De nieuwbouw-topic!

Smaken en kleuren hè. Ik vind dat soort huizen sowieso niet mooi.

Maar als ik uw posts zo wat samenvat komt esthetiek bij jou verrevan op de eerste plaats :p
Ik vind zo'n paneel gewoon niet mooi.
En echt technische meerwaarde zie ik ook niet. Maar bon, zelfs al was dat in hout afgewerkt had ik nog gezegd niet mijn ding ;p.

Een beetje professionele aannemer laat wel plaatsbeschrijvingen uitvoeren. (gewoon om zich in te dekken tegen nepschade) Die kost van 300€ kan er wel af.

Hier net mijn offerte ontvangen van de bouwhandel voor mijn bouwmaterialen.

Ijzeren netten, snelbouw,isolatie (gevel niet dak),gevelsteen,Kimblokken,energiebocht,welfsels. (geen riolering of stortbeton)

Totaal 26 000 incl btw. (tel daar nog 8000€ aan stortbeton bij en 2000€ aan extra ijzer) en voor 36 000€ kan ik stevig bob de bouwer gaan spelen.
Voorbeeldje, ik ga wel een nieuwe rode gevelsteen gebruiken.

Mijn ramenfirma rade mij wel aan om die zwarte stukken tussen de ramen weg te laten, en gewoon gevelsteen te metselen, omdat dit anders vrij prijzig is.

Wij hebben die alu stukken opzij en vanvoor wel. Vanachter zijn die vervangen door gevelsteen. Wat alu panelen zal het op de prijs van buitenschrijnwerk nu ook niet maken.

Ik snap dat als je hier iets post dat er reactie op komt, maar de poster heeft ook niet expliciet gevraagd of jullie het mooi vinden.

Ik erger me er echt aan dat mensen daar dan gewoon op reageren met 'bah zo lelijk'. Poster is wss fier op zijn project, zijn die opmerkingen dan echt nodig? Smaken verschillen he, zeggen dat jij het lelijk vindt heeft nul meerwaarde.

Onze woning van +600k (waar we binnenkort eindelijk kunnen intrekken) werd hier vlotjes 'sociale woning' genoemd en nu lees je hier een vergelijking met 'Sovjetblokken', aub he mensen een beetje meer fatsoen en respect voor ieders smaak en keuzes mag wel.

Ik snap dat als je hier iets post dat er reactie op komt, maar de poster heeft ook niet expliciet gevraagd of jullie het mooi vinden.

Ik erger me er echt aan dat mensen daar dan gewoon op reageren met 'bah zo lelijk'. Poster is wss fier op zijn project, zijn die opmerkingen dan echt nodig? Smaken verschillen he, zeggen dat jij het lelijk vindt heeft nul meerwaarde.

Onze woning van +600k (waar we binnenkort eindelijk kunnen intrekken) werd hier vlotjes 'sociale woning' genoemd en nu lees je hier een vergelijking met 'Sovjetblokken', aub he mensen een beetje meer fatsoen en respect voor ieders smaak en keuzes mag wel.
Mijn gevelsteenfoto's van een tweetal jaar geleden werden ook afgeschilderd als een insectenhotel.

Sommige mensen kunnen het niet laten hun mening ongevraagd en te onpas te geven.
Welcome to the internet zou ik ook nog zeggen 😅.

Mijn gevelsteenfoto's van een tweetal jaar geleden werden ook afgeschilderd als een insectenhotel.

Sommige mensen kunnen het niet laten hun mening ongevraagd en te onpas te geven.
Welcome to the internet zou ik ook nog zeggen 😅.
Tja 'welcome to the internet' inderdaad, ik verwachtte hier alleen toch een ander niveau dan de gemiddelde fb of HLN-reacties.

Vandaag is onze dakwerker begonnen :D communicatie blijft toch een dingetje in de bouw, maar goed, binnen 14 dagen hebben we een dak.
Eind februari worden de ramen al geplaatst, voorlopig loopt de bouw op wieltjes (hout vasthouden). :biglaugh:

Tja 'welcome to the internet' inderdaad, ik verwachtte hier alleen toch een ander niveau dan de gemiddelde fb of HLN-reacties.

De vraag is of je je dat moet aantrekken...
Ik heb ook zo een blokje (maar dan rechthoekig) en dat is nu eenmaal niet iedereen zijn smaak.
Dat is zelfs niet echt mijn eigen smaak, vond mijn vorig (zelf gebouwd) huis veel mooier. Maar dat voldeed qua oppervlakte niet echt meer.

Zoals we het gekocht hebben (hebben al wat veranderd, zoals dat paadje opzij ook doorgetrokken achter de woning). Het is recent (mid 2020), 5 slaapkamers, 2 badkamers en alle luxe en lage energiekosten wat toch wel mooi is.
53268684797_6d56b0015a_c.jpg

En google sketch impressie van de voorkant, aangezien ik geen foto's heb.
52976098355_53daf475fa_c.jpg

Voor velen wellicht heel saai, voor velen ook gewoon onbereikbaar en voor anderen gewoon te min om in te wonen.
Maar dat is toch niet mijn probleem :). Zolang je er zelf gelukkig mee ben is alles toch goed.

