De hopeloze zoektocht naar werk

Ligt het aan mij of ligt de arbeidsmarkt echt op zijn gat? Het lijkt alsof ik niet veel vacatures tegenkom.
Ben je IT'er? In de IT gaat het naar mijn mening niet zo heel goed de laatste 2-3 jaar.

Als je nog werk hebt en je wil switchen naar een nieuwe IT job, is het nog vrij gemakkelijk elders een job te vinden. No problemo!
Ik heb MORGEN al ander werk als ik dat zou willen.

Maar ik ken een paar collega's die hun C4 gekregen hebben en dus plots werkloos werden. En daar gaat het bij velen toch vrij moeilijk. Toch als je in de branche wil blijven.

Ben je IT'er? In de IT gaat het naar mijn mening niet zo heel goed de laatste 2-3 jaar.

Als je nog werk hebt en je wil switchen naar een nieuwe IT job, is het nog vrij gemakkelijk elders een job te vinden. No problemo!
Ik heb MORGEN al ander werk als ik dat zou willen.

Maar ik ken een paar collega's die hun C4 gekregen hebben en dus plots werkloos werden. En daar gaat het bij velen toch vrij moeilijk. Toch als je in de branche wil blijven.

Ja, toch "half" in IT. Ben op zoek naar Business Analyst rollen, maar ook die liggen niet voor het rapen, toch niet met de jaren ervaring die ik al heb.

Net daarom toch ook breder aan het kijken. Ik ben nog begin de 30, dus als ik een heel andere richting wil opgaan is het nu en niet over 10 jaar denk ik dan...

- en ja, meer dan 450 sollicitaties: begonnen op mijn "niveau" waar ik zat. na 2 maanden zelfs beginnen solliciteren onder mijn niveau met serieus ingekorte CV, naar helpdesk en system engineer functies. Nooit iets van teruggehoord. gesolliciteerd voor administratieve jobs, voor supermarkt en bijrijder vrachtwagenchauffeur voor te helpen lossen enz. voor magazijnier, voor vanalles.
Je kan als IT'er inderdaad niet solliciteren voor een administratieve job, supermarkt, rekkenvuller, chauffeur, ... zelf meegemaakt... Ze bekijken u zo van 'Wat komt die hier doen?'

IT'er is maar een voorbeeld. Wat deed je als freelancer precies?

Je kan als IT'er inderdaad niet solliciteren voor een administratieve job, supermarkt, rekkenvuller, chauffeur, ... zelf meegemaakt... Ze bekijken u zo van 'Wat komt die hier doen?'

Goh, ik heb nu toch ook gesolliciteerd voor een operationele functie op de luchthaven (waarbij ik maar een 30% bureauwerk zou doen) en ik was oorspronkelijk ook meteen geweigerd. Heb effe gemaild dat ik mijn carrière toch volledig wil omgooien en de luchthaven altijd een droom is geweest, met dan de vraag of er misschien vacatures zijn die beter bij mijn profiel aansluiten.
Ze hebben mij teruggebeld en laten mij toch de testen doen van de volgende ronde. Ze vonden het leuk dat ik zo gemotiveerd was.

Zal ook beetje van de functie an sich afhangen zeker

Heb beetje vanalles gedaan, maar vooral IT management (en change en service delivery en aanverwanten), people management en algemeen management.
En nu sinds januari terug aan het werk als werknemer, ook in IT, en meer precies als technical application manager.

binnenkort op gesprek bij een bedrijf.

momenteel: 3000 bruto, 2250 netto heb ik.
(voor full time, 2 dagen thuiswerk).
en dan nog es +- 250 euro voordeel alle aard voor bedrijfswagen, dus iets van een 2000 netto , schommelt van maand tot maand.
maar die VAA tel ik niet mee, aangezien ik op nieuwe job geen auto zou hebben dus komt het overeen met 2250 netto

nu die nieuwe job zou 4/5 zijn.
geen thuiswerk , maar dus 1 dag per week thuis

Als loon ter sprake komt, wat stel ik dan best naar voor? (ik wil niets inleveren, ook al ga ik 1 dag minder werken. Maar dit moet bespreekbaar zijn want ze wouden tto max 4000 bruto gaan )

wat stel ik dan best voor? ook terug 3000 bruto voor 4/5 ?
zal dat dan ook netto 2000 zijn?

want geen idee hoe dat zit met bedrijfsvoorheffing als je 1 dag minder werkt per week.

Laatst bewerkt:
Is de job 4/5 of is het een 36uren week? (4x9 uren)
In het tweede geval spreken we nog steeds over een fulltime job.

Beter van hoog te starten bij je onderhandelingen dan te laag.
Als het lager is dan zal de werkgever heel snel toehappen en zeggen dat het goed is.
Afhankelijk van of je veel ervaring hebt of niet kan voor de job kan je meer of minder vragen.

