De nieuwbouw-topic!

Denk dat er ook gewoon niet veel meer te verbeteren valt nu qua ventilatie units. Stiller en zuiniger, maar qua functies zijn we er wel. Dan moeten ze dat soort dingetjes promoten natuurlijk.

Of komt er nog een ventilatie systeem E?
Ventilatiesysteem E zal dan een aanpalende serre zijn met bomen in. De CO2 wordt dan onttrokken uit de leefruimte, geabsorbeerd door de aanpalende bomen in de serre. De leefruimte wordt dan voorzien van verse O2 uitgestoten door de bomen.

Ventilatiesysteem E zal dan een aanpalende serre zijn met bomen in. De CO2 wordt dan onttrokken uit de leefruimte, geabsorbeerd door de aanpalende bomen in de serre. De leefruimte wordt dan voorzien van verse O2 uitgestoten door de bomen.
nope.

kortweg gezegd : combinatie van systeem D en verwarming via warmtepomp. Eigenlijk L/L voor verwarmingsfunctionaliteit, L/W voor boilerfunctionaliteit.

nope.

kortweg gezegd : combinatie van systeem D en verwarming via warmtepomp. Eigenlijk L/L voor verwarmingsfunctionaliteit, L/W voor boilerfunctionaliteit.
Als ik de voor en nadelen lees, zou ik dit toch echt niet zien zitten.

nadelen
- duur
- luid
- veel onderhoud nodig

voordelen t.o.v. systeem D
- ????

Als ik de voor en nadelen lees, zou ik dit toch echt niet zien zitten.

nadelen
- duur
- luid
- veel onderhoud nodig

voordelen t.o.v. systeem D
- ????
Ik heb eigenlijk enkel spijt dat we geen intake buis onder de grond hebben laten trekken.
Want dan krijg je koele lucht in de zomer, en niet koude lucht in de winter en moet je warmtewisselaar minder compenseren al bij al. Maar af en toe kruipt daar dan een beest of water ofzo in, dus gezien de relatieve nieuwigheid (alsook de kosten/baten ratio) nooit verder naar gekeken.

Ik heb eigenlijk enkel spijt dat we geen intake buis onder de grond hebben laten trekken.

potentieel nadeel hiervan is condensatie in die ondergrondse buis : https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/aanvoerbuis-ventilatie-ondergronds.210432/

Hoeveel denk je dat ventilatie verbruikt aan elektriciteit vs. minder verbruik door betere luchtdichtheid?

Oververhitting is in de eerste plaats een ontwerpprobleem.

Neen toch.

Je kan oververhitting wat tegengaan door intelligent te ontwerpen maar het zal nog steeds 27 graden binnen zijn in iets of wat hittegolf tijdens de zomer zonder vloerkoeling of airco.

Oververhitting is in de eerste plaats een logisch gevolg van de geldende isolatienormen en luchtdichtheid.

Met mijn 1100 kwh verbruik per jaar wil ik nog lang in mijn C-woning blijven. Met de huidige snelheid van opwarming aarde zit ik liever in mijn huis dan verplicht ventilatie (electriciteitsverbruik) in nieuwbouw waar je in de zomer over verhit zit.
Jij bent zeker de niet zo empathische houtstoker die in ambras ligt met al de nieuwbouwen uit de buurt?

Neen toch.

Je kan oververhitting wat tegengaan door intelligent te ontwerpen maar het zal nog steeds 27 graden binnen zijn in iets of wat hittegolf tijdens de zomer zonder vloerkoeling of airco.

Oververhitting is in de eerste plaats een logisch gevolg van de geldende isolatienormen en luchtdichtheid.
De ramen goed positioneren, met dakoversteken werken, beplanting rekening mee houden en je kan volgens mij toch al heel veel verhelpen bij de ontwerpfase.

Neen toch.

Heb een nieuwbouw, geen screens, rolluiken of enige koeling, wel ventilatie D. Max temp deze zomer 25 graden. Toch al 2 graden koeler dan wat jij zegt. Met screens was het nog een stuk koeler gebleven.

Voor alle duidelijkheid: 1100 kwh is mijn elektriciteitsverbruik. Warmen doe ik met gas.

