De nieuwbouw-topic!

Ik neem toch aan dat de buur mee over de brug komt?

Dat is geen verplichting eh... Heb bij mijn vorige woning achteraan uiteindelijk ook alles op mijn perceel gezet en zelf betaald.
Voor hem voldeed de omgevallen draad die er stond nog voldoende. Al was die snel weg toen de omheining er stond.

Dat is geen verplichting eh... Heb bij mijn vorige woning achteraan uiteindelijk ook alles op mijn perceel gezet en zelf betaald.
Voor hem voldeed de omgevallen draad die er stond nog voldoende. Al was die snel weg toen de omheining er stond.
Ik merk daarin wel een verschil tussen mensen die wél een hond hebben en mensen die er geen hebben. 😁

Toen ik dit huis kocht: links houten schutting, achter en rechts een draadje van 1m20 hoog dat er al 50j staat. Achter en rechts vervangen door draadpanelen, buren wisten dat ik dat ging doen en dat dat was omdat ik een mechelaar heb, daar is niets gepiept over kosten delen, zelfs al gaf die buurman toe dat hij dacht dat de draad op de perceelsgrens staat.
Snap ik ook wel, vanuit zijn standpunt moest die draad niet vervangen worden, enkel vanuit het mijne wel, waarom zou hij dan een maandloon op tafel moeten kletsen?

Buurman links heeft daarentegen zelf honden en kwam zelf vragen of ik de houten schutting niet wou vervangen door een betonnen schutting gezien zijn honden sterk reageren op beweging. Blijkbaar had hij dat aan de vorige eigenaars gevraagd, hadden ze gezegd akkoord te zijn om dan zonder overleg die houten schutting te plaatsen op eigen grond.
Heb hem eerlijk gezegd dat ik daar nu het geld niet voor had en de houten schutting nog in te goeie staat is om zomaar weg te doen. Maar als die begint te gaan, we zeker kunnen samen zitten om een nieuwe schutting te plaatsen èn de kosten te delen.

Ik merk daarin wel een verschil tussen mensen die wél een hond hebben en mensen die er geen hebben. 😁

Toen ik dit huis kocht: links houten schutting, achter en rechts een draadje van 1m20 hoog dat er al 50j staat. Achter en rechts vervangen door draadpanelen, buren wisten dat ik dat ging doen en dat dat was omdat ik een mechelaar heb, daar is niets gepiept over kosten delen, zelfs al gaf die buurman toe dat hij dacht dat de draad op de perceelsgrens staat.
Snap ik ook wel, vanuit zijn standpunt moest die draad niet vervangen worden, enkel vanuit het mijne wel, waarom zou hij dan een maandloon op tafel moeten kletsen?

Buurman links heeft daarentegen zelf honden en kwam zelf vragen of ik de houten schutting niet wou vervangen door een betonnen schutting gezien zijn honden sterk reageren op beweging. Blijkbaar had hij dat aan de vorige eigenaars gevraagd, hadden ze gezegd akkoord te zijn om dan zonder overleg die houten schutting te plaatsen op eigen grond.
Heb hem eerlijk gezegd dat ik daar nu het geld niet voor had en de houten schutting nog in te goeie staat is om zomaar weg te doen. Maar als die begint te gaan, we zeker kunnen samen zitten om een nieuwe schutting te plaatsen èn de kosten te delen.

Waar ik verschil in merkte mag ik niet zeggen want dan ben ik 'te' rechts, niet tolerant, niet inclusive en alle andere woke zever...
Dus vul het maar zelf in.

Als ik zeg dat de draad omgevallen was, dan bedoel ik omgevallen, de betonpalen waren 10cm boven de grond geknakt en dan terug wat recht geplooid. Lang leve betonijzers.
Vond dat gewoon geen zicht en wilde zelf iets anders. Heb er dan ook geen spel van gemaakt om de nieuwe betonpalen en platen op mijn grond te zetten. Zoals je zegt, ik ben niet degene die moet beslissen over zijn portefeuille en gaf mij uiteindelijk ook vrijheid om te doen wat ik wil. Maar ik tracht (en dat lukt) altijd overeen te komen met de buren en dus vraag ik het eerst.
Bij mij het niet omwille van een hond, maar eerder dat mijn zoontje zich niet kon snijden aan de scherpe betonranden. Want echt veilig was dat niet voor een 3-jarige.

Mijn nieuwe buren kwamen overlaatst vragen voor goedkeuring voor hun tuinhuis, aan de andere kant van de tuin. Wie ben ik om dat te weigeren, de tuin is de noordkant en dat tuinhuis staat op 10 meter van onze perceelsgrens. Het is eerder de andere kant die dat moet willen.

Maandag oplevering. Ik heb de neiging om de laatste schijf (3%) niet te betalen tot zeker alle gebreken hersteld zijn :/.

