De nieuwbouw-topic!

Wie heeft uw fundering dan berekend?

Zoals vroeger. De architect gaf aan voorzie dit als fundering voor de getekende woning. Waarbij je dan wat breder ging en wat meer staal erin pompte (of een paar extra staalnetten). Voor de zekerheid.
De stabiliteitsstudie wordt nu gedaan om vooral kosten te besparen en de 10 jaar aansprakelijkheid.
Maar zelfs in die studies zijn er al reserves voorzien.

Het hangt ook een beetje samen met het principe van bouwen tegenwoordig. Als je enkel het materiaal betaalt, en je moet dan iets meer betalen voor wat extra zekerheid in te bouwen. Dan boeit u dat niet echt/minder. Indien je ook werkuren, etc moet betalen en je zit met een investering van 400 - 500k€ dan is 1000€ het waard voor de gemoedsrust (ook van de bouwheer) aangezien extra materiaal gebruiken ook extra werkuren zijn en dus ervoor zorgen dat je meer betaalt voor die extra reserve te voorzien.
Rekening houdende dat zoals in het verleden er ook recupmateriaal gebruikt werd van andere afbraakwerken.

Voor kleinere zaken zoals voor een tuinhuisje of voor een sokkeltje voor de warmtepomp gebruikt men ook maar de basisprincipes. Omdat het daar allemaal zo nauw niet komt en de kost van de studie niet in relatie staat tot gewoon de kost van de reserve. Uiteindelijk, wat boeit 10-50€ kost aan extra materiaal bovenop de richthoeveelheden voor een typische oplossing (op basis van ervaring en studies uit het verleden) in vergelijking met een studiekost van 300 - 1000€.

En qua 10 jarige aansprakelijkheid trekt toch al iedereen zijn paraplu want ik ga “groen beton” gebruiken en daar is geen benor op.

Zat dikke laag teelaarde op en gemakkelijkshalve giet ik vermoedelijk nu een plaat van 30dik over de funderingsbalken. (Heb mijn beton 30-40€/m3 goedkoper ook)

Ziet er leuk uit, hebben jullie een render van wat het zou moeten worden?
KFsECjb.png

Heeft er iemand enig idee waarom mensen een ventilatiesysteem C+ zou gebruiken ipv een D systeem?
Buiten dan de simpele reden dat het goedkoper is op te installeren.

Heeft er iemand enig idee waarom mensen een ventilatiesysteem C+ zou gebruiken ipv een D systeem?
Denk dat je u reden net aanhaald. Goedkoper en eenvoudigere.

Ook onderhoud achteraf eenvoudig? Geen filters uitkuizen of vervangen. Ook minder kanalen plaatsen.

Prijsverschil is ook niet zo enorm, doorgaans +- 1.000€ à 2.000€.

Doorgaans hebben de mensen die een C+ verkiezen schrik van het onderhoud bij een D systeem. Vaak worden dan ook vragen gesteld bij de impact op het binnenklimaat en de gezondheid wanneer een D systeem niet optimaal wordt onderhouden.

Ik heb beide systemen al gehad, en momenteel systeem C+ tegen mijn zin (woning was casco). Op zich ben ik heel tevreden van de Renson Healthbox met app, maar ik heb toch heimwee naar systeem D.

Die roosters in de ramen zijn gewoon ondingen. Ze fluiten bij wind; als de boer het veld bemest komt de geur binnen. Vooral het constante bijsturen van de opening van die roosters is een gedoe. Te ver open, dan komt er veel koude binnen, en als het goed waait voel ik de luchtstroom zo passeren. Dan doe je die dicht en 2 dagen later heb je hoofdpijn omdat er te weinig verse lucht in de ruimte komt.

Nee, nooit meer C+ voor mij. Dan stofzuig en vervang ik liever wat filters dan dagelijks wakker te moeten liggen van de stand van die roosters.

