De hopeloze zoektocht naar werk

Discrimineren is ook weer zo'n groot woord en een kaart die men meteen trekt
Ik denk dat niemand een probleem maakt van ouderschapsverlof, maar men wil toch gewoon de beste kandidaat voor de job?

Annekdote maar in de vacature voor mijn job stond:

Flexibiliteit wat werkuren betreft is vereist. Prestaties buiten de gewone kantooruren zijn mogelijk.

Intussen zitten we met ene die:
"Sorry te vroeg kan niet, ik breng de kinderen zelf naar school"
"Sorry ik moet weg, kinderen halen"
"Sorry ik kan niet blijven, kleine heeft voetbaltraining"
"Dit weekend en volgend weekend kan niet want voetbalmatch, turnen, etc"
"Sorry ik moet weg, kleine heeft een kersenpit in zen neus/is gevallen op de speelplaats"
"Niet te laat want ik wil de kinderen nog zien voor ze gaan slapen"
"Week x en y kan niet, mijn vrouw werkt in shiften en ik kan niet weer de grootouders vragen"

Allè er zijn collega's met een gezin waar het wel lukt hè, maar had men durven doorvragen op zijn gezinssituatie had die nooit bij ons gezeten en veel ergernissen kunnen besparen
Of hij had op alles ja gezegd en je had net hetzelfde voor natuurlijk.

Sommige van die zaken lijken me zonder context trouwens zaken die normaal zijn en als flexibiliteit kunnen tellen.

Toch allemaal zeer tere zieltjes hier. De werkgever heeft precies alleen nog maar plichten en geen rechten als ik jullie hier zo bezig zie.
Je mag toch een klein beetje doorvragen om te zien wat voor persoon/situatie je voor u hebt zitten.
Dat je niet gaat discrimineren spreekt voor zich.

Of hij had op alles ja gezegd en je had net hetzelfde voor natuurlijk.

Sommige van die zaken lijken me zonder context trouwens zaken die normaal zijn en als flexibiliteit kunnen tellen.

Flexibiliteit komt langs 2 kanten hè en wil nie enkel zeggen "later starten en vroeger stoppen"

"Buiten de gewone kantooruren"
Wilt ge met hem een weekend werken dan kan hij 1 op 4 en met wat pech kunt ge zelf puzzelen

Niemand eist dat uw gezinsleven moet leiden onder uw werk of dat uw werk prioriteit heeft.
Maar je moet wel eerlijk zijn naar uzelf en uw (toekomstige) werkgever als je ergens solliciteert

Flexibiliteit komt langs 2 kanten hè en wil nie enkel zeggen "later starten en vroeger stoppen"

"Buiten de gewone kantooruren"
Wilt ge met hem een weekend werken dan kan hij 1 op 4 en met wat pech kunt ge zelf puzzelen

Niemand eist dat uw gezinsleven moet leiden onder uw werk of dat uw werk prioriteit heeft.
Maar je moet wel eerlijk zijn naar uzelf en uw (toekomstige) werkgever als je ergens solliciteert
Welja, dan zit je met een rotte appel. Die kan ook gewoon liegen op zijn sollicitatie dus.

Ik denk dat niemand een probleem maakt van ouderschapsverlof, maar men wil toch gewoon de beste kandidaat voor de job?

Flexibiliteit wat werkuren betreft is vereist. Prestaties buiten de gewone kantooruren zijn mogelijk.

"Sorry ik moet weg, kleine heeft een kersenpit in zen neus/is gevallen op de speelplaats"
"Week x en y kan niet, mijn vrouw werkt in shiften en ik kan niet weer de grootouders vragen"

Allè er zijn collega's met een gezin waar het wel lukt hè, maar had men durven doorvragen op zijn gezinssituatie had die nooit bij ons gezeten en veel ergernissen kunnen besparen
Komt eerder over als een slechte planning van de WG of slechte afspraken.
Sommige mensen hebben een leven naast het werk, hoe durven ze!

Heeft er toch niets met te maken, is gewoon geen rekening houden met de ´vereisten ´... ik solliciteer ook niet op een nachtfunctie en vraag dan week later om mijn uren aan te passen naar dagdienst...

Aanvulling van de vacature:
Je beheert je werk op autonome wijze

Iedereen heeft een leven naast zijn werk, en ik werk om te leven.
Maar flexibiliteit werkt langs 2 kanten en als dat al één van de punten in de vacature is

Welja, dan zit je met een rotte appel. Die kan ook gewoon liegen op zijn sollicitatie dus.

Feit. Maar als ze al mogen vragen "Heb je kinderen" "Hoe zie je jezelf deze functie combineren met je gezinsleven" "Hoe staat je partner tegenover onregelmatige uren"

Misschien gaat die liegen, misschien gaat die denken "dees is toch niks voor mij"
En als recruiter praat je zo iemand toch vast of merk je dat toch?

Dan... moet je u afvragen waarom die clausules van werkuren dan niet 100% hard zijn gemaakt in het arbeidscontract als dat een hard requirement is.

Ik vermoed sterk dat ze zaken vragen die gewoon tegen het arbeidsreglement zijn, als ik eerlijk mag zijn.

Mensen hebben een leven buiten de uren, je mag niet verwachten dat iemand structureel 10 uur per dag op kantoor is (of wat dan ook), als je permentantie wil, zorg dan voor een shiften-systeem.

en dan het loon: € 2.277,75 BRUTO.
:wtf: das net iets maar wat ik nu NETTO heb.
Zoals eerder aangehaald, dat is net boven het minimumloon en daar zal dus betrekkelijk weinig vanaf gaan aan belastingen.

Vergeet niet dat die mannen ook nog premies allerhande krijgen (oa. de reden vd staking omdat die zouden wegvallen).
Als je wat nachten (om 4u beginnen telt nog voor de nacht) doet en is een zaterdag of whatever heb je er tussenzitten die hun loon opkrikken naar ~2.5k€ netto.

Vergeet ook niet dat je bij de post in barema's betaalt wordt en dus bijgevolg opslag krijgt ongeacht of je nu goed en hard werkt of niet.

silence werkt voor tsw/rsz/vlaamse inspectie geloof ik @Silence
die moeten nu eenmaal flexibel kunnen werken en er open voor staan. je kan moeilijk enkel maar zwartwerk vastellen als je enkel maar tussen 09U00 en 17U00 werkt, dan ga je illegale bakkerijen om 3U00 snachts niet ontdekken. ze verwachten daar ook dat je bijstand levert aan andere collegas/overheidsdiensten.

Ik kom met bovenstaande diensten ook vaak in contact en heb zelf ook een job waar je op zich wel glijdende kantooruren hebt, maar ook geregeld eens flexibel kunnen zijn (lees heel vroeg opstaan, weekendwerk, nachtwerk). Je hebt hier ook een deel die dat niet kunnen (want de kinderen dit of dat). combineer dat met telewerk en je werkt op den duur je eigen inefficiëntie/onbereikbaarheid als geheel in de hand.

die moeten nu eenmaal flexibel kunnen werken en er open voor staan. je kan moeilijk enkel maar zwartwerk vastellen als je enkel maar tussen 09U00 en 17U00 werkt, dan ga je illegale bakkerijen om 3U00 snachts niet ontdekken.
Dat begrijp ik. Dan gaat het dus over slechte afspraken. Als de job geen 9 to 5 is hoort dat gewoon duidelijk afgesproken te worden. Als er bijvoorbeeld elke maand een weekend gewerkt moet worden kan dat ook gewoon afgesproken worden.

Dat is wel iets anders dan ad hoc werknemers te vragen om een weekend te komen werken. Je kan toch niet verwachten dat iedereen continu beschikbaar is.

Ikzelf werk regelmatig in weekends en 's avonds. Maar als ik niet kan, dan kan ik niet.

NVA had toch in hun wetsvoorstel staan dat enkel de nacht uren gingen tellen voor nacht.
dus van 4 tot 12 u werken zeg maar iets, wil zeggen: 2 u nachtarbeid, 6 u dag arbeid.
Ik ken de details niet, maar indien dat zo is zijn ze nu 'ook al gezien'.
Toen ik op de helpdesk zat:
- kreeg ik ploegenpremie
- telden mijn uren in de week na 19u aan 150%
- zaterdag na 19u 200%
- zon- en feestdagen 200%

Dat kon serieus doortellen op een maand. Dus ik snap de mensen wel als ze op die manier aan uw loon zitten dat je u is laat horen.
Anderzijds is er stilaan de keuze tussen failliet gaan of wat inleveren. Als ze op de huidige manier blijven aanmodderen gaan alle andere koeriers hun het beleg van het brood halen want zij kunnen goedkoper leveren.

Aanvulling van de vacature:
Je beheert je werk op autonome wijze

Iedereen heeft een leven naast zijn werk, en ik werk om te leven.
Maar flexibiliteit werkt langs 2 kanten en als dat al één van de punten in de vacature is

Feit. Maar als ze al mogen vragen "Heb je kinderen" "Hoe zie je jezelf deze functie combineren met je gezinsleven" "Hoe staat je partner tegenover onregelmatige uren"

Misschien gaat die liegen, misschien gaat die denken "dees is toch niks voor mij"
En als recruiter praat je zo iemand toch vast of merk je dat toch?
Stel al die vragen en misschien gaat die persoon liegen, dus je kan niet vertrouwen op het resultaat.
Stel al die vragen aan een ander persoon die eerlijk is en die 'ja ik heb kinderen' antwoord, dan zal die persoon bewust of onbewust door jullie firma al iets minder snel aangenomen worden boven een andere kandidaat die geen kinderen heeft. Ondanks dat die persoon mogelijks even flexibel is of zelfs meer.
Het is om dat soort discriminatie te vermijden dat die regels opgesteld zijn.

