De medailletabel

Geen idee hoe het zit met investeringen in zwemmen maar als ik centraal in België woon en slechts drie zwembaden heb in een straal van een half uur rijden met de auto, en het dichtste op 20 minuten, dan is dat een teken aan de wand.

Aantal medailles zegt inderdaad niet alles omdat je je kan focussen op de sporten waar er veel te verdienen zijn (geen verrassing dat de atleten met de meeste medailles allemaal zwemmen of aan gymnastiek doen). Ik zie liever wat minder medailles maar in meer disciplines. En net daar is het deze spelen echt wel niet goed tot nu toe. Wielrennen en judo, twee sporten en allebei sporten waar België ‘traditioneel’ wel actief in is.

Frankrijk heeft echt wel al veel medailles en in veel disciplines. Hebben die massaal zitten investeren met het oog op deze spelen?
Is het niet typisch dat de landen die de OS organiseren ook fel investeren in de twee cycli voordien? Vraag me eigenlijk ook af wat de investeringen van London 2012, nu nog afwerpen voor GB.

Misschien een discussie voor na de spelen of we kunnen ze nu al beginnen, maar het ziet er toch naar uit dat het vrij slechte spelen worden voor België. Ik zie enkel nog Kopecky/Panthers & Thiam (misschien Vidts) een medaille halen, wat dus neer komt op max 6/7 medailles waarvan 4 in het wielrennen. Best weinig niet?
Voor een OS, dat je bijna een thuis-OS mag noemen (gaat er ooit een OS in NLD komen?), zijn vier medailles totnutoe idd zwak.
Imo 6-7 als minimum op 4/08, dat moest het doel zijn.
Moesten we nu eens enkel en alleen de atleten afvaardigen die effectief kans maken op een medaille ?
Olympische diploma's zijn voor veel atleten een doelstelling. Dat is alvast toch iets.
Dan nog moet je rekening houden met verrassingen, zoals Willems. Onder jouw visie hadden we er nu maar drie.
Met Chaari, Thiam, Panthers, Cats, Kopecky en Plasschaert hebben we toch nog wat kansen op medailles. Daar kunnen er zeker nog 3 vallen waar we gewoon beter doen dan onze 7 in Tokio (en dan kunnen er altijd nog verrassingen zijn zoals Vidts, Doom, estafette…)
Inb4 Chaari eruit in de eerste ronde; Thiam met een blessure; Red Panthers in navolging van de mannen; Cats met een off-game; Kopecky met een paar chocolade medailles; Plasschaert, die zoals dat nu eenmaal in het zeilen kan gaan, wegdeemstert.
Om dan nog te zwijgen over Doom, die een pijntje heeft bij het lopen. Stel je voor dat die morgen een blessure oploopt. Dan mag je 4x400m ook wegschrijven.
Frankrijk heeft echt wel al veel medailles en in veel disciplines. Hebben die massaal zitten investeren met het oog op deze spelen?
Als je als thuisland niet opzichtig betert tegenover vorige OS, heb je dik gefaald. Welk land wil die schande tegemoet gaan?
België deed dat bv. redelijk goed in 2000 :unsure:.
Is het niet typisch dat de landen die de OS organiseren ook fel investeren in de twee cycli voordien? Vraag me eigenlijk ook af wat de investeringen van London 2012, nu nog afwerpen voor GB.
Die zijn redelijk consistent met ca. 63 medailles in 2016 - 2021. Dat was ook meer dan 100j terug in Londen, dat die de OS erna nog goed deden, maar daalden vanaf de derde OS. Natuurlijk zijn dat gans andere tijden.
Die gaan dit niet meer weggeven en elke OS afsluiten met +45 medailles, denk ik.

En dan nog misschien wel een interessant onderwerp, wat is het belang van het aantal medailles voor een land en hoe verantwoord zijn zware investeringen in professionele atleten. Ik kan me voorstellen dat Nederland meer investeert in topsport en daar nu de gevolgen van plukken, maar is dit het waard in the grand scheme of things? Of is het een kwestie van zien sporten doet sporten en is het op die manier een investering in de algemene gezondheid van de mensen waardoor het zichzelf terug betaalt?

En dan nog misschien wel een interessant onderwerp, wat is het belang van het aantal medailles voor een land en hoe verantwoord zijn zware investeringen in professionele atleten. Ik kan me voorstellen dat Nederland meer investeert in topsport en daar nu de gevolgen van plukken, maar is dit het waard in the grand scheme of things? Of is het een kwestie van zien sporten doet sporten en is het op die manier een investering in de algemene gezondheid van de mensen waardoor het zichzelf terug betaalt?
Het volk in de straat wordt gelukkiger voor even. Het brengt mensen samen.
Na het WK '86 werd er genoeg rondgevost bij de Belgische bevolking, heb ik ooit gehoord. Dat is bij een succesvolle OS niet anders.
Je geeft kinderen / jongeren de hoop en de droom om op een dag in de voetsporen te treden van de huidige helden.
Kijk naar Girmay in het wielrennen. Volgens De Cauwer / Schotte sneuvelden allerlei zaken des huizes in Eritrea bij vele families en dit was na zijn Gent-Wevelgem of Giro-etappe winst. Wat moest dat niet zijn bij zijn groene trui afgelopen Tour?
Ik verwacht een hoop kinderen met de naam 'Bini' volgend jaar in Afrika.
Of hoelang we niet over Gouden Greg praatten. Toegegeven dat was mede door de commentatoren, maar toch...
Bij een VS gaat het geluk minder afwegen dan bij een San Marino, dat lijkt me ook zeker, na een medaillewinst op de OS.

Je mag het niet zien als investering in infrastructuur maar investering in gezondheid en mindset.

Hoeveel LO krijg je nu op school? 1x 2u en dan nog liefst zonder competitie gevoel. In veel andere landen is dit toch anders gestructureerd.

Hier doet mijn zoon (7j) het volgende op school: voetbal, cricket, turnen en zwemmen. Alle sporten minimaal 2u sommige 4u per week. Altijd gericht op competitie dus altijd intra/inter school, provinciale testen/wedstrijden. Beste jongeren worden gescout voor nationaal.

Niet dat mijn zoon maar enig talent heeft om een topsporter te worden maar gewoon de aanpak in een gewone school is zoveel meer professioneler dan in België waar het bij mij was. Ah mannen hier een bal hou jullie wat bezig hè en weg was hij. Als er keer een stagiair was dan moest je keer iets anders doen zoals een biep test. Want die stagiair moest zijn diploma halen.

Jaar na jaar kunnen kinderen minder en minder zwemmen. Vergeet topsport maar zwemmen is een basis vaardigheid het kan u leven redden. België is en zal nooit een topsport land zijn, daarvoor ontbreekt het visie en mindset en sowieso kan men in België nooit iets veranderen aan de infrastructuur.

Geen idee hoe het zit met investeringen in zwemmen maar als ik centraal in België woon en slechts drie zwembaden heb in een straal van een half uur rijden met de auto, en het dichtste op 20 minuten, dan is dat een teken aan de wand.

Aantal medailles zegt inderdaad niet alles omdat je je kan focussen op de sporten waar er veel te verdienen zijn (geen verrassing dat de atleten met de meeste medailles allemaal zwemmen of aan gymnastiek doen). Ik zie liever wat minder medailles maar in meer disciplines. En net daar is het deze spelen echt wel niet goed tot nu toe. Wielrennen en judo, twee sporten en allebei sporten waar België ‘traditioneel’ wel actief in is.

Ik kan 3 zwembaden met de fiets op 20min bereiken...

Maar het begint al met sport op school, of de denigrerend houding tov opleiding leerkrachten LO in de hogescholen

Kan je hier iets meer over zeggen.
Ja, de leerkracht L.O. van één van mijn kinderen heeft een burn-out gehad en was zes maanden afwezig (twee jaar geleden).
Dat is dus de sketch van Philippe Geubels in het echt.
Niet dat mijn zoon maar enig talent heeft om een topsporter te worden maar gewoon de aanpak in een gewone school is zoveel meer professioneler dan in België waar het bij mij was. Ah mannen hier een bal hou jullie wat bezig hè en weg was hij.
En ja, de lessen van hem en al zijn collega's bestaan vooral uit het zeggen waar de leerlingen zich mee moeten bezighouden hetvolgende uur en dan rustig toekijken (en ik overdrijf niet). Soms is dat een bal, maar kan ook tafeltennis zijn, een badmintonracket, een basket,...

Dat allemaal gezegd zijnde, vind ik het wel een legitieme vraag of we als maatschappij moeten investeren in topsport. Wat mij betreft moeten we dat puur bekijken met een economische bril: zijn de baten groter dan de kosten?
Ik ben er stellig van overtuigd de manier waarop België/Vlaanderen het nu aanpakt zeker niet de juiste is. Ik ben zelf actief in een sport met topsportschool. Een groot deel van het budget van de sportbond gaat dus naar het functioneren van deze topsportschool met amper enkele tientallen sporters, en voor alle andere sporters blijft er quasi niets meer over. De basis van de driehoek, waar de clubs voor zorgen, die moeten het dus zelf maar zien uit te zoeken... De sport is aanwezig op de Spelen, maar alle aanwezige sporters komen NIET uit de topsportschool...

Je mag het niet zien als investering in infrastructuur maar investering in gezondheid en mindset.

Hoeveel LO krijg je nu op school? 1x 2u en dan nog liefst zonder competitie gevoel. In veel andere landen is dit toch anders gestructureerd.

Hier doet mijn zoon (7j) het volgende op school: voetbal, cricket, turnen en zwemmen. Alle sporten minimaal 2u sommige 4u per week. Altijd gericht op competitie dus altijd intra/inter school, provinciale testen/wedstrijden. Beste jongeren worden gescout voor nationaal.

Niet dat mijn zoon maar enig talent heeft om een topsporter te worden maar gewoon de aanpak in een gewone school is zoveel meer professioneler dan in België waar het bij mij was. Ah mannen hier een bal hou jullie wat bezig hè en weg was hij. Als er keer een stagiair was dan moest je keer iets anders doen zoals een biep test. Want die stagiair moest zijn diploma halen.

Jaar na jaar kunnen kinderen minder en minder zwemmen. Vergeet topsport maar zwemmen is een basis vaardigheid het kan u leven redden. België is en zal nooit een topsport land zijn, daarvoor ontbreekt het visie en mindset en sowieso kan men in België nooit iets veranderen aan de infrastructuur.
Herkenbaar. De laatste 4 jaar hadden wij een LO-leerkracht die elke les begon met ons een ganse paragraaf in onze agenda te laten schrijven over wat we gingen doen - kwestie van in orde te zijn voor de inspectie - om vervolgens te zeggen "gasten, pak't nen bal, we gaan sjotten". Terwijl hij dan wat naar 17-jarige meisjes ging oglen.

En de zwemlessen op school worden inderdaad jaar na jaar beperkter. Heel jammer.

Ik vind niet dat we het op de infrastructuur kunnen steken. Kan die beter? Zeker. Maar we moeten toch vooral kijken naar een bredere visie, naar de opleiding van leerkrachten en trainers, ...

Voor mij hoeft er geen omslag komen naar sportprestaties als soft power, wat landen als de VS, China en Rusland heel duidelijk doen, voor mij hoeft ook die hyperfocus op competitie niet zoals jij die beschrijft @|nfected, maar wel toegankelijker, betere omkadering en opleiding, meer uren, ...

Die focus op competitie is nu niet hier zoals de VS waar ze al aan kleins af allerhande shit krijgen om nog beter te presteren.

Maar bvb hier wordt er elke maand 1 keer tegen een andere school gevoetbald. Groot niveau is dat niet en adhv school zijn dat mooie velden tot een zandbak. Maar het creeert een andere mindset dat ik mis op Belgische scholen. Je gaat ook veel meer toeleven naar een wedstrijd tegen een andere school dan bvb zoals vroeger hier de bal en shot maar he. Ik heb meer gelegen op matrassen en met girls gepraat dan LO deftig uitgevoerd.

Zoiets is perfect te doen in België met weinig geld. Je kan 2 of 3 sporten nemen, scholen laten op focussen en dan daar dan talent zoeken om verder te ontwikkelen.

Maar goed in België mis je gewoon visie en structuren om zoiets te doen. Zit je ook terug met die verschillende taal gemeenschappen. Stel je voor dat een Waalse coach x Waalse studenten selecteer uit jaar Y voor sport Z omdat ze net dat jaar beter zijn. Dan ga je terug zoveel mensen hebben die tegenwerken.

Die focus op competitie is nu niet hier zoals de VS waar ze al aan kleins af allerhande shit krijgen om nog beter te presteren.

Maar bvb hier wordt er elke maand 1 keer tegen een andere school gevoetbald. Groot niveau is dat niet en adhv school zijn dat mooie velden tot een zandbak. Maar het creeert een andere mindset dat ik mis op Belgische scholen. Je gaat ook veel meer toeleven naar een wedstrijd tegen een andere school dan bvb zoals vroeger hier de bal en shot maar he. Ik heb meer gelegen op matrassen en met girls gepraat dan LO deftig uitgevoerd.

Zoiets is perfect te doen in België met weinig geld. Je kan 2 of 3 sporten nemen, scholen laten op focussen en dan daar dan talent zoeken om verder te ontwikkelen.
Kan ik wel volgen. Ik vind het gewoon belangrijker dat zoveel mogelijk kinderen (en volwassenen for that matter) sporten en er plezier aan beleven. In veel sporten en sportclubs ligt er nu al voor mij een te grote focus op competitie en te weinig op recreatief sporten. Los van de algemene baggermentaliteit die heerst in het voetbal, is dat ook een grote reden waarom ik mijn kinderen liever niet zou zien voetballen. Gymnastiek eigenlijk van hetzelfde, als je ziet hoe die gepushed worden van zodra ze een beetje talent lijken te hebben. Mijn vrouw zwemt super graag, had daar als kind ook heel veel aanleg voor, maar werd als 10 jarige door haar club al voor het blok gezet: ofwel 5 keer per week trainen en wedstrijden meedoen, ofwel terug meezwemmen met de kleine kindjes. Waarop ze gewoon volledig afgehaakt is. Daar zit misschien wel het probleem van een tekort aan infrastructuur en mensen, maar ik mis een middenweg.

Laatst bewerkt:
Kan ik wel volgen. Ik vind het gewoon belangrijker dat zoveel mogelijk kinderen (en volwassenen for that matter) sporten en er plezier aan beleven. In veel sporten en sportcluvs ligt er nu al voor mij een te grote focus op competitie en te weinig op recreatief sporten. Los van de algemene baggermentaliteit die heerst in het voetbal, is dat ook een grote reden waarom ik mijn kinderen liever niet zou zien voetballen. Gymnastiek eigenlijk van hetzelfde, als je ziet hoe die gepushed worden van zodra ze een beetje talent lijken te hebben. Mijn vrouw zwemt super graag, had daar als kind ook heel veel aanleg voor, maar werd als 10 jarige door haar club al voor het blok gezet: ofwel 5 keer per week trainen en wedstrijden meedoen, ofwel terug meezwemmen met de kleine kindjes. Waarop ze gewoon volledig afgehaakt is. Daar zit misschien wel het probleem van een tekort aan infrastructuur en mensen, maar ik mis een middenweg.
Volledig mee eens en volledig in lijn met wat ik hierboven vertelde.
Er zijn toch wel uitzonderingen, één van mijn kinderen zit in een lokale voetbalclub, en die doen dat toch vrij goed. Ze weigeren niemand om lid te worden en zijn niet puur op competitie gefocused. Het is bijvoorbeeld niet dat ze de beteren volledig apart nemen van de anderen, en dat is al heel wat.

Ik ga akkoord met de vaststellen dat LO op school er vooral lijkt te zijn om de hoop te vullen. Net dezelfde ervaring gehad dat voor het merendeel van de jaren dit een nogal uitgebluste vent leek te zijn die ons maar wat liet doen (een toertje lopen, wat voetballen), om dan wat naar de meisjes te kijken. Ik was als kind niet sportief en dat soort LO-lessen was voor mij 0.0 motiverend. Al de motivatie moet dan van eigen initiatief (de ouders) komen die je een sport voorschotelen, en dat was bij mij thuis niet het geval.

Ook de trend waar je kennelijk niet meer op de school moet rekenen om kinderen te leren zwemmen vind ik eerlijk gezegd schaamtelijk voor ons als land.

Maar anderzijds, moet het meer zijn? Is daar een grote nood aan? Zeker de link met medailles lijkt me niet helemaal terecht. Ik vind het altijd een boeiende discussie eigenlijk of medailles nu wat uitmaken of niet. Heeft dat effectief iets te maken met "algemene gezondheid" van je bevolking bijvoorbeeld? Wij spiegelen ons graag aan de Nederlanders, maar bewegen die niet eerder meer door de fietscultuur dan door hun medailles bijvoorbeeld?

Dat mag je niet onderschatten. Destijds zijn er toch heel veel meisjes beginnen tenissen door Henin en Clijsters.
En de impact van het succes van de hockeyploeg lijkt me ook niet te onderschatten. Hier in de buurt zijn er toch twee clubs bijgekomen bv.

Ik heb ook uit verschillende hoeken al gehoord dat de maximumfactuur in het lager onderwijs er ook heeft voor gezorgd dat zwemlessen worden geschrapt om te besparen. Zeer jammer, zeker omdat veel ouders hun kinderen dan maar naar veel duurdere privé-zwemlessen sturen.

Ze hebben een zwakke start gehad maar beginnen nu toch op snelheid te komen, terwijl België sinds de eerste dag verder en verder wegzakt. 🤭

Je kan van de Nederlanders veel zeggen, maar op sportvlak zijn ze toch echt wel wat relevanter dan België. (Top)sport wordt daar al lang een stuk meer gestimuleerd.
De prestaties van Nederland op de Spelen zijn sowieso vrij ongekend voor zo'n klein land. En we halen het goud ook nog eens op in heel veel verschillende disciplines. Atletiek, zwemmen, zeilen, wielrennen, basketbal. Echt geweldig.

Terug
Bovenaan