Ik hoop dat je daar dan toch ook hopen extra voor betaald wordt? Want je ziet toch ook hoe dat eigenlijk een beetje absurd is indien niet.
"Hey, we willen x uren van uw tijd per maand voor y euro". --> Ok, is dat 9-17 of glijdende werkuren of.. --> Goh ja dat kan gelijk wanneer zijn.
Ik trek het mss wat in het belachelijke en het hangt ook af van hoe lang op voorhand je dat weet. Want als wat jij daar beschrijft een probleem is dan moet je eigenlijk betaald worden om ter beschikking te zijn elk weekend. En dat is ok natuurlijk, maar wat imo niet ok is om daar vaag over te zijn. Als je kan zeggen elke maand moeten we u 2 weekends van x tot y kunnen gebruiken, je gaat 1-2 maanden op voorhand weten welke weekends. Ok goed. Maar "ja misschien, soms en het moet niet eh maar als je het niet doet is een probleem" is geen serieuze manier van doen.
Zal even op jou reageren, maar ook weer offtopic eigenlijk (En aanvulling op
@Guazala en
@Sylverscythe die het al min of meer goed samenvatte
Je zit met verschillende diensten (bv. RSZ/RVA/RIZIV/RSVZ/Vlaamse Inspectie)
Meeste diensten hebben 1 a 2 controleurs voor een afgebakend gebied/gemeentes - die gemeentes zijn jou ambtsgebied en daarin zorg jij dat je je werk doet
Contractueel is het 40u per week. In principe gewoon overdag, hoe gij uw dag presteert regelt ge zelf als uw werk maar gedaan is binnen afgesproken termijnen
Weet je dat je 's avonds gaat werken, dan begin wat later of stop op de middag of begin de dag nadien wat later - dat is de vrijheid en flexibiliteit die langs 2 kanten komt dan
Wij doen 2x per jaar een halfjaarlijks planningsgesprek met onze groep waar we al een heel aantal datums vastleggen voor de komende 6 maanden. Kan je een datum niet, geen probleem natuurlijk
Daarnaast kan ook het volgende voorvallen:
Je krijgt een klacht van onderneming x of y. Je kan die wel ff laten liggen, maar ook geen maanden tot de volgende vastgelegde actie dus dan begin je te mailen of je stuurt een doodle met datums
Je krijgt een onderzoek/klacht over een gezinssituatie. Dan kan je 17x overdag gaan als die mens werken is, maar best toch op een avond..
Politie treft een (illegale) koerier aan van een horecazaak en wil op korte termijn een controle in die onderneming
Politie stuurt dat ze op bv. woensdag 15.04 een baanactie doen met Vlabel en douane en wie kan aansluiten. Je kan dan eens afzeggen, maar niet elke maand en je kan ook geen datums voorstellen want dat is met motards en alles erop/eraan
Je ziet van "Ah evenement x is of op datum y, voorbije jaren waren daar al eens inbreuken" of in gemeente x is het markt op zondagvoormiddag. Dan wil je ook geen 7 weken wachten tot collega y eens n keertje vrij kan/wil maken
Soms komt een vraag van de burgemeester wegens bv onveilige leefomstandigheden of uitbating en dan gaat brandweer + politie en stad mee. Bij inbreuken is het dan meteen pand verzegelen. Als dat een doordeweekse dag is dan hoor je eigenlijk ook gewoon te werken en kan je moeilijk aan de burgemeester vragen dat uit te stellen omdat uw zoontje moet voetballen
Het gaat nooit zijn "Morgen gaan we om 4u een actie doen", je weet dat altijd wel op voorhand hoor, maar niet altijd een half jaar op voorhand, soms is dat eens een week of 2 op voorhand.
Soms stuur ik door de week eens "Volgende week samen op baan voor wat kleine controles" en dan krijg ik als antwoord "Ik kan enkel dinsdag de hele dag en vrijdagvoormiddag"
Niemand gaat kwaad zijn als ge n keer niet mee kunt hé, zelfs niet als ge af en toe niet mee kunt. Maar als ge in 75% van de gevallen buiten de uren niet meekunt/wilt.. Dan moet je iets anders gaan doen.
En het loon is niet slecht hoor

+ overuren ofwel recup ofwel uitbetalen.
Ik zit ook in een job waar iedereen geacht wordt flexibel te zijn en meer dan voltijds te werken, terwijl we statutair en dus zonder werkelijk contract zijn aangenomen. In de praktijk werkt dat omdat er weinig jobs zijn en kandidaten vaak wel al gekend zijn of tenminste al lang genoeg in een gelijkaardig systeem functioneren zodat je kan verwachten dat ze doen wat verwacht wordt. Maar als er dan iemand zijn voeten aan veegt kan die dat láng blijven doen, wat ook al de collega's benadeelt.
Wat ge op den duur krijgt is mentaliteit van "Tja als hij zen uren/werk niet moet doen, waarom zou ik het dan doen als we op het eind van het jaar dezelfde beoordeling krijgen"
of de collega in kwestie gaat klagen dat hij niet goed in de groep ligt
Ik vermoed dat dat vaak in die jobs zichzelf wel reguleert omdat je wel wat drive moet hebben om dingen te willen vaststellen, om de dagdagelijkse shit van "lastige klanten" erbij te nemen. Mensen worden niet graag gecontroleerd, dus daar komt al wel eens wat (gelukkig meestal verbale) agressie bij kijken. Dus als je dat niet met volle goesting doet, lijkt me dat moeilijk vol te houden. En de realiteit wil nu eenmaal dat je makkelijk dingen die het daglicht niet mogen zien aantreft buiten de typische 9-17.
Dus ook als er niet wordt in doelstellingen en afspraken gegoten dat je een minimum aantal weekends/avonden/nachten moet werken (wat ik vermoed dat vaak wel al het geval zal zijn) gaat vaak wel een KPI zijn vastgelegd voor na te streven aantal vaststellingen. En die ga je nu eenmaal veel makkelijker halen buiten de uren.
Maar dan nog, dat blijft het nadeel van statutaire functies, je kan tegenwoordig wel iemand buiten krijgen die niet voldoet, maar tijdsintensief blijft het wel.
Mijn ervaring met samenwerking met andere diensten is toch dat de meesten in die jobs dat echt wel met veel goesting doen. En zeker die grote acties met veel diensten, zijn daardoor vaak best plezant om te doen. Dat is een toffe sfeer, veel goesting, veel uitwisseling. Dus de meesten gaan zich daar met plezier voor vrijmaken. Al is het maar om dat door de groep je eigen veiligheidsgevoel een pak groter is bij een controle, waardoor je die kansen niet wil laten liggen. Want ook dat, plekken waar je je niet zo veilig voelt om controle te doen alleen of met 2, zijn vaak net wel heel interessant om dingen te vinden, wat ik vermoed dat je wel weet als je zelf in dergelijke job zit.
Vroeger was er een KPI van x aantal % van de uren op baan moest buiten de gewone daguren zijn. Die is al weg
Was bovendien een groepsdoelstelling
Vastellingen kan je niet in KPI's steken want ja dan controleer je enkel nog de sectoren die altijd in inbreuk zijn, easy wins
Iemand buiten krijgen is zeer tijdsintensief en hangt ook af van de teamchef. Informeel gesprek 1, 2, 3 - formeel gesprek, dan remediëringstraject ofzo..
Op zich zijn alle acties wel leuk om te doen, zeker de grotere omdat je daar ook connecties legt en andere invalshoeken meekrijgt
Neemt niet weg dat een controle met 2 bij een bakker niet plezant kan zijn hé, maar je begint selectief te worden op wie je meevraagt want je wilt enkel nog mensen waar je veilig mee kan werken en die hun deel van het werk doen inderdaad
Nuja nu zijn we serieus offtopic aan het gaan over hoe iemands gezinsleven toch wel een factor kan zijn om te bepalen of die persoon de geschikte kandidaat zou zijn of niet