De medailletabel

Ik heb ook uit verschillende hoeken al gehoord dat de maximumfactuur in het lager onderwijs er ook heeft voor gezorgd dat zwemlessen worden geschrapt om te besparen. Zeer jammer, zeker omdat veel ouders hun kinderen dan maar naar veel duurdere privé-zwemlessen sturen.
Schandalig eigenlijk. Zwemmen zou ieder kind op school moeten leren. Kinderen van armere gezinnen gaan nooit leren zwemmen zo.

Schandalig eigenlijk. Zwemmen zou ieder kind op school moeten leren. Kinderen van armere gezinnen gaan nooit leren zwemmen zo.
Bij mij op school was dat toch standaard dat je leerde zwemmen. Om de 2 weken was dat zwemles dacht ik.
Ik vind dat nu toch een basisvaardigheid die iedereen zou moeten leren.
Ik verschiet er toch van dat er eigenlijk best wel veel mensen zijn die niet kunnen zwemmen, zelfs in mijn directe omgeving.

Eerst zien wat de Panthers tegen China doen natuurlijk. Zilver/brons is realistisch maar goud wordt zeer moeilijk want dan komen ze wellicht Nederland tegen in de finale. Daar hebben ze in de poulefase tegen verloren.

Of moet zijn dat je doelt op Kopecky die 2x goud pakt in het baanwielrennen en dan Thiam goud.

Ik zelf ga zo'n drie keer per week zwemmen en kan echt wel beamen dat kinderen tegenwoordig steeds minder en minder goed kunnen zwemmen, je ziet heel veel 12 jarige die gewoon niet meer kunnen zwemmen terwijl je vroeger op die leeftijd toch al gewoon de basis kon en enkele honderden meters schoolslag kon zwemmen. En ik moet ook eerlijk zijn, je ziet ook een enorm verschil tussen allochtone en autochtone kinderen, waarvan de laatste groep veel beter kunnen zwemmen (wss omdat die het gemiddeld breder hebben en dan de betere scholen/privelessen? kunnen betalen).

Nuja, wijkt allemaal veel af van de originele discussie :D Ik gok nog op zo'n 4 medailles (Thiam goud, Panthers & Cats zilver en Vidts brons)

Als we er minder dan 3 nog halen dan is het een matige OS geweest want dan doen je slechter dan Tokyo terwijl het quasi een thuis OS was.

Voorlopig toch te veel ontgoochelingen , de jumpers toch ook teleurstellend. Emma Plasschaert zal ook een mirakel nodig hebben. We hebben nog Nafi en Kopecky in het baanwielrennen. Wie weet de Cats en Panthers , mss nog in de estafette ergens ? En die taekwondoka en mss de gewichthefster.

Voorlopig toch te veel ontgoochelingen , de jumpers toch ook teleurstellend. Emma Plasschaert zal ook een mirakel nodig hebben. We hebben nog Nafi en Kopecky in het baanwielrennen. Wie weet de Cats en Panthers , mss nog in de estafette ergens ? En die taekwondoka en mss de gewichthefster.
Juist, was al helemaal vergeten dat gewichtheffen nog moet komen. Nina Sterckx heeft de afgelopen jaren toch zeer mooie prestaties neergezet, al kan ik de medaillekansen in die sport wel niet echt inschatten.

Ik zelf ga zo'n drie keer per week zwemmen en kan echt wel beamen dat kinderen tegenwoordig steeds minder en minder goed kunnen zwemmen, je ziet heel veel 12 jarige die gewoon niet meer kunnen zwemmen terwijl je vroeger op die leeftijd toch al gewoon de basis kon en enkele honderden meters schoolslag kon zwemmen. En ik moet ook eerlijk zijn, je ziet ook een enorm verschil tussen allochtone en autochtone kinderen, waarvan de laatste groep veel beter kunnen zwemmen (wss omdat die het gemiddeld breder hebben en dan de betere scholen/privelessen? kunnen betalen).

Tsjah, ik ben autochtoon, tegen de 40 en heb in mijn hele leven opgeteld enkele honderden meters schoolslag gezwommen (en andere slagen al helemaal niet). Heeft er gewoon nooit ingezeten, ondanks lessen, mijn techniek is abominabel.
En dat was in een tijd waarin lessen volgen geen probleem was. Nu proberen we watergewenning te regelen. Minder zwembaden in de buurt dan 35 jaar geleden en jawel hoor, van zodra er iets van lessenreeksen vrijkomt zit dat direct volzet. Nu staan we op een wachtlijst maar we gaan kijken voor privé, maar daar moet je het inderdaad wel wat breder voor hebben...