Met veel ervaring kan je voor het max gaan van 4000, met wat minder zou ik toch starten op 3600.
Wel best voor jezelf een minimum vaststellen waar je niet onder gaat.
In jouw geval zou ik niet onder 3300 gaan omdat je vooruit wil graken en niet achteruit.

Is de job 4/5 of is het een 36uren week? (4x9 uren)
In het tweede geval spreken we nog steeds over een fulltime job.

wel ze vragen "liefst" fulltime, maar 4/5 is bespreekbaar. dus ik mik op 30 uur ongeveer, met 1 dag in de week thuis.
Beter van hoog te starten bij je onderhandelingen dan te laag.
Als het lager is dan zal de werkgever heel snel toehappen en zeggen dat het goed is.
Afhankelijk van of je veel ervaring hebt of niet kan voor de job kan je meer of minder vragen.
heb 11 jaar ervaring in soortgelijke sector. idd ik dacht ook om hoog te starten, want ik ben wel mijn bedrijfswagen kwijt.

dus ik redeneer: fine, ik wil dat verlies wel incalculeren, maar dan wil ik wel 1 dag per week thuis zijn in ruil hiervoor zonder loonsverlies.
(er is ook geen telewerk dus dat is ook spijtig). dus beide zaken gecombineerd zou ik zelfs nog iets extra willen hebben qua loon.
Met veel ervaring kan je voor het max gaan van 4000, met wat minder zou ik toch starten op 3600.
Wel best voor jezelf een minimum vaststellen waar je niet onder gaat.
In jouw geval zou ik niet onder 3300 gaan omdat je vooruit wil graken en niet achteruit.
In het ideale geval zou ik gewoon zeggen 3000 bruto is eigenlijk nog nét ok, maar gewoon nog minder uur, bv 26 of 28 uur per week.
maar dat durf ik nu ook niet op te gooien, aangezien de vacature echt wel liefst een full time vraagt, dus als ze 4/5 zouden toestaan, geven ze al toe. ik denk wel dat ze redelijk wat werk hebben.

voor mij is loon eigenlijk bijkomstig tegenover vrije tijd. maar ja, je moet ook wel ergens rekening houden met de vacature natuurlijk.

Als je fulltime wil doen kan je met gemak 4000 vragen gezien je ervaring. Dat compenseert het verlies van wagen en thuiswerk en heb je nog altijd meer dan waar je gestopt bent. Als je 4/5 wil doen zou ik opteren om te starten op 3600 en te onderhandelen om minstens 3300 te krijgen.

Als je fulltime wil doen kan je met gemak 4000 vragen gezien je ervaring. Dat compenseert het verlies van wagen en thuiswerk en heb je nog altijd meer dan waar je gestopt bent. Als je 4/5 wil doen zou ik opteren om te starten op 3600 en te onderhandelen om minstens 3300 te krijgen.
Klinkt goed.

al zie ik nu net wel dit staan: loon volgens de barema tussen 2.680 en 4.000 EUR afhankelijk van de reeds opgedane relevante ervaring.

Dus ik vermoed dat dit zoals bij de overheid is, en gewoon volgens een tabel kijken, en zien wat naast 11 jaar staat.
Dus echt onderhandelen zal daar niet in zitten vrees ik. Is in een team van 5 tal collega's, lijkt me ook vrij raar dat ik meer zou kunnen vragen dan een directe collega die er al een paar jaar zit.

als ik dan een werk ervaring tabel voor ogen heb tussen 1 jaar en 40 jaar, dan is 11 jaar ervaring natuurlijk niet zo heel veel.

puur wiskundig, als het recht evenredig zou zijn (verschil tussen hoogste en laagste loon is 1320 en delen door pakweg 40 jaar is dat slechts per jaar ervaring 33 euro per maand, per jaar ervaring, die er bij komt. in mijn geval dus 363 euro bij die 2680 .... das toch gene vette. das 3043 bruto voor full time).

zou natuurlijk al heel interessant zijn als ze het paritair comité hadden vermeld in de vacature, maar nee :S

Heb je nog andere werkervaring?

Vorig jaar een aanbod gekregen waarbij ze uiteindelijk veel meer gaven dan waar ik volgens barema op uitkwam, omdat ze al mijn ervaring wilde meenemen en niet enkel de echt relevante.

Klinkt goed.

al zie ik nu net wel dit staan: loon volgens de barema tussen 2.680 en 4.000 EUR afhankelijk van de reeds opgedane relevante ervaring.

