De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Meer dan 20 jaar geleden wellicht? De eerste generatie BMW X5 had die antidiefstal optie. Maar later is die afgeschaft omdat het onveilig is.
Je wilt geen auto die opeens uitvalt op een drukke autosnelweg op het linkse rijvak bijvoorbeeld.

Wat wel zo is, je kan de auto starten met keyless, de sleutel weg doen. En wegrijden.
Zolang je de auto niet afzet, ga je kunnen doorrijden.
Denk dat dit idd zo bij mijn wagens het geval zal zijn.

Denk ook dat dit zo hoort.
Stel dat de wagen ineens stopt op het midden v d baan als hij ineens doorheeft dat de sleutel niet meer in de wagen zit.... niet veilig.
Of ineens je batterij v je sleutel defect op plat is

Uw vraag is perfect legitiem, het was maar een grapke. Ik kan mij precies zelf herinneren dat ik mijne sleutel eens aan mijn vrouw gaf terwijl ik de auto nog in de garage ging zetten, en dat dat niet gelukt is. Maar datzelfde is mij ook wel al ooit gelukt. Geen idee of ik toen iets anders gedaan had (de ene keer in neutraal zetten en de andere keer in D laten staan bijvoorbeeld), en of het zelfs met dezelfde auto was.

Ik vermoed dus dat er verschillen zitten tussen de merken en/of modellen, maar dat er in de meeste gevallen hoogstens een paar honderd meter mee gereden kan worden. Ik denk dat ik hier met zowat alle auto's al een waarschuwing gezien heb als de sleutel niet in de auto is (keyless go of niet), en het zou mij verbazen dat ze zo'n waarschuwing geven als er wel gewoon nog tientallen kilometers mee gereden kan worden.
My bad, sorry. 't Is maandag hé.

Ik zal het vanavond eens testen.

Meer dan 20 jaar geleden wellicht? De eerste generatie BMW X5 had die antidiefstal optie. Maar later is die afgeschaft omdat het onveilig is.
Je wilt geen auto die opeens uitvalt op een drukke autosnelweg op het linkse rijvak bijvoorbeeld.

Wat wel zo is, je kan de auto starten met keyless, de sleutel weg doen. En wegrijden.
Is dat zo? Dat is dus m'n vraag. Hem onbewaakt laten draaien buiten zal ik dus niet doen.

Het verhaal van de gestolen wagen is +10 jaar geleden, geen 20 jaar.

Is een rage in Londen. Van deur tot deur wandelen met een versterker die signaal van uw sleutel versterkt en zo wagens starten en mee wegrijden. Ook bij mij geprobeerd maar mislukt door ik sleutel in speciale box stak als ik thuis was.

Is een rage in Londen. Van deur tot deur wandelen met een versterker die signaal van uw sleutel versterkt en zo wagens starten en mee wegrijden. Ook bij mij geprobeerd maar mislukt door ik sleutel in speciale box stak als ik thuis was.
Idd. Vooral range rovers worden geviseerd blijkbaar. Die staat bovenaan de lijsten van meest gestolen wagens in het VK.

Heb daar ook over gelezen en zal deze week een box met lood maken om de sleutels in te stoppen.

Keyless systeem. Ik stap in de wagen en start hem. Ik stap uit en laat hem draaien. Ik ga naar binnen met sleutel in de zak.

Als er dan iemand instapt en mee wegrijdt, zal hij dan kunnen blijven rijden? Of schiet hij af na x-aantal meter?
Er zitten misschien verschillen per merk maar bij peugeot Citroën Opel...kan je blijven rijden met melding sleutel niet gedetecteerd.
Stilzetten lukt na extra lang indrukken van de start/stop knop, daarna start hij uiteraard niet meer.

Jaren geleden hebben mijn nicht en haar man zoiets mee gemaakt. Het was de begrafenis van onze grootmoeder en toen ze aankwamen aan de kerk, kregen ze een melding van het huisalarm. Haar man is dan terug naar huis gereden maar de sleutel zat nog in haar handtas.
Toen hij moest stoppen aan een rood licht, is de wagen stilgevallen en kreeg hij hem niet meer gestart. Gelukkig was hij bijna thuis en had hij wel zijn huissleutel mee. Dus wagen aan de kant geduwd, naar huis gelopen, alarm afgelegd, sleutel genomen en dan rap terug naar de kerk.

Auto was een jaguar (als ik het me goed herinner).

Heb daar ook over gelezen en zal deze week een box met lood maken om de sleutels in te stoppen.
Was idd lood bij mij. Kon je kopen voor 5£ op amazon in de tijd. Mast ze hebben zo eens mijn straat op gekuist, zat een M, een AM en een RR. Mijne was maar xc90 hybrid, eerste generatie dus lsng geleden

Dat klopt niet.
Althans niet bij mijn BMW.

Als je de auto start met de sleutel erin en dan gaat wegrijden kan je amper 5 m rijden.
Dan stopt de auto en vraagt hij achter de sleutel.

Dat klopt niet.
Althans niet bij mijn BMW.

Als je de auto start met de sleutel erin en dan gaat wegrijden kan je amper 5 m rijden.
Dan stopt de auto en vraagt hij achter de sleutel.
Dan zou je ook niet meer kunnen rijden als het batterijtje in de sleutel leeg is. Je kan de auto starten door de sleutel in dat geval tegen de stuurkolom te houden en je kan daarna blijven rijden. Hij valt niet stil omdat dat sleutelbatterijtje leeg is.

Dan zou je ook niet meer kunnen rijden als het batterijtje in de sleutel leeg is. Je kan de auto starten door de sleutel in dat geval tegen de stuurkolom te houden en je kan daarna blijven rijden. Hij valt niet stil omdat dat sleutelbatterijtje leeg is.

Omdat de auto door heeft dat de sleutel zich in de wagen bevind.

In een MOBIB of bankaart zit ook geen batterij en toch werkt dat ook ;)

Zo werkt je auto ook alleen met een iets stevigere antenne om de sleutel te detecteren.

Mijn vriendin had mij eens thuis afgezet en ik was uitgestapt en toen ze verder wou rijden ging dat gewoon niet omdat ik de sleutel in mijn zak had.
Ze had ook de motor ofzo niet afgezet.

Hier kijk:

De enigste manier om verder te rijden zonder sleutel is als je al aan het rijden bent en bijvoorbeeld dan de sleutel naar buiten gooit.
Zodra je eens stopt of je deur opendoet check hij terug of de sleutel zich in de wagen bevindt.

Hier een bmw gestolen met keyless. Er zijn in Londen dagelijks wagens inclusief bmws die op die manier worden gestolen

Tot als ze de deur open doen of hem opnieuw moeten starten dan hebben ze terug die sleutel nodig.
Tenzij ze dat signaal kunnen kopieren maar ik dacht dat dit wisselde zoals een OTP

Ik ben eigenlijk totaal onbekend met carwash maar kunde eigenlijk alleen een bodemwash selecteren?

Tis voor het zout eigenlijk

Tot als ze de deur open doen of hem opnieuw moeten starten dan hebben ze terug die sleutel nodig.
Tenzij ze dat signaal kunnen kopieren maar ik dacht dat dit wisselde zoals een OTP
Dat weerlegt ook niemand.

Die systemen hebben ook een bepaalde intelligentie en men denkt er ook over na om ze veiliger te maken.
Maar de manier waarop ze horen te werken introduceert gewoon enkele zwakke plekken die je onmogelijk kan afdekken.

Elke ontgrendeling van de deur vergt de sleutel zijn unieke handshake met de wagen. En periodiek wordt de aanwezigheid van de sleutel afgetast.
Zolang het portier open is zal deze niet vergrendelen. Ook al verdwijnt de sleutel.
Elke start van de motor vergt wederom die unieke handshake. Zolang de motor draait zal deze niet stoppen, ook al is het in vrijloop.
Die handshake is niet nodig voor de inspuiting.

Nu op dat laatste hebben ze een slim trucje gevonden. Elke situatie waarop een start&stop ingreep toegelaten is is het veilig genoeg om de wagen te stoppen en deze niet meer te laten starten.
Gat afgedekt denk je dan? Nee niet bepaald want als een wagen niet de optie heeft om de start&stop manueel af te zetten dan zijn er wel andere manieren om de motor draaiende te houden.
Bij een BMW stopt de motor nooit in sportstand. Bij elke wagen zal de motor niet stoppen als er input is van het gaspedaal.

Dus de wagen in sport zetten of steeds een beetje gas blijven geven is niet zo moeilijk.

Men legt ook heel veel de focus op stelen bij je thuis. Veel mensen weten dit en nemen voorzorgen.
Maar men is vele malen minder voorzichtig als men uitstapt op de parking van een winkelcentrum of bij de Lidl. Men stapt uit en kijkt wel achter zich tot de wagen zich automatisch sluit.
Maar is daar even makkelijk om uw sleutelsignaal te versterken. Men loopt achter u gedurende 20m en men zet de versterker aan, plop wagen is terug open zonder dat je het weet of hoort.

Bij het neerschrijven besef ik ineens waarom al die Johnny’s zo een luide uitlaat hebben die je in een volgend dorp nog hoort. Probeer die maar eens te stelen zonder dat de eigenaar het doorheeft :unsure:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan