De hopeloze zoektocht naar werk

Iemand die ik ken heeft dyscalculie en dyslexie en werkt in de bankensector. Is enorm goed in zijn job nochtans (zeer goed klantengericht).
Vooral dankzij allerlei tools (excel, AI tools) - quasi geen enkele mail die deze persoon schrijft die niet door copilot is opgesteld.

Dat is dan toch niet iemand met 20 jaar ervaring want hoe deed die dat vroeger dan...

Hier een typisch ingenieursbedrijf en desondanks wordt er toch verwacht dat je een ietwat deftige tekst kan opstellen (vraagstelling-argumentatie-conclusie) zonder al te flagrante taalfouten. Call us old fashioned...

Tjah, wat verwacht je van een job waar je eigenlijk geen skills moet hebben buiten kunnen lezen... Daar ga je natuurlijk geen 3.000 EUR bruto mee verdienen als je start.
Vind ik beetje te kort door de bocht hoor.
Je moet kunnen fietsen en een B rijbewijs hebben ook. en toch enige fysiek ook. als je bv 150 kilo weegt, moet je er imo niet aan beginnen.

Trouwens, orderpicker, werken aan de lopende band, heb je ook "amper skills" voor nodig, die gasten verdienen toch een pakske meer denk ik.

Postbode vind ik feitelijk ook wel "iets hebben" hoor als job.
maar het heeft me altijd afgeschrikt smorgens zo vroeg te beginnen.

Nu was er gisteren op het nieuws over die stakingen, omdat bpost wil concurreren met postNL en nog ene (DPG ? ) , waardoor ze het start uur bij de postbodes willen veranderen van 7 naar 9 u smorgens; Daar is nu veel protest over.

welnu, om 9 u beginnen zou ik net leuk vinden :D

tot zover de euforie. heb es gekeken op hun website. voor vacatures als postbode is de dichtsbijzijnde: Blankenberge, 1 vacature. das bijna 20 km van mijn deur!
ik dacht dat ze zoveel volk te kort hadden bij bpost?

en dan het loon: € 2.277,75 BRUTO.
:wtf: das net iets maar wat ik nu NETTO heb.

no thanks. ook hoor je veel verhalen van postbode's die niet op tijd hun ronde kunnen afwerken, en dus gratis overuren mogen doen hierdoor.

maar toegeven, de job zelf lijkt me wel leuk en de tijd zal snel voorbij gaan denk ik.
'postbode' sterft uit, dat is juist waarom ze aan het overschakelen zijn naar volledig pakketjesleverancier, dat is dus een ronde met de auto en tour van 150 stops ofzo op een dag afwerken.

hij gaat nog als ambtenaar ergens terechtkomen!
Valt dat ook onder @Vega z'n definitie van : "job waar je eigenlijk geen skills moet hebben buiten kunnen lezen..." :p

nee serieus, ik haalde dit gewoon maar terloops aan, maar aangezien er sowieso al geen jobs in mijn regio zijn, ga ik daar zelfs niet over nadenken.
en @Zubrowka heeft ergens wel gelijk. postbode wordt binnen enkele jaren gewoon pakjesbezorger denk ik.
In Denemarken hebben ze de briefpost trouwens al afgeschaft. Komt er hiero ok wel aan hoor.
Ik krijg misschien nog 1 brief om de 3 maand ofzo; al wat belangrijk is per mail of ebox

Valt dat ook onder @Vega z'n definitie van : "job waar je eigenlijk geen skills moet hebben buiten kunnen lezen..." :p

nee serieus, ik haalde dit gewoon maar terloops aan, maar aangezien er sowieso al geen jobs in mijn regio zijn, ga ik daar zelfs niet over nadenken.
en @Zubrowka heeft ergens wel gelijk. postbode wordt binnen enkele jaren gewoon pakjesbezorger denk ik.
In Denemarken hebben ze de briefpost trouwens al afgeschaft. Komt er hiero ok wel aan hoor.
Ik krijg misschien nog 1 brief om de 3 maand ofzo; al wat belangrijk is per mail of ebox
Je zou er echt wel werk van moeten maken hoor, met de trein naar Brussel is niet het ergste van de wereld. Vaak heb je toch ook thuiswerk, het loon is niet super met een C, maar het is evenveel als je nu hebt. Je hebt een mooie work life balance. (en niet de KMO job die je nu hebt).
Als je kan gaan voor een advocatenbureau werken als administratief persoon, dan moet je dat zeker ook voor de overheid kunnen.

Je moet kunnen fietsen en een B rijbewijs hebben ook. en toch enige fysiek ook. als je bv 150 kilo weegt, moet je er imo niet aan beginnen.

Trouwens, orderpicker, werken aan de lopende band, heb je ook "amper skills" voor nodig, die gasten verdienen toch een pakske meer denk ik.
Keyword in je reactie hier is "denk ik". Dat is dus niet hé... Een orderpicker heeft ook het minimumloon, zelfde vraag, ik heb dat als 16-jarige snotneus gedaan. 10 minuten een uitleg en ik was vertrokken. Waarom zou je dan meer dan het minimumloon betalen vanuit het standpunt van werkgever?