Dus ik vermoed dat dit zoals bij de overheid is, en gewoon volgens een tabel kijken, en zien wat naast 11 jaar staat.
Dus echt onderhandelen zal daar niet in zitten vrees ik. Is in een team van 5 tal collega's, lijkt me ook vrij raar dat ik meer zou kunnen vragen dan een directe collega die er al een paar jaar zit.

als ik dan een werk ervaring tabel voor ogen heb tussen 1 jaar en 40 jaar, dan is 11 jaar ervaring natuurlijk niet zo heel veel.

puur wiskundig, als het recht evenredig zou zijn (verschil tussen hoogste en laagste loon is 1320 en delen door pakweg 40 jaar is dat slechts per jaar ervaring 33 euro per maand, per jaar ervaring, die er bij komt. in mijn geval dus 363 euro bij die 2680 .... das toch gene vette. das 3043 bruto voor full time).

zou natuurlijk al heel interessant zijn als ze het paritair comité hadden vermeld in de vacature, maar nee :S
Stijgt in veel gevallen wel snel in het begin met een serieus plateau na 10-15 jaar, en veel barema's gaan ook niet verder dan bv. 20-25 jaar ervaring waarbij het maximuloon dus bereikt is met 20 jaar ervaring.

Ze kunnen u ook altijd hoger inschalen bij de start.
Al blijft het afwachten in welke mate dat barema effectief van toepassing is. Kan ook gewoon richtinggevend zijn.

Probleem natuurlijk als je een bedrag stelt dan hang je daaraan vast. En ik weet dus ook niet in welke mate die 4k incl indexatie is of zonder indexatie.

ok thanks iedereen.

Wat ik mij eigenlijk ook af vraag is: stel je geeft uw ontslag, doet netjes uw opzeg.
ge start op een nieuwe job. maar vanaf dit jaar is de "proefperiode" terug, tis te zeggen, nieuwe werkgever kan u in de eerste (ik dacht 3 ? ) maanden ontslaan met 1 week opzeg. (wegens niet voldoen )

stel dat dit dan effectief gebeurt: uw nieuwe werkgever ontslaat u met slechts 2 gewerkte maanden en 1 week opzeg : 9 weken gewerkt.

ben je dan wel stempelgerechtigd? Want ik dacht altijd dat je daarvoor minimum 13 weken moest hebben gewerkt.
en RVA kan dan zeggen : "jamaar ge hebt maar 9 weken gewerkt, en uw job voordien telt niet want daar nam je zelf ontslag" ?

hoe zit dit juist? misschien iets voor @JPV

Ik zou een flexi-job willen doen. Op de VDAB site en die flexi job is het aanbod redelijk beperkt.

Heeft het zin om interims rechtstreeks te contacteren?

Anderzijds zou ik een lesopdracht willen aannemen naast mijn voltijdse functie. Maar dat is niet Flexi. Dat gaat dan waarschijnlijk fiscaal minder interessant zijn.

Ik zou een flexi-job willen doen. Op de VDAB site en die flexi job is het aanbod redelijk beperkt.

Anderzijds zou ik een lesopdracht willen aannemen naast mijn voltijdse functie. Maar dat is niet Flexi. Dat gaat dan waarschijnlijk fiscaal minder interessant zijn.
Dit soort initiatieven al eens bekeken?

Werk jij niet in de publieke sector? Je moet wel informeren over de spelregels intern. Bij sommige plaatsen moet je een cumul aanvragen voor alles (ook flexijobs,vrijwillgerswerk met kostenvergoeding,...)

Werk jij niet in de publieke sector? Je moet wel informeren over de spelregels intern. Bij sommige plaatsen moet je een cumul aanvragen voor alles (ook flexijobs,vrijwillgerswerk met kostenvergoeding,...)
Ik ga het zeker nakijken, maar er zijn nog collega's die dit doen.

ok thanks iedereen.

Wat ik mij eigenlijk ook af vraag is: stel je geeft uw ontslag, doet netjes uw opzeg.
ge start op een nieuwe job. maar vanaf dit jaar is de "proefperiode" terug, tis te zeggen, nieuwe werkgever kan u in de eerste (ik dacht 3 ? ) maanden ontslaan met 1 week opzeg. (wegens niet voldoen )

stel dat dit dan effectief gebeurt: uw nieuwe werkgever ontslaat u met slechts 2 gewerkte maanden en 1 week opzeg : 9 weken gewerkt.

ben je dan wel stempelgerechtigd? Want ik dacht altijd dat je daarvoor minimum 13 weken moest hebben gewerkt.
en RVA kan dan zeggen : "jamaar ge hebt maar 9 weken gewerkt, en uw job voordien telt niet want daar nam je zelf ontslag" ?

hoe zit dit juist? misschien iets voor @JPV

Hier staat er wat meer info daarover, ik zie nergens dat het recht op uitkering zou vervallen in jouw geval.

Over je loonvraag in de vorige post => het is een intercommunale en die volgen normaal gezien de barema's van de lokale overheid. Als je 11 ervaring relevant is en je gaat voor 4/5, nemen ze het cijfer naast "11" onder de correcte schaal (opleiding ed), om dan 80% van dat bedrag te betalen. Veel onderhandelen zal daar niet in zitten.

Terug
Bovenaan