De medailletabel

Ik zag op de nos zonet dat er zowaar ook kitesurfen is, wist ik niet. Daar zit ook een Nederlandse in de finale.
Ze zijn gewoon in veel meer sporten sterk vertegenwoordigd.

Ik zag op de nos zonet dat er zowaar ook kitesurfen is, wist ik niet. Daar zit ook een Nederlandse in de finale.
Ze zijn gewoon in veel meer sporten sterk vertegenwoordigd.
vooral in kleine irrelevante sporten waar ze puur op kosten-baten analyse investeren.
Goud in openwaterzwemmen? dan moet je gewoon een gek vinden en die professioneel een paar laten begeleiden en je hebt een medaille. Wie beoefent die sport? Hoeveel wedstrijden zijn er zo wereldwijd, laat staan hoeveel zwemmers die professioneel beoefenen. En zo heb je nog tal van sporten waar Nederland hun medailles haalt.

vooral in kleine irrelevante sporten waar ze puur op kosten-baten analyse investeren.
Goud in openwaterzwemmen? dan moet je gewoon een gek vinden en die professioneel een paar laten begeleiden en je hebt een medaille. Wie beoefent die sport? Hoeveel wedstrijden zijn er zo wereldwijd, laat staan hoeveel zwemmers die professioneel beoefenen. En zo heb je nog tal van sporten waar Nederland hun medailles haalt.
Goja, irrelevant...
Liever dat dan een land waar ge uw plan kunt trekken en naar het buitenland moet als ge niet op ne velo wilt zitten of met een voetbal lopen.

Of misschien gewoon omdat dit de situatie is:
In Nederland mag je overal zwemmen behalve waar dat expliciet verboden is.
In België is buitenzwemmen bijna overal verboden.

Hoe gaan wij nu olympische buitenzwemmers voortbrengen wanneer het aantal Belgen dat in de buurt van een plaats woont waar ze die sport legaal kunnen beoefenen miniem is?

Toch zal die lengte ook wel degelijk helpen volgens mij, naast het uitstekend beleid en het feit dat het een Sportnatie is maar dat had ik hier zelf ook al zonder problemen toegegeven :p

Goh, het gaat hier om de gemiddelde lengte van de ganse bevolking. Ik denk dat bij roeiers, net zoals bij basketbal en volleybal, sowieso de grotere atleten naar boven drijven en daar is Nederland niet per se groter dan de rest omdat de gemiddelde lengte onder de algemene bevolking groter is.

Helaas toont de Olympische website de lengte niet van de sporters, want dat had wel een interessante opgave geweest om dat even te vergelijken.

Dit is gewoon flauwekul. Nederland heeft ook gouden medailles behaald in hoofdnummers op zwemmen, judo, atletiek, waterpolo, volleybal, hardlopen en allerlei andere grote sporten. Ik zal aan het einde van de streep eens een lijstje maken met alle sporten waarin medailles zijn gewonnen.

Natuurlijk zitten er ook medailles tussen van sporten die niet zo groot zijn maar ik vind dat je het veel teveel tekort doet. De algehele topsportcultuur in Nederland is gewoon heel breed gedeeld en niet beperkt tot een paar onderdelen.

Daarnaast geldt dit overigens voor elk land. Elk land (ook Australië of de USA) behaalt veel medailles in kleinere sporten. Simpelweg omdat het aantal grotere sporten niet enorm groot is.

Slim gezien van Nederland 👍

Allez, je kan natuurlijk altijd denken dat het is omdat jullie een centimeter of twee/drie langer zijn gemiddeld dan de rest van West Europa maar ikzelf denk van niet.
Dat lengtevoordeel is wel degelijk zeer belangrijk in de roeisport.
Vergeet daarbij ook nog eens niet dat roeien een universiteitssport is en dat juist op de universiteiten de mannen en vrouwen nog eens langer zijn dan het Nederlandse gemiddelde.

Ten eerste zei ik al dat ik dit enkel deed om die paar Nederlanders te sarren die zich laatdunkend uitlieten over de Polen, wat ook nergens voor nodig is.
Ten tweede doet Nederland het inderdaad voortreffelijk goed en is hun topsportbeleid eentje om over te nemen voor elk kleiner land dat succes wenst te behalen. Al moeten we eerlijk zijn, dat kost veel geld.
Ten derde klopt mijn roeiverhaal wel. Nederland is altijd middenmoot/subtop geweest in het roeien, maar wat we de laatste 2 edities zien van Nederland in het roeien, is het gevolg van de professionalisering van de sport door Nederland in 2013 waarbij er hevig in de infrastructuur, training, voeding en mentale begeleiding geinvesteerd werd, en dat begon in 2021 zijn vruchten af te werpen, met als absoluut hoogtepunt deze editie. Als andere landen jullie voorbeeld niet volgen, dan mogen we ons in 2028 gewoon aan hetzelfde verwachten. Al zijn de enigen die op zo'n korte termijn kunnen wedijveren met jullie vrij beperkt (VK, N-Z, Australie, Duitsland en Roemenie). Zelfs als Belgie nu hevig zou investeren in de roeisport, zou het toch pas tegen 2032 echt gaan lonen. Al hebben we al decennia geen medaille gehaald in het roeien, dus zelfs een zilveren of een bronzen medaille of twee, zou wel een succes zijn dan.

Trouwens, als ik het natel heeft Nederland maar 7 gouden medailles gehaald in het roeien sinds 2000, waarvan 6 sinds 2016 (na de professionalisering met andere woorden). Daarnaast ook nog 6 zilveren en 4 bronzen (daar hoef je nu plots niet smalend over te gaan doen, dat zijn nog altijd uitstekende prestaties) in de laatste 3 edities tegenover 5 zilveren en 3 bronzen in de 4 edities daarvoor.
Allez, je kan natuurlijk altijd denken dat het is omdat jullie een centimeter of twee/drie langer zijn gemiddeld dan de rest van West Europa maar ikzelf denk van niet. Ieder zijn gedacht he.
Ik snap je roeianalyse wel. En natuurlijk is het slim van Nederland om hierin te investeren. Verder betwijfel ik of een lengtevoordeel heel veel invloed heeft op het roeien. Dat is toch ook gewoon een krachtsport?

Goh, het gaat hier om de gemiddelde lengte van de ganse bevolking. Ik denk dat bij roeiers, net zoals bij basketbal en volleybal, sowieso de grotere atleten naar boven drijven en daar is Nederland niet per se groter dan de rest omdat de gemiddelde lengte onder de algemene bevolking groter is.

Helaas toont de Olympische website de lengte niet van de sporters, want dat had wel een interessante opgave geweest om dat even te vergelijken.
0a05e5a5-6df8-4405-8f0d-97f8487581a4.jpeg

Ik snap je roeianalyse wel. En natuurlijk is het slim van Nederland om hierin te investeren. Verder betwijfel ik of een lengtevoordeel heel veel invloed heeft op het roeien. Dat is toch ook gewoon een krachtsport?
Uiteraard heeft een grotere lengte een enorm voordeel in het roeien.
Het is een hefboomsport. Kracht en lengte zorgen voor hogere bootsnelheid.

Aan de hand van bovenstaande grafiek zie je duidelijk dat je er als man vaak niet komt onder 1m85.

Vroege talentdetectie kan mede hierdoor zeker in het roeien toegepast worden.

Het is ook een sport die nog op relatief late leeftijd succesvol kan gestart worden (niet uitzonderlijk dat sommige medaillewinaars pas op 18-jarige leeftijd voor het eerst in een roeiboot zitten). Dat is het succes in Nederland met hun universiteitsploegen.

Goh, alle Nederlanders zijn boven de 1m90 en de 2 in het midden zijn zelfs 1m99 en 2m01. Op de recruteringspagina van de roei sportfederatie in de VK is de minimumvereiste om als man in aanmerking te komen voor de roeisport 1m88. Duidelijk dat lengte wel een invloed heeft.

Zoals ik zei he, lange atleten bij de sporten komen naar boven drijven. Ik dacht dat het een natuurlijk proces was, maar blijkt dat verscheidene federaties dat gewoon zelfs als basisvereiste hebben dat je minstens 1h8x bent om zelfs maar overwogen te worden.

Het is op dat vlak dat ik niet weet of Nederlanders ook dat lengtevoordeel hebben, je hebt ook een hoop mensen boven de 1m90 in het VK en Duitsland uiteindelijk. Is de gemiddelde lengte bij de Nederlandse bevolking een gevolg van meer mensen boven de 1m90 of minder mensen onder de 1m70?
Ik vind helaas nergens online de lengte van bv een Callum Dixon of een Matt Haywood. Had wel interessant geweest. De 2 andere VK-roeiers zijn wel groter dan hun Nederlandse collega's.

Kunnen we die mathieu bonne niet motiveren voor een nieuw doeln🤭

Maeyens - Obreno - Brys zijn respectievelijk maar 1.85 - 1.88 - 1.90. Roeien is toch ook kijken naar het gewicht en bijhorende kracht? Alle drie waren het relatieve lichtgewichten maar hun techniek was van uitzonderlijk niveau. Dat is trouwens het probleem met Lammelijn. Als de omstandigheden natuurlijk zwaarder zijn op het water, vallen die lichtgevallen er wel vaker uit.

