De nieuwbouw-topic!

In 2D heb ik ook +/- 30 voorstellen liggen denk ik… na een eerste gesprek 10 volledig verschillende ver uitelkaar liggende ontwerpen…
Aangezien we niet konden kiezen, zijn we er met twee verder gegaan… We hebben definitief afgeklopt op herwerkte versie 10 😅
De badkamer is de dag voor de plaatsing van het toilet nog helemaal hertekend hier. 30 is misschien wat veel, maar alles bij elkaar genomen is toen tot twintig tekeningen niet echt veel hoor...

Hier ongeveer 16k excl btw. vast prijs > op percentage werken imo. De architect dient niet meer te verdienen indien men voor een duurdere afwerking verkiest.

30 voorstellen begrijp ik toch niet goed? Ik kan me moeilijk voorstellen dat die allemaal doordacht zijn...
Een goede architect heeft eerst een goed gesprek met de bouwheren waarin hij veel vragen stelt, zodat hij weet wat de wensen zijn:
kelder? aantal slaapkamers? bureau? garage of niet? open trap die uitkomt in de living of gesloten langs weerszijden? overdekt terras? open haard? open keuken? keuken/living gecombineerd? aantal wc's? vide? enz...
Dit in combinatie met de bouwvoorschriften zouden voldoende moeten zijn voor hem om aan de slag te gaan.
Bij ons was er tussen dit gesprek en het voorontwerp een 2 a 3 tal maanden.
Toen we het voorontwerp te zien kregen, was hij zelf al door tal van iteraties geweest. De trap heeft bij wijze van spreke al op alle mogelijke plaatsen gestaan tot hij het ideale vindt.
Wij hebben op één detail na niets aan het voorontwerp laten wijzigen. En volgens hun is dit vaak het geval dat er niet veel meer wijzigt aan hun voorontwerpen. Zo zou het eigenlijk ook moeten zijn.

Onze architect maakte ook van alles duidelijke plannen (voorontwerpplan, bouwaanvraagplannen, uitvoeringsplan ruwbouw, chape en PUR plan, elektriciteitsplan, ramenplan, ...) en lastenboeken voor de aannemers. Hij staat er ook op om iedere aannemer te spreken vooraleer ze starten aan de werken, zodat zeker alles duidelijk is. Wekelijkse of twee wekelijkse (afhankelijk van de vorderingen) werfvergaderingen om op te volgen.
Schreef zelf verschillende aannemers aan (waarmee ze goede ervaringen hadden) om offertes te bekomen. Belangrijk is dat je niet verplicht werd om hiermee in zee te gaan, je mag gerust zelf je aannemer kiezen indien je iemand anders kende.
Verder houdt hij ook de verschillende aannemers op de hoogte, zodat ze vlot op elkaar aansluiten.
Wat ook handig was, was dat ze een draaiboek hadden, waarin duidelijk staat wanneer je wat beslist moet hebben. Bv keuze gevelsteen, RAL kleur ramen, verlichtingsplan, wanneer je de tegels gekozen moet hebben (zodat hij het chape plan hierop kan aanpassen ifv de vloerdikte), ...

Hier een offerte gekregen, pakt een 35k van begin tot einde alles in. Lijkt me wat veel als ik af ga van wat ik hier lees.

Ik vind de bedragen hier ook heel laag. De onze is ook 30k en ik vind dat nog weinig, als ik zie hoeveel en hoelang die al voor ons bezig is. Ik ben zelf zelfstandige en ik snap niet hoe die uit de kosten geraken. Allez mss berekenen die het niet zelf, maar ik denk dat die omgerekend eigenlijk maar 400€ per dag kunnen facturen, of heel veel werken. Wss het 2e.

Onze is denk ik 6%, op zich 'belachelijk' kwa prijszetting ipv een vaste prijs (en inderdaad, architect moet niet meer kosten door een duurdere keuken) maar veel goeds over gehoord van bevriende aannemers.

Door omstandigheden zitten we al midden ons 4e bouwjaar en heeft de architect al 635 mails gestuurd (normale werf is +/- 150 mails volgens hen), +50 tal werfvergaderingen gehad, alle aannemers prijzen gevraagd en communicatie/planning voorzien, lichtplan gemaakt en interieur uitgetekend.

In het begin vond ik ze dus wat duur, nu ben ik content dat we ze genomen hebben met al de miserie want ik heb me na 1 jaar gezever niks meer van de bouw aangetrokken.

Let wel, niet alle architecten doen de stabiliteitsstudie (en zaken als EPB/ventilatieverslaggeving etc) zelf. Ik vermoed dat het prijsverschil hier deels mee verklaard wordt. Dat samen met de omvang van de projecten. Een gesloten bebouwing van 200k is iets helemaal anders dan een open bebouwing van 500k. Hoewel ons "klein" prijsje ook voor eerder dat laatste was.

30K voor een architect, dat is een compleet netto jaarloon voor een modale belg. (modale 2 verdieners krijgen dat op 2 jaar amper gespaard...)

Dit is BG dus het zullen allemaal vrijstaande villa's zijn met overspanningen, loungeroom,burelen,buitenkeukens en dergelijk, en dan is dat bedrag perfect verdedigbaar.

Maar de standaard bouwgrond in een verkaveling van breedte 10m. (halfopen bebouwing 7m.) met een puntdak.
Iedereen weet welk type woning ik bedoel, want op de kleur gevelstenen en een enkel fantasietje na zit daar qua architectuur niets spannend in.
waarom ga je dan 30K betalen voor opvolging? beloof dan je aannemer een premie van 5K cash als hij prima oplevert, daar ga je verder mee geraken.

Als je naar een architect stapt weet je toch eigenlijk grotendeels wat je wil bouwen?
bijv bij die louche SOD aannnemer die we op het forum al benoemd hebben die begint met een C.
Staan 400 woningmodellen (incl indeling en plan gewoon online)
Dus je kiest wat het meeste je stijl is print dat af, en je architect weet perfect wat je in gedachten hebt.

Het is "maar" een huis he, en je kan daar een stuk van je ziel en zaligheid insteken, (en honderden K€) maar als vrouwlief het na 5 jaar afbolt vliegt het toch op immoweb.

Ik betaal architect 8500 btw incl. ,de offerte van de dakwerker is 20500€ btw incl.
Dus voor wat sommige doodnormaal van prijs vinden voor de architect heb ik het dak erbij. (incl dakranden en regenafvoeren)

Het belangrijkste aan een huis is dat het praktisch en gezellig is, en dat ik er geen 30 jaar voor moet afbetalen.
In het begin vond ik ze dus wat duur, nu ben ik content dat we ze genomen hebben met al de miserie want ik heb me na 1 jaar gezever niks meer van de bouw aangetrokken.

Euhm, jij bent toch de bouwheer? als jij er zelf al niets van aantrekt, wat verwacht je dan van je aannemers?

Het is "maar" een huis he, en je kan daar een stuk van je ziel en zaligheid insteken, (en honderden K€) maar als vrouwlief het na 5 jaar afbolt vliegt het toch op immoweb.

Het belangrijkste aan een huis is dat het praktisch en gezellig is, en dat ik er geen 30 jaar voor moet afbetalen.

Die spreken elkaar wat tegen. Als je binnen je grenzen blijft kan je zonder vrouwlief ook verder.
Moest mijn vrouw vertrekken, blijf ik gewoon zitten. Been there, done that en zou dat zo opnieuw doen :).

In 2D heb ik ook +/- 30 voorstellen liggen denk ik… na een eerste gesprek 10 volledig verschillende ver uitelkaar liggende ontwerpen…
Aangezien we niet konden kiezen, zijn we er met twee verder gegaan… We hebben definitief afgeklopt op herwerkte versie 10 😅
Ja idem hier..
Nu, we spreken hier wel over een woning van 500-550k excl. bepaalde zaken die we wouden, waren niet altijd makkelijk te realiseren.
Zo hebben we een master bedroom met eigen dressing en badkamer. En een keuken met een glaspartij van 10m op 2,85m. En wouden we een kookeiland met een tafel in het verlengde..die bijna 8m lang zal zijn.

Hij zal de volledige opvolging door de architect laten doen.
Maar zelfs dan is 30K veel geld.
Klopt, volledige opvolging door de architect. Wij moeten gewoon zeggen "wij willen schakelaar X en Y" en 4 weken later krijgen we offertes van verschillende aannemers en moeten wij zeggen "wij willen aannemer y".
voorlopig 0,0 bouwstress.

Ik heb een tijd geleden ook eens een informatief gesprek gehad met een archtiectenbureau wat me qua realisaties heel erg aansprak. Die werken met een ereloon van 10%, dus op een bouwkost van 400.000 is dat 40.000. Incl 21% bijna 50k...

Ik vond/vind dat wel niet weinig. En dat blijkt als ik de bedragen hierboven lees. Aan de andere kant, de ene archictect is de andere niet. Ik heb geen moeite om 10k meer te betalen voor een toffe, spannende getekende woning ipv van de over het algemeen heel saaie woningen die je gebouwd ziet worden.

Euhm, jij bent toch de bouwheer? als jij er zelf al niets van aantrekt, wat verwacht je dan van je aannemers?
Klopt volledig, maar na zoveel gezever stopt mijn goesting om telkens zelf alles bij te houden en heb ik me er wat van afgezet. We woonde nog in een eigen woning dus was niet dat we weg moesten.
Klopt, volledige opvolging door de architect. Wij moeten gewoon zeggen "wij willen schakelaar X en Y" en 4 weken later krijgen we offertes van verschillende aannemers en moeten wij zeggen "wij willen aannemer y".
voorlopig 0,0 bouwstress.
Idem hier, behalve dan de vertragingen.
Hier hebben ze alle inbouwkasten, keuken,... ontworpen en al het nodige daarbij ook.

6% is veel maar ik ben geen enkele winkel binnengegaan, architecten wisten onze smaak en kwamen steeds met 4 tal mogelijkheden, beetje tweaken en keuze was gemaakt. Bespaart weer extra verlof nemen of zaterdag aan op offeren.

Klopt volledig, maar na zoveel gezever stopt mijn goesting om telkens zelf alles bij te houden en heb ik me er wat van afgezet. We woonde nog in een eigen woning dus was niet dat we weg moesten.

Idem hier, behalve dan de vertragingen.
Hier hebben ze alle inbouwkasten, keuken,... ontworpen en al het nodige daarbij ook.

6% is veel maar ik ben geen enkele winkel binnengegaan, architecten wisten onze smaak en kwamen steeds met 4 tal mogelijkheden, beetje tweaken en keuze was gemaakt. Bespaart weer extra verlof nemen of zaterdag aan op offeren.
Dit dus.
Zij (madam/ex) werkt 60-70u per week en is enkel zondag beschikbaar..
Hier bewust niet de onbouwkasten/keuken via de architect gedaan (want dan telt het bij het % dat betaald moet worden).
Wekelijks ook een werfvergadering.

Ik zie dan mn manager bouwen..architect die 3% aanrekent..ze heeft nog nooit een werfvergadering gehad..laat staan hem gezien op kantoor. Bakstenen scheef gemetst. Aan de ene kant begint de vensterdorpel aan een volle steen. aan de andere kant eindigt die dorpel 1,5 steen hoger (!!!).
Witte baksteen die gelijmd is.. er werd zoveel lijm gebruikt (zwarte) dat hij uit de steen komt

Dit dus.
Zij (madam/ex) werkt 60-70u per week en is enkel zondag beschikbaar..
Hier bewust niet de onbouwkasten/keuken via de architect gedaan (want dan telt het bij het % dat betaald moet worden).
Wekelijks ook een werfvergadering.

Ik zie dan mn manager bouwen..architect die 3% aanrekent..ze heeft nog nooit een werfvergadering gehad..laat staan hem gezien op kantoor. Bakstenen scheef gemetst. Aan de ene kant begint de vensterdorpel aan een volle steen. aan de andere kant eindigt die dorpel 1,5 steen hoger (!!!).
Witte baksteen die gelijmd is.. er werd zoveel lijm gebruikt (zwarte) dat hij uit de steen komt
Gemakzucht is in mijn geval de meerkost inderdaad waard.
Ik haat het om 100 winkels af te gaan en alles te kiezen.
In onze keuken hier vond ik het al een hel om de stenen achter het fornuis te kiezen.

Hij zal de volledige opvolging door de architect laten doen.
Maar zelfs dan is 30K veel geld.
Dat is het toch eigenlijk niet? Wat verwacht je dat een architect voor dat geld doet? (en wat een architect verdient?)
30k€ komt ruwweg overeen met 500 manuren, ofwel 62.5 full time dagen. Volledige opvolging is offertes opvragen, controleren en vergelijken, planning van de werf opvolgen, periodieke werfvergaderingen, etc. (construction manager zijn maw).

Dan mag hij, vanaf de eerste schets, over het hele constructieproces (een dik jaar), niet meer dan 3 werkmaanden spenderen aan uw project.

Als hij vanaf opstellen van de lastenboeken en meetstaten zegt: trekt uw plan (en enkel langs komt op de momenten dat hij verplicht iets moet controleren) dan is het duur.
Als hij daarbovenop uw project- en construction-manager is, dan eigenlijk niet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan