De Mol 2021

De Mol 2021

Zitten toch pareltjes tussen :)

RRwq36O.jpg

YgfL84z.jpg

Imo vind ik de nederlandse editie vrij inferieur tegenover onze versie. Niet dat ik ooit een seizoen van hen volledig uitgekeken heb, of zelfs een episode volledig, maar in sommige afleveringen vond ik de kandidaten toch borderline marginaal. Ik had zelfs een dame gezien van wie ik dacht dat ze van de filmset van FC De Kampioenen weggelopen was, met die zeer typerende kledij/makeup.

Joeri herinner ik me nog goed. "Kalm Guido!" :D
De Nederlandse mol is beter omdat de kandidaten al eens naar het programma gekeken lijken te hebben. Er wordt daar véél tactischer gespeeld, en meestal ook harder gemold (door de mol dan). Vorig seizoen zat er bvb iemand bij die wist dat er mensen op hem zaten. Hij heeft dan een verbond gesloten met 1 iemand die hij heeft kunnen overtuigen dat hij de mol niet was. Het grootste punt van hun verbond, was dat die andere tegen de groep moest blijven verkondigen hoe hij dacht dat de eerste de mol was.

In de Belgische mol is dit jaar (weeral) geen bondjes (om de info uit de proeven waar je niet was teweten te komen). Dan merk je gewoon dat de Belgische kandidaten nog niet mee zijn met het concept.

Vorig seizoen zat er bvb iemand bij die wist dat er mensen op hem zaten. Hij heeft dan een verbond gesloten met 1 iemand die hij heeft kunnen overtuigen dat hij de mol niet was.
en hier weten de finalisten niet eens wie de mol is. Ik weet welke mol het goed doet dan ze...

Wel, als de mol daar geld kan doen verdwijnen soms omdat het fysiek bijgehouden wordt, waarom laat die dan niet al het geld verdwijnen? Heeft die daar ook al eens 10k doen verdwijnen?
De pot in Nederland is altijd lager, puur doordat ze minder budget hebben (en dus minder prijzengeld). Maar, vorig seizoen heeft 1 van de kandidaten wel 7000€ uit de pot gehaald voor wat pasvragen/vrijstellingen/... En doordat er al zoveel geboden werd, heeft de Mol daar veel minder geboden en bleef zo uit de schijnwerpers. Exact wat er nu in België ook gebeurd gaat zijn.

Als je baha benoemd dan zeker ook Lloyd. Seizoen 6 staat zeker voor mij in de top 2 van beste seizoenen.
"Wie weet komt er ooit een keer een all star seizoen met ex-spelers die niet gewonnen hebben of de mol waren."

De discussie startte met deze opmerking, dus Lloyd is hierin irrelevant ;-)

Maar even serieus: ik erger me wel aan mensen die denken dé verborgen tip gevonden te hebben, terwijl het ofwel mega vergezocht is ofwel totaal onmogelijk praktisch gezien. Bv. deze aflevering die man in dat pak die de hoelahoeps in een koffer moet steken: hoe komt ge er zelfs bij te denken dat dat misschien de mol zelf is? Annelotte staat daar vlak naast, schudt zelfs zijn hand achteraf etc. Maar nee hoor, "oh dat is Sven, dus hij is de mol" ja want Annelotte zou dat écht niet onmiddellijk doorhebben natuurlijk :sarcastic:
De "aanvaller" hoor je zelfs op het einde van de proef "proficiat" zeggen, dat is duidelijk gewoon iemand van de crew. Alsof Sven als mol het risico zou nemen om dan ook nog eens zijn stem te laten horen wanneer Annelotte erbij staat :lol:

De "aanvaller" hoor je zelfs op het einde van de proef "proficiat" zeggen, dat is duidelijk gewoon iemand van de crew. Alsof Sven als mol het risico zou nemen om dan ook nog eens zijn stem te laten horen wanneer Annelotte erbij staat :laugh:
Ik dacht trouwens wel dat het Sven was, maar niet omdat hij de mol was. Maar gewoon dat de opdracht voor de 2 laatsten iets anders in elkaar zat ofzo.

