De hopeloze zoektocht naar werk

Zit ik vandaag in een examenjury waar een mede-jurylid als allerlaatste vraag aan de vrouwelijke kandidate vraagt of ze wel effectief van plan is om voltijds te komen werken omdat ze eerder in het gesprek had aangegeven dat haar kinderen haar grootste prioriteit waren. Kon wel door de grond zakken van schaamte.
Als ik echt streng moet zijn - Ik zou haar nooit aanwerven, iemand die expliciet aangeeft dat haar kinderen de grootste prioriteit zijn - gewoon omdat dat een evidentie is, bijkomend zou ik het mede-jurylid ook buiten zwieren - wat verwacht men dan, dat men zegt dat werk de prioriteit is en kinderen op plaats twee ofzo. Neen, met die mensen gaan we de oorlog niet winnen.

Ik zou haar nooit aanwerven, iemand die expliciet aangeeft dat haar kinderen de grootste prioriteit zijn - gewoon omdat dat een evidentie is, bijkomend zou ik het mede-jurylid ook buiten zwieren - wat verwacht men dan, dat men zegt dat werk de prioriteit is en kinderen op plaats twee ofzo. Neen, met die mensen gaan we de oorlog niet winnen.

Als een ouder iets anders zegt dan de kinderen als de grootste prioriteit, dan heb je een sociopaat voor je neus.

Ik weet niet hoe dat gesprek verlopen is maar wanneer iemand je vraagt "Wat is je grootste prioriteit" en die persoon is ouder van een jong kind, het is toch te hopen dat die antwoordt: "mijn kinderen".

Als die expliciet uit zijn/haar eigen aangeeft de kinderen zonder enige vorm van aanzet,... tikkeltje weird maar dat lijkt mij verre van een rode vlag. Daarvoor dienen de "hoe omgaan met deadlines" vragen om te pijlen hoe die iets aanpakt.

Die mede-jurylid: beter om dien nooit meer te uitnodigen voor zo'n zaken :p.

Laatst bewerkt:
Zit ik vandaag in een examenjury waar een mede-jurylid als allerlaatste vraag aan de vrouwelijke kandidate vraagt of ze wel effectief van plan is om voltijds te komen werken omdat ze eerder in het gesprek had aangegeven dat haar kinderen haar grootste prioriteit waren. Kon wel door de grond zakken van schaamte.

"tja, als mijne kleine honger heeft of een ongeval heeft maar dat dossier is nog niet af, dan is dat zijn probleem eh! Mijn hoogste prioriteit is winst-maximalisatie voor de aandeelhouders van uw onderneming, mijn leven en gezin komt voor mij op de tweede of zelfs derde plaats"

Zei niemand, ooit...

Als de vraag was of ze het wel zou zitten om voltijds te komen werken is dat natuurlijk iets anders dan te zeggen "want uw kinderen zijn blijkbaar uw prioriteit?" Dat is natuurlijk een dooddoener als je zoiets toevoegt :)

Maar ik vind de vraag op zich, of ze van plan is om voltijds te werken of deeltijds natuurlijk niet meer dan terecht.

Als de vraag was of ze het wel zou zitten om voltijds te komen werken is dat natuurlijk iets anders dan te zeggen "want uw kinderen zijn blijkbaar uw prioriteit?" Dat is natuurlijk een dooddoener als je zoiets toevoegt :)

Maar ik vind de vraag op zich, of ze van plan is om voltijds te werken of deeltijds natuurlijk niet meer dan terecht.
Uiteindelijk zijn die vragen onzin, je gaat gewoon antwoorden wat je weet dat men wil horen. "Tuurlijk, voltijds! Go werk! Flexibiliteit, gratis overuren, tuurlijk!" Dat wil niet zeggen dat je dat effectief moet doen

Die persoon solliciteert toch voor een voltijdse functie? Is de angst dan dat die achteraf dat snel in deeltijds gaat veranderen?

Uiteindelijk zijn die vragen onzin, je gaat gewoon antwoorden wat je weet dat men wil horen. "Tuurlijk, voltijds! Go werk! Flexibiliteit, gratis overuren, tuurlijk!" Dat wil niet zeggen dat je dat effectief moet doen
De vraag is geen onzin. Als dan blijkt dat je zegt "voltijds!" en 2 maanden nadat je in dienst bent dien je een aanvraag in om tijdskrediet te krijgen/deeltijds te werken, heb je op zich al heel snel door of die persoon "eerlijk" is. Ik zou daar als leidinggevende dan zeker naar vragen wat er op die beperkte tijd veranderd is dat ze dan toch niet voltijds gaat werken en afhangend van het antwoord rekening mee houden.

Dus ook al krijg je een ander antwoord dan wat de persoon in werkelijkheid denkt, zal je daar nog je conclusies uit kunnen trekken. Als je natuurlijk niets daarover vraagt of durft vragen, tjah... Dan weet je nog niks.

Die persoon solliciteert toch voor een voltijdse functie? Is de angst dan dat die achteraf dat snel in deeltijds gaat veranderen?

