De nieuwbouw-topic!

Zoals zo vaak al gezegd, het zijn veralgemeningen die op niks slaan zonder lastenboeken en de bijhroende budgetten te zien en te vergelijken.

Het verschil in die raming wordt al voor een groot deel gevormd door de vorm, grootte, ontwerpdetails en stijl van de woning. En ja, daarnaast ook door technieken en materialen. Waarbij voor een eenvoudige woning met gewoon een deftig lastenboek (budget vloeren hw 40€/m², budget badkamer 7.000€, 1 zijdig gekleurde PVC ramen, wpomp L/W met vvw, 400wp PV panelen,...) 1.800€/m² echt wel perfect kan zonder grote bijkomende kosten. Tel daar dan wat duurdere zaken bij als parket, alu buitenschrijnwerk, gelijmde gevelsteen,... en je komt eerder richting de 2.200€/m².

En daarnaast, aansluitingskosten, buitenaanleg,... zijn zaken die je ook moet voorzien wanneer je met losse aannemers (zelf) bouwt, dat als "extra kosten" gaan rekenen specifiek voor SOD is toch ook gewoon ridicuul en oneerlijk.

Ik krijg het van die oneliners als "amai, ge bouwt SOD, tel daar maar al 60k bij voor alles wat niet (voldoende) voorzien is...". Die slaan zoals gezegd op niks zonder een lastenboek en/of meetstaat te bekijken.

Maar die opmerking kan je dan ook doortrekken naar uw algemeen statement waarbij prijzen van 1800€/m2 de goede richting uitgaat. Aangezien je dit dan al gelijk schakelt aan een budget voor vloeren van 40€/m2 het hebt over een budget voor de badkamer van 7000€ een 1 zijdig gekleurde PVC ramen,...

Waarbij de meeste mensen die bij zo'n SOD komen u als een koe gaan aankoekeloeren als je dit tegen hen gaat zeggen of effectief al gaan weten of ze dat gaan vragen of niet. En dan ga je er al vanuit dat dit budget zo effectief voorzien is over al de SOD's heen.

Laat mij duidelijk zijn... er is GEEN SOD standaard. Elke firma doet het hoe zij het zelf willen. Er is geen wetgeving over hoe de budgetten moeten voorzien en berekend zijn (vb budget vloer is inclusief of exclusief plaatsing, - en dus effectief de verkoopsprijs bij de tegelfirma met korting, inclusief of exclusief de plintjes (al dan niet in hout)- terwijl men die dan rekent aan €/l en al dan niet meeverwerkt in het €/m2 budget),...

Ik kan perfect een lastenboek voorleggen met een prijs van 1800€/m2 excl BTW waarbij uw algemeen statement van die prijszetting van 1800€ is marktconform evengoed op niets slaat aangezien de firma in kwestie gewoon een budget van 25€/m2 aan vloeren, 2000€ voor de badkamer, 7000€ voor de keuken, voor 1500kwp aan zonnepanelen (of vb om tot aan Exx te komen waarbij 3- 4 paneeltjes voldoende zijn), voor 15m2 aan tegels voor een maximale oppervlakte van 3m2,... heeft voorzien. Die firma's zijn er evengoed.

Om die reden gaf ik dan ook deze voorbeelden omdat ik SOD's ben tegengekomen waarbij de omheining voorzien was, maar niet de nivellering van de tuin. Waar de nivellering voorzien was maar geen omheining. Waar de PVC ramen uitgevoerd waren aan beide kanten in dezelfde ralkleur, waar de aansluitkosten bijvoorzien waren in de aannemersprijs (expliciet antwoord : ah ja dat is toch altijd zo), waar een stenen afsluitingsmuur tussen de terrassen voorzien is (tot na de uitvoering : jamaar dat staat zo niet op het plan - dat zie je toch zo (maar tijdens het verkoopgesprek de aanwezigheid ervan wel vermelde - maar bewijs het maar)). Er is nu eenmaal zoveel customisatie mogelijk dat mijn statement eerder als intentie had van gebruik die basis indicatie van die 1800€/m2 en voorzie een budget tussen de 30 - 100k€ (5j geleden zou ik gezegd hebben vanaf 20k) voor de occasionele meerwerken die je mag verwachten doordat je op het moment van de keuze bij een SOD nog niet 100% de afwerking weet die je gaat willen noch de firma's die ze gekozen hebben.