Eerst zien wat de Panthers tegen China doen natuurlijk. Zilver/brons is realistisch maar goud wordt zeer moeilijk want dan komen ze wellicht Nederland tegen in de finale. Daar hebben ze in de poulefase tegen verloren.

Of moet zijn dat je doelt op Kopecky die 2x goud pakt in het baanwielrennen en dan Thiam goud.
Ik kan nu al voorspellen dat wij die finale dik gaan winnen. Nederlands hockeygoud bij de dames is al jaren een zekerheid.

Frankrijk heeft echt wel al veel medailles en in veel disciplines. Hebben die massaal zitten investeren met het oog op deze spelen?
Frankrijk heeft rond de 300 miljoen in olympische atleten en trainers gepompt te laatste 7 jaar. En zich uitsluitend gericht op de hoogpotentielen.

De prestaties van Nederland op de Spelen zijn sowieso vrij ongekend voor zo'n klein land. ...
18 miljoen inwoners is niet zo klein hoor.
Verder gaan jonge mensen daar met de fiets naar school (bij ons met de auto) en zijn ze daar hysterisch competitief met van alles.
De faciliteiten hier zijn vaak ruk, we hebben wel Bart Swings, maar niet eens 1 schaatsbaan.
Politici zijn niet geïntereseerd om te investeren. Wel er als de kippen bij voor een foto-opp als er eens een geniale gek opduikt (Evenepoel of Thiam)

De Hollanders doen het leuk, maar Australië doet het een stuk beter.

18 miljoen inwoners is niet zo klein hoor.
Verder gaan jonge mensen daar met de fiets naar school (bij ons met de auto) en zijn ze daar hysterisch competitief met van alles.
De faciliteiten hier zijn vaak ruk, we hebben wel Bart Swings, maar niet eens 1 schaatsbaan.
Politici zijn niet geïntereseerd om te investeren. Wel er als de kippen bij voor een foto-opp als er eens een geniale gek opduikt (Evenepoel of Thiam)

De Hollanders doen het leuk, maar Australië doet het een stuk beter.
18 van hun 34 medailles komen wel uit het zwemmen. Als je sterk scoort in het zwembad, vertaalt dat zich meestal ook naar hoge positie in de medaillespiegel.

18 van hun 34 medailles komen wel uit het zwemmen. Als je sterk scoort in het zwembad, vertaalt dat zich meestal ook naar hoge positie in de medaillespiegel.

En bij Nederland 8 van de 18 uit het roeien, dan vind ik zwemmen toch een veel mondialere en meer ontwikkelde sport dan roeien hoor

En bij Nederland 8 van de 18 uit het roeien, dan vind ik zwemmen toch een veel mondialere en meer ontwikkelde sport dan roeien hoor
Op Hollandse universiteiten heb je altijd een cultuur met goede roeiclubs en op die van ons een cultuur van cantus en zoveel mogelijk zuipen.
Buiten dat hebben de Nederlanders bij het roeien nog dat gigantische lengtevoordeel.

Australië en Nederland (en pak Nieuw-Zeeland erbij) zijn schoolvoorbeelden van sportlanden.
Je kan dat zien aan de medailletabel maar zeker ook aan de teamsporten.

België vaardigt 2 hockeyteams en een basketteam af ... Hoe triest is dat ?

Geen teams bij het
3x3 basket
Geen basket bij de mannen
Boogschieten
Handbal
Judo
Rugby
Schermen
Tafeltennis
Tennis
Turnen
Voetbal
Volleybal
Waterpolo
of estafette bij het zwemmen

Nederland & Australië doen nagenoeg overal mee.

Nederland heeft 3,8x zoveel medailles dan België op deze spelen tot nu toe terwijl ze maar 1,51x zoveel inwoners hebben. Ze doen het dus 2,5x beter dan België in verhouding tot het aantal inwoners.
Frankrijk heeft 5,81x het aantal inwoners van België en pakt 9,6x het aantal medailles van België dus die scoren ook 1,65x beter dan wij.
Duitsland doet het nog slechter dan België, 7,18x het aantal inwoners van België en maar 3,4x meer medailles, 2,11x minder goed als België. Dus Duitsland presteert eigenlijk enorm slecht op deze spelen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan