De nieuwbouw-topic!

Nu, een akoestische binnendeur (heb er zo eentje in de kelder) is het dan ook weer niet voor een woonruimte he. Dat is luchtdicht en bijgevolg werkt uw ventilatie niet meer. Daarnaast zijn die ook niet echt makkelijk dicht te krijgen.
De deur die ik beschrijf is verder nog steeds een gewone deur hoor. Dus voorzien van de centimeter ventilatiedebiet onderaan. Maar die rubbers zijn sowieso elke cent waard omdat je de deur zo heel zacht kan sluiten.

Een schuifdeur heeft veel te veel speling rondom om echt geluid te dempen (aan uw schuifrails is dat vlot 5cm dat gewoon open is he). Dat helpt een beetje, maar echt niet zo veel hoor.
Ik denk dat ik een verkeerd idee heb van uw woning. :D Kan me nog foto's herinneren.

Ik ga ervan uit dat uw hal boven 2 openingen heeft.
1 opening van uw trap, waar dan een schuifdeur zit en nog 1 opening via de vide van uw leefuimte (keuken).

Ik denk dat ik een verkeerd idee heb van uw woning. :D Kan me nog foto's herinneren.

Ik ga ervan uit dat uw hal boven 2 openingen heeft.
1 opening van uw trap, waar dan een schuifdeur zit en nog 1 opening via de vide van uw leefuimte (keuken).
Klopt, en beide openingen hebben een schuifdeur. Aan de vide zelf is een bureau die dan uitkijkt op de eetkamer beneden (en die schuifdeur zit dus tussen bureau en nachthal)

Wij hebben heel bewust van onze trap een eyecatcher gemaakt in de vide door een zwevende trap te kiezen.

Voordelen: schaduwspel bij lichtinval, open ruimtelijk gevoel, looks (dat is persoonlijk natuurlijk).
Nadelen: voorzichtigheid is wel geboden, zeker als je kinderen zou hebben. Houd er ook rekening mee dat je minstens 2 deuren nodig hebt tussen je TV en je bed. Ik kan boven heel de gang afsluiten en de slaapkamer heeft uiteraard ook een deur.

Hieronder een foto. Voor meer info zoals de leverancier en prijzen, graag verder in PM.

trap.jpg
geostylistix dover white als gevelsteen?

In onze vorige woning hadden we zelfs een schuifdeur gemaakt met 2 platen MDF op elkaar. 4.8cm dik dus en vrij zwaar. Veel speling zat er niet rond en dat werkte wel goed voor het geluid. Een stuk als een schilderdeur :D

Denk dan dat ik het zo ga proberen doen:
W91I6rN.png

En dan kom je zo boven uit, het is dan ook wat open daar en dan is dat 'gang' effect volgens mij wel minder. Schuine deel boven die opening naast de trap komt omdat de zolder trap daar zal lopen.
KQ4DZxb.png

De slaapkamers liggen aan de andere kant van het huis dan waar de trap uitkomt. Hoop dat het geluid dan wel mee valt(?).

Waar bedoel je juist?

Dit is de opstelling boven op het moment waar de gang overal komt, die is over 90cm breed behalve dat stuk naast de trap:
f9biDLz.png
Ik weet niet hoever je al in het bouwproces zit, maar als het nog kan: schuif dat toilet boven op naar links, maak uw badkamer ietsje groter en zet er een bad én douche in. Uw trap zal misschien ietsje minder open aanvoelen boven maar dat zou ik graag opgeven voor een badkamer met bad in.

Denk dan dat ik het zo ga proberen doen:
W91I6rN.png

En dan kom je zo boven uit, het is dan ook wat open daar en dan is dat 'gang' effect volgens mij wel minder. Schuine deel boven die opening naast de trap komt omdat de zolder trap daar zal lopen.

De slaapkamers liggen aan de andere kant van het huis dan waar de trap uitkomt. Hoop dat het geluid dan wel mee valt(?).
Is zowat als onze trap, deze komt uit in de leefruimte.

Mijn vriendin is zo opgegroeid en heeft daar nooit last van gehad. Voor haar was er dus geen probleem. Ik zat wat met twijfel, want ik ben nogal gevoelig aan geluid
De zus van mijn vriendin heeft hun trap ook in de leefruimte. Als er daar een feestje is en hun zoontje moet gaan slapen, heeft die ook nog nooit geklaagd dat hij niet kan slapen. Ik denk dus dat het ook een gewoonte is.

Ondertussen wonen we er een paar maand in en voorlopig geen last van.
Ik sta in shiften, dus ik slaap op momenten overdag, wanneer mijn vriendin thuis is. Ik blijf ook vaker langer in mijn bed, terwijl zij al opstaat.

Het is wel zo dat je via de dressing onze slaapkamer binnenkomt en dat er nog een deur is tussen de slaapkamer en dressing. Hebben we zo gedaan, zodat je uw kleren kunt pakken met licht, zonder de andere wakker te maken.
Zelfs als mijn vriendin stofzuig, hoor ik dat geluid amper. Als ze tv zit te kijken is het ook niet dat ze deze zachter zet, wanneer ik aan het slapen ben. De tv heb ik nog nooit gehoord. Wij hebben geen subwoofer staan, dat zal ook wel iets uitmaken.
Ik heb eerder last van trillingen. Als ze stofzuigt en ze botst tegen de plinten of het rolgeluid, dat zijn "geluiden" die ik dan wel hoor. Maar dat probleem los je niet op door de trap te verhuizen naar een hal.

Foto van begin, zonder trapleuning. Langs opzij kun je eventueel zoals bij u met een muurtje werken of houten stijlen, als je het graag wilt "afsluiten".
20230919-154903666-i-OS.jpg

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoever je al in het bouwproces zit, maar als het nog kan: schuif dat toilet boven op naar links, maak uw badkamer ietsje groter en zet er een bad én douche in. Uw trap zal misschien ietsje minder open aanvoelen boven maar dat zou ik graag opgeven voor een badkamer met bad in.
Of badkamer helemaal naar links, wc naar waar badkamer is (maar dan tegen buitenmuur) en daar inham aan uw trap en daar dan de deuren naar de 2 kamers

Waarvoor dient trouwens die deur aan het bed? Is dat gewoon een fout of wil je bij de buren kunnen?

Waar bedoel je juist?

Dit is de opstelling boven op het moment waar de gang overal komt, die is over 90cm breed behalve dat stuk naast de trap:
f9biDLz.png
Als je de trap 180 graden draait (en dus laat vertrekken in je inkomhal, dan kom je in het midden van je verdieping met de trap boven. Dan kan zeker de halft van die gang wegvallen (en dus bruikbare kamerruimte opleveren) én je geluidsprobleem in de living valt weg ;)

Gang is altijd "verloren" ruimte, dus zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Die deur naast het bed gaat naar onze eigen badkamer (met bad in). Ik heb alleen een screenshot getrokken van de gang. Een badkamer met bad is dus aanwezig, maar is eigenlijk 'prive' aan onze slaapkamer.

Is zowat als onze trap, deze komt uit in de leefruimte.

Mijn vriendin is zo opgegroeid en heeft daar nooit last van gehad. Voor haar was er dus geen probleem. Ik zat wat met twijfel, want ik ben nogal gevoelig aan geluid
De zus van mijn vriendin heeft hun trap ook in de leefruimte. Als er daar een feestje is en hun zoontje moet gaan slapen, heeft die ook nog nooit geklaagd dat hij niet kan slapen. Ik denk dus dat het ook een gewoonte is.

Ondertussen wonen we er een paar maand in en voorlopig geen last van.
Ik sta in shiften, dus ik slaap op momenten overdag, wanneer mijn vriendin thuis is. Ik blijf ook vaker langer in mijn bed, terwijl zij al opstaat.

