De nieuwbouw-topic!

Hier staat er eentje, zowat elke moderne gashaard heeft een eco-stand waarbij de gastoevoer fluctueert zodat je een mooi vlambeeld verkrijgt op lage stand.
Dan blijft de warmte en het verbruik dus redelijk beperkt maar heb je wel de sfeer en gezelligheid.

Wij hebben exact dit laten doen midden 2021 -> 9.7k excl BTW

een gaat deze veel aan bij jullie? negatieve punten qua epb/energie?

Ik ken nog mensen die daarvoor eens offerte gaan vragen zijn, wel inclusief hele afwerking van die wand, waaronder boekenplankjes en een plaats om de TV te zetten, waardoor het dus een veredeld meubel werd. Dat kwam dan op 20K, voor wat gezelligheid.

Ze hebben dat plan afgevoerd en met een deel van dat budget enkele maanden geleden airco's geplaatst, omdat ze daar in realiteit een pak meer kunnen van genieten, dan van het zien bewegen van een vlammeke in de winter.

Zoals je hierboven ziet is het net dat decoratieve element dat fantastisch is :clap: en dan mag dat wat kosten. Mensen die parket leggen kunnen evengoed een garagevloerke leggen van 15€ p/m², maar doen dat niet omdat ze in een mooi huis willen leven :wink:

Ik zou alleszins wel niet speciaal een gasleiding laten aansluiten enkel voor een open haard. Wij hebben er ook aan gedacht maar dan beslist om ons

een potje moet ge uiteraard wel altijd vastplakken.

ja probleem is dat die schroeven niet in het potje passen maar de plastic zouden ingaan..

Ik zou alleszins wel niet speciaal een gasleiding laten aansluiten enkel voor een open haard. Wij hebben er ook aan gedacht maar dan beslist om ons

ja probleem is dat die schroeven niet in het potje passen maar de plastic zouden ingaan..
Bedoelt ge daarmee dat uw schroeven te dik zijn, of dat uw gaten niet oplijnen? Als je die helia-schroeven gebruikt passen ze wel in die boorgaatjes van uw potje. Je kan (al dan niet enkel voor het tweede gat) een extra gat naast uw potje boren. ik vermoed dat uw AP wel groot genoeg is om dat potje te bedekken?

Vandaag de laatste factuur ontvangen van onze bouw. :clap:

Nu is het enkel nog facturen van de maatmeubels.

Moet zeggen dat elke aannemer naar facturen zeer correct waren. Ook bijna nooit een voorschot moeten betalen, ondanks het wel bij sommige in de voorwaarden stond.

Iedereen hanteerde ook vaste prijzen. (Buiten ruwbouw omdat we dat zo hadden afgesproken. Die werkte in regie, omdat ik steeds mee hielp) Meeste offertes hadden we eind 2021 getekend en de prijzen bleven effectief vast staan.

Als ik dan een factuur binnen krijg per mail betaal ik dat direct.

Afvoerleidingen die op de vloerplaat komen, moeten die in gelijmd pvc? Of gelast PP? Of mag verbinding met een dichting ook?

een gaat deze veel aan bij jullie? negatieve punten qua epb/energie?

Zoals je hierboven ziet is het net dat decoratieve element dat fantastisch is :clap: en dan mag dat wat kosten. Mensen die parket leggen kunnen evengoed een garagevloerke leggen van 15€ p/m², maar doen dat niet omdat ze in een mooi huis willen leven :wink:
Ik gebruik die vooral van oktober-april ofzo, meestal in het weekend.
De dagen waar het zo net niet nodig is om de verwarming aan te hebben is het wel ideaal.
Qua epb geen problemen, ik heb de haard pas laten zetten na een jaar en toen was epb enzo al geregeld.

Ik verwarm op gas, dus op zich was het maar een stukje leiding bijleggen van garage naar living.

November zou zeker haalbaar moeten zijn. Mits ze voor het bouwverlof de chape kunnen plaatsen.
Bij ons plaatsen ze vandaag het glas. Woensdag de betopor volgende week maandag de vloerverwarming op niveau 0, +1 en +2 en dan de donderdag alle chape.
Onze oplevering staat voorlopig gepland op 20/11. Tenzij de chape niet meer lukt voor het bouwverlof, zie ik dat haalbaar.
Dus jou november/december is zeker realistisch.
@Dexels: hoe ziet je vloerisolatie eruit in diktes gebruik makende van betopor ? Ik verkies namelijk geen gebruik te maken van gespoten pur (10cm) maar om tot dezelfde isolatie waarde (lambda) te komen van die gespoten pur heb ik maar liefst 18cm betopor nodig.
Ik vrees dat ik geen ander alternatief heb buiten beschouwing gelaten om in hoogte in te boeten

Onze betopor is op het gelijkvloers idd 18cm. Op de andere niveau's 10 CM.
Er is gekozen voor betopor van uit ecologisch standpunt.

Afvoerleidingen die op de vloerplaat komen, moeten die in gelijmd pvc? Of gelast PP? Of mag verbinding met een dichting ook?
Lassen wordt meestal gedaan door de loodgieter zelf is mijn ervaring...

Wij hebben twee jaar geleden gebouwd, en alles met dichtingen afgewerkt. De bouwpakketten doen het allemaal zo, en ook de groothandels zijn er goed op voorzien

Lassen wordt meestal gedaan door de loodgieter zelf is mijn ervaring...

Wij hebben twee jaar geleden gebouwd, en alles met dichtingen afgewerkt. De bouwpakketten doen het allemaal zo, en ook de groothandels zijn er goed op voorzien
Bedankt voor je antwoord. Heb je dan gewerkt met pvc buizen of PP?

Deze week de compromis getekend voor een stuk grond, terug naar de Limburg! :D
Uiterlijke termijn is om binnen 3 jaar te verhuizen, voor de kinderen naar de lagere school gaan.

Ik ben aan het rondkijken naar architecten maar vind er precies weinig in de omgeving (noord limburg) zelf, is er ergens een site die dat verzameld of zijn er die iemand kan aanbevelen.

Deze week de compromis getekend voor een stuk grond, terug naar de Limburg! :D
Uiterlijke termijn is om binnen 3 jaar te verhuizen, voor de kinderen naar de lagere school gaan.

Ik ben aan het rondkijken naar architecten maar vind er precies weinig in de omgeving (noord limburg) zelf, is er ergens een site die dat verzameld of zijn er die iemand kan aanbevelen.
Proficiat! En succes met die timing :p

3 jaar is toch perfect doenbaar. Gewoon op tijd ruwbouw aannemer vinden, dat lijkt me tegenwoordig het moeilijkste.

De start van onze bouw is jammer genoeg een maand uitgesteld (metser uitgevallen) en de duur werken wat verlengd.
Ondertussen wel de grond volledig proper laten maken, wat een verschil :love: Stond vol met bramen, de grond is gezeefd dus hopelijk zijn we van die krengen verlost.

3 jaar is toch perfect doenbaar. Gewoon op tijd ruwbouw aannemer vinden, dat lijkt me tegenwoordig het moeilijkste.

De start van onze bouw is jammer genoeg een maand uitgesteld (metser uitgevallen) en de duur werken wat verlengd.
Ondertussen wel de grond volledig proper laten maken, wat een verschil :love: Stond vol met bramen, de grond is gezeefd dus hopelijk zijn we van die krengen verlost.
Als je nog moet beginnen met zoeken naar een architect....?
Als alles dan vlot loopt, tegen dat je een bouwvergunning hebt ben je als snel een jaar verder.

Laatst bewerkt:
Als je nog moet beginnen met zoeken naar een architect....?
Als alles dan vloet loopt, tegen dat je een bouwvergunning hebt ben je als snel een jaar verder.

Dan verloopt alles toch allesbehalve "vlot".

Alles hangt gewoon af welke soort bouwavontuur je aangaat. Eigen architect of gelinkt aan een bouwfirma, losse aannemers, 1 algemene SOD aannemer, traditioneel of houtskeletbouw,... bepalen allemaal de totale termijn.

Ja, er zijn architecten die heel erg lang over hun ontwerpen doen. Maar er zijn er evengoed die echt snel werken.

Ikzelf teken voorontwerpen, afhankelijk van de complexiteit uiteraard, op 1 à 2 weken. En nog eens 1 à 2 weken later heb ik mijn offerte. Doorgaans tussen de eerste afspraak en het indienen van de plannen, dus na het nodige architectenwerk, zit 3 à 4 maanden in een normale situatie (dus niet wanneer de klant nog moet wachten op pakweg een verkavelingsvergunning, schenking, verkoop van een pand,...).

Totale termijn, van zodra de klant toezegt, nog voor we met de architect samenzitten voor de bouwaanvraagplannen, is doorgaans tussen de 14 (als alles echt heel vlot loopt) en 18 maanden. Uitvoeringstermijn voor een volledig afgewerkte woning is natuurlijk wel slechts een 6 à 7 maand wegens houtskeletbouw, afhankelijk van het soort bouw. Maar zelfs met een uitvoeringstermijn van pakweg 12 tot 18 maand is imo 3 jaar toch echt wel ruim voldoende.

Terug
Bovenaan