De nieuwbouw-topic!

Hier begint de bouw goed te vorderen.
Waar we eind juni dachten "Jeej, de ramen zijn besteld" en in september bleek dat de architect de factuur was vergeten doorsturen naar ons (tot gevolg dat de ramen nog niet in productie waren gegaan).
Hebben ze nu op 3 weken tijd: de muren volledig gepleisterd, de vloerisolatie geplaatst, de vloerverwarming gezet en de chape gespoten. Eind deze week beginnen ze met de plaatsing van het verlaagd plafond.
We hebben ook al enige tijd om de 2 weken een fysieke meeting met de architect die minstens 3u/keer duurt. Dus wel blij met de manier van werken, ook al is het wat misgelopen bij de bestelling van de ramen.

Het metsen is eindelijk gedaan bij ons, december/januari waren niet top op dat vlak... Ramen zijn opgemeten en gisteren begonnen aan het dak!

nog altijd aan het twijfelen tussen de offertes ramen en deuren.
- Grote fabrikant die Reynaers profielen zelf monteert en plaatst: 5.000 euro duurder dan goedkoopste
- kleine zelfstandige (goedkoopst) die aluprof profielen plaatst, rolluiken en screens zijn van AVZ, profielen hebben beste Uf-waarde van allen.
- Belisol: zit er tussenin qua prijs
- Andere kleinere fabrikant van aliplast profielen, gelijk qua Belisol qua prijs maar lees nogal uiteenlopende reviews op google
Wij zijn ze bijna ook allemaal afgegaan, en uiteindelijk onze ramen gekocht bij raamwinkel, was er eerst ook sceptisch tov, maar uiteindelijk toch tevreden, en veel minder betaald, voor duitse kwaliteit ramen (Shüco)

Je moet al echt een groot huis bouwen voor er te komen
Op het werk gaat er ook iemand opnieuw bouwen en kan ook aan 6% bouwen. Dus hebben we het hier nog eens over gehad.

Ik blijf het toch een onduidelijk iets vinden.

Het gaat toch van de persoon afhangen die erover gaat beslissen hoe die iets gaat interpreteren? Uiteindelijk gaat het over veel geld waar je nog niet echt zekerheid hebt.

Ik heb hier bv een “slaapkamer”. Maar die wordt gebruikt als berging, want we hebben nog geen kinderen. Is dat dan een berging?

Ik heb in de kelder ook ruimtes als berging. Maar als ik daar morgen een fitness toestelen zet, dan telt die ruimte wel ineens mee? Dus hoe zie die dat dan.

In andere ruimte van de kelder staan ook kasten, maar ik heb daar nu een bureau en gereedschappen gezet om te knutselen. Dus is dat dan een hobbyruimte geworden?

De “polyvalente” ruimtes zijn momenteel ook nog als berging. Deze ruimtes zullen loop de jaren worden ingericht naar onze noden.

……….

Kortom als die mens morgen hier komt is dat totaal anders, dan dat die 5 jaar later zou komen kijken. Zonder extra bouwwerken. Enkel door verplaatsen of bij plaatsen van meubels.

Laatst bewerkt:
In onze bouwgrond hebben we bij kappen van bomen gemerkt dat de fundering van een oude woning (al 40 jaar afgebroken) er nog in zitten. Geldt dat dan ook als afbraak en wederopbouw? 🙄

Op het werk gaat er ook iemand opnieuw bouwen en kan ook aan 6% bouwen. Dus hebben we het hier nog eens over gehad.

Ik blijf het toch een onduidelijk iets vinden.

Het gaat toch van de persoon afhangen die erover gaat beslissen hoe die iets gaat interpreteren? Uiteindelijk gaat het over veel geld waar je nog niet echt zekerheid hebt.

Ik heb hier bv een “slaapkamer”. Maar die wordt gebruikt als berging, want we hebben nog geen kinderen. Is dat dan een berging?

Ik heb in de kelder ook ruimtes als berging. Maar als ik daar morgen een fitness toestelen zet, dan telt die ruimte wel ineens mee? Dus hoe zie die dat dan.

In andere ruimte van de kelder staan ook kasten, maar ik heb daar nu een bureau en gereedschappen gezet om te knutselen. Dus is dat dan een hobbyruimte geworden?