Och kom. Alsof ik mijn mening over dat huis niet mag geven. Hij heeft het zelf aangegeven dat het puur praktisch is om het zo betaalbaar mogelijk te maken en te verhuren of verkopen.

Ferm dat hij alles zelf doet en kan, maar moeten we nu ook hier alweer op ijs lopen. Ik vind dat geen mooi huis, al zeker niet als ook nog die panelen vervangen worden door metselwerk. Op een forum mag nu eenmaal je mening gegeven worden, overal eigenlijk.

Dat doet toch helemaal geen afbreuk aan zijn project, want daar heb ik alleen maar respect voor.

@rubenvb het zou gvd nogal saai zijn als er alleen een mening mocht gegeven worden als je erom gevraagd wordt. Denk daar maar eens over na.

De vraag is of je je dat moet aantrekken...
Ik heb ook zo een blokje (maar dan rechthoekig) en dat is nu eenmaal niet iedereen zijn smaak.
Dat is zelfs niet echt mijn eigen smaak, vond mijn vorig (zelf gebouwd) huis veel mooier. Maar dat voldeed qua oppervlakte niet echt meer.

Zoals we het gekocht hebben (hebben al wat veranderd, zoals dat paadje opzij ook doorgetrokken achter de woning). Het is recent (mid 2020), 5 slaapkamers, 2 badkamers en alle luxe en lage energiekosten wat toch wel mooi is.
53268684797_6d56b0015a_c.jpg

En google sketch impressie van de voorkant, aangezien ik geen foto's heb.
52976098355_53daf475fa_c.jpg

Voor velen wellicht heel saai, voor velen ook gewoon onbereikbaar en voor anderen gewoon te min om in te wonen.
Maar dat is toch niet mijn probleem :). Zolang je er zelf gelukkig mee ben is alles toch goed.
Maar hier zie je toch ook direct dat dat hout het geheel gewoon beter maakt. Ook al is dat huis ook niet direct mijn stijl, het ziet er gewoon completer uit doordat het contrast wat gebroken wordt door de houten bekleding. Beeld je nu in dat dat allemaal bakstenen waren..

@Caje nu is het zelfs nog hln niveau, overdrijven is ook een kunst. Ik gaf die comment ook wel een beetje met een humoristische tint, maar blijkbaar kwam het niet over.

Och kom. Alsof ik mijn mening over dat huis niet mag geven. Hij heeft het zelf aangegeven dat het puur praktisch is om het zo betaalbaar mogelijk te maken en te verhuren of verkopen.

Ferm dat hij alles zelf doet en kan, maar moeten we nu ook hier alweer op ijs lopen. Ik vind dat geen mooi huis, al zeker niet als ook nog die panelen vervangen worden door metselwerk. Op een forum mag nu eenmaal je mening gegeven worden, overal eigenlijk.

Dat doet toch helemaal geen afbreuk aan zijn project, want daar heb ik alleen maar respect voor.

@rubenvb het zou gvd nogal saai zijn als er alleen een mening mocht gegeven worden als je erom gevraagd wordt. Denk daar maar eens over na.
En waar trekken we dan de grens bij het mening geven? Als iemand een foto van zijn kinderen post moogt ge dan zeggen da ge die lelijk vindt?

In een ander topic las ik dat je dit zei : “Als iemand dan zijn wagen post, die hij duidelijk graag ziet en veel centen in heeft gestoken.. ga er dan niet onnozel over zitten doen hè jongens.”

Dat komt een beetje overeen met wat ik hier bedoel.

Niets mis met een eerlijke mening of onderbouwde kritiek.

De render in sovjet grijs helpt ook niet.
Gevelsteen word Boston rood van vandersanden. (Na 45 seconden goed overdenken heb ik deze gekozen)
Wel gemetseld, lijmen lijkt me moeilijker om een strak resultaat te krijgen.
(alternatief van Nelissen vond ik minder mooi, die was wel goedkoper)

De reden waarom dit huis geen uit of insprongen heeft heb ik al vermeld. Nr4 van hopelijk nog veel meer stenen tempels.

Ik zit hier zelf in een fermette van 74” langs buiten zou je ook denken pfff, maar het gaat om de binnenkant van een woning he!

Nog een knoop doorgehakt, ik ga geen torenkraan aanschaffen, voor die 3 maand is dat een stomme investering waar ook veel tijd inkruipt. Zonde, want ik wou echt echt een torenkraan. (Boys and toys..)
Ga het doen zoals de vorige projectjes.

Laatst bewerkt:
En waar trekken we dan de grens bij het mening geven? Als iemand een foto van zijn kinderen post moogt ge dan zeggen da ge die lelijk vindt?