Skills zijn dus:

- Kunnen lezen
- Kunnen fietsen
- Rijbewijs B hebben
- Geen 150 kilo wegen

Een rijbewijs B hebben is misschien nog de 'moeilijkste' maar laten we nu niet doen alsof 90% van onze bevolking niet én kan fietsen én geen 150 kilo weegt hé...

Keyword in je reactie hier is "denk ik". Dat is dus niet hé... Een orderpicker heeft ook het minimumloon, zelfde vraag, ik heb dat als 16-jarige snotneus gedaan. 10 minuten een uitleg en ik was vertrokken. Waarom zou je dan meer dan het minimumloon betalen vanuit het standpunt van werkgever?
belangrijke kant tekening: ook voor orderpickers moet je ook gewoon "geluk" hebben waar hé. Ik heb nog in metaalbedrijf gewerkt, en daar was iedereen gewoon ingeschreven als metaal arbeider hoor (CAO) .
dus als orderpicker daar had je echt een mooi loon. (binnen het bedrijf sta je dan misschien op de laagste trap, maar aangezien je in CAO metaal ingeschreven was, had je toch veel meer dan een orderpicker in een ik-zeg-maar-wat, textiel bedrijf).

belangrijke kant tekening: ook voor orderpickers moet je ook gewoon "geluk" hebben waar hé. Ik heb nog in metaalbedrijf gewerkt, en daar was iedereen gewoon ingeschreven als metaal arbeider hoor (CAO) .
dus als orderpicker daar had je echt een mooi loon. (binnen het bedrijf sta je dan misschien op de laagste trap, maar aangezien je in CAO metaal ingeschreven was, had je toch veel meer dan een orderpicker in een ik-zeg-maar-wat, textiel bedrijf).
Maw, je baseert je op een zeer beperkt aandeel van de orderpickers in België en negeert het gros. Net dus dat je problemen ziet voor iemand die 150 kilo weegt en niet kan fietsen/geen autorijbewijs heeft, de uitzonderingen dus.

Wat meer naar de gemiddelden kijken misschien. Ik vind eerlijk gezegd 20 kilometer afstand naar een werkplaats nu ook niet zo veel eigenlijk, ik woon zelf op 20 kilometer van mijn werk en doe er 's morgens een klein half uurtje over, 's avonds wat langer (ik moet de Antwerpse ring door). Als je natuurlijk een job gaat zoeken rond de klokkentoren, kan je mogelijks ook gewoon de lokale bedrijven/interimkantoren binnenstappen om daar eens te horen?

Laatste tijd heel veel sollicitanten die afkomen op vacatures en vooral universitairen die reageren op bachelor-jobs.
Arbeidsmarkt ligt op zijn gat.

Los daarvan: de zin of onzin van bepaalde richtingen:

Nu, je hebt ook steeds uitzonderingen, maar als ik sommige CV’s bekijk en zie welke richting die mensen aan universiteit hebben gestudeerd en zie dat ze nadien van het ene “jobke” in het andere zijn gesukkeld vraag ik me toch af waarom we als maatschappij/belastingbetaler sommige studierichtingen nog zo fel subsidiëren.
Sommige diploma’s zijn gewoon waardeloos.
4-5 jaar studeren om nadien te moeten constateren dat de arbeidsmarkt niet op jou zit te wachten. Hoe is dit nog verdedigbaar?
100% mee eens. Sommigen zullen het niet graag horen maar een hogere opleiding dient nu eenmaal vooral om daarna op de arbeidsmarkt terecht te kunnen. Ja het is leuk om uw hobby of passie te studeren, maar doe dat dan als je aan het werk bent in je vrije tijd of zo.

Postbode is echt super chill als job. Ik heb een kameraad en die werk werkelijk NOOIT zijn 8 uren. Alles ja... misschien 1 of 2 weken per jaar alles samengeteld. Meestal is die 2 uur voor zijn shift stopt al klaar en dan mag hij gewoon naar huis.
Allez ja, er zijn nadelen zoals elke job er heeft, maar eenmaal je je kantoor buiten bent en kan post bedelen is het echt wel chill hoor.

Qua verbloemen kan dit wel tellen, in een zuiders land is postbode misschien wel leuk maar hier is het heel veel koud en gure regen, als je daar door moet met je fiets :headshake:

Qua verbloemen kan dit wel tellen, in een zuiders land is postbode misschien wel leuk maar hier is het heel veel koud en gure regen, als je daar door moet met je fiets :headshake:
Dat moet niet in uwen blote hé... Plezant is anders, maar ik zie de postbodes toch altijd serieus ingepakt en niet met een outfit van de Wibra...

Is postbode niet met loonschalen zoals de overheid? Dus elke x jaar stijgt je loon automatisch. Itt de privé waar je nu zit en moet smeken voor opslag

Zit ik vandaag in een examenjury waar een mede-jurylid als allerlaatste vraag aan de vrouwelijke kandidate vraagt of ze wel effectief van plan is om voltijds te komen werken omdat ze eerder in het gesprek had aangegeven dat haar kinderen haar grootste prioriteit waren. Kon wel door de grond zakken van schaamte.

Terug
Bovenaan