De “polyvalente” ruimtes zijn momenteel ook nog als berging. Deze ruimtes zullen loop de jaren worden ingericht naar onze noden.

……….

Kortom als die mens morgen hier komt is dat totaal anders, dan dat die 5 jaar later zou komen kijken. Zonder extra bouwwerken. Enkel door verplaatsen of bij plaatsen van meubels.

Er is niet echt duidelijke regelgeving wat exact de vereisten zijn voor een woonvertrek. Wel is het zo dat de functie primeert op de benaming. Dus pakweg een kelder ingericht als zithoek gaat men in principe bekijken als zithoek/woonvertrek, ook al staat het op het plan als kelder omschreven.

Men gaat wel vaak naar de minimale regels voor (sociale) verhuur teruggrijpen, zoals plafondhoogte, daglicht, ventilatie,...

Een kelder met een plafondhoogte van 2m20 zonder daglicht kan eigenlijk, ook al staat daar een zetel en TV in, nooit als woonvertrek aanzien worden.

In onze bouwgrond hebben we bij kappen van bomen gemerkt dat de fundering van een oude woning (al 40 jaar afgebroken) er nog in zitten. Geldt dat dan ook als afbraak en wederopbouw? 🙄

Nee. De afbraak en heropbouw moet gebeuren door dezelfde opdrachtgever. Dus zelfs al zou die woning afgebroken zijn vlak voor jij de grond hebt gekocht is er geen recht op 6% btw.

Rond hoeveel zit jullie luchtvochtigheid? Recent onze nieuwbouw betrokken en hier lijkt dat te schommelen tussen 40-45%. Ventilatie systeem type D.

Rond hoeveel zit jullie luchtvochtigheid? Recent onze nieuwbouw betrokken en hier lijkt dat te schommelen tussen 40-45%. Ventilatie systeem type D.
Wij zitten nu tussen de 52-54%.

Periode in januari toen het een tijdje aan het vriezen was, zaten we tussen de 43-46%.

Net een offerte ontvangen voor tuin- en terrasaanleg voor mijn nieuwbouw. Kan iemand bevestigen dat de volgende prijzen duur zijn?
  • Leveren en plaatsen van zwarte Plasitor draadafsluiting H180, zwartegeplastificeerde palen met betonplaat en bovenbuis - €3261 excl. BTW
    In totaal 37 lopende meter, dus komt neer op €88,- excl. BTW per lopende meter.

• Oprit en tuinpad in betonklinkers 22x22, geplaatst op fundering van betonpuin en 20 cm gestabiliseerd zand - €5899 excl. BTW
    Betreft oppervlakte van 52m2, dus komt neer op €113,- excl. BTW per m2. Simpele betonklinker gekozen.

• Terras in keramische tegels 60x60x2, verlijmd op een onderlaag van 25 cm chape. Opgevoegd met mortel en voorzien van elastische voegen - €4318 excl. BTW
    Betreft een oppervlakte van 24m2, dus komt neer op €180,- excl. BTW per m2. Opnieuw een relatief simpele tegel gekozen.

Betreft oppervlakte van 24m2, dus komt neer op €217,- excl. BTW per m2. Hierbij zijn de putdeksels nog niet verrekend.
  • Carport (6m x 3m) met tuinberging (3m x 3,5m) in geïmpregneerd grenen met 2 deuren. Dakbedekking in metalen dakplaten met 30mm isolatie tegen condens. Voorzien van zwarte PVC-dakgoot en -afvoerbuis - €19800 excl. BTW
De carport vind ik moeilijk om over te oordelen maar de prijs voor de terras en oprit vind ik precies wel zeer duur?

Laatst bewerkt:
Als ze nog in de verpakking zaten leek het een foute levering, maar eens de Vieilli's op het dak liggen :love:
Toch zeer leuk om de ruwbouw zo te zien evolueren.

Grappig, ik herken mijn nieuwbouw in die van u 😜

IMG-5930.jpg

Hier toch maar een stabiliteitsfirma aangesteld om de poutrels-kolommen te berekenen.

wel 1000€ btw incl, maar dan ben ik wel gerust dat ik de juiste Poutrels gebruik.

Heb een grote stock HEB200 nog liggen, dus aangezien ik de aankoopkost waarschijnlijk al uitspaar kan dit er wel vanaf.

Had mezelf deze kost kunnen besparen en een HEB300 plaatsen die ik nog heb liggen, maar dat is wel iets te extreem :biglaugh:

Net een offerte ontvangen voor tuin- en terrasaanleg voor mijn nieuwbouw. Kan iemand bevestigen dat de volgende prijzen duur zijn?
  • Leveren en plaatsen van zwarte Plasitor draadafsluiting H180, zwartegeplastificeerde palen met betonplaat en bovenbuis - €3261 excl. BTW
    In totaal 37 lopende meter, dus komt neer op €88,- excl. BTW per lopende meter.

• Oprit en tuinpad in betonklinkers 22x22, geplaatst op fundering van betonpuin en 20 cm gestabiliseerd zand - €5899 excl. BTW
    Betreft oppervlakte van 52m2, dus komt neer op €113,- excl. BTW per m2. Simpele betonklinker gekozen.

• Terras in keramische tegels 60x60x2, verlijmd op een onderlaag van 25 cm chape. Opgevoegd met mortel en voorzien van elastische voegen - €4318 excl. BTW
    Betreft een oppervlakte van 24m2, dus komt neer op €180,- excl. BTW per m2. Opnieuw een relatief simpele tegel gekozen.

Betreft oppervlakte van 24m2, dus komt neer op €217,- excl. BTW per m2. Hierbij zijn de putdeksels nog niet verrekend.
  • Carport (6m x 3m) met tuinberging (3m x 3,5m) in geïmpregneerd grenen met 2 deuren. Dakbedekking in metalen dakplaten met 30mm isolatie tegen condens. Voorzien van zwarte PVC-dakgoot en -afvoerbuis - €19800 excl. BTW
De carport vind ik moeilijk om over te oordelen maar de prijs voor de terras en oprit vind ik precies wel zeer duur?
Bij ons zijn ze vollop bezig met de buitenaanleg. Omheining/terras (54m2 in 90x90)/keerwaarden/poort zijn na 2 weken af, ze zijn nu bezig met de oprit (36m2) en zijpaden, er komt in maart nog een tuinhuis in padouk (3x4) en ze gaan dan eveneens alles zaai/plant-klaar maken. Totaalofferte 66k. Gordijnen zal voor later op het jaar zijn 🤪, eerst weer wat bijsparen 😒.

Gewone draad-omheining zat inderdaad rond de 80€ excl btw meen ik mij te herinneren, wij hebben 2D-draadpanelen met zichtbelemmering genomen.
Voor de oprit en paden hebben wij een oplossing gekozen die volgens de tegelleverancier dubbel zo duur is als gewoon klinkers, wij zitten rond de 12k excl btw dus daar zit uw prijs ook wel realistisch.
Putdeksels zijn inderdaad ook duur, als je ingetegelde kiest zit je snel aan 500-600€ excl btw per deksel.

Ons tuinhuis zit rond de 18k incl btw. Is wel een stuk kleiner maar dan wel weer in padouk.

Laatst bewerkt:
Hier toch maar een stabiliteitsfirma aangesteld om de poutrels-kolommen te berekenen.

wel 1000€ btw incl, maar dan ben ik wel gerust dat ik de juiste Poutrels gebruik.

Heb een grote stock HEB200 nog liggen, dus aangezien ik de aankoopkost waarschijnlijk al uitspaar kan dit er wel vanaf.

Had mezelf deze kost kunnen besparen en een HEB300 plaatsen die ik nog heb liggen, maar dat is wel iets te extreem :biglaugh:
Wie heeft uw fundering dan berekend?

Is helemaal geen verplichting.
had ik in de achtergevel geen opening van 8m gehad (of in het midden een gegoten kolom van 70cm breed voorzien had ik niets laten berekenen)

Ze gaan ook de fundering berekenen, maar hetgeen ik nu voorzien heb ik al overgedimensioneerd. Gewone wapening + staalvezel erin.

Het is een basic huis op volle vloerplaat, geen appartemensblok van 4 hoog. (Ik heb in dezelfde straat al 10 huizen uitgegraven, ik weet hoe die gefundeerd zijn)

Terug
Bovenaan