Wel, als de mol daar geld kan doen verdwijnen soms omdat het fysiek bijgehouden wordt, waarom laat die dan niet al het geld verdwijnen? Heeft die daar ook al eens 10k doen verdwijnen?

Bij mijn weten nog niet (ik kijk nog maar 4 edities) want de pot wordt wel deftig in het oog gehouden maar in principe is het dus wel mogelijk.
Laatste editie was het eindtotaal nog geen 10k prijzengeld. Bedragen liggen er een heel stuk lager. De mol heeft er ook nog geen 10k uitgehaald met 1 proef.

Ik vind het opmerkelijk dat ik hier lees dat de Nederlandse Wie Is De Mol beter zou zijn. :tongue:
  • De locaties zijn leuk maar het wordt heel saai in beeld gebracht. Het is pas sinds een paar seizoenen dat ze onze De Mol proberen te kopiëren qua beeldmateriaal en dronefootage enzovoort (maar imo niet van dezelfde kwaliteit).
  • De proeven vind ik heel vaak saai en ongeïnspireerd, elk jaar komen dezelfde proeven ook terug (misschien in ander jasje). Bij ons is het vaak ingewikkelder maar dat wordt dan altijd met een mooi schema gepresenteerd.
  • Dat gedoe met die bondjes is echt oninteressant. Iemand zegt hier dat het een voordeel is dat al die kandidaten het programma kennen en dat er veel tactischer gespeeld wordt. Alsof onze kandidaten de vorige programma's niet gezien hebben? :tongue: Ik ben zo blij dat dat bondjesgedoe hier niet voorkomt, want dat brengt echt niets bij. Ze praten op den duur over niets anders meer :lol:
  • De kandidaten mollen daar evenveel als de mol zelf hoor, op dat vlak is het heel gelijkaardig aan onze versie.
En in het algemeen vind ik dat WIDM een beetje flauw in beeld gebracht is. Daar geven de kandidaten bijvoorbeeld live commentaar tijdens de proef over hoe ze het ervaren hebben en dat zorgt voor een rare flow imo. Het programma neemt zichzelf ook nog eens zo serieus, dat het soms lachwekkend wordt.

Een laatste punt: ik vind onze kandidaten elke keer zoveel beter. Ergens wel logisch want ze kunnen vissen uit een vijver van 30.000 man of zoiets. Bij WIDM is elke derderangsnederlander ondertussen al gepasseerd.

Maar goed ja, ik kijk wel nog elk jaar bij gebrek aan iets anders :unsure:

Ik vind de NL versie ook echt niet goed. De Belgische reboot heeft een deel van de charme verloren tov. de eerste 3 seizoenen, maar ze blijven wel heel innovatief qua opdrachten, mentale spelletjes, locaties en camerawerk.

Er is al op sommige fora veel gezegd rond de kleurenblindheid van Lennart en eigenlijk is daar een heel duidelijke link: een oranje scherm iemand?

Ik vind het opmerkelijk dat ik hier lees dat de Nederlandse Wie Is De Mol beter zou zijn. :tongue:
  • De locaties zijn leuk maar het wordt heel saai in beeld gebracht. Het is pas sinds een paar seizoenen dat ze onze De Mol proberen te kopiëren qua beeldmateriaal en dronefootage enzovoort (maar imo niet van dezelfde kwaliteit).
  • De proeven vind ik heel vaak saai en ongeïnspireerd, elk jaar komen dezelfde proeven ook terug (misschien in ander jasje). Bij ons is het vaak ingewikkelder maar dat wordt dan altijd met een mooi schema gepresenteerd.
  • Dat gedoe met die bondjes is echt oninteressant. Iemand zegt hier dat het een voordeel is dat al die kandidaten het programma kennen en dat er veel tactischer gespeeld wordt. Alsof onze kandidaten de vorige programma's niet gezien hebben? :tongue: Ik ben zo blij dat dat bondjesgedoe hier niet voorkomt, want dat brengt echt niets bij. Ze praten op den duur over niets anders meer :laugh:
  • De kandidaten mollen daar evenveel als de mol zelf hoor, op dat vlak is het heel gelijkaardig aan onze versie.
En in het algemeen vind ik dat WIDM een beetje flauw in beeld gebracht is. Daar geven de kandidaten bijvoorbeeld live commentaar tijdens de proef over hoe ze het ervaren hebben en dat zorgt voor een rare flow imo. Het programma neemt zichzelf ook nog eens zo serieus, dat het soms lachwekkend wordt.

Een laatste punt: ik vind onze kandidaten elke keer zoveel beter. Ergens wel logisch want ze kunnen vissen uit een vijver van 30.000 man of zoiets. Bij WIDM is elke derderangsnederlander ondertussen al gepasseerd.

Maar goed ja, ik kijk wel nog elk jaar bij gebrek aan iets anders :unsure:

Ik denk dat hier maar 1 of 2 mensen fan zijn van de NL versie :p

Het probleem daar, naast wat jij opnoemt, is ook dat die kandidaten al bekend zijn. Die zijn al gewend aan camera's, en zijn dus constant veel meer bezig met 'wij maken een tv programma'. En dan krijg je inderdaad bv. zo live 'commentaar' tijdens de proef over hoe ze het allemaal ervaren. Dat neigt dan qua flow meer naar programma's als 'De Pfaffs', 'De Planckaerts', 'De Verhulstjes' etc. --> een groep bekende mensen die zeer camerabewust zijn en constant omschrijven waar ze mee bezig zijn. En ze willen constant de aandacht trekken van de camera.

Ik vind het verschrikkelijk slecht :unsure: Eigenlijk is dat gewoon een totaal ander programma, als je bekende mensen mee neemt.

Ik weet niet of er hier velen zijn die de originele "De Mol" hebben gezien op TV1?

Maar wat mij betreft is deze reeks gewoonweg DE beste reeks die ze tot nu hebben gemaakt op Vier.
Door corona echt wel back to basics... geen overdreven waaghalzerij, maar proeven waarvan je denkt: "hier had ik willen bijzijn" '(zoals het vroeger ook was op TV1).
En vooral opnieuw het tactische denken die voorop staat, dus dat maakt het bijzonder boeiend.

En wat leuk dat ze dit keer ook een knipoog hebben gedaan naar Michiel De Vlieger... :)

Nee, ik blijf er bij; dit seizoen van De Mol is by far het beste ever!
TOP!

Over welke knipoog gaat het dan? :)

Geen bv's aub, dankuwel. En niet teveel inspiratie halen uit de NL versie. Dat zijn daar zelfs van die 2e of 3e rangs 'bekende' Nederlanders die gewoon mee doen om te proberen relevant te blijven / nog eens op tv te kunnen komen.
Dat is echt zo iets typisch op de Nederlandse tv. Niet alleen bij de mol, maar bij andere reality programma's pakken ze meestal halve bekende Nederlanders.
Veel Nederlanders die ik ken, vinden net daarom de Belgische variant leuker. Omdat er meer variatie is bij de deelnemers.

Trouwens aan degenen die denken dat Lennart het niet kan zijn.
Bij de laatste Nederlandse mol ging de mol ook een serieus hoog bedrag bieden voor een vrijstelling in een opdracht.
Alleen hadden 2 niet-mollen ook al een super hoog bedrag geboden, waardoor de mol uiteindelijk een laag bedragje gezegd heeft.
Maar bij de recap bij de finale was het wel duidelijk dat de mol anders ook hoog ging bieden.

Het doel van de mol is trouwens niet alleen zo veel mogelijk geld uit de pot te halen, maar ook zo lang mogelijk onopgemerkt te blijven.
Dus op deze manier heeft Lennart wel een risico genomen door de schijnwerpers op hem te trekken met deze actie.

Terug
Bovenaan