaar en is een standaard.
cat5e bestaat sinds 2001, neemt dat die de standaard is geworden in 2005 in huizen.
Cat6a sinds 2008.