En kom nu niet beweren dat jullie niet zouden discrimineren - het punt is net dat dit dikwijls onbewust gebeurd. En het feit dat je die vragen wil stellen is net omdat je ergens al de intentie hebt rekening te houden met de antwoorden. Je gaat er al van uit dat iemand met kinderen minder flexibel zal zijn dan een andere. Wat gemiddeld gezien natuurlijk gewoon klopt hé, daar niet van. Maar je mag er niet op discrimineren.

Toch allemaal zeer tere zieltjes hier. De werkgever heeft precies alleen nog maar plichten en geen rechten als ik jullie hier zo bezig zie.
Je mag toch een klein beetje doorvragen om te zien wat voor persoon/situatie je voor u hebt zitten.
Dat je niet gaat discrimineren spreekt voor zich.
Je mag doorvragen binnenin het wettelijke kader. Dit kader is redelijk streng afgelijnd net om discriminatie te vermijden, want 'niet discrimineren spreekt voor zich' klopt in praktijk gewoon niet. Bewust of onbewust.

Dan... moet je u afvragen waarom die clausules van werkuren dan niet 100% hard zijn gemaakt in het arbeidscontract als dat een hard requirement is.

Statutair dus geen arbeidscontract..
Zelf uw werk plannen in samenspraak met collega's en andere diensten

die moeten nu eenmaal flexibel kunnen werken en er open voor staan. je kan moeilijk enkel maar zwartwerk vastellen als je enkel maar tussen 09U00 en 17U00 werkt, dan ga je illegale bakkerijen om 3U00 snachts niet ontdekken. ze verwachten daar ook dat je bijstand levert aan andere collegas/overheidsdiensten.

Ik kom met bovenstaande diensten ook vaak in contact en heb zelf ook een job waar je op zich wel glijdende kantooruren hebt, maar ook geregeld eens flexibel kunnen zijn (lees heel vroeg opstaan, weekendwerk, nachtwerk). Je hebt hier ook een deel die dat niet kunnen (want de kinderen dit of dat). combineer dat met telewerk en je werkt op den duur je eigen inefficiëntie/onbereikbaarheid als geheel in de hand.

Klopt. Inspectiedienst

Dat begrijp ik. Dan gaat het dus over slechte afspraken. Als de job geen 9 to 5 is hoort dat gewoon duidelijk afgesproken te worden. Als er bijvoorbeeld elke maand een weekend gewerkt moet worden kan dat ook gewoon afgesproken worden.

Dat is wel iets anders dan ad hoc werknemers te vragen om een weekend te komen werken. Je kan toch niet verwachten dat iedereen continu beschikbaar is.

Ikzelf werk regelmatig in weekends en 's avonds. Maar als ik niet kan, dan kan ik niet.

Mja je kan niet over alles afspraken maken.
Je zit soms met 7 of 10 diensten, als je een datum moet zoeken die iedereen kan doe je 5 controles op een jaar.

Sommige controles zijn op vraag van politie, stad, burgemeester, rechtbank.
Dat is geven en nemen.

Je moet ook niet altijd beschikbaar zijn, vaak genoeg dat iemand van een andere dienst eens niet mee kan. Kan zeker gebeuren, geen probleem

Maar als men vraagt
weekend 1: nee sorry
Weekend 2: enkel op zaterdag
Weekend 3: op zondag vanaf 18u kan ik
En dan zelf afkomen met weekend 5 op zaterdag en dan verwachten dat iedereen staat te springen

Nu compleet off topic, maar ik zie er bv geen probleem in om te vragen naar een gezinssituatie nav een vacature/job

Stel al die vragen en misschien gaat die persoon liegen, dus je kan niet vertrouwen op het resultaat.
Stel al die vragen aan een ander persoon die eerlijk is en die 'ja ik heb kinderen' antwoord, dan zal die persoon bewust of onbewust door jullie firma al iets minder snel aangenomen worden boven een andere kandidaat die geen kinderen heeft. Ondanks dat die persoon mogelijks even flexibel is of zelfs meer.
Het is om dat soort discriminatie te vermijden dat die regels opgesteld zijn.

En kom nu niet beweren dat jullie niet zouden discrimineren - het punt is net dat dit dikwijls onbewust gebeurd. En het feit dat je die vragen wil stellen is net omdat je ergens al de intentie hebt rekening te houden met de antwoorden. Je gaat er al van uit dat iemand met kinderen minder flexibel zal zijn dan een andere. Wat gemiddeld gezien natuurlijk gewoon klopt hé, daar niet van. Maar je mag er niet op discrimineren.

Mja blijft zo iemand dan lang in je bedrijf als die EN liegt EN zich uiteindelijk niet aan de voorwaarden van de job gaat houden?
Dat neem je toch mee in een beoordeling?

Je gaat ook niemand discrimeren op de vraag "Heb je kinderen" 😅

Mij is op dag 1 gevraagd: "Je hebt een vrouw die ook onregelmatige uren werkt, stel er komt kind, dat gaat veeleisend zijn. Heb je hier rekening mee gehouden"

Je kunt ook iemand hebben die als hobby fietsen of voetbal heeft
Bij voetbal ist dan ook dinsdag en donderdagavond trainen en int weekend match. Dan mag je toch es vragen hoe je dat denkt te combineren?
Als die persoon zegt, voetbal is mijn alles, ik wil carrière maken en daarvoor moet alles schuiven.

Discrimineer je dan of is die persoon gewoon niet de geschikte kandidaat?

Zaken uit de privésfeer kunnen ook veranderen of later minder of meer impact hebben. Een mens mag ook van gedachten veranderen, andere inzichten krijgen, andere prioriteiten leggen... En dat is helemaal prima. Wie zijn wij dan om te oordelen of iemand situaties wel goed inschat, of die het wel "juist" zal doen? Ik ben van het kansen geven, vertrouwen hebben in de maturiteit van een goede kandidaat tegenover mij.

Als dat op een gegeven moment conflicteert met de vereisten van een job, dan hoor je er op tijd over in gesprek te gaan. Als je een goede band opbouwt met je medewerkers, met wederzijds begrip, dan kan je er dan gewoon open over spreken.

Je mag doorvragen binnenin het wettelijke kader. Dit kader is redelijk streng afgelijnd net om discriminatie te vermijden, want 'niet discrimineren spreekt voor zich' klopt in praktijk gewoon niet. Bewust of onbewust.
De geschikte kandidaat zoeken voor een functie wordt zo al snel aanzien als discrimineren natuurlijk. Dunne lijn.

Ik 'eigen' mij, als werkgever, nog steeds het 'recht' toe om iemand te kiezen die ik zelf wil uit meerdere kandidaten, aan de hand van criteria die voor de job en het bedrijf belangrijk zijn.

En neen ik ben geen tiran en ons personeel is heel tevreden ;)

De geschikte kandidaat zoeken voor een functie wordt zo al snel aanzien als discrimineren natuurlijk. Dunne lijn.

Ik 'eigen' mij, als werkgever, nog steeds het 'recht' toe om iemand te kiezen die ik zelf wil uit meerdere kandidaten, aan de hand van criteria die voor de job en het bedrijf belangrijk zijn.

En neen ik ben geen tiran en ons personeel is heel tevreden ;)
Akkoord, ik zeg ook niet dat ik volledig akkoord ga met waar die lijn ligt.
Waar die wel zou moeten liggen weet ik eigenlijk niet. Dit is zo'n probleem waar geen goed antwoord op is - eender waar je die lijn legt zijn er mensen de dupe van. Je hebt harde werkers die benadeelt worden bij sollicitanten omdat ze bij een groep horen die als minder goed wordt beschouwd, je hebt werkgevers die niet mogen selecteren op een eigenschap die statistisch gezien vermoedelijk effectief wel nadelig is voor wat het bedrijf nodig heeft.

Laatste tijd heel veel sollicitanten die afkomen op vacatures en vooral universitairen die reageren op bachelor-jobs.
Arbeidsmarkt ligt op zijn gat.

Los daarvan: de zin of onzin van bepaalde richtingen:

Nu, je hebt ook steeds uitzonderingen, maar als ik sommige CV’s bekijk en zie welke richting die mensen aan universiteit hebben gestudeerd en zie dat ze nadien van het ene “jobke” in het andere zijn gesukkeld vraag ik me toch af waarom we als maatschappij/belastingbetaler sommige studierichtingen nog zo fel subsidiëren.
Sommige diploma’s zijn gewoon waardeloos.
4-5 jaar studeren om nadien te moeten constateren dat de arbeidsmarkt niet op jou zit te wachten. Hoe is dit nog verdedigbaar?
Zeg dat eens aan onze directeur. Die is pro-richtingen die veel studenten aantrekken. Meestal zijn dat de richtingen die nutteloos zijn.

Terug
Bovenaan