Hebben jullie eigenlijk afgeboden bij bepaalde leveranciers?
Ik hoor van familie dat zij ook afbieden op bv tegels en ramen. Keukens wordt blijkbaar standaard gedaan, maar ik vind het ergens heel raar om ook op andere zaken af te bieden.
En wij zijn beide niet zo mondig, dus zelfs geen idee hoe er aan te beginnen.
Maar als we daardoor wat kunnen besparen, dan wil ik zeker proberen onderhandelen
Mijn vriendin en ik hebben pas een nieuwbouw gezet. Ik heb op ALLES afgeboden. Ramen, ruwbouw, isolatie, vloeren, werkuren, vloerverwarming, tuinaanleg, warmtepomp, zonnepanelen, ingemaakte kasten, verlichting, domotica,...alles alles alles. Soms heb ik vlakaf gezegd "sorry, te duur". Soms had ik ook echt tegenoffertes om het te kunnen staven. Wat je best nooit doet is een tegenofferte meesturen als bewijs, maar het gaf mij wel een beter beeld van wat een normalere prijs is. Ik zorgde dat ik telkens minstens 4 offertes had. In elke offerte van elke leverancier zit nog een ruimte onderhandelingsmarge hoor. En dan nog ben ik zeker dat ze goed verdiend hebben aan ons.
Als ik moet gokken schat ik dat ik toch 70 000 - 80 000 euro minder betaald heb dan de initiële offertes wilden. Toch een aanzienlijk bedrag.
Ik heb in heel ons huis niks betaald van wat de eerste offerte was van die leverancier.
Zelf ben ik een extrovert persoon dus ik zit daar niks mee in. Door mijn job als freelancer onderhandel ik ook om de zoveel maanden over mijn eigen dagprijs, dus dat geeft mij al een klein beetje ervaring. Het is belangrijk dat je je op voorhand goed informeert. Als leverancier 1 isolatie aanbiedt die 2000 euro duurder is maar wel 50% beter isoleert dan die van leverancier 2 dan ben je appelen met peren aan het vergelijken. Je kunt pas vergelijken als het gaat over dezelfde producten. Vraag dus niet aan 4 leveranciers "doe eens een voorstel voor isolatie" maar verdiep in u in de soorten isolatie, ga eens polsen bij anderen die gebouwd hebben, contacteer uw EPB coördinator en vraag concreet welke hij of zij voorstelt. Vervolgens contacteer je 4 leveranciers voor prijs voor die specifieke isolatie. Pas dan kun je concrete prijsvergelijkingen maken.
Probeer ook zo weinig mogelijk leveranciers aan te nemen via uw architect en al helemaal niet via een SOD bureau. In die offertes zit altijd een heel grote marge want een deeltje vloeit als mooie nieuwjaarskado toch terug naar de architect of het SOD bureau. Dat betaal jij gewoon mee. En nog erger: als er achteraf problemen opduiken gaan die mensen voor elkaar kiezen, en niet aan uw kant staan. Zij zullen elkaar nog werk geven de komende 10-20-30 jaar. Jij bent maar een simpele particulier met één huis in hun ogen.
Het afbieden zelf is relatief eenvoudig. Je neemt de goedkoopste offerte van X euro, doet er 5% af en je belt de 3 andere en zegt dat je een goedkopere offerte hebt van X - 5% euro. Dan zeg je dat ze een paar dagen de tijd hebben om alles nog eens te herbekijken en uit te tellen.
Qua betalingen zelf was ik ook heel strikt. Geen voorschotten. Geen cent. Het interesseert mij niet hoeveel die moeten voorschieten aan hun leveranciers. Betaling is bij oplevering na controle (door mij en architect). Als werken meerdere weken duren, bv bezetten, dan mogen ze gerust na de 1e week al een stuk van de factuur sturen en zal die ook onmiddellijk betaald worden. Maar het volledige bedrag wordt pas betaald als alle werken uitgevoerd zijn, nooit eerder. En al helemaal geen cent op voorhand. Hoe raar is dat? Geef jij uw bakker nu zondag 10 euro voor pistolets die jij volgend weekend komt ophalen? Ik in ieder geval niet.
Nog een kleine tip: Zorg dat er altijd water, frisdrank en droge koekjes of suikerwafels ofzo staan voor de werkmannen. Als klant is dat inderdaad officieel uw taak niet en hun werkgever moet ervoor zorgen dat zij niet uitdrogen in de zomer blablabla. Je koopt enorm veel goodwill met dat simpele gebaar. Als je om de paar maanden voor 100 euro bij de Collruyt eens wat huismerk water, blikjes cola en suikerwafels gaat halen kost u dat op een volledige bouw misschien 500 euro. Dat is peanuts op het totaalbedrag en wordt enorm gewaardeerd. Of het echt zo is weet ik niet, maar ik heb toch de indruk dat die mannen beter hun best doen als ze goed gesoigneerd worden. Feit is dat ik nu nog een goeie band heb met onze aannemer en telkens ik één van hun busjes zie rijden dan claxoneren ze en steken ze hun hand op.