We zijn 4 werkdagen voor oplevering en volgende ontbreekt:
- omvormer zonnepanelen en dus test dat de zonnepanelen werken (zou vrijdag geïnstalleerd worden);
- bel/camerasysteem (vrijdag);
- badkamermeubels (op maat, waren gisteren niet binnen, vandaag meer nieuws, als die niet geïnstalleerd worden voor oplevering houden we de schijf sowieso in);
- screen van de dakkoepel (zou morgen geplaatst worden);
- afwerking sanitair (morgen);
- venstertabletten (morgen);
- retouches plakkerij (morgen).

Er moet imo nog te veel gebeuren om alles tot de laatste euro te betalen :/. Zeker bij zo’n prutsers als onze bouwfirma.. sta hier nu op de werf om de keukenbouwer binnen te laten en tref dit aan (was maandag nog niet, zouden ze MORGEN herstellen, zoals alles altijd ‘morgen’ is :sarcastic:):

Ik neem toch aan dat de buur mee over de brug komt?
Btw de buren komen tussenbeide :). Ze vroegen spontaan naar de stand van zaken qua omheining en had dan eerlijk de situatie met onze hond toegelicht. Had aangegeven dat wij het gerust op ons perceel wouden zetten en de kost op ons nemen maar ze gaven aan dat ze dat ze de omheining die we voor ogen hebben mooi en steviger vinden en we gaan delen. Zij wachten op de omheining om met hun tuinaanleg te starten. Ze vroegen eveneens ons toestemming voor de plannen die zij hadden (verharding/aanplanting), was voor ons helemaal niet nodig, ze zijn vrij om te doen wat ze willen maar dat toont toch allemaal aan dat we qua buren wel goed zitten :).

Btw de buren komen tussenbeide :). Ze vroegen spontaan naar de stand van zaken qua omheining en had dan eerlijk de situatie met onze hond toegelicht. Had aangegeven dat wij het gerust op ons perceel wouden zetten en de kost op ons nemen maar ze gaven aan dat ze dat ze de omheining die we voor ogen hebben mooi en steviger vinden en we gaan delen. Zij wachten op de omheining om met hun tuinaanleg te starten. Ze vroegen eveneens ons toestemming voor de plannen die zij hadden (verharding/aanplanting), was voor ons helemaal niet nodig, ze zijn vrij om te doen wat ze willen maar dat toont toch allemaal aan dat we qua buren wel goed zitten :).
Gelukzak :D. Mijn buren wouden helaas niet. Dus nu heb ik onze stevige omheining met draad en de buren hebben vrij losse lagere draad er langs. En daar groeit onkruid tussen, dus superambetant.

Onze afscheiding is via de SOD. Geen heel bijzondere maar ook niet de goedkooptse brol.

maar!
Ter plaatse van de betonplaatjes waar we zelf nog een tuinhuis op moeten zetten, is er geen afsluiting voorzien :p

We zijn nu in de laatste rechte lijn.
Morgen bespreking op de werf over hoe wij de tegels willen (de verdelig en waar de voegen moeten komen tov de muren, andere uitlijning etc.).

Idem hier.

Wij hebben volgende week een werfbezoek en ik zie precies schimmel als ik door het raam kijk :(
Nog niet lang geleden geplakt geweest misschien? Hier hebben we er ook wat last van gehad. In de ruimte die minst van tocht kon genieten als de ramen openstonden om te laten drogen, en in de technische ruimte rond de planken waar de tellers op gingen komen (dat hout was allicht wat vochtig geworden door te pleisteren + geen verluchting daar).
Ik heb die schimmel kunnen doden door goed te wrijven met een sponsje en azijn (je kon blijkbaar ook javel gebruiken of iets van anti-schimmel spray). Daarna is de groei ook gewoon gestopt + extra uitdrogen.

Dat is nog gevaarlijker. Mij hebben ze wijsgemaakt dat een ingebruikname hetzelfde is als een oplevering zonder opmerkingen.
De enige rechtszaken daar rond in favour van de aannemer, zo ver ik weet, zijn als je er nooit opmerkingen of nota van gemaakt hebt voor oplevering of intrekken.
Dus dat je er bent gaan wonen, niets hebt gezegd, niet betaald, rechtszaak, en dan pas begint te klagen over gebreken.
Je moet natuurlijk voor het intrekken alle gebreken oplijsten.

Tenzij dat het echt een groter bedrijf is hebben die trouwens ook echt gewoon geen goesting in boel / procedures / rechtszaken.
Hier de laatste 10% nog niet betaald en ook al aan het intrekken / verhuizen / zouden er kunnen wonen.

