De nieuwbouw-topic!

Iemand ervaring met sloop- en heropbouw aan 6%?
De verschillende FOD/Vlaanderen websites zijn zoals altijd weinig duidelijk.
Als ik het goed heb, kan je ook nergens een officiële aanvraag doen en bewijzen dat je onder het 6% stelsel valt en moet je wachten tot het einde van de rit maar wel al alles laten factureren aan 6%?
Enige wat je moet doen is voorafgaandelijk een verklaring 111-x indienen (x = hangt af van welke situatie je precies bent) via MyMinfin.
 
Een grond voor alleenstaande bebouwing met een gevelbreedte van 16 meter ( 10 meter voorgevel)... Dat is wat te smal zeker om iets deftigs mee te kunnen doen?
 
Een grond voor alleenstaande bebouwing met een gevelbreedte van 16 meter ( 10 meter voorgevel)... Dat is wat te smal zeker om iets deftigs mee te kunnen doen?
Hangt er van af wat je persoonlijke voorkeur is. Qua oppervlakte is dat ok, meestal mag je 20m diep bouwen op gelijkvloers en 15m op verdiep.
Maar als je graag een brede villa wil dan voldoet deze grond inderdaad niet.
 
Een grond voor alleenstaande bebouwing met een gevelbreedte van 16 meter ( 10 meter voorgevel)... Dat is wat te smal zeker om iets deftigs mee te kunnen doen?
Hier in de streek is dat meestal verkaveld om dan max
Gelijkvloers: 17m diep
1ste verdiep 13m diep
Hellend dak: 9m diep.
Eventueel nog een kelder.

Is toch al een serieus volume. Valt toch onder mijn noemer als deftig. :D

Alleen oogt uw woning niet zo breed. Waardoor ik de indruk heb, dat veel mensen dat als optisch “klein” beschouwen.

Als je de woning 90 graden draait, dan is het even groot en zullen er veel zeggen wat een kast van een huis.

Een breder perceel geeft wel meer mogelijkheden.
 
Hier in de streek is dat meestal verkaveld om dan max
Gelijkvloers: 17m diep
1ste verdiep 13m diep
Hellend dak: 9m diep.
Eventueel nog een kelder.

Is toch al een serieus volume. Valt toch onder mijn noemer als deftig. :D

Alleen oogt uw woning niet zo breed. Waardoor ik de indruk heb, dat veel mensen dat als optisch “klein” beschouwen.

Als je de woning 90 graden draait, dan is het even groot en zullen er veel zeggen wat een kast van een huis.

Een breder perceel geeft wel meer mogelijkheden.
Gaat om deze grond:


Mja, qua bouwvolume is dat uiteraard ruim voldoende... Perceel van ons huidig huis is 20 meter breed en dat is eigenlijk goed... 4 meter minder is toch een serieus stuk nauwer.. In combinatie met bijna 100 meter diep, zal het vermoedelijk nog smaller aanvoelen...
En dan zeker voor die vraagprijs...
 
Gaat om deze grond:


Mja, qua bouwvolume is dat uiteraard ruim voldoende... Perceel van ons huidig huis is 20 meter breed en dat is eigenlijk goed... 4 meter minder is toch een serieus stuk nauwer.. In combinatie met bijna 100 meter diep, zal het vermoedelijk nog smaller aanvoelen...
En dan zeker voor die vraagprijs...
Gezien gij het zelfde zoekt als wij zochten verder zoeken. Ge wilt echt een breder huis. Zeker op geopunt eens huizen die je leuk vindt meten, dat hielp ons. Huizen van 12m kunnen wel al cava lijken, maar liever nog wat meer natuurlijk. Hier is het 17.5m huis geworden.
 
Gezien gij het zelfde zoekt als wij zochten verder zoeken. Ge wilt echt een breder huis. Zeker op geopunt eens huizen die je leuk vindt meten, dat hielp ons. Huizen van 12m kunnen wel al cava lijken, maar liever nog wat meer natuurlijk. Hier is het 17.5m huis geworden.
Maar was dat dan een nieuwbouw? Want 17,5 meter huis, dat wil zeggen een grond met straatbreedte van minstens 23,5 meter? Dat is gewoon niet meer te vinden in de regio waar wij zoeken...
 
Maar was dat dan een nieuwbouw? Want 17,5 meter huis, dat wil zeggen een grond met straatbreedte van minstens 23,5 meter? Dat is gewoon niet meer te vinden in de regio waar wij zoeken...
Heropbouw, hier ook praktisch niet te vinden, wachten op lucky shot hoor :) . Maar zou toch zeker voor 12m zoeken ipv 10 dan... Welke stijl wil je bouwen? Garage?
 
Hier in de streek is dat meestal verkaveld om dan max
Gelijkvloers: 17m diep
1ste verdiep 13m diep
Hellend dak: 9m diep.
Eventueel nog een kelder.

Is toch al een serieus volume. Valt toch onder mijn noemer als deftig. :D

Alleen oogt uw woning niet zo breed. Waardoor ik de indruk heb, dat veel mensen dat als optisch “klein” beschouwen.

Als je de woning 90 graden draait, dan is het even groot en zullen er veel zeggen wat een kast van een huis.

Een breder perceel geeft wel meer mogelijkheden.

Hier is het 17m op gelijkvloers en 12m op verdiep en iedereen die hier de eerstebkeer komt zegt dat het binnen veel groter is dan het buiten lijkt.
Net om die reden idd. Wij wonen in de ‘lengte’ waarbij voorkant hal, gastentoilet en bureau is. Daarachter heb je dan de woonruimte en badkamer/berging. Boven dan 4 slaapkamers, technische berging en badkamer.

Ik vind dat nu wel handig aangezien ik veelal thuis werk en de bureau volledig gescheiden is.
 
Gaat om deze grond:


Mja, qua bouwvolume is dat uiteraard ruim voldoende... Perceel van ons huidig huis is 20 meter breed en dat is eigenlijk goed... 4 meter minder is toch een serieus stuk nauwer.. In combinatie met bijna 100 meter diep, zal het vermoedelijk nog smaller aanvoelen...
En dan zeker voor die vraagprijs...
Op zo'n perceel ga je alles meer in de diepte verwerken ipv de breedte. En ik heb de indruk dat daar mensen toch een moeilijker inzicht in hebben.

In begin zul je zeggen van. Goh dit voelt nu wat smaller aan, omdat je 20m gewend bent
Een jaar later ga je zeggen. Goh die tuin voelt ondiep aan. Tegen een grond van 50m, omdat je nu 100m gewend bent.

In dit geval gaat het denk ik nog mee vallen (smal), omdat er voor de rest ook andere tuinen aangrenzen. Achterom gaat het dus vooral groen zijn. Tenzij je overal houten panelen gaat zetten als omheining, dan creëer je een koker.

Nu niet dat ik uw die grond wil verkopen hé. :D
Eerder wat relativeren, door uw eerste uitspraak.

Hier zijn we uiteindelijk ook gezwicht voor een minder breed perceel, dan oorspronkelijk het plan. Dit perceel voldeed wel aan alles, buiten de breedte.
Ik heb de indeling dan eens gemaakt met de nieuwe maten en daardoor kwam ik dan weer op andere ideeën.
Achteraf wel tof. Want moest het nu toch een breder perceel zijn, dan zou ik toch nog deze indeling verkiezen.
 
Laatst bewerkt:
Die breedte is echt wel cava. Ik zit hier met 12m straat maar wel schuin waardoor de voorgevel 7.94 m is. We gaan wel 17 m diep met daar achter nog een garage van 9m en dan nog 80 m diepe tuin. Het is weliswaar geen nieuwbouw maar we hebben de woonkamer en keuken opengegooid en over 5 van de 7 m zitten er ramen (schuifraam + achterdeur in glas). Klein is het echt niet hoor. Samen met een ingerichte zolder zitten we aan 300m².
Mijn gelijkvloers is ook zoals Huske. Vooraan is er een bureau en dan gastentoilet en gang met trap naar boven en dan de leefruimte. Het voordeel is idd dat de bureau gescheiden is en dan dit ideaal is voor mij als zelfstandige.
 
Gaat om deze grond:


Mja, qua bouwvolume is dat uiteraard ruim voldoende... Perceel van ons huidig huis is 20 meter breed en dat is eigenlijk goed... 4 meter minder is toch een serieus stuk nauwer.. In combinatie met bijna 100 meter diep, zal het vermoedelijk nog smaller aanvoelen...
En dan zeker voor die vraagprijs...
3m zijtuin voelt ook vrij krap aan als de buren ook 3m van de perceelsgrens staan. Als je naast het huis een oprit/carport wil dan raad ik ook 4m aan.
Op bredere percelen ga je ook eerder 4m van de perceelsgrens moeten blijven, dus 20m perceelsbreedte zal 12m gevelbreedte worden.
 
Gaat om deze grond:


Mja, qua bouwvolume is dat uiteraard ruim voldoende... Perceel van ons huidig huis is 20 meter breed en dat is eigenlijk goed... 4 meter minder is toch een serieus stuk nauwer.. In combinatie met bijna 100 meter diep, zal het vermoedelijk nog smaller aanvoelen...
En dan zeker voor die vraagprijs...
Precies speciale huizen daar in de straat...Kabouterland met een mix van Fresh Prince of Bel Air
 
Volgens mij kan je de luchtvochtigheid in de kamer meten en als indicatie nemen.

Hier liggen de vloerplaten voor 1ste verdieping er al op vandaag. Gaat toch snel allemaal.
 
is de vochtigheid van het plakwerk eigenlijk meetbaar? of wanneer is de plak genoeg uitgedroogd?

Stuk met folie aftapen en daar mag dan geen vocht in opstapelen. Voor de chape is het iets makkelijker, gewoon een glas ondersteboven opzetten.

Volgens mij kan je de luchtvochtigheid in de kamer meten en als indicatie nemen.

Hier liggen de vloerplaten voor 1ste verdieping er al op vandaag. Gaat toch snel allemaal.

Als je ventileert zal de lucht in de kamer minder vochtig zijn dan je muren.
 
Terug
Bovenaan