De nieuwbouw-topic!

Als ik het dan begrijp voorziet uw aannemer de stabiliteitsstudies? In ons geval gebeurde al die punten bij de architect. Onze architect was ook onze stabiliteitsingenieur.
Maar als ik het mij herinner hebben jullie de woning gekocht op plan bij een aannemer.
Wel vreemd dat uw architect er nu pas achter vraagt. Mij lijkt het logisch dat ze deze al van te voren had, als ze werfbezoeken deed. Hoe kan ze anders al die zaken deftig controleren.

Dat screens impact hebben op uw stabiliteitsstudie is vreemd. Ik heb hier zelf ook inbouw screens, dat heeft geen impact op de structuur van uw woning. Deze zitten in de spouw. Als je mijn stabiliteitsplannen bekijkt, zul je dat dan ook nergens terug vinden.

Tenzij je een speciaal type hebt of een speciale manier van verwerken, waar ik geen weet van heb.
Ze heeft die gevraagd en ontvangen voor de opstart van de werken, omwille van haar aansprakelijkheidsdossier.
Er was al een vergunning toegekend op basis van de plannen van de voorgaande eigenaars. De aannemer claimt dat de kost van een stabiliteitsstudie ten laste van de bouwheer valt als die wijzigingen aanbrengt aan de oorspronkelijke plannen. Wij hebben de bouwvergunning volledig gelaten zoals ze was (dat waren de plannen in de advertentie), waardoor naar onze mening (en die van de architect) er geen spraken is van extra kosten ten onze laste. Er is niets gewijzigd aan de inplanting van de ramen.
Vermoedelijk werkt Splendid zelf intern hun studies uit en hebben ze de vraag van de architect verkeerd verstaan. Onze architect had voor de start van de werken een studie nodig, die van hunzelf was na review van de architect waarschijnlijk ruim voldoende maar ze zullen waarschijnlijk rap iemand extern gecontacteerd hebben uit angst dat het officieel werd ingediend en nu willen ze die kost op ons verhalen. Omdat wij hebben aangevoerd dat wij de plannen niet gewijzigd hebben komen ze 4 maand na onze betwisting af dat we screens gestoken hebben…

Hebben jullie eigenlijk afgeboden bij bepaalde leveranciers?
Ik hoor van familie dat zij ook afbieden op bv tegels en ramen. Keukens wordt blijkbaar standaard gedaan, maar ik vind het ergens heel raar om ook op andere zaken af te bieden.
En wij zijn beide niet zo mondig, dus zelfs geen idee hoe er aan te beginnen.
Maar als we daardoor wat kunnen besparen, dan wil ik zeker proberen onderhandelen

Ik hoor van familie dat zij ook afbieden op bv tegels en ramen. Keukens wordt blijkbaar standaard gedaan, maar ik vind het ergens heel raar om ook op andere zaken af te bieden.
Maar als we daardoor wat kunnen besparen, dan wil ik zeker proberen onderhandelen
Hier ook op de keuken gedaan en er 5k kunnen afkrijgen + ne gratis quooker kraan.
Gwn echt zeggen "goh mooie keuken..maar toch wel meer dan gedacht..daar moet toch iets afkunnen"
En dan bij hun eerste korting (kraan) "gohja nee...gelle moet meer kunnen doen". Gaven ze nog een korting.
Mn madam "ja nee we moeten daar nog eens over nadenken..want das te duur" (was al van int begin binnen ons budget).

Bij onze ruwbouw aannemer ook gedaan en zo 30k korting gekregen. Hij zat met een gat van 3-4 maanden en wij wouden direct starten.

Als een ruwbouw aannemer de ruimte heeft om zomaar 30K te zakken heeft hij u nog steeds voor 30K liggen volgens mijn bescheiden mening…

Als die zomaar 30K kan zakken is toch alle vertrouwen weg..

Als een ruwbouw aannemer de ruimte heeft om zomaar 30K te zakken heeft hij u nog steeds voor 30K liggen volgens mijn bescheiden mening…

Als die zomaar 30K kan zakken is toch alle vertrouwen weg..
30k is idd echt heel veel zuiver op ruwbouw.

Ik weet ook hoever ik kan gaan in een offerte en bij SOD, dus volledig afgewerkt, ligt dat doorgaans op een 2,5%, dat is dus 10k op 400k.

Mensen verschieten dan soms, "allé mijnheer, op onze keuken van 30k hebben we 10k korting gekregen, en bij u krijgen we ook maar dat op de volledige bouw...". Ik antwoord dan altijd dat de marges bij de keukenbouwers blijkbaar wel heel erg hoog liggen.

Niet als dien vlak voor uwe put zit eh. De architect heeft zelf op mail uiteengezet dat hoe de vetvanger is uitgevoerd hij zero nut heeft.
Ik kan de tekeningen niet goed lezen maar welke put zou er achter moeten liggen?
Want dat zit gewoon op uw afvalwater he en van daar naar de riolering. Enige dat ik zie is dat niet alle afvalwater er op zit maar de keuken wel? (en dat is toch de belangrijkste)

Er is gewoon nooit een stabiliteitsstudie geweest. Nu de architect alles moet indienen voor de aansprakelijkheidsverzekering komen ze er mee af :).
Onderste foto is wat wij goedgekeurd hebben (wat de vorige kopers immers al hadden afgestemd en wat dus ook in de aankoopprijs vervat zit), bovenste foto is wat zij hebben uitgevoerd. Vetvanger heeft zero nut, terwijl ze daar wel 698,76€ voor gefactureerd hebben.

Een negatieve review mogen ze sowieso verwachten. En een ingebrekestelling eveneens :).
Ik moet eerlijk zijn, ik vind het raar dat je uw afvoerbuizen naar buiten brengt. Technisch lijkt dat ook niet echt praktisch. (je gaat die buis pas onder de grond naar buiten willen laten gaan).

Mij lijkt de wijze zoals ze het hebben uitgevoerd en ook in uw as-built plan doorgeven de meest logische technische oplossing. Ik ben ook niet 100% zeker of een expert u hierin gaat gelijk geven om eerlijk te zijn.

Hier ook op de keuken gedaan en er 5k kunnen afkrijgen + ne gratis quooker kraan.
Gwn echt zeggen "goh mooie keuken..maar toch wel meer dan gedacht..daar moet toch iets afkunnen"
En dan bij hun eerste korting (kraan) "gohja nee...gelle moet meer kunnen doen". Gaven ze nog een korting.
Mn madam "ja nee we moeten daar nog eens over nadenken..want das te duur" (was al van int begin binnen ons budget).

Bij onze ruwbouw aannemer ook gedaan en zo 30k korting gekregen. Hij zat met een gat van 3-4 maanden en wij wouden direct starten.
Bij onze ruwbouw was het gewoon 1% korting als we binnen de 8d zouden betalen. Ik vermoed dat dit bedrag er initieel wel in verrekend zat, dus zie het niet echt als serieuze korting. Nooit overwogen om ook daar af te bieden eigenlijk
Zit echt wel in twijfel over de tegels. Als ze "nee" zeggen (wat me logisch lijkt), dan durf ik echt niet te zeggen dat we wel ergens anders zullen gaan...

Hier mag het toch ook eens in gang schieten hoor. Architect laat wat op zich wachten. We hebben twee keer ‘kleine aanpassingen’ gedaan aan het plan en telkens gevraagd de kostenraming aan te passen.
Deze week zitten we terug samen en kunnen we hopelijk wat concrete stappen zetten voor bouwaanvraag, aannemers contacteren etc.

Gisteren nog eens naar de bank geweest om de lening te laten uitrekenen, gezien de rente wat gedaald is.
Denk dat we idealiter nog wat wachten gezien vermoeden dat de rente nog wat zal dalen?

Ik moet eerlijk zijn, ik vind het raar dat je uw afvoerbuizen naar buiten brengt. Technisch lijkt dat ook niet echt praktisch. (je gaat die buis pas onder de grond naar buiten willen laten gaan).

Mij lijkt de wijze zoals ze het hebben uitgevoerd en ook in uw as-built plan doorgeven de meest logische technische oplossing. Ik ben ook niet 100% zeker of een expert u hierin gaat gelijk geven om eerlijk te zijn.

Ik vind het ook niet logisch om de afvoeren zo te steken, langs de andere kant: als ge dat als aannemer niet wilt uitvoeren en technisch niet de juiste oplossing vindt is het wel dan de moment om dat te zeggen. Niet na uitvoering van de werken

Hier mag het toch ook eens in gang schieten hoor. Architect laat wat op zich wachten. We hebben twee keer ‘kleine aanpassingen’ gedaan aan het plan en telkens gevraagd de kostenraming aan te passen.
Deze week zitten we terug samen en kunnen we hopelijk wat concrete stappen zetten voor bouwaanvraag, aannemers contacteren etc.

Gisteren nog eens naar de bank geweest om de lening te laten uitrekenen, gezien de rente wat gedaald is.
Denk dat we idealiter nog wat wachten gezien vermoeden dat de rente nog wat zal dalen?
en idealiter gaat de periode van uw lening ook pas in tegen dat je het geld effectief nodig hebt (omstreeks de start van uw ruwbouw). Afhankelijk van hoe vlot de procedure loopt voor de aanvraag van uw vergunning en planning van de ruwbouwaannemer kan dat nog wel wat in de toekomst liggen. Een aannemer gaat normaalgezien ook niet geneigd zijn u in te plannen voordat je een bouwvergunning hebt.

Vanaf dan begint namelijk uw termijn om het geld op te nemen (1,5 à 2 jaar) en periode waarna je reservatiekosten betaalt op niet-opgenomen-bedrag, te lopen.

Hier zijn de stellingen weggehaald en blijkt er een vervuiling in de baksteen te zitten dus nu heb ik gewoon een lelijk huis met kleurverschil in de gevel (dat eerst niet zichtbaar was met de stellingen). De aannemer gaat kijken met de producent van de baksteen wat er aan gedaan kan worden.:cautious:

Hier zijn de stellingen weggehaald en blijkt er een vervuiling in de baksteen te zitten dus nu heb ik gewoon een lelijk huis met kleurverschil in de gevel (dat eerst niet zichtbaar was met de stellingen). De aannemer gaat kijken met de producent van de baksteen wat er aan gedaan kan worden.:cautious:
Wilt dat dan eigenlijk niet zeggen dat ze hun stenen niet goed gemengd hebben?
Stel dat er een paar pakken een andere kleur hebben door een defect, en neemt steeds stenen uit alle pakken, dan zou dat toch niet mogen opvallen, niet?

Ja dat zou ik ook gedacht hebben maar al die stenen kwamen van dezelfde batch en blijkbaar heeft de steenbakker ook toegegeven dat de fout bij hen lag. Want inderdaad, als ze alles gemengd zouden hebben zou er nu geen probleem zijn.

Mijn vriendin en ik hebben pas een nieuwbouw gezet. Ik heb op ALLES afgeboden. Ramen, ruwbouw, isolatie, vloeren, werkuren, vloerverwarming, tuinaanleg, warmtepomp, zonnepanelen, ingemaakte kasten, verlichting, domotica,...alles alles alles. Soms heb ik vlakaf gezegd "sorry, te duur". Soms had ik ook echt tegenoffertes om het te kunnen staven. Wat je best nooit doet is een tegenofferte meesturen als bewijs, maar het gaf mij wel een beter beeld van wat een normalere prijs is. Ik zorgde dat ik telkens minstens 4 offertes had. In elke offerte van elke leverancier zit nog een ruimte onderhandelingsmarge hoor. En dan nog ben ik zeker dat ze goed verdiend hebben aan ons.

Als ik moet gokken schat ik dat ik toch 70 000 - 80 000 euro minder betaald heb dan de initiële offertes wilden. Toch een aanzienlijk bedrag.

Ik heb in heel ons huis niks betaald van wat de eerste offerte was van die leverancier.

Zelf ben ik een extrovert persoon dus ik zit daar niks mee in. Door mijn job als freelancer onderhandel ik ook om de zoveel maanden over mijn eigen dagprijs, dus dat geeft mij al een klein beetje ervaring. Het is belangrijk dat je je op voorhand goed informeert. Als leverancier 1 isolatie aanbiedt die 2000 euro duurder is maar wel 50% beter isoleert dan die van leverancier 2 dan ben je appelen met peren aan het vergelijken. Je kunt pas vergelijken als het gaat over dezelfde producten. Vraag dus niet aan 4 leveranciers "doe eens een voorstel voor isolatie" maar verdiep in u in de soorten isolatie, ga eens polsen bij anderen die gebouwd hebben, contacteer uw EPB coördinator en vraag concreet welke hij of zij voorstelt. Vervolgens contacteer je 4 leveranciers voor prijs voor die specifieke isolatie. Pas dan kun je concrete prijsvergelijkingen maken.

Probeer ook zo weinig mogelijk leveranciers aan te nemen via uw architect en al helemaal niet via een SOD bureau. In die offertes zit altijd een heel grote marge want een deeltje vloeit als mooie nieuwjaarskado toch terug naar de architect of het SOD bureau. Dat betaal jij gewoon mee. En nog erger: als er achteraf problemen opduiken gaan die mensen voor elkaar kiezen, en niet aan uw kant staan. Zij zullen elkaar nog werk geven de komende 10-20-30 jaar. Jij bent maar een simpele particulier met één huis in hun ogen.

Het afbieden zelf is relatief eenvoudig. Je neemt de goedkoopste offerte van X euro, doet er 5% af en je belt de 3 andere en zegt dat je een goedkopere offerte hebt van X - 5% euro. Dan zeg je dat ze een paar dagen de tijd hebben om alles nog eens te herbekijken en uit te tellen.

Qua betalingen zelf was ik ook heel strikt. Geen voorschotten. Geen cent. Het interesseert mij niet hoeveel die moeten voorschieten aan hun leveranciers. Betaling is bij oplevering na controle (door mij en architect). Als werken meerdere weken duren, bv bezetten, dan mogen ze gerust na de 1e week al een stuk van de factuur sturen en zal die ook onmiddellijk betaald worden. Maar het volledige bedrag wordt pas betaald als alle werken uitgevoerd zijn, nooit eerder. En al helemaal geen cent op voorhand. Hoe raar is dat? Geef jij uw bakker nu zondag 10 euro voor pistolets die jij volgend weekend komt ophalen? Ik in ieder geval niet.

Nog een kleine tip: Zorg dat er altijd water, frisdrank en droge koekjes of suikerwafels ofzo staan voor de werkmannen. Als klant is dat inderdaad officieel uw taak niet en hun werkgever moet ervoor zorgen dat zij niet uitdrogen in de zomer blablabla. Je koopt enorm veel goodwill met dat simpele gebaar. Als je om de paar maanden voor 100 euro bij de Collruyt eens wat huismerk water, blikjes cola en suikerwafels gaat halen kost u dat op een volledige bouw misschien 500 euro. Dat is peanuts op het totaalbedrag en wordt enorm gewaardeerd. Of het echt zo is weet ik niet, maar ik heb toch de indruk dat die mannen beter hun best doen als ze goed gesoigneerd worden. Feit is dat ik nu nog een goeie band heb met onze aannemer en telkens ik één van hun busjes zie rijden dan claxoneren ze en steken ze hun hand op.

Laatst bewerkt:
Het afbieden zelf is relatief eenvoudig. Je neemt de goedkoopste offerte van X euro, doet er 5% af en je belt de 3 andere en zegt dat je een goedkopere offerte hebt van X - 5% euro. Dan zeg je dat ze een paar dagen de tijd hebben om alles nog eens te herbekijken en uit te tellen.
Toch eerder niet dan wel akkoord. Misschien lukt het op die manier wel om een lagere prijs te bekomen, maar of het leidt toch betere prijs-kwaliteit durf ik in vraag stellen.
Er zijn veel manieren om een werk te doen, gaat veel verder dan de gebruikte materialen (en prijs).
De aannemers die erin mee gaan zijn degene die wat in werk verlegen zitten (kan allerlei redenen hebben: goede en slechte) of er nadien tijdens het proces wat afschaven. Er zijn vele technieken om iets te doen..

Uit mijn situatie: ik geef een correcte prijs voor wat ik lever, als iemand anders daar fors onder zit, kan die (onmogelijk) hetzelfde leveren.. Als je mij als klant de prijs/offerte van de goedkoopste doorstuurt, zal ik vriendelijk bedanken. Dan kan je binnenkort in de thread "ervaringen met aannemers" komen klagen als iets na 3m of 5j niet meer goed werkt en de aannemer onbereikbaar is.

Wat wel waar is: klanten die weten wat ze willen, of aangenaam zijn om mee samen te werken, krijgen meer gedaan en soms doe ik extra's.

Mijn vriendin en ik hebben pas een nieuwbouw gezet. Ik heb op ALLES afgeboden. Ramen, ruwbouw, isolatie, vloeren, werkuren, vloerverwarming, tuinaanleg, warmtepomp, zonnepanelen, ingemaakte kasten, verlichting, domotica,...alles alles alles. Soms heb ik vlakaf gezegd "sorry, te duur". Soms had ik ook echt tegenoffertes om het te kunnen staven. Wat je best nooit doet is een tegenofferte meesturen als bewijs, maar het gaf mij wel een beter beeld van wat een normalere prijs is. Ik zorgde dat ik telkens minstens 4 offertes had. In elke offerte van elke leverancier zit nog een ruimte onderhandelingsmarge hoor. En dan nog ben ik zeker dat ze goed verdiend hebben aan ons.

Als ik moet gokken schat ik dat ik toch 70 000 - 80 000 euro minder betaald heb dan de initiële offertes wilden. Toch een aanzienlijk bedrag.

Ik heb in heel ons huis niks betaald van wat de eerste offerte was van die leverancier.

Zelf ben ik een extrovert persoon dus ik zit daar niks mee in. Door mijn job als freelancer onderhandel ik ook om de zoveel maanden over mijn eigen dagprijs, dus dat geeft mij al een klein beetje ervaring. Het is belangrijk dat je je op voorhand goed informeert. Als leverancier 1 isolatie aanbiedt die 2000 euro duurder is maar wel 50% beter isoleert dan die van leverancier 2 dan ben je appelen met peren aan het vergelijken. Je kunt pas vergelijken als het gaat over dezelfde producten. Vraag dus niet aan 4 leveranciers "doe eens een voorstel voor isolatie" maar verdiep in u in de soorten isolatie, ga eens polsen bij anderen die gebouwd hebben, contacteer uw EPB coördinator en vraag concreet welke hij of zij voorstelt. Vervolgens contacteer je 4 leveranciers voor prijs voor die specifieke isolatie. Pas dan kun je concrete prijsvergelijkingen maken.

Probeer ook zo weinig mogelijk leveranciers aan te nemen via uw architect en al helemaal niet via een SOD bureau. In die offertes zit altijd een heel grote marge want een deeltje vloeit als mooie nieuwjaarskado toch terug naar de architect of het SOD bureau. Dat betaal jij gewoon mee. En nog erger: als er achteraf problemen opduiken gaan die mensen voor elkaar kiezen, en niet aan uw kant staan. Zij zullen elkaar nog werk geven de komende 10-20-30 jaar. Jij bent maar een simpele particulier met één huis in hun ogen.

Qua betalingen zelf was ik ook heel strikt. Geen voorschotten. Geen cent. Het interesseert mij niet hoeveel die moeten voorschieten aan hun leveranciers. Betaling is bij oplevering na controle (door mij en architect). Als werken meerdere weken duren, bv bezetten, dan mogen ze gerust na de 1e week al een stuk van de factuur sturen en zal die ook onmiddellijk betaald worden. Maar het volledige bedrag wordt pas betaald als alle werken uitgevoerd zijn, nooit eerder. En al helemaal geen cent op voorhand. Hoe raar is dat? Geef jij uw bakker nu zondag 10 euro voor pistolets die jij volgend weekend komt ophalen? Ik in ieder geval niet.

Nog een kleine tip: Zorg dat er altijd water, frisdrank en droge koekjes of suikerwafels ofzo staan voor de werkmannen. Als klant is dat inderdaad officieel uw taak niet en hun werkgever moet ervoor zorgen dat zij niet uitdrogen in de zomer blablabla. Je koopt enorm veel goodwill met dat simpele gebaar. Als je om de paar maanden voor 100 euro bij de Collruyt eens wat huismerk water, blikjes cola en suikerwafels gaat halen kost u dat op een volledige bouw misschien 500 euro. Dat is peanuts op het totaalbedrag en wordt enorm gewaardeerd. Of het echt zo is weet ik niet, maar ik heb toch de indruk dat die mannen beter hun best doen als ze goed gesoigneerd worden. Feit is dat ik nu nog een goeie band heb met onze aannemer en telkens ik één van hun busjes zie rijden dan claxoneren ze en steken ze hun hand op.
Ik volg hier wel in. Heel goede tips! :love2:
MAAR heel belangrijk in het bedrag dat je hebt kunnen uitsparen is toch ook de totaalprijs van jullie bouw.... Een absoluut bedrag van 70.000 klinkt én is(!) heel mooi natuurlijk, maar wanneer je een bedrag noemt vind ik ook dat je het totaalpakket moet noemen. Anders ben je ook appelen met peren aan het vergelijken :):p

Terug
Bovenaan