Er moeten nog enkele dure zaken geplaatst (balustrade, deuren, zonnepanelen, keerwand, etc) en nog heel wat afwerking en problemen te bespreken.
Goeie motivatie ook om wat door te doen, want officieel hebben ze bijna een jaar om dingen op te lossen na voorlopige oplevering ...

Dat is nog gevaarlijker. Mij hebben ze wijsgemaakt dat een ingebruikname hetzelfde is als een oplevering zonder opmerkingen.
Tja de opleverdatum was achteruit geschoven en onze huur was stopgezet

Trouwens de zaken die niet af waren, waren duidelijk (geen deuren en kitwerk dat nog moest gebeuren dus we konden nog niet douchen bv). We hebben zelfs al geschilderd voor we er in trokken (was bouwverlof).

Er zaten ook al sloten in, ze hebben die speciaal vroeger geplaatst zodat we konden verhuizen

Gaat niet altijd.

Mijn firma had vermeld de schijf niet betaald VOOR de oplevering, dan gaat de oplevering NIET door. Geen boeteclausule voor het niet doorgaan van de oplevering... dus ik klootte enkel mijn eigen...
Wel dat claimen zij ook tenzij het geen kleinigheden zijn. Heb het aan onze juristen op kantoor nagevraagd (zijn allemaal ex-advocaten) en zij zeggen dat bij wet Breyne je bij voorlopige oplevering max 5% mag inhouden tot de definitieve oplevering. De laatste schijf is 3%.

Wel dat claimen zij ook tenzij het geen kleinigheden zijn. Heb het aan onze juristen op kantoor nagevraagd (zijn allemaal ex-advocaten) en zij zeggen dat bij wet Breyne je bij voorlopige oplevering max 5% mag inhouden tot de definitieve oplevering. De laatste schijf is 3%.
Ze eisen dat alles betaald wordt met uitzondering van het badkamermeubel dat niet beschikbaar is.

De gebreken zijn echter niet opgelost. Enkel de omvormer van de zonnepanelen en de videobel is geplaatst. Wij verhuizen dus naar een woning zonder ook maar 1 pompbak. De plakkerij/boringen aan het raam zijn eveneens niet hersteld. Aan allen die ooit bouwen, blijf ver weg van ***** 🤯🤬.

Tja de opleverdatum was achteruit geschoven en onze huur was stopgezet

Trouwens de zaken die niet af waren, waren duidelijk (geen deuren en kitwerk dat nog moest gebeuren dus we konden nog niet douchen bv). We hebben zelfs al geschilderd voor we er in trokken (was bouwverlof).

Er zaten ook al sloten in, ze hebben die speciaal vroeger geplaatst zodat we konden verhuizen

Was niet het geval bij mij.

Bij mij zaten er enkel werfcilinders in. En na de oplevering verving hij pas de cilinders en gaf hij die over. Geen betaling, geen sleutels.

Dus ja... je kan dan veel zeggen. Het is dan ofwel slikken en aanvaarden ofwel juridische procedures ofwel een vergelijk. Enige aanvaardbare vergelijk was alles betalen dan pas sleutels. Dus ja dan blijft ofwel slikken en achteraf blijven zagen dat ze de opmerkingen aanpakken (niet evident) bij oplevering ofwel een juridische procedure opstarten.

Maar puur wettelijk kan je geen oplevering weigeren indien de problemen geen kritische problemen zijn. En kritische problemen leken enkel degene te zijn die een woning onbewoonbaar verklaarde of gevaarlijk om te bewonen.

Aanwezigheid van een pompbak of plakkerij of boringen die niet hersteld zijn... zijn of worden gezien als details. En niet iets, bij mijn weten, dat een oplevering niet kan laten doorgaan.

Ze eisen dat alles betaald wordt met uitzondering van het badkamermeubel dat niet beschikbaar is.

De gebreken zijn echter niet opgelost. Enkel de omvormer van de zonnepanelen en de videobel is geplaatst. Wij verhuizen dus naar een woning zonder ook maar 1 pompbak. De plakkerij/boringen aan het raam zijn eveneens niet hersteld. Aan allen die ooit bouwen, blijf ver weg van ***** 🤯🤬.
Hetgeen wat je wel kan doen is tijdens die opleveringsperiode timings voorstellen voor het oplossen van de gebreken. Die realistisch zijn. Komt ook beter over tijdens een gerechtsprocedure. Dat laat zien dat je bereid bent om tot een overeenkomst te komen. Vb plaatsing 1 pompbak 1 week... meubel binnen de 2 maand,...

Shit jongens wat een contracten tekenen jullie allemaal.

Wij hadden 7K achter voor een volledig jaar na oplevering contractueel vastgelegd. Geen probleem voor de ruwbouwer. Laatste schijven bij andere grote werken ook pas ruim na oplevering.

Eigenlijk deed niemand daar lastig over.

Terug
Bovenaan