Ik heb een kleine update die denk ik wel even lachen is om te lezen. :oi22:

Vandaag is na de nodige bijkomende telefoontjes Telenet effectief langs gekomen! Op zich al een klein mirakel.
We spreken over 8 weken en 1 dag na de eerste aanvraag en anderhalve week na onze verhuis. Dit terwijl ons Internet contract door middel van verhuisregeling wel gewoon doorliep en we betaald hebben om anderhalve week geen Telenet service te hebben. Iets wat volgens de Telenet helpdesk medewerker van de verhuisdienst blijkbaar voor die periode niet kon bevroren worden terwijl de technieker vandaag beweerde dat dit wel perfect kan maar niet aan de grote klok wordt gehangen.

De techniekers van Unit-T, een sympathieke man met de nodige ervaring en iemand in opleiding, zijn hier welgeteld een tiental minuutjes geweest, het merendeel om wat administratie in orde te brengen. Reden was dat er van Telenet / Unit-T uit blijkbaar niemand opdracht heeft gegeven om onze PE11 coax kabel onder de straat door te schieten. Tot dusver die voorstudie die Telenet moest uitvoeren en zogezegd meerdere weken in beslag heeft genomen. :oi22: Diezelfde Unit-T technieker gaf direct mee dat een nieuwe afspraak voor die grondwerken allicht ook meerdere weken in beslag zou nemen. Heeft zich nogmaals geëxcuseerd voor de situatie en vertrok dan richting volgende afspraak.

Net gebeld met Telenet dat ze na al hun aanhoudend gezever ons Internet contract kunnen steken waar de zon niet schijnt. Ben benieuwd of ze om een laatste keer met mijn kloten te spelen nog gaan proberen om 50€ kosten aan te rekenen voor hun, door hun eigen incompetentie, mislukte interventie van vandaag.

Zit ondertussen, anderhalve week na aanvraag, met een effectief stabiel werkende VDSL2 verbinding (gesynct aan 100 Mbps) van Proximus. Zo kan het dus ook*. Juist jammer dat die techniekers de fiber niet direct mee naar binnen wouden trekken omdat die nog niet actief is en dat werk blijkbaar bij een (andere) onderaannemer zit. (*Waren ook enkele kleine issues maar werd wel allemaal direct gefixt.)

Dus aan de bouwheren die nog een nieuwe Telenet aansluiting willen waarbij de coax infrastructuur aan de overkant van de straat ligt, doe het niet, of begin misschien rond dezelfde tijd als wanneer je de omgevingsvergunning aanvraagt. :fingerguns_r:
Korte update op gans dit verhaal. Vanochtend om 7u stonden hier 2 werkmannen aan de deur om onze Telenet kabel onder straat door te schieten. :wtf:

Echt een teken van prachtige opvolging als die 2 maand en half nadat je gans die zever annuleert alsnog komen opdagen terwijl jij van niks weet.

Laatst bewerkt:
Korte update op gans dit verhaal. Vanochtend om 7u stonden hier 2 werkmannen aan de deur om onze Telenet kabel onder straat door te schieten. :wtf:

Echt een teken van prachtige opvolging als die 2 maand en half nadat je gans die zever annuleert alsnog komen opdagen terwijl jij van niks weet.
Gewoon laten doen. You never know wanneer je ooit terug naar de coax wilt.
Dan weet je dat het inorde is.
Hebben ze een smarttube al van de straat binnen getrokken tot bij u?
Indien ja dan is de overschakeling naar fiber zeer eenvoudig en moet er bij u niets open gegraven worden.
Indien niet, dan mag alles nog is open bij de overschakeling. X-)
Zo ziet smart tube eruit:

Had hun direct gezegd dat ik van niks wist en dat Telenet al een tijdje geannuleerd was, maar dat ik de coax kabel heb klaarliggen en dat ze het gerust mochten uitvoeren. Hadden daar precies toch niet zoveel goesting in en zijn dan maar vertrokken naar hun volgende afspraak (die hopelijk wel op de hoogte was :laugh:).