Maar je hebt gelijk, alles hangt af van de vorm, stijl, oppervlakte, afwerkingsgraad, voorziene budgetten, etc... maar het is sowieso geen slecht idee als je van plan bent om te bouwen met SOD, om een reserve budget te hebben voorzien. Ook al lijken de budgetten waarschijnlijk wel voldoende. Al geldt dit evengoed bij anderen. Veel SOD's zetten nu eenmaal zwaar in op standaardisatie en costcutting - waar die afwijkingen van die standaarden dan ook (kunnen) zorgen voor die meerkosten .
Echter wanneer de meesten over SOD's spreken, dan spreken ze over de types zoals een superhuis, ******* en de andere die je vermelde waar je daar best echt wel rekening mee houdt. Wat niet wil zeggen dat er geen firma's zijn die daar echt wel deftig rekening mee houden. Aangezien voor veel van die firma's (opnieuw niet allen), deze meerwerken onderdeel zijn van hun verdienmodel (of dat van hun gekozen onderaannemer).

edit : funny 1 van degene die ik vermeld wordt defacto al met sterretjes aangeduid :p

Laatst bewerkt:
Maar die opmerking kan je dan ook doortrekken naar uw algemeen statement waarbij prijzen van 1800€/m2 de goede richting uitgaat. Aangezien je dit dan al gelijk schakelt aan een budget voor vloeren van 40€/m2 het hebt over een budget voor de badkamer van 7000€ een 1 zijdig gekleurde PVC ramen,...

Waarbij de meeste mensen die bij zo'n SOD komen u als een koe gaan aankoekeloeren als je dit tegen hen gaat zeggen of effectief al gaan weten of ze dat gaan vragen of niet. En dan ga je er al vanuit dat dit budget zo effectief voorzien is over al de SOD's heen.

Laat mij duidelijk zijn... er is GEEN SOD standaard. Elke firma doet het hoe zij het zelf willen. Er is geen wetgeving over hoe de budgetten moeten voorzien en berekend zijn (vb budget vloer is inclusief of exclusief plaatsing, - en dus effectief de verkoopsprijs bij de tegelfirma met korting, inclusief of exclusief de plintjes (al dan niet in hout)- terwijl men die dan rekent aan €/l en al dan niet meeverwerkt in het €/m2 budget),...

Ik kan perfect een lastenboek voorleggen met een prijs van 1800€/m2 excl BTW waarbij uw algemeen statement van die prijszetting van 1800€ is marktconform evengoed op niets slaat aangezien de firma in kwestie gewoon een budget van 25€/m2 aan vloeren, 2000€ voor de badkamer, 7000€ voor de keuken, voor 1500kwp aan zonnepanelen (of vb om tot aan Exx te komen waarbij 3- 4 paneeltjes voldoende zijn), voor 15m2 aan tegels voor een maximale oppervlakte van 3m2,... heeft voorzien. Die firma's zijn er evengoed.

Om die reden gaf ik dan ook deze voorbeelden omdat ik SOD's ben tegengekomen waarbij de omheining voorzien was, maar niet de nivellering van de tuin. Waar de nivellering voorzien was maar geen omheining. Waar de PVC ramen uitgevoerd waren aan beide kanten in dezelfde ralkleur, waar de aansluitkosten bijvoorzien waren in de aannemersprijs (expliciet antwoord : ah ja dat is toch altijd zo), waar een stenen afsluitingsmuur tussen de terrassen voorzien is (tot na de uitvoering : jamaar dat staat zo niet op het plan - dat zie je toch zo (maar tijdens het verkoopgesprek de aanwezigheid ervan wel vermelde - maar bewijs het maar)). Er is nu eenmaal zoveel customisatie mogelijk dat mijn statement eerder als intentie had van gebruik die basis indicatie van die 1800€/m2 en voorzie een budget tussen de 30 - 100k€ (5j geleden zou ik gezegd hebben vanaf 20k) voor de occasionele meerwerken die je mag verwachten doordat je op het moment van de keuze bij een SOD nog niet 100% de afwerking weet die je gaat willen noch de firma's die ze gekozen hebben.

