De nieuwbouw-topic!

Hier ook een technische schacht tot boven, inderdaad ook niet bezet. Maar dat gaat toch nooit niet zijn? In principe zitten de technieken er al in wanneer er bezet wordt, dus...

Was deze bij jullie dan bv al afgekast? Dit gaan we zowiezo nog wel doen voor de blowerdoor test
Moest ik het opnieuw doen, dan zou ik eerst de snelbouwsteen “afwerken”, voordat ik de technieken plaatst.

Kun je op verschillende manieren doen en was een kleine moeite geweest.

Op het gelijkvloers is die afgekast, maar dan nog. Op het eerste verdiep niet. Maar daar hebben ze het nog redelijk kunnen bezetten en is door het ventilatie systeem moeilijk af te werken.

Da's wel echt gek, hier deed dat van 4 naar 3 en 3 naar 2 telkens 1 puntje, en van 2 naar 1 nog twee punten, op een E-peil van een dikke twintig.

Misschien zit je al wat lager om mee te beginnen?
We zaten voor blowerdoor op E-peil 4.Toen was er dus 4 ingevuld.
Toen er 1,1 was ingevuld, zakte het naar E-peil 3.

Zullen nog zien wat het definitieve is.

Enkel spijtig dat het amper iets doen voor ons E-peil. Oorspronkelijk was er 4 ingevuld.
Ons E-peil is maar met 1 puntje gedaald. Voor S-peil had het meer effect, deze is 4 punten gedaald.
Ik had toch verwacht dat het E-peil met 3 punten zou dalen.
Mag ik vragen waarom je dat spijtig vindt? Je zit toch al laag genoeg om 5 jaar lang vrijgesteld te staan van KI ?

Mag ik vragen waarom je dat spijtig vindt? Je zit toch al laag genoeg om 5 jaar lang vrijgesteld te staan van KI ?
Dat is waar.

Ik was ook niet gefocust op dat E-peil, zolang ik maar voldoende had voor de vrijstelling en dat was geen probleem.
Voor de rest keek ik vooral wat in de praktijk mij een meerwaarde gaf, ipv naar een theoretisch cijfer.

Maar door de uitslag van de blowerdoor dacht ik dat we net op 0 zouden uitkomen en dat klinkt wel tof. Daarmee spijtig. 😃
Als ik nog wat extra panelen leg zit ik er al onder, dus dat is het probleem niet.

Laatst bewerkt:
Dat is waar.

Ik was ook niet gefocust op dat E-peil, zolang ik maar voldoende had voor de vrijstelling en dat was geen probleem.
Voor de rest keek ik vooral wat in de praktijk mij een meerwaarde gaf, ipv naar een theoretisch cijfer.

Maar door de uitslag van de blowerdoor dacht ik dat we net op 0 zouden uitkomen en dat klinkt wel tof. Daarmee spijtig. 😃
Als ik nog wat extra panelen leg zit ik er al onder, dus dat is het probleem niet.
Oh ok. Ja wij zitten zelf op een Epeil van -13 en EPC van -25 kWh/m². Het was berekend op -11 maar door de blowerdoortest zakten we nog 2 punten.

Maar of het nu -13 of 19 was maakt mij niks uit. Zolang ik maar onder de 20 zat voor de KI vrijstelling.

Moest ik het opnieuw doen, dan zou ik eerst de snelbouwsteen “afwerken”, voordat ik de technieken plaatst.

Kun je op verschillende manieren doen en was een kleine moeite geweest.

Op het gelijkvloers is die afgekast, maar dan nog. Op het eerste verdiep niet. Maar daar hebben ze het nog redelijk kunnen bezetten en is door het ventilatie systeem moeilijk af te werken.
Wij hebben de technische schacht inderdaad eerst afgewerkt. Door de grote kieren te vullen met plaaster en daarna heel de schacht ingesmeerd met van die blowerproof pasta. Ben wél content dat ik dat gedaan heb. Praktisch geen moeite en een 100 euro voor die pasta zeker…

Paar vraagjes:

- Wat kost een architect tegenwoordig? Ik bedoel: betalen jullie de architect een percentage van de totale bouwkost (op ruwbouw of volledig afgewerkt?) Een prijs per m²? Een vast afgesproken bedrag?

De architect die ons voorontwerp gemaakt heeft werkt aan 74 euro excl. BTW per m² van de bruto oppervlakte. Daar onze bruto oppervlakte een 530m² zou zijn dikt dat wel aardig aan ... Valt daar over te onderhandelen?

- Liefst had ik gebouwd met een SOD firma. De reden is dat we onze huidige woning ook SOD laten bouwen hebben en dat je dan toch (buiten de eigen aanpassingen) een redelijk correct beeld op de kostprijs hebt. Nu lijkt het erop dat de SOD firma's toch wat moeite hebben met ons "projectje". Zo komt het toch over doordat bij een aantal zaken toch de vermelding komt van "hier hebben we geen ervaring mee". Zijn er mensen met ervaring tussen prijs SOD en het daarna toch zelf hebben aangepakt. Wat was het prijsverschil ongeveer is meer/minder kost in vergelijking met SOD?

-Wat is tegenwoordig een redelijk correcte prijs per m2? Ik hoor vanalles maar het ligt allemaal redelijk uit elkaar ...

Thx!

Laatst bewerkt:
Paar vraagjes:

- Wat kost een architect tegenwoordig? Ik bedoel: betalen jullie de architect een percentage van de totale bouwkost (op ruwbouw of volledig afgewerkt?) Een prijs per m²? Een vast afgesproken bedrag?

De architect die ons voorontwerp gemaakt heeft werkt aan 74 euro excl. BTW per m² van de bruto oppervlakte. Daar onze bruto oppervlakte een 530m² zou zijn dikt dat wel aardig aan ... Valt daar over te onderhandelen?

- Liefst had ik gebouwd met een SOD firma. De reden is dat we onze huidige woning ook SOD laten bouwen hebben en dat je dan toch (buiten de eigen aanpassingen) een redelijk correct beeld op de kostprijs hebt. Nu lijkt het erop dat de SOD firma's toch wat moeite hebben met ons "projectje". Zo komt het toch over doordat bij een aantal zaken toch de vermelding komt van "hier hebben we geen ervaring mee". Zijn er mensen met ervaring tussen prijs SOD en het daarna toch zelf hebben aangepakt. Wat was het prijsverschil ongeveer is meer/minder kost in vergelijking met SOD?

-Wat is tegenwoordig een redelijk correcte prijs per m2? Ik hoor vanalles maar het ligt allemaal redelijk uit elkaar ...

Thx!

- Wat een architect kost hangt af van het pakket. Wil je enkel een plan dan kost het relatief weinig. Wil je totale opvolging dan kost het al wat meer. Wil je totale opvolging en dat die ook prijzen gaat opvragen voor u dan kost het nog meer. Ik heb in 2019 gebouwd en een vaste prijs op voorhand afgesproken. Een prijs per m² is belachelijk. Er zijn er ook die op commissie werken waar 7-8% van de totaalprijs gangbaar is maar ook dat is belachelijk. Waarom zou je uw architect meer betalen omdat je een badkamer met dure kranen of duur fornuis wil? Waarom zou je die meer betalen omdat je een designtrap met zwevende treden wilt? Dat is voor hem even veel werk als een goedkope badkamer, Ikea keukentje en een simpele trap.
Aan 74 euro per m² bruto oppervlakte had ik onze architect over de 45 000 euro moeten betalen. Ik heb in 2019 nog niet een tiende daarvan betaald....

- Ik heb heel bewust niet met een SOD firma gewerkt. Bij SOD sta je als klant altijd aan de zijlijn. Die onderaannemers krijgen opdrachten van de SOD firma, en die architect ook. Het is dus altijd jij vs de rest bij discussies. Algemeen gebruikt men bij SOD ook lagere kwaliteit materialen en wordt er sneller (dus minder kwaliteitsvol) gewerkt. Ja er zijn vast uitzonderingen, maar het blijven uitzonderingen. Ik heb alles zelf geregeld van opvolging tussen de verschillende aannemers. Dat is niet evident maar met een beetje goeie wil kom je er wel. Hoewel ik zelf niks fysiek gedaan heb op onze bouw kroop er wekelijks gemiddeld 8 à 10u in: prijzen opvragen, offertes vergelijken, naar toonzalen van keukens/badkamers/vloeren/deuren, planningen opmaken, betalingen doen, werfbezoeken met architect en aannemer, algemeen opzoekwerk voor informatie,...

- Correcte prijs per m² is heel verschillend. Het geld zit in de afwerking, niet in de bouwgrond of ruwbouw. Om u een idee te geven: voor elke 100 euro die in ons huis zit gaat er meer dan de helft naar de afwerking, de rest is bouwgrond en ruwbouw. Wil je een simpele afwerking dan kom je met 1500 euro excl BTW per m² er wel denk ik. Wil je gemiddelde afwerking dan kijk je richting 1800 euro excl BTW per m². Reken maar heel snel 2300 euro excl BTW per m² bij luxe afwerking en deftige technieken.

Laatst bewerkt:
Paar vraagjes:

Thx!
Wat zijn dan zo'n speciale dingen dat de SOD zegt dat ze er geen ervaring mee hebben?

Wij hadden gewoon een vaste prijs bij de architect, niks van per m2 of bouwkost oid.

Wil je een simpele afwerking dan kom je met 1500 euro excl BTW per m² er wel denk ik. Wil je gemiddelde afwerking dan kijk je richting 1800 euro excl BTW per m². Reken maar heel snel 2300 euro excl BTW per m² bij luxe afwerking en deftige technieken.
Dat zijn richtprijzen van voor 2020 vrees ik. Je mag daar tegenwoordig 20% aan toevoegen.

Hier bijna klaar en gaan we landen op €2050 ex BTW (OB, overal deftige materialen en technieken). Wel al het "lompe" werk zelf gedaan en veel materiaal aan deftige kortingen kunnen inkopen vanwege aanwezige relaties. Wel alles in eigen beheer gedaan dus.

Dat zijn richtprijzen van voor 2020 vrees ik. Je mag daar tegenwoordig 20% aan toevoegen.
Wij hebben gebouwd in 2019 en zijn in 2020 verhuisd. Eindprijs gemiddeld per m²: 3200 euro/m² (incl BTW) als we de kelder nier mee rekenen want die is uiteraard niet zo deftig afgewerkt als de rest. Wij hebben niks zelf gedaan behalve opvolging/planning. Ik ben onhandig van nature maar wat opvolgen en plannen lukt mij wel dus dat is het enige wat ik zelf deed.

Hij heeft zijn architect ook blijkbaar minder dan 4500 euro betaalt en dat voor een huis van > 600 m2 bruto woonoppervlakte he
Als je alleen een plan laat tekenen betaal je idd minder dan 4500 euro. Dat was zo in 2018-2019 en volgens mij nu nog als ik even aan de gemiddelde indexering denk. Het is trouwens "betaald" en niet "betaalt". Als je probeert steken te geven, doe het dan zonder fouten.

Ik durf toch stellen dat wij een relatief groot huis hebben, ja.

Onze alleenstaande nieuwbouw is zo goed als klaar. Met prijzen van 2023 en prijsstijgingen in de ruwbouw van 2022 komen we rond de €1500 per m2 uit ex btw. :cool:
Alleen, dit is wel de bruto oppervlakte inclusief volledige onderkeldering waar er op de technieken na eigenlijk helemaal niks van afwerking is.