Smarttube ligt er (nog) niet en op zich ook geen fan van als het zonder kan. Buurman heeft ook een nieuwbouw en heeft er wel eentje klaarliggen maar heeft langs die kleine gaatjes in de smarttube al meerdere keren water binnen gekregen in zijn kelder. Grondwater staat hier met momenten belachelijk hoog en die werfput staat ook gewoon vaak onder water. Eventueel dat ik er nog wel eentje voorzie tot vlak voor de energiesteen.

Had hun direct gezegd dat ik van niks wist en dat Telenet al een tijdje geannuleerd was, maar dat ik de coax kabel heb klaarliggen en dat ze het gerust mochten uitvoeren. Hadden daar precies toch niet zoveel goesting in en zijn dan maar vertrokken naar hun volgende afspraak (die hopelijk wel op de hoogte was :laugh:).

Smarttube ligt er (nog) niet en op zich ook geen fan van als het zonder kan. Buurman heeft ook een nieuwbouw en heeft er wel eentje klaarliggen maar heeft langs die kleine gaatjes in de smarttube al meerdere keren water binnen gekregen in zijn kelder. Grondwater staat hier met momenten belachelijk hoog en die werfput staat ook gewoon vaak onder water. Eventueel dat ik er nog wel eentje voorzie tot vlak voor de energiesteen.
Exact hetzelfde voor met diene smarttube. Meest klotige kabel bij hoog grondwater, elke keer is het van dat, je mag uw buizen nog zo goed waterdicht maken als je wilt, via die kabel altijd hetzelfde verhaal.

Hier moet telenet nog komen onderburen, maar de kabel ligt in het midden van onze net aangelegde oprit. Dus we gaan die kabel nog zelf naar de zijkant van ons perceel proberen te brengen.
Hadden ze hun werk paar maand geleden op tijd gedaan voor de aanleg was er geen enkel probleem geweest.

Is dat dan beton met asbestafval ingedraaid? Deel oude golfplaten in de breker en mee de beton in?

Nee dat is oud betonpuin dat je breekt naar 0/20 (grootste steentjes 2cm dus)
Dan de zand en steen scheidt, terug samen voegt in de juiste mengverhouding in de betoncentrale, aangevuld met nieuw cement en extra additieven. (dus niet 30 of 50% recyclagemateriaal maar 100%)

Maar aangezien er tussen het bronmateriaal veel verschil kan zitten is dit moeilijk qua keuringen. (ook is het best moeilijk om je W/C factor goed te houden)

Telenet is momenteel algemeen een ramp :crazy:. Wij zitten al van september in het sukkelstraatje voor een idiote pods bestelling..
We bestellen 2 dagen na onze verhuis pods omdat je in deze versterkte burcht beperkte wifiverbinding hebt. Anderhalve maand aan het wachten -> geen pods. Gebeld ‘problemen met ons systeem blabla; ga er in een telenet center halen’ ‘ok sluiten jullie die order dan af?’ Ik haal pods in een telenet center, een maand later komen hier pods toe. Opnieuw gebeld ‘breng ze binnen in een telenet center’. Ik heb een uur aangeschoven in en telener center om die binnen te brengen, krijg documentje dat ik ze ingeleverd heb. Later zie ik dat ik alsnog de dubbele pods krijg aangerekend op factuur. Opnieuw telefoon ‘oei ja ze hebben niet doorgegeven dat die pods teruggebracht zijn, ja dat gebeurt al eens als het druk is in het center (like wtf :wallbash:), kan je het attest bezorgen?’ Ik mail het attest door. Wat blijkt: die mannen hebben daar geen serienummers opgezet. Dus telenet weet niet welke serienummers te schrappen. Ik bezorg hun bewust de serieunummers van de pods die we effectief hebben. En jawel ge kunt het zo al raden, ze deactiveren de serienummers die we wel hebben! 🤯 En terwijl komen de te hoge facturen maar binnenkomen, al 4 maand dat er onterecht dubbele pods worden aangerekend. En vervolgens 2-3 weken met crappy internet door de verkeerde pods te desactiveren.