Maar je hebt gelijk, alles hangt af van de vorm, stijl, oppervlakte, afwerkingsgraad, voorziene budgetten, etc... maar het is sowieso geen slecht idee als je van plan bent om te bouwen met SOD, om een reserve budget te hebben voorzien. Ook al lijken de budgetten waarschijnlijk wel voldoende. Al geldt dit evengoed bij anderen. Veel SOD's zetten nu eenmaal zwaar in op standaardisatie en costcutting - waar die afwijkingen van die standaarden dan ook (kunnen) zorgen voor die meerkosten .
Echter wanneer de meesten over SOD's spreken, dan spreken ze over de types zoals een superhuis, ******* en de andere die je vermelde waar je daar best echt wel rekening mee houdt. Wat niet wil zeggen dat er geen firma's zijn die daar echt wel deftig rekening mee houden. Aangezien voor veel van die firma's (opnieuw niet allen), deze meerwerken onderdeel zijn van hun verdienmodel (of dat van hun gekozen onderaannemer).

edit : funny 1 van degene die ik vermeld wordt defacto al met sterretjes aangeduid :p

Het punt blijft: zonder te weten om welke welke firma het gaat en hun lastenboek te kennen en bestuderen slaat die "hou rekening met 60k meerwerken" gewoon op niks.

Dat je best wat reserve kan opzij houden voor onverwachte kosten is uiteraard zo, maar dat geldt ook voor mensen die een bestaand huis kopen, renoveren, zelf bouwen of met een architect/coördinator werken.

En ja, ******* is een voorbeeld van hoe het niet moet, hoe je altijd grote kosten achteraf krijgt voor zaken die niet of te weinig voorzien waren. Maar dat zijn dan ook de gansters van de sector en niet representatief voor de meeste andere spelers in de markt.

Het punt blijft: zonder te weten om welke welke firma het gaat en hun lastenboek te kennen en bestuderen slaat die "hou rekening met 60k meerwerken" gewoon op niks.

Dat je best wat reserve kan opzij houden voor onverwachte kosten is uiteraard zo, maar dat geldt ook voor mensen die een bestaand huis kopen, renoveren, zelf bouwen of met een architect/coördinator werken.

Maar ik heb toch niet gezegd dat je moest rekening houden met 60k ? Ik had die 60k vermeld om te duiden dat rond de 30 - 60k ipv 30-100k in de meeste gevallen al wel voldoende gaat zijn om de meeste gewone customisatie af te dekken.

Je hebt gelijk dat dit voor andere ook wel zo is. Maar voor mij is dat toch nog anders, en logischer. Bij mij roept SOD, nu eenmaal de intentie sleutel op de deur op en een ontzorging. Bij mij en velen wil dat dan ook zeggen van ik geef een zak geld af , ik zeg wat ik wil. En bam x tijd later heb ik dat.
Als je dan gedurende de termijn de ene meerkost bij de andere krijgt voor keuzes die we maken (en die je eigenlijk VOOR het contract te tekenen zou moeten maken en beslissen) dan stel ik mij soms vragen in welke mate dit nog sleutel op de deur is. Net zoals ik het al enorm raar vind dat er SOD firma's zijn die kosten zoals de aansluitingskosten voor de nutsvoorzieningen er niet defacto bijtellen. Of daar een provisie voor nemen. Dat hoort er toch evengoed gewoon bij... maar bon details.

Bij een architect, coördinator of bij een bestaande woning dan verwacht je dat nu eenmaal eerder en aanvaard je dit dan ook sneller. Al heb je bij die architect een kostenraming opgedeeld naar de verschillende componenten / onderdelen. Bij een SOD lijkt dat logischerwijze meer een black box. Ofwel zijn mijn ervaringen eerder bij die eerder vermelde versies.

Wij bouwen met een degelijke totaalaannemer/sod en hebben voor een degelijke afwerking gekozen (gelijmde gevelsteen, airco, deel woonkamer in parket…)

Wij zitten aan 1.800/m2 ex btw voor de constructie.

weet er iemand hoe deze panelen tegen de onderkant van die overkapping heten? Het ziet er geen aluminium uit.

nog altijd aan het twijfelen tussen de offertes ramen en deuren.
- Grote fabrikant die Reynaers profielen zelf monteert en plaatst: 5.000 euro duurder dan goedkoopste
- kleine zelfstandige (goedkoopst) die aluprof profielen plaatst, rolluiken en screens zijn van AVZ, profielen hebben beste Uf-waarde van allen.
- Belisol: zit er tussenin qua prijs
- Andere kleinere fabrikant van aliplast profielen, gelijk qua Belisol qua prijs maar lees nogal uiteenlopende reviews op google

Laatst bewerkt:
Wij zijn gegaan voor de best isolerende, die zagen er ook nog eens de beste uit en waren kwalitatief ook de beste (roulementen van de schuiframen, alles mooi verzonken, ...)

Spijtig genoeg ook de duurste, maar uw ramen blijven wel een leven lang steken in tegenstelling tot uw keuken, badkamer, ... die ge makkelijker vervangt.

weet er iemand hoe deze panelen tegen de onderkant van die overkapping heten? Het ziet er geen aluminium uit.

- Grote fabrikant die Reynaers profielen zelf monteert en plaatst: 5.000 euro duurder dan goedkoopste
- kleine zelfstandige (goedkoopst) die aluprof profielen plaatst, rolluiken en screens zijn van AVZ, profielen hebben beste Uf-waarde van allen.
- Andere kleinere fabrikant van aliplast profielen, gelijk qua Belisol qua prijs maar lees nogal uiteenlopende reviews op google
Vraag eens prijs bij een Profel-verdeler.

Wij hebben zo een soort platen, was hier dit: https://www.siniat.be/nl-be/belgie/wab/

Toch wel frappant de manier waarop veel van de bouwaannemers werken.
Overal vuil en blikjes, en nooit rekening houden met het werk van een ander: dakwerker legt zijn balken vlak over de reeds geboorde ventilatiegaten :confused: Dingen doen die niet overeenkomen met de plannen zonder enige vorm van communicatie.

Best dat het allemaal opgelost raakt maar daar kruipt toch veel energie in.

Even een eerste vraag hier al. Voor sloop + wederopbouw moeten we binnen de 200m2 bewoonbare oppervlakte blijven. Nu wou ik even dubbelchecken wat hier allemaal onder valt? Is dit gewoon je totale vloeroppervlakte of telt bv een bergzolder niet mee? En wat met een gang/hal bv?

Moet de aannemer (en alle andere leveranciers for that matter) eigenlijk al in de offertefase weten dat je 6% btw betaalt?

Ik zou die precies in de waan laten dat je 21% btw betaalt, want anders verhoogt die de prijzen toch maar zodat die 15% grotendeels in zijn zakken belandt...

Bij de facturatie kan dat nog altijd worden aangepast.

Moet de aannemer (en alle andere leveranciers for that matter) eigenlijk al in de offertefase weten dat je 6% btw betaalt?

Ik zou die precies in de waan laten dat je 21% btw betaalt, want anders verhoogt die de prijzen toch maar zodat die 15% grotendeels in zijn zakken belandt...

Bij de facturatie kan dat nog altijd worden aangepast.
Je krijgt toch meestal een offerte excl btw?
Gewoon offerte vragen, krijgen en dan melden dat je inder de 6% regel valt.

Is dat zo? Geen ervaring mee... Kan mij tlch voorstellen dat een aannemer darvraagt zodat ie er wat bij kan lappen.
Was bij ons toch zo, hadden er ons eerst goed op misrekend, niet gezien dat alle offertes excl btw was.
Pas verder onderaan stonden sommige prijzen incl btw, maar lang niet alles.

Momenteel enkel de bouwgrond op Gps ingemeten. En de bouwplanken op de hoeken +1,5 meter gezet om de koorden te kunnen spannen.

Collega heeft dan de bouw op de pc ingeplakt en halfuurtje mee de nagels gaan zetten. (Totaalstation/gps)

Voor de rest ben ik veel aan het voorbereiden,
*verzekering Abr
*lening afsluiten
*metserstelling,balken,hout,schoren,betonkubel bij elkaar zoeken.
*klein materiaal ordenen, ik ben een sloddervos en alles ligt verspreid bij mijzelf/ouders/andere. (En ik heb liever 6 hamers klaarliggen dan vloeken als ik de enige op de werf kwijt ben)
*cursussen ruwbouw lezen, staat enorm veel online bij bouwunie, wil geen stomme fouten maken, dus voorbereiding is alles.

*technisch verhaal controleren, komt achteraan een opening van 8 meter breed. (Met 2 stalen steunpalen onder)
Maar daar komt nog een andere Poutrel bij, dus de middenopening is maar 4 meter maar er komt veel gewicht op.

Dat word dus waarschijnlijk een HEB 240. (Of zwaarder) van 9meter lang (50cm) opleg zijkanten, (hebben een grote stock recuperatiebalken liggen maar heel zware jongens, mogelijk leg ik er nog een zwaardere ipv 1 te gaan kopen)
Maar er komt 3 meter hoog gevelmetselwerk aan te hangen op de verdieping, ook ga ik de achtergevel gelijkvloers in snelbouw van 19cm ipv 14cm uitvoeren, deels voor de dragende functie van ook in functie van muurafwerking.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan