De nieuwbouw-topic!

Kan je het helemaal donker maken met zo een model?
Zeker niet. Dan pak je beter die SunBlock met 97% zonnewering. En zelfs dan nog. Ze adviseren om 1 à 1,5cm extra te pakken op de afmetingen van uw glas. Maar wat we hier nu zien is dat de screens ook een beetje doorbuigen op de horizontale zijdes (zeker bij het grootste raam van ongeveer 160x160cm). Dat doorbuigen zorgt er dan nog voor dat er toch nog spleten ontstaan waardoor zonlicht komt.

Ik denk ook niet dat je dit helemaal kan vermijden. Je zou nog meer marge kunnen nemen dan zij aanraden, maar dan zit je ook met het risico dat een eventueel vliegenraam niet meer over de screen past.

Uitstellen verdorie toch. Sinds dat eerste bericht hier overtuigd van het nut van die screens, maar nooit toe gekomen. Nu met de hittegolf samen met een miljoen anderen waarschijnlijk willen bestellen, levertermijn eind augustus en waarschijnlijk een dikke premium op de prijs gezien het moment.
Hopen dat die levertermijn ruim gezet is om geen gezaag te hebben, en anders is het voor de nazomer.

Ik zou het niet doen. Hier is er ook coax op alle kamers voorzien en eigenlijk ongebruikt. In tijden van streaming is 1 of meerdere UTP aansluitingen per kamer voldoende.

Voorzien jullie nog coax aansluitingen voor de televisies in een nieuwbouwwoning? Salon, slaapkamers, poolhouse, fitness, ... ?
Als ik nu zou (ver)bouwen, zou ik gewoon 1 of meerdere wachtbuizen en blinde dekplaatjes voorzien. Dan kan je nog kiezen wat je naar daar wilt trekken op het moment dat je het echt nodig hebt.

Want wie weet (kans is klein, maar niet onbestaand) is UTP ook al weer verouderd of niet geschikt tegen dat je het nodig hebt of komt er iets nieuws bij...

Als ik nu zou (ver)bouwen, zou ik gewoon 1 of meerdere wachtbuizen en blinde dekplaatjes voorzien. Dan kan je nog kiezen wat je naar daar wilt trekken op het moment dat je het echt nodig hebt.

Want wie weet (kans is klein, maar niet onbestaand) is UTP ook al weer verouderd of niet geschikt tegen dat je het nodig hebt of komt er iets nieuws bij...
De dag dat 10 Gbit/s met een cat6a niet meer voldoende is moet je toch ontzettend veel streamen.
Zelfs in server wereld gebruikt men nog DAC's van 10Gbit/s . Is eigenlijk UTP met SFP uiteinde voor korte afstanden.
Denk dat vooral ons netwerk apparatuur gaat moeten aanpassen.
Want proximus levert al 2,5Gbit/s internetlijnen.
Maar meeste switchen/routers doen maar 1Gbit/s dus way overkill en blokkerend factor u netwerk apparatuur.

Fiber kan misschien nog, maar particulier is dat wel uitdaging sinds deze gevoelig zijn aan stof, snel kapot zijn en niet zo robuust.
Eerder interessant als je lange runs moet doen van +90meter, wat binnen u woning niet is.
Dus naar tuinhuis nog interessant.

Vooral zien dat je cat6a hebt en je kan zeker 20jaar voort.
Heb thuis ook coax & 2UTP's voorzien in de kamers en living.
Ben je nooit gechareld.

De dag dat 10 Gbit/s met een cat6a niet meer voldoende is moet je toch ontzettend veel streamen.
Zelfs in server wereld gebruikt men nog DAC's van 10Gbit/s . Is eigenlijk UTP met SFP uiteinde voor korte afstanden.
Denk dat vooral ons netwerk apparatuur gaat moeten aanpassen.
Want proximus levert al 2,5Gbit/s internetlijnen.
Maar meeste switchen/routers doen maar 1Gbit/s dus way overkill en blokkerend factor u netwerk apparatuur.

Fiber kan misschien nog, maar particulier is dat wel uitdaging sinds deze gevoelig zijn aan stof, snel kapot zijn en niet zo robuust.
Eerder interessant als je lange runs moet doen van +90meter, wat binnen u woning niet is.
Dus naar tuinhuis nog interessant.

Vooral zien dat je cat6a hebt en je kan zeker 20jaar voort.
Heb thuis ook coax & 2UTP's voorzien in de kamers en living.
Ben je nooit gechareld.
En tot de komst van ethernet zei men ook dat je nooit meer dan coax of Token Ring nodig zou hebben. Tot een paar jaar geleden zei men dat je nooit gechareld zou zijn met cat5e, nu is het al cat6a (cat6 bestaat nog maar minder dan 25j en is veel minder lang ingeburgerd/de "standaard"). Idem met gewoon telefoon/coax voor inkomende verbinding. Ik heb geen glazen bol en weet niet welke nieuwe technologie de toekomst gaat brengen, daarom dat ik zei dat de kans klein maar niet onbestaand is 🤷‍♂️

Het voordeel met wachtbuizen is dat je ook nog andere dingen kan trekken, daarom niet netwerk-gerelateerd. Wil je opeens in je poolhouse of elders een aparte kring voor een plug-in batterij of zonnepanelen, dan kan dat ook perfect...

En tot de komst van ethernet zei men ook dat je nooit meer dan coax of Token Ring nodig zou hebben. Tot een paar jaar geleden zei men dat je nooit gechareld zou zijn met cat5e, nu is het al cat6a (cat6 bestaat nog maar minder dan 25j en is veel minder lang ingeburgerd/de "standaard"). Idem met gewoon telefoon/coax voor inkomende verbinding. Ik heb geen glazen bol en weet niet welke nieuwe technologie de toekomst gaat brengen, daarom dat ik zei dat de kans klein maar niet onbestaand is 🤷‍♂️

Het voordeel met wachtbuizen is dat je ook nog andere dingen kan trekken, daarom niet netwerk-gerelateerd. Wil je opeens in je poolhouse of elders een aparte kring voor een plug-in batterij of zonnepanelen, dan kan dat ook perfect...
Heb je cat5e steken kan je met gemak 1 Gbit/s aan.
Welke nog ruim voldoende is.
Zie ook nog zeker 10jaar+ geen nood te vervangen.
Heb je kwaliteitsvolle cat5e ben je nog steeds ok.

Trek je nieuwe bekabeling nu, dan is het cat6a.

Meeste TV's/IoT hebben maar een 100 Mbit/s aansluiting.
Een 4K stream heeft 15-20 Mbit/s nodig.
Indien je interface 1Gbit/s doet (wat niet alle devices hebben), kan je +-50streams over jagen.
De bottleneck zit hem nu eerder aan de ISP/internet provider kant.

Ik plaats geen stekkerbatterijen, zonnepanelen of voorzieningen van poolhouse in kinderkamers, living of keuken.
Oorspronkelijk ging het over coax te vervangen en coax wordt meeste voorzien in leefruimtes/slaapkamers.

Wachtbuizen voorzie je eerder tussen technische lokalen.
Ingang teller, tuinbergingen, poolhouse, valse wanden enz...
die laat je niet uitmonden in een living of kinderkamer.

BTW: ethernet bestaat al 50jaar en is een standaard.
cat5e bestaat sinds 2001, neemt dat die de standaard is geworden in 2005 in huizen.
Cat6a sinds 2008.

Beter een schuilkelder voorzien. Kans is groter dat je die nodig hebt dan een nieuwe netwerkkabel de komende jaren. En vree moeilijk achteraf te plaatsen.

Meer serieus, je kan niet alles voorzien. Je kan altijd een bestaande flexibel hergebruiken wanneer die cat elvendertig gedateerd is. Imo niet te veel what if plannen, geen kat die weet wat je over 10, 20, 30, jaar nodig hebt.

De meeste utp kabels worden getrokken door een preflex ribbelbuisje. Als het echt nodig is, trek je daar later wel een recentere utp versie door, of fiber, maar die kabeltjes zijn wat gevoeliger.

Coax is zinloos, dat was in mijn vorige bouw van 2022 ook al zo. Toen heb ik gewoon een rol preflex gekocht die al voorzien was van 2x Cat6 UTP:

Ik ziet dat je die tegenwoordig ook in de preflex SAFE variant hebt voor een beetje opleg. Die zou ik vandaag nemen:

Daarmee kom je heus wel ver genoeg tegen dat de woning een generatie verder terug gerenoveerd moet worden over 40-50 jaar. Cat6 is immers ook geschikt om 10Gb snelheden te halen tot een lengte van 55 meter, wat ruim voldoende is in een woning. Cat6A of hoger is dus niet de moeite waard indien je die zelf nog door de buis moet trekken. In die 20 jaar dat ik Cat5e/Cat6 netwerken aanleg, heb ik echter nog geen enkele keer de nood gehad om 10Gb aan te sluiten in residentiële context, zelfs als de bekabeling daarvoor reeds geschikt was.

Dubbele UTP of UTP + Coax in zelfde Preflex kost 1? EUR/meter extra, en komt in 20mm preflex i.p.v. 16mm zoals gewone UTP/...
Standaard huis 2-300m nodig voor netwerkt/TV in elke (slaap)kamer. (excl domotica/...) 250 EUR?

Op voorstel electricien alleen dubbele UTP en/of UTP+Coax kabel gebruikt.
Heden overal alleen een enkele UTP contactdoosje gezet. Andere kabel zit ongebruikt in potje.

Kunnen zo, indien nodig, snel switchen naar Coax of extra UPT steken.
Door 20mm zou, indien nodig, ook vlotter andere kabel kunnen worden getrokken dan 16mm.

Ik zal op termijn pas weten of die 250 EUR zijn geld waard was - nu nog niets gewijzigd - maar er zijn andere onnuttige kosten in een bouw.

Coax is zinloos, dat was in mijn vorige bouw van 2022 ook al zo. Toen heb ik gewoon een rol preflex gekocht die al voorzien was van 2x Cat6 UTP:

Ik ziet dat je die tegenwoordig ook in de preflex SAFE variant hebt voor een beetje opleg. Die zou ik vandaag nemen:
Als deze gewoon in de muur en op de beton in de chape ligt, heeft dit totaal geen meerwaarde.
Preflex SAFE (CCA) is enkel verplicht in holle wanden en bv. technische schachten.

Terug
Bovenaan