De nieuwbouw-topic!

Bij ons komen ze deze week de coax installeren. Die in februari is aangevraagd.
Ik ben de afgelopen maanden een complete bureaucratische hel doorgelopen. Van Fluvius doorgestuurd naar Telenet, vervolgens naar een nieuw bedrijf genaamd Wyre, vervolgens naar onze gemeente.
Ik heb minstens 50 telefoongesprekken gehad om de status van de aansluiting na te vragen (bij de meesten daarvan werd me gezegd dat ze de juiste dienst niet konden bereiken). Gemiddelde wachttijd om een Fluvius-medewerker aan de lijn te krijgen is ook 10-12 minuten.
Ik heb waarschijnlijk meer dan een volledige werkweek gespendeerd aan het in orde krijgen van de aansluiting. Boze mails gestuurd, klacht ingediend...
Maarja, het was allemaal wat lastig want ze zitten in een 'overgangsfase' tussen Telenet/Fluvius en Wyre.
Ondertussen zitten we hier al 4 maand lang internet af te tappen van onze buren omdat ze maar niet voor de dag willen komen.
Wat je zegt over Coax is dus helaas niet overdreven.
Het stomme is natuurlijk dat ze pas een offerte opstellen als je technisch lokaal (waar je coaxverdeler komt) al winddicht is, dus je kunt het ook niet zo vroeg inplannen als je zou willen.
Alleszins chapeau voor uw doorzettingsvermogen! Onvoorstelbaar eigenlijk dat zoiets kan en dat de procedures daarvoor ofwel volledig ontbreken of gewoon totaal brak zijn. Het lijkt nu eht kwestie van de nodige portie geluk te hebben om iemand capabel en voldoende gemotiveerd aan de lijn te krijgen.

Hier was het eigenlijk altijd de bedoeling om slechts enkele maanden Telenet te pakken en voor 2 redenen.
- Compact signaal zodat ik in geval van nood/overbelasting (e.g. WK/EK voetbal met VRT Max overbelast) nog steeds live TV zou kunnen zien zonder problemen. Was op vorig adres ook zo dat ik geen TV abbonement had en men te lui was om een filter te komen steken om dit uit te zetten.
- Internet in afwachting tot de reeds aangelegde fiber hier in de straat actief komt wat hopelijk binnen enkele maanden het geval is.

Als ik simpelweg onze nieuwe ingeplande afspraak/afspraken gehouden had dan was het binnen een kleine maand allicht in orde gekomen omdat Unit-T nu effectief wist wat er moest gebeuren en dit wel in orde had gebracht.
Gelukkig dat we enkele weken voor de verhuis ook VDSL aangevraagd hadden als last-minute backup oplossing. Al een geluk, als het van Telenet afhing na 2 maand van continu gezever nog een kleine maand in een bunker moeten zitten zonder TV, zonder Internet en zonder 4G / hotspot ontvangst. Ik heb een vrij ruimte Plex collectie maar het kot had hier te klein geweest denk ik. :shutup:

Tot nu toe ook niks aan te merken op VDSL zelf. Ik haal 100 Mbps downloads wat natuurlijk nog altijd een pak trager is dan bij Telenet maar nog geen enkele storing gemerkt. Op ons oud adres was het met Telenet quasi elke week wel dat er, liefst tijdens online meetings voor het werk, willekeurige, meestal ongeplande outages waren.

Proximus adminstratie is anderzijds ook niet alles. Ik kan niet inloggen op die Proximus Internet Box voor port forwarding / bridge naar eigen router. Kan met die nieuwe modem online via My Proximus en heb daar blijkbaar geen actieve producten in steken. Om ons Internet contract toe te voegen moet ik gegevens van de laatste factuur ingeven maar ik heb helemaal nog geen factuur ontvangen. Nice :fingerguns_r:

Dat kun jij alleen bepalen.
Sod is meestal initieel iets duurder maar je hebt vaak meer controle over het budget.
Sloop en wederopbouw is zeker niet de goedkoopste optie.
Waarom zeg je zo stellig dat sloop en wederopbouw zeker niet de goedkoopste is?

Want registratie rechten zijn 3% versus 12% bij aankoopvan bouwgrond. Bij 300k is dat al 27k verschil. stel de (her)bouw kosten ook 300k, dat is aan 6% 18k en aan 21% 63k.
Verschil aan taxen dus 54k in het nadeel van nieuwbouw. Ok, je zal nog sloop kosten hebben, maar aan de andere kant ook recht op meerdere premies en subsidies.

Of zie ik iets over het hoofd?

Je vergeet dat ze doorgaans meer vragen voor grond met een krot of oud kot op, dan voor lege bouwgrond.

Welke premies en subsidies? Het blijft nieuwbouw hè.
Het is waar dat een grond met krot soms duurder is dan een bouwgrond. Maar je zal het sommetje moeten maken incl. de impact van de taksen. Ik was daarom vooral benieuwd waarom @Dexels specifiek zegt dat sloop en heropbouw zeker niet de goedkoopste is.

Op www.premiezoeker.be is een categorie ‘een woning bouwen of verbouwen (incl. sloop). Daar staan best wat premies tussen.

Het is waar dat een grond met krot soms duurder is dan een bouwgrond. Maar je zal het sommetje moeten maken incl. de impact van de taksen. Ik was daarom vooral benieuwd waarom @Dexels specifiek zegt dat sloop en heropbouw zeker niet de goedkoopste is.

Op www.premiezoeker.be is een categorie ‘een woning bouwen of verbouwen (incl. sloop). Daar staan best wat premies tussen.
Hij zal dat zeggen omdat dat eerder de regel zou zijn. Uitzonderingen zijn er altijd.

Toen ik opzoek was kwam ik ook steeds duurder uit met sloop en herbouw aan 6%. Ze vragen teveel voor de woningen.
Maar zoals je zegt moet je altijd het sommetje maken.

De premies zijn nihil. De lijst dat jij laat zien heb je bijna op alles geen aanspraak op (als je sloopt en heropbouwt aan 6%). De voorwaardes staan ook op de site.

Je vergeet dat ze doorgaans meer vragen voor grond met een krot of oud kot op, dan voor lege bouwgrond.

Dat moeten dan idd echte krotten zijn die niet bewoonbaar zijn.
Bij ons wat het anders (weliswaar 5 jaar geleden) €225.000 voor een bungalow met achterbouw op bijna 1300m2 grond in een doodlopende straat.
Straat hierachter stond er iets later een lege bouwgrond te koop die iets kleiner was en waarvoor ze €290.000 vroegen.

Als ik vandaag eens rond kijk naar lege gronden (voor OB) in de buurt: 295k voor 642m2, 229k voor 577m2 😵‍💫

Bouwvergunning goedgekeurd :clap: (ingediend op 9/9)
Nu nog 35 dagen aanplakken (voor beroep)

Spijtig ik had graag mijn vloerplaat al gestort voor nieuwjaar. (zal ik maar niet riskeren zeker.)

Gebouw komt 8meter achter de rooilijn, komen die snelle vogels van de gemeente die lijn uitzetten? of enkel een landmeter die ik zelf inschakel om de bouw uit te zetten?

Mag zelf een tijdelijke grachtoverwelving aanleggen, maar niet uit losse materialen? oke, Betonmixer erbij en gieten maar :laugh:

Spijtig ik had graag mijn vloerplaat al gestort voor nieuwjaar. (zal ik maar niet riskeren zeker.)

Gebouw komt 8meter achter de rooilijn, komen die snelle vogels van de gemeente die lijn uitzetten? of enkel een landmeter die ik zelf inschakel om de bouw uit te zetten?

Mag zelf een tijdelijke grachtoverwelving aanleggen, maar niet uit losse materialen? oke, Betonmixer erbij en gieten maar :laugh:
Ik heb wel gehoord bij iemand dat de gemeente effectief is komen controleren, geen idee of dat hier gebeurd is. Nooit iets van gezien of gehoord...
Succes in ieder geval!

Het enige wat de ambtenaren op onze gemeente snel doen is snel naar huis vertrekken. Maar ja, bij ons kwamen ze die rooilijn uitzetten.

Wij mochten ook de gracht tijdelijk toegankelijk maken voor de bouw maar we mochten die niet vol beton gieten. Ik heb toen buizen laten steken en daarover steenpuin laten kappen zodat er toch nog water door kon. Dat is natuurlijk de theorie, want zelfs in de kletsnatte novembermaand stond hier geen druppel water in de gracht plus hier ligt gescheiden riolering. Ik heb daarom de ganse gracht achteraf laten dichtleggen met buizen en mee opgenomen in de voortuin.

Nog steeds wordt er te veel waarde geplakt op oude huizen, eigenlijk zelf op semi-instapklare woningen uit de 90's, of vroege jaren 2000. Energetisch gezien is alles ouder dan 20 jaar een oud kot.

Een spouwtje met veel geluk 4 cm xps, een dak met 12 cm wol, nul aansluiting tussen muur en dakisolatie en een gigantische koudebrug op de ringbalk. Vloerisolatie? Onbestaand. Vloeropbouw van 12 cm, radiatoren, ramen met rolluiken en rolluikkasten met dat zelfde xps plaatje in van 4cm. Een onderdak van eternit platen, bouwtechnisch is dat zeer degelijk, maar er zit wel asbest in je onderdak en die kan er enkel uit door heel je dakbedekking er af te halen en te vernieuwen.

Wat koop je dan? Een woning die overpriced is naar de huidige bouwnormen, een woning waar je nog steeds 1500m3 gas zal verstoken, niet warmtepompready. De enige optie is dergelijke woningen strippen tot op de ruwbouw en een nieuwe bouwschil voorzien of slopen en nieuw bouwen.

Je koopt dus een grond met in het beste geval een degelijke ruwbouw waar je de stripkosten van moet aftrekken.

*Technische waarde= grond+ ruwbouwprijs - stripkosten

Of in het slechtste geval een grond waar je de sloopkosten van moet aftrekken.

Technische waarde= grondprijs-sloopkosten.

Het zal wel stilaan beginnen doordringen dat we niet kunnen blijven oplappen en keukens en badkamers venieuwen in oude koten en wat valse wanden en plafonds van gyproc steken.

Er zijn wel wat premies of voordelen in principe heb je altijd de 6%, ofwel is het renovatie ofwel sloop en heropbouw.

Het zal wel stilaan beginnen doordringen dat we niet kunnen blijven oplappen en keukens en badkamers venieuwen in oude koten en wat valse wanden en plafonds van gyproc steken.

Dat gaat nog doorgaan tot 2035 - 2040 in mijn ogen.

En dan gaat dat langzaamaan pas beginnen te sijpelen in de gedachten van de kopers, het moment dat ze die kost verplicht moeten meerekenen in hun plan.

En dan gaan we eerst mensen horen roepen dat kopen onbetaalbaar is meneer. Dat er ingrepen van de overheid moeten komen.

Nog steeds wordt er te veel waarde geplakt op oude huizen, eigenlijk zelf op semi-instapklare woningen uit de 90's, of vroege jaren 2000. Energetisch gezien is alles ouder dan 20 jaar een oud kot.

Een spouwtje met veel geluk 4 cm xps, een dak met 12 cm wol, nul aansluiting tussen muur en dakisolatie en een gigantische koudebrug op de ringbalk. Vloerisolatie? Onbestaand. Vloeropbouw van 12 cm, radiatoren, ramen met rolluiken en rolluikkasten met dat zelfde xps plaatje in van 4cm. Een onderdak van eternit platen, bouwtechnisch is dat zeer degelijk, maar er zit wel asbest in je onderdak en die kan er enkel uit door heel je dakbedekking er af te halen en te vernieuwen.

Wat koop je dan? Een woning die overpriced is naar de huidige bouwnormen, een woning waar je nog steeds 1500m3 gas zal verstoken, niet warmtepompready. De enige optie is dergelijke woningen strippen tot op de ruwbouw en een nieuwe bouwschil voorzien of slopen en nieuw bouwen.

Je koopt dus een grond met in het beste geval een degelijke ruwbouw waar je de stripkosten van moet aftrekken.

*Technische waarde= grond+ ruwbouwprijs - stripkosten

Of in het slechtste geval een grond waar je de sloopkosten van moet aftrekken.

Technische waarde= grondprijs-sloopkosten.

Er zijn wel wat premies of voordelen in principe heb je altijd de 6%, ofwel is het renovatie ofwel sloop en heropbouw.
je vergeet natuurlijk dat er ook nog veel mensen zijn die gewoon tevreden zijn met een C label en daardoor een aantal minimale investeringen doen om hun oud kot naar dat niveau te krijgen. Zo gek veel moet je daar momenteel nu ook niet voor doen.

Ik zie dus die oude woningen nog wel geruime tijd verkocht geraken (voor meer dan de prijs van de bouwgrond).

Met mijn 1100 kwh verbruik per jaar wil ik nog lang in mijn C-woning blijven. Met de huidige snelheid van opwarming aarde zit ik liever in mijn huis dan verplicht ventilatie (electriciteitsverbruik) in nieuwbouw waar je in de zomer over verhit zit.

Met mijn 1100 kwh verbruik per jaar wil ik nog lang in mijn C-woning blijven. Met de huidige snelheid van opwarming aarde zit ik liever in mijn huis dan verplicht ventilatie (electriciteitsverbruik) in nieuwbouw waar je in de zomer over verhit zit.
Hoeveel denk je dat ventilatie verbruikt aan elektriciteit vs. minder verbruik door betere luchtdichtheid?

Oververhitting is in de eerste plaats een ontwerpprobleem.

Dit had een HLN comment kunnen zijn. Wat een onzin.

1) ventilatie (systeem D+ met warmterecuperatie) verbruikt per jaar ongeveer 250-300 kWh elektriciteit als die 24/7 draait op de middelste stand. Als je zonnepanelen hebt spreken we over ongeveer de helft wat je nog moet afnemen. Verwaarloosbaar weinig dus. Voor 150-200 kWh heb je een altijd en overal verlucht en gefilterd huis, geen muffe slaapkamergeur, geen aangedampte badkamerspiegels, een toilet zonder geurhinder van uw voorganger, geen kookgeur, geen kattenbakgeur en uiteraard nooit schimmel of vocht in huis.

2) jij moet af en toe een raam open zetten om 1 kamer te verluchten. Dat kost energie om die kamer(s) weer op temperatuur te brengen. En dat kost u véél meer energie dan die 150-200 kWh van een systeem D+.

3) oververhitting? Ik woon in een nieuwbouw met meer 100 m² glas op de zuidkant. In volle zomer als de zon met 40°C op de ramen schijnt is het 21° in huis. En wij hebben geen airco.

Dat je graag in uw C-label woning woont is uw goed recht. Maar dat kan ook zonder onzin te verkopen.

Laatst bewerkt:
Met mijn 1100 kwh verbruik per jaar wil ik nog lang in mijn C-woning blijven.
Of je verwarmt met hout, of je bent een nulletje vergeten, want 1100 Kwh is amper 100m3 gas.

Met de huidige snelheid van opwarming aarde zit ik liever in mijn huis dan verplicht ventilatie (electriciteitsverbruik) in nieuwbouw waar je in de zomer over verhit zit.
Ventilatie is belangrijk, liever zuivere lucht dan ongefilterde buitenlucht in mijn woning via een rooster in het raam.

D+ is hetzelfde als D maar dan met ventilatie die gestuurd wordt in functie van vraag; het systeem gaat pas draaien als er luchtverversing nodig is (CO2 en vochtsensoren)
Ik vraag me toch af of de commerciële prijzen die sommige merken (Zehnder bvb, ik weet dat Duco dit sneller/goedkoper'inbouwt") hiervoor vragen het waard zijn. De winst op je EPB is navenant en eerlijk gezegd is de ventilatie op laagste stand ook niet de grote verbruiker...
En ja, dat ventileert hier voldoende, ook 's nachts in de slaapkamer, heb een koppel goedkope NDIR sensoren om dat voor mezelf te bevestigen. Dus eerlijk kan me die gestolen worden :).

Denk dat er ook gewoon niet veel meer te verbeteren valt nu qua ventilatie units. Stiller en zuiniger, maar qua functies zijn we er wel. Dan moeten ze dat soort dingetjes promoten natuurlijk.

Of komt er nog een ventilatie systeem E?

Terug
Bovenaan