Was het kotsbeu. Heb mij deze woensdag serieus kwaad gemaakt. Wat doen ze ‘oeh mevrouw we zien dat er toch wel serieuze problemen zijn met uw installatie, test van de modem is niet goed, we sturen morgen een technieker’. Hier komt donderdag dus effectief een technieker, er was helemaal niets mis met de modem. De pods werken weer. Maar ik mag nu weer proberen iemand daar te doen wat wij al van dag 1 vragen: annuleer die dubbele pods en crediteer die dan ook. TBC 😡

Dus met andere woorden: bestel vandaag niets online!!! Ga direct naar een telecenter of je zit in de shit. De initiële installatie in onze nieuwbouw hebben wij door het gerucht van de problemen ook direct bij een telenet center aangevraagd en niet online/telefonisch.
Zelf dien technieker zei donderdag dat ze serieuze problemen hebben, hij zei dat mensen hem op den duur niet meer geloven als hij verteld wat hij ziet gebeuren, het is 1 grote choas.

Telenet is momenteel algemeen een ramp :crazy:. Wij zitten al van september in het sukkelstraatje voor een idiote pods bestelling..
We bestellen 2 dagen na onze verhuis pods omdat je in deze versterkte burcht beperkte wifiverbinding hebt. Anderhalve maand aan het wachten -> geen pods. Gebeld ‘problemen met ons systeem blabla; ga er in een telenet center halen’ ‘ok sluiten jullie die order dan af?’ Ik haal pods in een telenet center, een maand later komen hier pods toe. Opnieuw gebeld ‘breng ze binnen in een telenet center’. Ik heb een uur aangeschoven in en telener center om die binnen te brengen, krijg documentje dat ik ze ingeleverd heb. Later zie ik dat ik alsnog de dubbele pods krijg aangerekend op factuur. Opnieuw telefoon ‘oei ja ze hebben niet doorgegeven dat die pods teruggebracht zijn, ja dat gebeurt al eens als het druk is in het center (like wtf :wallbash:), kan je het attest bezorgen?’ Ik mail het attest door. Wat blijkt: die mannen hebben daar geen serienummers opgezet. Dus telenet weet niet welke serienummers te schrappen. Ik bezorg hun bewust de serieunummers van de pods die we effectief hebben. En jawel ge kunt het zo al raden, ze deactiveren de serienummers die we wel hebben! 🤯 En terwijl komen de te hoge facturen maar binnenkomen, al 4 maand dat er onterecht dubbele pods worden aangerekend. En vervolgens 2-3 weken met crappy internet door de verkeerde pods te desactiveren.

Was het kotsbeu. Heb mij deze woensdag serieus kwaad gemaakt. Wat doen ze ‘oeh mevrouw we zien dat er toch wel serieuze problemen zijn met uw installatie, test van de modem is niet goed, we sturen morgen een technieker’. Hier komt donderdag dus effectief een technieker, er was helemaal niets mis met de modem. De pods werken weer. Maar ik mag nu weer proberen iemand daar te doen wat wij al van dag 1 vragen: annuleer die dubbele pods en crediteer die dan ook. TBC 😡

Dus met andere woorden: bestel vandaag niets online!!! Ga direct naar een telecenter of je zit in de shit. De initiële installatie in onze nieuwbouw hebben wij door het gerucht van de problemen ook direct bij een telenet center aangevraagd en niet online/telefonisch.
Zelf dien technieker zei donderdag dat ze serieuze problemen hebben, hij zei dat mensen hem op den duur niet meer geloven als hij verteld wat hij ziet gebeuren, het is 1 grote choas.
Heel frustrerend allemaal. In een dergelijke situatie zou ik eigenlijk gewoon mijn eigen acces points installeren om dergelijke shit te vermijden. Is dat geen optie?

Terug
Bovenaan