In een ander topic las ik dat je dit zei : “Als iemand dan zijn wagen post, die hij duidelijk graag ziet en veel centen in heeft gestoken.. ga er dan niet onnozel over zitten doen hè jongens.”

Dat komt een beetje overeen met wat ik hier bedoel.
Ok touche daar heb je een goed punt. Maar in dat topic ging het mij vooral over het negatief doorbomen over een keuze. Hier is dat niet het geval. Ik heb alle begrip voor de keuze die oxbow maakt en hij moet zich daar uiteraard niet voor verantwoorden.

De vergelijking met kinderen slaat voor mij op niet veel, die grens lijkt me wel duidelijk dat dat not done is

Echter, om even te bewijzen dat het hier toch geen HLN is, na mijn eigen comment opnieuw te lezen had het zeker wat milder gemogen.

Mijn excuses bij deze.

Maar hier zie je toch ook direct dat dat hout het geheel gewoon beter maakt. Ook al is dat huis ook niet direct mijn stijl, het ziet er gewoon completer uit doordat het contrast wat gebroken wordt door de houten bekleding. Beeld je nu in dat dat allemaal bakstenen waren..

Dan had ik het wss niet gekocht, de 2de optie was zelf terug zelf bouwen of gewoon afwachten tot er nog eens een huis dat groot en modern genoeg te koop ging staan.
Dat is intussen ook gebeurd op 200m van waar ik nu woon, mijn schoonzus en haaf man hebben dat inmiddels gekocht :).

Een beetje professionele aannemer laat wel plaatsbeschrijvingen uitvoeren. (gewoon om zich in te dekken tegen nepschade) Die kost van 300€ kan er wel af.

Hier net mijn offerte ontvangen van de bouwhandel voor mijn bouwmaterialen.

Ijzeren netten, snelbouw,isolatie (gevel niet dak),gevelsteen,Kimblokken,energiebocht,welfsels. (geen riolering of stortbeton)

Totaal 26 000 incl btw. (tel daar nog 8000€ aan stortbeton bij en 2000€ aan extra ijzer) en voor 36 000€ kan ik stevig bob de bouwer gaan spelen.
Voorbeeldje, ik ga wel een nieuwe rode gevelsteen gebruiken.

Mijn ramenfirma rade mij wel aan om die zwarte stukken tussen de ramen weg te laten, en gewoon gevelsteen te metselen, omdat dit anders vrij prijzig is.

Mss een tip wanneer je die panelen weglaat: voorzie daar dan inspringend gevelmetselwerk, +- 2cm naar binnen. Zo behoud je toch wat variatie in de gevel en kost het je quasi niks.

Onze indeling staat zo goed als vast (behalve dat de architect nog enkele muren een beetje wil verschuiven), maar waar we nog niet uit geraken zijn de ramen. Dus alle suggesties zijn welkom!

Even een overzicht van onze bedenkingen:
  • Voorgevel: alle opties staan hier nog open. De architect had aangegeven dat hij meer fan is van enkele ramen bij onze stijl (pastorij - wit/grijze bakstenen gevel - zwarte ramen) dan van dubbele ramen. Het belangrijkste voor ons is dat er voldoende licht binnenkomt (bv. in de badkamer) en dat het mooi oogt met een soort van symmetrie. Ook de keuze van latjes/geen latjes in de ramen en op welke manier is nog een groot vraagteken. Hebben jullie suggesties/bedenkingen/ervaringen?
  • Achtergevel beneden: hier hebben we twee opties in ons hoofd. Optie 1) een gebogen raam die gelijk staat met het keukeneiland én een schuifraam bij de eetkamer. Een bedenking dat we hierbij hebben is een beetje de vrees dat we steeds lichtjes achter de tafel door moeten om naar buiten te gaan (minder open gevoel) in tegenstelling tot optie 2. Optie 2) een groot schuifraam over de hele benedenverdieping. Vragen die we hierbij hebben: is er een maximale breedte dat we kunnen overbruggen met een schuifraam? Gaan we voor twee tweedelige of driedelige schuiframen tegenover elkaar? Zijn er andere opties?
  • Achtergevel boven: hier zouden we zowel in de bureau als in de slaapkamer een groot raam willen zodanig dat we vanuit bed/vanachter de bureau kunnen genieten van het uitzicht. In eerste instantie hadden we een vast raam (mooier), maar omwille van verluchting en om eenvoudiger de ramen te kunnen kuisen, overwegen we toch een praktischere optie. Iemand ervaring met vaste ramen op de verdieping? Of leuke suggesties?
  • Zijgevels: zowel in de nachthal als in de dressing wouden we eerst een vast raam tot op de grond, maar omwille van dezelfde redenen als in het vorige puntje én omwille van het feit dat we borstwering zouden moeten plaatsen als het een open raam wordt, zijn we ook hier aan het overwegen om te kiezen voor een enkel opengaand raam dat niet tot op de grond komt. Suggesties?

48053bf48030102b2521890711ee480e.jpg
a8e7bfc367740c97968c6fcc0e1672c7.jpg

Terug
Bovenaan