De nieuwbouw-topic!

Als je woning 'een specialleke' is dan heeft het ook niet veel nut om op een forum rond te vragen, dan kun je best direct wat offertes van architecten opvragen. Vergeet niet dat een woning in 2023 een redelijke complexe puzzel van technieken en regelgeving is, dus als je met de bewoording "een planneke tekenen" bij architecten afkomt moet je op niet veel goodwill rekenen.

Natuurlijk niet. Heb jij je tegels dan al gekozen voor je je contract met je architect getekend heb?Een architect werkt met aannames om een initiele kostenraming te maken.
En laat zijn prijs vervolgens meestijgen met het uiteindelijke constructiebudget...

Een compromis met de mijne was dat we het constructiebudget voor de basis van hun ereloon begin vorig jaar bevroren hebben omdat het met die prijsstijgingen iets te gortig begon te worden.

In een leefruimte snap ik de logica van een hoger plafond. In de bovenverdiepingen lijkt het me allemaal wat overbodig.
Hier onze gelijkvloers 2m80, bovenverdieping 2m35. Zeker bij (half)gesloten bebouwingen waar je de nokhoogte geen meter hoger dan je buurman wil... De vloerpakketten zijn sowieso al dikker dan vroeger met vloerverwarming en ventilatie.

2.80 op de verdiep is ook ongezellig. Wij hebben ongeveer die afmetingen en ik ben content dat de slaapkamer niet aanvoeld als de living

En laat zijn prijs vervolgens meestijgen met het uiteindelijke constructiebudget...

Een compromis met de mijne was dat we het constructiebudget voor de basis van hun ereloon begin vorig jaar bevroren hebben omdat het met die prijsstijgingen iets te gortig begon te worden.

Bij ons was het een percentage exclusief afwerking op zijn kostenraming. Stijgingen en bijkomende zaken hadden geen effect op z'n eindfactuur. Ik vond dat eigenlijk een zeer correcte manier van werken

Bij ons was het een percentage exclusief afwerking op zijn kostenraming. Stijgingen en bijkomende zaken hadden geen effect op z'n eindfactuur. Ik vond dat eigenlijk een zeer correcte manier van werken
Dat komt dan eigenlijk op een forfaitaire prijs maar duurder als huis groter of duurdere materialen/constructie heeft. Vind ik wel ok ja.

Andere vraag, mag je eigenlijk veel van die werfopvolging verwachten? Ik kan me moeilijk voorstellen dat die de toleranties van metselwerk gaat meten bijvoorbeeld.

Andere vraag, mag je eigenlijk veel van die werfopvolging verwachten? Ik kan me moeilijk voorstellen dat die de toleranties van metselwerk gaat meten bijvoorbeeld.
Ik was blij dat ik zelf bijna elke dag ben gepasseerd. Die kwamen hier wekelijks is even langs. Maar als ze met een ploeg tussen 4 en 10 bezig zijn is er al veel weg gestopt voor de architect het gezien heeft.
Maar wel handig omdat de architect dit dan in het verslag opneemt.

Dat komt dan eigenlijk op een forfaitaire prijs maar duurder als huis groter of duurdere materialen/constructie heeft. Vind ik wel ok ja.

Dat moet je afspreken. De minimale opdracht van een architect is, op een paar vereiste controles na, niet heel veel werfopvolging.
Ik betaal die van mij iets meer om de volledige coördinatie (planning en opvolging) van alle aannemers tijdens constructieproces aan te sturen (zodat ik daar geen fulltime job aan heb).

Het nut van een forum is toch om bepaalde zaken te kunnen vragen niet?

Natuurlijk heb ik al contact gehad met architecten en prijzen gekregen van 1000 euro excl. BTW en ook al van 6000 euro excl. BTW. Vandaar de vraag naar de ervaringen van andere mensen om af te toetsten wat zoiets "in 't algemeen" zoal kost.
Heb die procentuele prijs toch altijd al raar gevonden. Die zijn werk hangt toch niet af van de kostprijs van de afwerking.

Klopt helemaal! Dat ga ik zo toch ook proberen overeen te komen. Allez het is te zeggen, ik zoek een architect tot we op dat punt zijn.

Aan die structuur van het huis en verantwoordelijk veranderd niets met een vloer van 10 euro /m² of ééntje van 1000 euro /m². Als ik goesting heb voor een bad te zetten van 20.000 euro met gouden kranen en een gouden wc bril moet die daar niet speciaal meer voor verdienen naar mijn simpele mening.

Is een voorbeeld hé! Ik ga dat niet doen hé voor er al azijn in gepist wordt! ;)

Binnen een goeie 2 weken moeten we naar de ramenmaker en daar gaan we ook de keuze moeten maken of we al dan niet screens/rolluiken plaatsen aan de zuidkant.

Woonkamer/keuken: 2 ramen van 1m x 2,25m, 4,5m² in totaal
Master bedroom: 2 ramen van 1m x 1,45m, 2,9m² in totaal
Badkamer: 1 raam van 1m x 1,45m, 1,45m² in totaal

Heeft iemand een idee wat de impact zou zijn op temperatuur en kosten? Gevoelsmatig zou ik denken dat het niet noodzakelijk is om de investering te doen op het vlak van warmte, bij mijn ouders was er een veelvoud aan glas op de zuidkant en het kon wel warm worden in de zomer, maar niet overdreven. Anderzijds was dat huis ook wel wat ouder, er was dus wat meer tocht.

Rolluiken kunnen dan weer wel handig zijn om ook te zorgen voor privacy, aangezien de zuidkant de straatkant is, dan moeten we niet noodzakelijk investeren in gordijnen.

Binnen een goeie 2 weken moeten we naar de ramenmaker en daar gaan we ook de keuze moeten maken of we al dan niet screens/rolluiken plaatsen aan de zuidkant.

Heeft iemand een idee wat de impact zou zijn op temperatuur en kosten? Gevoelsmatig zou ik denken dat het niet noodzakelijk is om de investering te doen op het vlak van warmte, bij mijn ouders was er een veelvoud aan glas op de zuidkant en het kon wel warm worden in de zomer, maar niet overdreven. Anderzijds was dat huis ook wel wat ouder, er was dus wat meer tocht.

Rolluiken kunnen dan weer wel handig zijn om ook te zorgen voor privacy, aangezien de zuidkant de straatkant is, dan moeten we niet noodzakelijk investeren in gordijnen.
Ik denk dat dat in een modern geïsoleerd huis enorm warm kan worden... Ik woonde vroeger in een nieuwbouw appartement met een schuifraam op ZW. Dat was in de zomer eigenlijk niet meer aangenaam. Zelfs alle ramen openzetten verlichtte de situatie niet geweldig. Ik zou persoonlijk zeker screens voorzien.
Vermeldt uw EPB-verslaggever niets ivm oververhitting? Er is een eis voor nieuwbouw om die te beperken.

Ramen op zuid en zuid-westen zou ik altijd iets voorzien aan de buitenkant, behalve dan misschien de badkamer. Je ramen zijn relatief klein dus de investering zal ook niet zo groot zijn. Je kan het er ook op wagen en vooral inzetten op schaduw via beplanting.

Is het huis van je ouders ook luchtdicht en geisoleerd als wat jij gaat doen?

Screen zorgen ook voor privacy, behalve als je het licht aandoet natuurlijk. Dan kunnen mensen gewoon binnenkijken (maar dat is zonder screens natuurlijk ook zo). Gordijnen maken het ook wel gezelliger en zit je niet naar je spiegelbeeld te kijken 's avonds.
Je kan hier eigenlijk best wel nog aangenaam naar buiten kijken als de screens neer zijn.

Ik zou toch ook minstens screens voorzien.
Wij wonen nu nog in een huis van 2015, oriëntatie: tuin noord-oosten/ keuken: zuid-westen. Vandaag is het binnen al 23 graden door het beetje zon van de laatste dagen (verwarming staat volledig uit, wordt dus niet af en toe bijverwarmd).
Onze toekomstige woning is nog beter geïsoleerd, de gevels op het zuiden/zuid-westen hebben we daarom volledig voorzien van screens. Hebben eveneens passieve koeling op beide verdiepingen via de warmtepomp.

Ik denk dat dat in een modern geïsoleerd huis enorm warm kan worden... Ik woonde vroeger in een nieuwbouw appartement met een schuifraam op ZW. Dat was in de zomer eigenlijk niet meer aangenaam. Zelfs alle ramen openzetten verlichtte de situatie niet geweldig. Ik zou persoonlijk zeker screens voorzien.
Vermeldt uw EPB-verslaggever niets ivm oververhitting? Er is een eis voor nieuwbouw om die te beperken.
Oververhittingsindicator van 3.854. Puur cijfermatig is dat het midden tussen niets nodig (1.000) en oververhitting (6.500), maar geen idee hoe zich dat vertaalt in gevoel. Omdat het hier over de straatzijde gaat zou ik nog overwegen om rolluiken te plaatsen, die zijn nog efficiënter in warmte tegenhouden, goedkoper en we verliezen toch geen zicht op onze noord gerichte tuin, waar 2 grote schuiframen zitten.

Ramen op zuid en zuid-westen zou ik altijd iets voorzien aan de buitenkant, behalve dan misschien de badkamer. Je ramen zijn relatief klein dus de investering zal ook niet zo groot zijn. Je kan het er ook op wagen en vooral inzetten op schaduw via beplanting.

Is het huis van je ouders ook luchtdicht en geisoleerd als wat jij gaat doen?

Screen zorgen ook voor privacy, behalve als je het licht aandoet natuurlijk. Dan kunnen mensen gewoon binnenkijken (maar dat is zonder screens natuurlijk ook zo). Gordijnen maken het ook wel gezelliger en zit je niet naar je spiegelbeeld te kijken 's avonds.
Je kan hier eigenlijk best wel nog aangenaam naar buiten kijken als de screens neer zijn.
Zeker niet, vandaar dat het geen eerlijk vergelijk is.

Oververhittingsindicator van 3.854. Puur cijfermatig is dat het midden tussen niets nodig (1.000) en oververhitting (6.500), maar geen idee hoe zich dat vertaalt in gevoel. Omdat het hier over de straatzijde gaat zou ik nog overwegen om rolluiken te plaatsen, die zijn nog efficiënter in warmte tegenhouden, goedkoper en we verliezen toch geen zicht op onze noord gerichte tuin, waar 2 grote schuiframen zitten.

Zeker niet, vandaar dat het geen eerlijk vergelijk is.
Dan denk ik dat je de juiste conclusie hebt getrokken inderdaad :)

Wij zitten op 3522 kwa overhittings factor. De verwarming ligt al sinds begin april af en het is hier nu 24.5°C in de woonkamer.
We hebben wel iets meer glas, maar ik wil maar aangeven dat die score toch niet echt betrouwbaar is.

We zitten met 12m2 glas op het oosten, 2m2 op het zuiden en 3m2 op het westen in de woonkamer.
Voor onze grote ramen op het oosten waren screens zeer duur en gezien de goeie overhittingsfactor hebben we geen screens genomen. Nu kunnen we nog een raam opzetten, maar in de zomer wordt het wellicht nog erger. Hadden we het geweten, hadden we wel screens genomen.
Rolluiken is inderdaad ook een optie. Misschien zelfs nog beter, maar echt mooi vind ik dat niet.

Mijn architekt vraagt 6000€ voor plannen,bouwaanvraag en opvolging tot ruwbouw winddicht.

Ik kan hopelijk September/oktober starten aan mijn bouwavontuur.
9,5mx9m. + volledige verdieping met 3 slaapkamers.

Wij hebben een zonneluifel omdat we screens op de schuiframen niet praktisch vonden, op een zomerse dag leef je buiten en ga je meerdere keren per uur binnen en buiten. Het is hier nu 22°, 13m² raam zuidwest gericht en de luifel is nog maar net naar beneden. Toch hebben we airco's laten plaatsen want vanaf dat het een week +25 is dan krijg je die warmte niet meer buiten.

Hebben airco staan maar zou toch nog wat extra willen in de kamers met ramen op zuiden en zuidwest. Installaties voor screens zijn veel te duur dus heb me nu dit gevonden: Suneclipse

2 besteld om eens te testen. Zelfde stof als er in screens gebruikt wordt maar dan gewoon met zuignappen. Het idee is dat in de zomer er op te zetten en als het niet meer nodig is terug eraf.

Hebben airco staan maar zou toch nog wat extra willen in de kamers met ramen op zuiden en zuidwest. Installaties voor screens zijn veel te duur dus heb me nu dit gevonden: Suneclipse

2 besteld om eens te testen. Zelfde stof als er in screens gebruikt wordt maar dan gewoon met zuignappen. Het idee is dat in de zomer er op te zetten en als het niet meer nodig is terug eraf.
Ben benieuwd naar jouw ervaring. Zat ook met het idee om dat evt. te proberen op de slaapkamer mocht het te warm worden.
Heb ook al vliegenramen gezien waar screendoek in gespannen zit. Maar dat komt er misschien ook wel minder lucht/friste door.

Ben benieuwd naar jouw ervaring. Zat ook met het idee om dat evt. te proberen op de slaapkamer mocht het te warm worden.
Heb ook al vliegenramen gezien waar screendoek in gespannen zit. Maar dat komt er misschien ook wel minder lucht/friste door.
Wordt 1 juni geleverd dus zal het erna weten te zeggen. Heb hier al vliegenramen en dit kan tussen het vliegenraam en het raam.

In mijn vorige bouw had ik screens voorzien en was daar zeer tevreden over. Je merkt zeker een verschil.
Toen mijn vriendin er bij kwam wonen was ze daar ook wel fan van (ondanks ze het daarvoor niet echt kende).
Had die dan wat “slimmer” aangestuurd. Dat deze enkel dicht gingen als de temperatuur in die ruimte te hoog was en de zon op het raam kwam…… . Werkte dus wel autonoom.

Daarom bij onze nieuwe bouw terug gekozen voor screens.
Ook omdat ik niet goed tegen airco kan, wil ik dat zoveel mogelijk vermijden.

Helaas zijn het geen goedkope dingen.

Terug
Bovenaan