Wederom, hangt van het gesprek zelf af. Als die persoon enkele keren laat vallen dat haar kinderen absoluut prioriteit zijn (wat logica zelve is maar een tikkeltje vreemd moest ze dat verschillende keren in een gesprek laten vallen), kan je wel degelijk een vraag stellen in die zin. Niet dat je daar schrik voor hebt dat ze deeltijds zou gaan werken, maar toch om even uit te pluizen wat juist de reden is dat hij/zij zoveel keren vermeldt dat de kinderen/het gezin altijd voorrang hebben.

Wederom, hangt van het gesprek zelf af. Als die persoon enkele keren laat vallen dat haar kinderen absoluut prioriteit zijn (wat logica zelve is maar een tikkeltje vreemd moest ze dat verschillende keren in een gesprek laten vallen), kan je wel degelijk een vraag stellen in die zin. Niet dat je daar schrik voor hebt dat ze deeltijds zou gaan werken, maar toch om even uit te pluizen wat juist de reden is dat hij/zij zoveel keren vermeldt dat de kinderen/het gezin altijd voorrang hebben.
Ja akkoord, maar aangezien @Chilliewillie88 zegt dat ze het "eerder aangaf" en de toon van zijn post lijkt het toch maar een vreemd manoeuvre. Laat ons ook eerlijk zijn, hoeveel mannen zouden die vraag krijgen?

Ja akkoord, maar aangezien @Chilliewillie88 zegt dat ze het "eerder aangaf" en de toon van zijn post lijkt het toch maar een vreemd manoeuvre. Laat ons ook eerlijk zijn, hoeveel mannen zouden die vraag krijgen?
Geen idee, van mij zouden ze een vraag à la "Gaat voltijds werken geen probleem zijn" zeker krijgen als ze, nogmaals afhangend van het gesprek, verschillende keren wijzen op het feit dat hun gezin prioritair is. Veel subtieler dan wat dat jurylid doet en enkel indien het echt vragen oproept hoe vaak het gezin niet terugkomt, maar ik zou het wel stellen. Zowel aan een man als aan een vrouw als aan een onzijdig wezen, dat interesseert me geen ruk.

Helaas is dit niet het goede antwoord voor sommige bazen. Waarschijnlijk gewoon slechte ervaringen met moeders die vroeger op het werk vertrokken wegens problemen met de kinderen / afhaal school / opvang

De vraag is geen onzin. Als dan blijkt dat je zegt "voltijds!" en 2 maanden nadat je in dienst bent dien je een aanvraag in om tijdskrediet te krijgen/deeltijds te werken, heb je op zich al heel snel door of die persoon "eerlijk" is. Ik zou daar als leidinggevende dan zeker naar vragen wat er op die beperkte tijd veranderd is dat ze dan toch niet voltijds gaat werken en afhangend van het antwoord rekening mee houden.

Dus ook al krijg je een ander antwoord dan wat de persoon in werkelijkheid denkt, zal je daar nog je conclusies uit kunnen trekken. Als je natuurlijk niets daarover vraagt of durft vragen, tjah... Dan weet je nog niks.
Het is natuurlijk wel tekenend voor uw zienswijze dat je in dat geval de eerlijkheid van de werknemer in twijfel gaat trekken terwijl het stellen van de vraag gewoon onwettelijk is behalve als het expliciet relevant is voor de aard van de job.

Het is natuurlijk wel tekenend voor uw zienswijze dat je in dat geval de eerlijkheid van de werknemer in twijfel gaat trekken terwijl het stellen van de vraag gewoon onwettelijk is behalve als het expliciet relevant is voor de aard van de job.
Heink? Dus als je een sollicitant hebt voor een voltijdse betrekking mag er niet gevraagd worden "gaat voltijds werken wel lukken voor u" als die persoon 5x zou zeggen "jah, mijn kinderen en mijn gezin is mijn alles" op een half uur tijd? Hoezo is dat onwettig?

euch, ik zie het probleem echt niet?

als wij mensen aanwerven, en ze maken veel gewag van hun (kleine) kinderen, vraag ik dit toch ook wel hoor, of ze geen probleem hebben met vroege en late uren, wat bij ons vaak het geval is.

want niets is frustrerender, iemand vast in dienst nemen, om dan na 2 a 3 weken te horen krijgen, dat ze het niet kunnen combineren met thuissituatie, en er dan toch van uit knijpen.

Beter van begin af aan goede afspraken maken. bij ons zitten de werknemers soms in oost vlaanderen, en moeten die dagelijks 2 keer een uur rijden. dus dagelijks om 16u aan de schoolpoort staan, zit er bij ons niet in.

Heink? Dus als je een sollicitant hebt voor een voltijdse betrekking mag er niet gevraagd worden "gaat voltijds werken wel lukken voor u" als die persoon 5x zou zeggen "jah, mijn kinderen en mijn gezin is mijn alles" op een half uur tijd? Hoezo is dat onwettig?
Gezinsverantwoordelijkheden is een beschermd criterium waar niet op mag gediscrimineerd worden. De vraag over voltijds werken koppelen aan het hebben van kinderen is dus een brug te ver.

Geen idee, van mij zouden ze een vraag à la "Gaat voltijds werken geen probleem zijn" zeker krijgen als ze, nogmaals afhangend van het gesprek, verschillende keren wijzen op het feit dat hun gezin prioritair is. Veel subtieler dan wat dat jurylid doet en enkel indien het echt vragen oproept hoe vaak het gezin niet terugkomt, maar ik zou het wel stellen. Zowel aan een man als aan een vrouw als aan een onzijdig wezen, dat interesseert me geen ruk.
Nu ben aan het discussiëren over een hypothetische, en volgens mij weinig waarschijnlijke situatie. Het enige van informatie over de realiteit hier is "omdat ze eerder in het gesprek had aangegeven dat haar kinderen haar grootste prioriteit waren".

De dame in kwestie had helemaal in het begin haar voorgesteld iets in de aard van "op de eerste plaats ben ik mama van X kinderen en daarnaast werk ik momenteel als ......".

Verder in dat gesprek is dat eigenlijk helemaal niet meer aan bod gekomen.

Ik vond het een genante vraag van een extern jury-lid die op die manier een beeld ophangt van mijn werkgever waar ik zelf helemaal niet achter sta.

De dame in kwestie was ook zichtbaar van haar melk van de vraag. Ze heeft daarbij nog aangegeven dat ze van plan was in de toekomst nog voor één van haar kinderen ouderschapsverlof op te nemen.

Wat helemaal prima is voor mij en mijn werkgever.

Gezinsverantwoordelijkheden is een beschermd criterium waar niet op mag gediscrimineerd worden. De vraag over voltijds werken koppelen aan het hebben van kinderen is dus een brug te ver.
Op geen enkel moment zou ik vragen "gaat het lukken om voltijds te werken ivm uw kinderen". Maar de vraag of het voltijdse van de job wel zal gaan, zonder enige verwijzing naar de kinderen, lijkt mij gewoon te mogen hoor. Als je vermoedt dat iemand voor een job aan het solliciteren wat hij/zij/x mogelijks niet aankan, kan je daar toch naar informeren? Of dat nu over de inhoud gaat, het aantal uren dat gepresteerd moeten worden, de afstand, etc.... Heeft toch niets met de gezinssituatie te maken?
Nu ben aan het discussiëren over een hypothetische, en volgens mij weinig waarschijnlijke situatie. Het enige van informatie over de realiteit hier is "omdat ze eerder in het gesprek had aangegeven dat haar kinderen haar grootste prioriteit waren".
Net daarom dat ik zei "in het geval dat", omdat effectief alles afhangt van het gesprek zelf. Soit, heb het denk ik genoeg overdreven om uit te schijnen dat ik er enkel naar zou informeren als de sollicitant constant blijft verwijzen naar "mijn gezin" dat er alarmbellen afgaan.

De dame in kwestie had helemaal in het begin haar voorgesteld iets in de aard van "op de eerste plaats ben ik mama van X kinderen en daarnaast werk ik momenteel als ......".

Ik vond het een genante vraag van een extern jury-lid die op die manier een beeld ophangt van mijn werkgever waar ik zelf helemaal niet achter sta.

De dame in kwestie was ook zichtbaar van haar melk van de vraag. Ze heeft daarbij nog aangegeven dat ze van plan was in de toekomst nog voor één van haar kinderen ouderschapsverlof op te nemen.

Zoals het hier nu verder wordt uitgelegd had ik er zelf niet eens naar gevraagd gezien dat voor mij ook geen rode vlag is "ik ben X en ben mama van X kinderen, daarnaast werk ik...". Boeien.

Is op die vraag op enige manier reactie van u of een ander jurylid gekomen? Bij ons zit hr er altijd bij en die zou op dat moment zeker ingegrepen hebben.

Moest ik als sollicitant weten dat 1 simpele vraag, achter de schermen zoveel drama veroorzaakt, ik zou er nog niet eens willen werken. 😬

Twas een sollicitatie bij de overheid? 🫣

Discrimineren is ook weer zo'n groot woord en een kaart die men meteen trekt
Ik denk dat niemand een probleem maakt van ouderschapsverlof, maar men wil toch gewoon de beste kandidaat voor de job?

Annekdote maar in de vacature voor mijn job stond:

Flexibiliteit wat werkuren betreft is vereist. Prestaties buiten de gewone kantooruren zijn mogelijk.

Intussen zitten we met ene die:
"Sorry te vroeg kan niet, ik breng de kinderen zelf naar school"
"Sorry ik moet weg, kinderen halen"
"Sorry ik kan niet blijven, kleine heeft voetbaltraining"
"Dit weekend en volgend weekend kan niet want voetbalmatch, turnen, etc"
"Sorry ik moet weg, kleine heeft een kersenpit in zen neus/is gevallen op de speelplaats"
"Niet te laat want ik wil de kinderen nog zien voor ze gaan slapen"
"Week x en y kan niet, mijn vrouw werkt in shiften en ik kan niet weer de grootouders vragen"

Allè er zijn collega's met een gezin waar het wel lukt hè, maar had men durven doorvragen op zijn gezinssituatie had die nooit bij ons gezeten en veel ergernissen kunnen besparen

Terug
Bovenaan