Het is wel zo dat je via de dressing onze slaapkamer binnenkomt en dat er nog een deur is tussen de slaapkamer en dressing. Hebben we zo gedaan, zodat je uw kleren kunt pakken met licht, zonder de andere wakker te maken.
Zelfs als mijn vriendin stofzuig, hoor ik dat geluid amper. Als ze tv zit te kijken is het ook niet dat ze deze zachter zet, wanneer ik aan het slapen ben. De tv heb ik nog nooit gehoord. Wij hebben geen subwoofer staan, dat zal ook wel iets uitmaken.
Ik heb eerder last van trillingen. Als ze stofzuigt en ze botst tegen de plinten of het rolgeluid, dat zijn "geluiden" die ik dan wel hoor. Maar dat probleem los je niet op door de trap te verhuizen naar een hal.

Foto van begin, zonder trapleuning. Langs opzij kun je eventueel zoals bij u met een muurtje werken of houten stijlen, als je het graag wilt "afsluiten".
20230919-154903666-i-OS.jpg
Schone trap!

Overgang naar het smallere gedeelte, was dat niet beter om gewoon het frontje pleisterwerk te laten? Of heeft dat net een raar effect? Kan het me precies niet goed inbeelden wat het schoonste is.

Desalniettemin, hele mooie trap.

Ik zou eerlijk gezegd de trap 90 graden draaien en bvb laten uitkomen boven de deur naar de hal (en dus richting keuken beneden.
Ik weet natuurlijk niet of je die lengte uberhaupt hebt. Een andere mogelijkheid is die trap verder laten uitsteken naar de living toe, zodat je de boven misschien wat kan herschikken (WC voor de trap, badkamer groter of iets dergelijks?
Nog een optie zou zijn om een kwartdraaitrap op 45 graden te laten vertrekken beneden en ook schuin toe te laten komen boven. Maar hoe het dan zit met de ruimtes boven moet je eens bekijken dan.

Wij zitten met een kwartdraai onderaan (met vier driehoekige tredes) die een 2-3-tal tredes "uit de muur" komt. We hebben beneden wel veel plek en het stoort niet qua ruimte ofzo. Achteraf gezien hadden we bij ons misschien beter de trap rechtdoor laten lopen en dan laten uitkomen in de eetkamerhelft van de keuken, maar nu kunnen we daar eventueel ooit een muurkast zetten, dusja, choices choices.

Vergeet in ieder geval niet genoeg muurruimte te voorzien voor kasten! Je kan nooit genoeg plek hebben voor kasten!

Vind de
Die deur naast het bed gaat naar onze eigen badkamer (met bad in). Ik heb alleen een screenshot getrokken van de gang. Een badkamer met bad is dus aanwezig, maar is eigenlijk 'prive' aan onze slaapkamer.

Vind de gang wat smal tbh. 90cm is echt niets.
Daarnaast lijkt de plaats tussen keukenkast en keukeneiland ook beperkt. Voorzie dar minstens 120cm, 150 is nog beter.

Schone trap!

Overgang naar het smallere gedeelte, was dat niet beter om gewoon het frontje pleisterwerk te laten? Of heeft dat net een raar effect? Kan het me precies niet goed inbeelden wat het schoonste is.

Desalniettemin, hele mooie trap.
Ik zal wel eens een foto pakken uit een andere hoek. Ben momenteel niet thuis. :)

Nu heb je meer het effect dat de trap doorloopt in de muur. Is een een Z trap, dus dat hout volgt dezelfde hoek als de trap en niet de muur.

Qua geluid, we hebben een open trap naar boven en een dubbele glazen deur met enkel glas tussen woonkamer en gang.
De kinderen slapen met de deuren open en die klagen niet van geluid. En we zetten dat behoorlijk.

Terug
Bovenaan