30K voor een architect, dat is een compleet netto jaarloon voor een modale belg. (modale 2 verdieners krijgen dat op 2 jaar amper gespaard...)
Dit is BG dus het zullen allemaal vrijstaande villa's zijn met overspanningen, loungeroom,burelen,buitenkeukens en dergelijk, en dan is dat bedrag perfect verdedigbaar.
Maar de standaard bouwgrond in een verkaveling van breedte 10m. (halfopen bebouwing 7m.) met een puntdak.
Iedereen weet welk type woning ik bedoel, want op de kleur gevelstenen en een enkel fantasietje na zit daar qua architectuur niets spannend in.
waarom ga je dan 30K betalen voor opvolging? beloof dan je aannemer een premie van 5K cash als hij prima oplevert, daar ga je verder mee geraken.
Als je naar een architect stapt weet je toch eigenlijk grotendeels wat je wil bouwen?
bijv bij die louche SOD aannnemer die we op het forum al benoemd hebben die begint met een C.
Staan 400 woningmodellen (incl indeling en plan gewoon online)
Dus je kiest wat het meeste je stijl is print dat af, en je architect weet perfect wat je in gedachten hebt.
Het is "maar" een huis he, en je kan daar een stuk van je ziel en zaligheid insteken, (en honderden K€) maar als vrouwlief het na 5 jaar afbolt vliegt het toch op immoweb.
Ik betaal architect 8500 btw incl. ,de offerte van de dakwerker is 20500€ btw incl.
Dus voor wat sommige doodnormaal van prijs vinden voor de architect heb ik het dak erbij. (incl dakranden en regenafvoeren)
Het belangrijkste aan een huis is dat het praktisch en gezellig is, en dat ik er geen 30 jaar voor moet afbetalen.
In het begin vond ik ze dus wat duur, nu ben ik content dat we ze genomen hebben met al de miserie want ik heb me na 1 jaar gezever niks meer van de bouw aangetrokken.
Euhm, jij bent toch de bouwheer? als jij er zelf al niets van aantrekt, wat verwacht je dan van je aannemers?