Omgerekend naar netto vloeroppervlakte zitten we inclusief kelder rond de €1800 per m2 ex btw. Tellen we de kelder niet mee gaat dat zelfs richting €2700 per m2 ex btw. Dat laatste geeft ook een vertekend beeld want die kelder en vooral de daarbij horende grondwerken hebben stevig gekost. Uit sonderingsverslag bleek grond niet voldoende draagkrachtig dus was sowieso kelder of palen steken. Achteraf bleek er meer dan 1,5m aan code 411 (1 stof iets boven de drempelwaarde) vervuilde opvulgrond gestort geweest te zijn vol grote stukken steenpuin met daaronder een eveneens code 411 vervuild geraakte kleilaag. Grapje heeft ons aan grondwerken een PAK meer gekost dan geraamd... Bleek achteraf van de buren dat gans de wijk er daar van heeft en het om afvalgrond van de aanleg van de tunnels / metro in Brussel te gaan.

Hebben er bij het ontwerp en afwerking toe wel niet al te strak naar gezien. Achteraf bekeken nu het geld van de lening er merendeel van de spaarcenten er volledig door zijn en de oprit en tuin nog volledig moet gedaan worden mocht het misschien toch iets strakker. :oi22:
Rond de 90m2 aan grote aluminium raampartijen met driedubbele zonwerende beglazing en ingewerkt tot volledig boven aan het plat dak (lopen met een inham nog een stuk voorbij het plafond), 30tal m2 strakke aluminium gevelbekleding waaronder ook over de sectionaalpoort, geothermische warmtepomp, dak vol zonnepanelen, tegels van 80 op 80, grootformaat tegels van vloer tot plafond in badkamer, ruim uitgeruste keuken, gelakte deuren met onzichtbare scharnieren waarvan sommige invers draaiend om allemaal in 1 lijn te liggen, KNX domotica met merendeel op dimmers en allerlei sensoren, dressing uitgerust met inbouwkasten, etc.

Een instap woning zoals de typische Matexi / Durabrik SOD is beduidend simpeler afgewerkt en kan absoluut goedkoper.

Onze architect was met een vast bedrag. Wouden het ook absoluut op die manier in plaats van te werken met een % op de ruwbouw en afwerking. Die heeft uiteindelijk ook ongeveer even veel werk of je nu absolute basic afwerking of luxe afwerking pakt.

Ik werk voor een SOD. Momenteel is onze goedkoopste +/- 1400 €/m² en de duurste +/- 2750 €/m² (constructie prijzen excl. BTW) in onze lopende portefeuille.
Dit gaat wel over woningen in verkavelingen welke min of meer seriematig gezet worden. Deze prijzen zijn inclusief warmtepomp en zonnepanelen, vloerverwarming in de meeste ruimtes, keuken en badkamer, een basis voorzieningen voor elektriciteit, een tegelvloer op het gelijkvloers en de badkamer (overige vloerafwerking valt buiten de aanneming). Maar gemiddeld komt er nog een 10% bij in functie van materiaalkeuzes.
Een 'losse' woning zal duurder zijn.

Een vrij specifieke vraag maar kan het niet direct terugvinden (misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen)

Bij het bouwen van een woning hebben uiteraard ook wij eigen inbreng voorzien. Dient dit bedrag standaard overgemaakt te worden aan de notaris die dit blokkeert op een rekening bij ondertekening kredietakte of kan dit gewoon op onze spaarrekening blijven staan en souperen we uiteraard eerst de lening op? Of dient eigen inbreng enkel overgemaakt te worden bij de aankoop van een reeds bestaand huis?

Gezien bijna iedereen hier in dit topic gebouwd heeft, vermoed ik hier wel wat ervaringsdeskundigen te vinden. :)

Thanks!

Mijn eigen inbreng stond op mijn eigen spaarrekening. Die was niet geblokkeerd bij de notaris.
Het stuk dat geblokkeerd was bij de notaris was die 5-10% die er bij de kredietakte vermeld stond.

Van je eigen inbreng zal je naast de Notaris kosten, de 'borg' betalen, welke op een derderekening geparkerd wordt. De rest kan gewoon op je spaarrekening blijven staan. Je kan dan bijvoobeeld aan het einde van de rit, dit voor de laatste facturatie schrijven gebruiken.

Terug
Bovenaan