Je hebt ook licht gewicht categorieën in het roeien toch?

Dat alleen al zegt dat lengte (ja ok gewicht in theorie maar een papzak van 1m70 en 120kg zal ook niks klaarspelen net als een lange slungel van 2m en 70 kg) een groot voordeel oplevert, zoals in zeer veel sporten uiteraard. In turnen levert klein zijn soms op, in atletiek zie je zeker op de loopnummers ook al wel is kleinere atleten en in sporten met gewichtsklasse maakt het ook weinig uit maar verder heeft een grote mens bijna altijd voordeel in topsport imo (soms wel maar tot een bepaalde lengte echt gigantisch kan soms ook nadeel opleveren).

Dat alleen al zegt dat lengte (ja ok gewicht in theorie maar een papzak van 1m70 en 120kg zal ook niks klaarspelen net als een lange slungel van 2m en 70 kg) een groot voordeel oplevert, zoals in zeer veel sporten uiteraard. In turnen levert klein zijn soms op, in atletiek zie je zeker op de loopnummers ook al wel is kleinere atleten en in sporten met gewichtsklasse maakt het ook weinig uit maar verder heeft een grote mens bijna altijd voordeel in topsport imo (soms wel maar tot een bepaalde lengte echt gigantisch kan soms ook nadeel opleveren).
Ik denk dat in het gewichtheffen klein zijn voor je gewicht (compactheid) nu wel algemeen als een plus wordt gezien. Ik denk dat in turnen dat ook min of meer algemeen geldt?

Karolien Florijn, hét roeifenomeen, meet 1m86.

Dat is geen toeval.

Hoe lang de Hollanders dit lengtevoordeel zullen behouden is maar de vraag. Hun autochtone bevolking krimpt en de immigratie die ervoor in de plaats komt is eerder aan de kleine kant (ashanti uit Ghana, Marokkanen, Turken, Roemenen, Bulgaren).

Frankrijk bijvoorbeeld heeft en veel kansrijker (mbt sport) immigratiepatroon. Veel immigratie uit Saharalanden (Niger, Mali, etc)., Dat zie je ook terug in hun sporten. Nu al.

Maeyens - Obreno - Brys zijn respectievelijk maar 1.85 - 1.88 - 1.90. Roeien is toch ook kijken naar het gewicht en bijhorende kracht? Alle drie waren het relatieve lichtgewichten maar hun techniek was van uitzonderlijk niveau. Dat is trouwens het probleem met Lammelijn. Als de omstandigheden natuurlijk zwaarder zijn op het water, vallen die lichtgevallen er wel vaker uit.
Inderdaad dat was bij alledrie het probleem. Net niet groot en sterk genoeg.
Binnen de roeiwereld zijn het lichte zwaargewichten. Anders haalden ze garanti een medaille.
Ze kwamen alledrie inderdaad ook best tot hun recht in snelle roeicondities met meewind omdat de factor gewicht en absoluut vermogen dan veel minder een rol speelt. Bij tegenwind waren ze steeds in het nadeel.

Ter vergelijking halen ze een vermogen dat snel 50 watt lager ligt dan wat bvb Lemmelijn of Ziedler kan produceren. Lemmelijn was nooit in staat om een roeiboot (skiff) echt efficient en dynamisch snelheid te laten maken.

Zeker in de skiff is het mogelijk om met net iets minder kracht en lengte goede resultaten te behalen omdat het technische aspect en roeiefficientie meer doorweegt dan in een ploegboot.

Was Lemmelijn een hollander dan was die al lang ingeschakeld in een project zoals de acht met stuurman en zou hij waarschijnlijk wel kunnen meestrijden met de medailles.

Laatst bewerkt:
Dit waren de laatste Olympische spelen voor het lichtgewicht roeien jammer genoeg. Over en uit.

Het koninginnenummer bij de lichtgewichten, de vier zonder stuurman was al gesneuveld. De Denen hebben dit jaren gedomineerd.

Tegen de volgende Olympische spelen komt er ook een nieuwe discipline: “Beachrowing”. Eigenlijk is dit een uitgelezen kans om in te zetten op medailles. Een relatief nieuwe niche sport die nog niet heel breed ontwikkeld is.

Eveneens zal op de volgende Olympische spelen in LA de roeiafstand over 1500 ipv 2000m plaatsvinden omwille van de lengte van de roeibaan daar.
Sportwetenschappelijk werd al veel over geschreven welke invloed dit zal hebben op profiel van de atleet. Er wordt aangenomen dat de krachtigere en zwaardere roeiers nog meer in het voordeel zullen zijn…

Terug
Bovenaan