En wat heeft elektriciteitsverbruik met een C-label te maken als je verwarmt op gas? Of is die 1100kWh het verbruik van je CV pomp :D.
Ik heb een A-label woning en verbruik 3500kWh per jaar. Als ik de auto laadt 7500kWh/jaar. Maar dat heeft ook 0 te maken met mijn energie label…

ositioneren, met dakoversteken werken, beplanting rekening mee houden en je kan volgens mij toch al heel veel verhelpen bij de ontw

Wel ja zoals ik al zei. Je kan zaken bereiken door intelligent te ontwerpen. Maar je gaat oververhitting niet oplossen. Dat is nu eenmaal eigen aan de bouwnormen.
Heb een nieuwbouw, geen screens, rolluiken of enige koeling, wel ventilatie D. Max temp deze zomer 25 graden. Toch al 2 graden koeler dan wat jij zegt. Met screens was het nog een stuk koeler gebleven.

En wat heeft elektriciteitsverbruik met een C-label te maken als je verwarmt op gas? Of is die 1100kWh het verbruik van je CV pomp :D.
Ik heb een A-label woning en verbruik 3500kWh per jaar. Als ik de auto laadt 7500kWh/jaar. Maar dat heeft ook 0 te maken met mijn energie label…

25 graden binnen is onaangenaam. Zeker als je die temperatuur 's nachts niet afdoende naar beneden krijgt. Het heeft ook geen zin om elkaars cijfers zo te vergelijken. Je hebt teveel variabelen.

Mijn punt is dat passieve of actieve koeling in een gemiddelde nieuwbouw noodzakelijk is om het gebouw op een aangename temperatuur te houden tijdens de zomer.

25 graden binnen is onaangenaam. Zeker als je die temperatuur 's nachts niet afdoende naar beneden krijgt. Het heeft ook geen zin om elkaars cijfers zo te vergelijken. Je hebt teveel variabelen.

Mijn punt is dat passieve of actieve koeling in een gemiddelde nieuwbouw noodzakelijk is om het gebouw op een aangename temperatuur te houden tijdens de zomer.

In een oud huis wordt het evengoed 25 graden als er wat ramen op het zuiden staan hoor, zeker onser het dak. In een nieuwbouw kan je met ventilatie ‘s nachts nog wat koelen.

In een oud huis wordt het evengoed 25 graden als er wat ramen op het zuiden staan hoor, zeker onser het dak. In een nieuwbouw kan je met ventilatie ‘s nachts nog wat koelen.
Een oud huis koelt ook gemakkelijker af ‘s nachts hoor.

Een oud huis koelt ook gemakkelijker af ‘s nachts hoor.

Een oud huis koelt altijd makkelijk af 🤣.
Er zijn nog nadelen aan een oid huis, zoals er ook nadelen aan een nieuwbouw zijn.

Ieder zijn ding en budget.
Ik zie graag een groot statig huis, zo origineel mogelijk. Maar dar kan ik niet betalen en wil ik niet verwarmen, dus ben ik beperkt tot nieuwbouw.

Ik kom uit een oud huis en daar werd het meer als 30 graden binnen. Met een mobiele airco konden we het op 29C houden. Zolang dat ding naar u blaast, cva. Vanaf je het uitzet smelt je.
En ‘s nachts koelde dat niet zoveel af.

Voor alle duidelijkheid: 1100 kwh is mijn elektriciteitsverbruik. Warmen doe ik met gas.
En wat heeft je elektriciteitsverbruik er dan mee te maken? Of een antwoord op de andere vragen die gesteld zijn?
Wel ja zoals ik al zei. Je kan zaken bereiken door intelligent te ontwerpen. Maar je gaat oververhitting niet oplossen. Dat is nu eenmaal eigen aan de bouwnormen.

Gohja als je dan als Huske als voorbeeld ziet waar hij het persoonlijk wel OK vind.
Nu, ik zou iedereen altijd adviseren iets te voorzien van koeling, naast ren doordacht ontwerp, screens etc. Gewoon als met je WP en VVW kan je al goed zitten.

Nog steeds wordt er te veel waarde geplakt op oude huizen, eigenlijk zelf op semi-instapklare woningen uit de 90's, of vroege jaren 2000. Energetisch gezien is alles ouder dan 20 jaar een oud kot.

Een spouwtje met veel geluk 4 cm xps, een dak met 12 cm wol, nul aansluiting tussen muur en dakisolatie en een gigantische koudebrug op de ringbalk. Vloerisolatie? Onbestaand. Vloeropbouw van 12 cm, radiatoren, ramen met rolluiken en rolluikkasten met dat zelfde xps plaatje in van 4cm. Een onderdak van eternit platen, bouwtechnisch is dat zeer degelijk, maar er zit wel asbest in je onderdak en die kan er enkel uit door heel je dakbedekking er af te halen en te vernieuwen.

Wat koop je dan? Een woning die overpriced is naar de huidige bouwnormen, een woning waar je nog steeds 1500m3 gas zal verstoken, niet warmtepompready. De enige optie is dergelijke woningen strippen tot op de ruwbouw en een nieuwe bouwschil voorzien of slopen en nieuw bouwen.

Ik vind het oprecht moeilijk. Is nieuwbouw of ingrijpende energetische renovatie dan de enige juiste optie? Hoe lang gaat het duren voor ge die investeringen in een jaren 90 woning er uit haalt? Hoeveel comfort gaat ge winnen?
Belangrijker ook, waar stopt het? Zijn de normen van 10 jaar geleden intussen ook al niet achterhaald en kun je zo bezig blijven?

Nog steeds wordt er te veel waarde geplakt op oude huizen, eigenlijk zelf op semi-instapklare woningen uit de 90's, of vroege jaren 2000. Energetisch gezien is alles ouder dan 20 jaar een oud kot.

Een spouwtje met veel geluk 4 cm xps, een dak met 12 cm wol, nul aansluiting tussen muur en dakisolatie en een gigantische koudebrug op de ringbalk. Vloerisolatie? Onbestaand. Vloeropbouw van 12 cm, radiatoren, ramen met rolluiken en rolluikkasten met dat zelfde xps plaatje in van 4cm. Een onderdak van eternit platen, bouwtechnisch is dat zeer degelijk, maar er zit wel asbest in je onderdak en die kan er enkel uit door heel je dakbedekking er af te halen en te vernieuwen.

Wat koop je dan? Een woning die overpriced is naar de huidige bouwnormen, een woning waar je nog steeds 1500m3 gas zal verstoken, niet warmtepompready. De enige optie is dergelijke woningen strippen tot op de ruwbouw en een nieuwe bouwschil voorzien of slopen en nieuw bouwen.

Je koopt dus een grond met in het beste geval een degelijke ruwbouw waar je de stripkosten van moet aftrekken.

*Technische waarde= grond+ ruwbouwprijs - stripkosten

Of in het slechtste geval een grond waar je de sloopkosten van moet aftrekken.

Technische waarde= grondprijs-sloopkosten.

Het zal wel stilaan beginnen doordringen dat we niet kunnen blijven oplappen en keukens en badkamers venieuwen in oude koten en wat valse wanden en plafonds van gyproc steken.

Er zijn wel wat premies of voordelen in principe heb je altijd de 6%, ofwel is het renovatie ofwel sloop en heropbouw.

Gebouwen van jaar 2000 slopen lijkt me wat extreem. Ook compleet onrealistisch want er is helemaal geen bouw industrie om even 80% van je woningmarkt te vervangen.

1500m2 gas is ook niet het einde van de wereld. Met extreme renovatie kan je dit misschien met de helft verminderen. 750m2 gas = 500 euro op de moment ? Reken maar uit over hoe lange tijd die 150k investering zich terug betaald.

750m2 gas = 500 euro op de moment ? Reken maar uit over hoe lange tijd die 150k investering zich terug betaald.
Maak daar een kleine 1000 euro van en je zit goed.
Naar investering toe: tja, jaar 2000 is nog net de cowboytijd. De EPB regels gingen pas in voege in 2006, en dat was met E-peil 100. Ik weet van huizenuit de vroege jaren '00 die meekunnen met huizen uit 2015, ik weet ook huizen waar de isolatie e.d. op geen fluit trekt. Dus ja, geval per geval te bekijken. Slopen is natuurlijk zonde, maar zo gebouwd hebben is de eigenlijke fout m.i.

Vanaf 2006 was er EPB en is er wel redelijk wat isolatie gestoken. Voor 2006 was het op dat vlak het wilde westen.
EDIT: zoals hierboven aangegeven dus

Terug
Bovenaan