De hopeloze zoektocht naar werk

Ik ken eigenlijk niet zo veel it’ers die er echt nog mee bezig zijn in hun privé hoor. En dat zijn zeker geen slechte it’ers.
8u per dag er mee bezig zijn is al intensief genoeg.
Tgoch, agree to disagree.

In de IT (ik spreek hier voor mijzelf over infrastructuur en netwerken) is buiten uw uren ermee bezig zijn iets wat je bijna verplicht moet doen als je vooruit wil.

Ik heb een HBO5 (BSO A2 voor de middenjury gedaan) en ik solliciteer voor een job via vlaanderen.be op C niveau. Ik ben uitgesloten om te solliciteren omwille van mijn diploma want ik heb geen ASO of TSO diploma.
De uitleg van de selectieverantwoordelijke:
"
Gezien de aard van de functie en het takenpakket is deze vacature op C-niveau. Dit betekent dat de vacature openstaat voor sollicitanten met een diploma secundair onderwijs.

De aanwervende entiteit heeft als specifieke deelnamevoorwaarde vastgesteld dat sollicitanten een diploma secundair onderwijs in de onderwijsrichting ASO of TSO moeten hebben. Kandidaten met een hoger diploma (graduaat/bachelor/master) of relevante werkervaring komen, ondanks dat hogere diploma of ervaring, niet in aanmerking als zij niet over het vereiste diploma secundair onderwijs beschikken volgens de gestelde voorwaarden.

"

De aanwervende entiteit heeft als specifieke deelnamevoorwaarde vastgesteld dat sollicitanten een diploma secundair onderwijs in de onderwijsrichting ASO of TSO moeten hebben. Kandidaten met een hoger diploma (graduaat/bachelor/master) of relevante werkervaring komen, ondanks dat hogere diploma of ervaring, niet in aanmerking als zij niet over het vereiste diploma secundair onderwijs beschikken volgens de gestelde voorwaarden.

Weten die mensen dat 1850 al bijna twee eeuwen geleden is?

Gesolliciteerd voor een aankoopfunctie. Vereisten "langetermijnrelatie uitbouwen, kost-baten afwegen, commerciële feeling hebben"
Ik doe nu key account management, dus ligt redelijk in lijn dacht ik.

5 minuten na mijn sollicitatie bericht teruggekregen dat ze iemand wouden met aankoopervaring.. dat kotjesdenken hangt me toch ook de keel uit. Zelfs geen belletje of gesprek, gewoon cv gezien en in de vuilbak. En dat in tijden van zogezegde krapte op de arbeidsmarkt :rolleyes:

Ik heb toch omgekeerde ervaring. Vorige week na 2e ronde "we gaan met andere kandidaverder wegens bladiebla". Gisteren telefoon "wil je toch niet nog eens langs komen want 'de vacature staat terug open'"... I guess you have many candidates...

Voor de rest word ik toch ook vaak uitgenodigd voor jobs die maar zeer partieel overlappen met mijn ervaring.

Ik heb toch omgekeerde ervaring. Vorige week na 2e ronde "we gaan met andere kandidaverder wegens bladiebla". Gisteren telefoon "wil je toch niet nog eens langs komen want 'de vacature staat terug open'"... I guess you have many candidates...

Voor de rest word ik toch ook vaak uitgenodigd voor jobs die maar zeer partieel overlappen met mijn ervaring.
Ja 't is dubbel, eens je voorbij HR raakt is het meestal wel cva, maar die eerste ronde is een beetje hit or miss 🤷‍♂️ Maar ik zie hier soms vacatures terugkomen die al 20+ weken openstaan waarbij ik me toch de vraag stel of het bedrijf niet gewoon te rigide is in wat ze zoeken.

Vlot het solliciteren wat @cege ?

Ik heb recent ook nog eens gesolliciteerd, gisteren was het tweede ronde op locatie. Ik had er wel een goed gevoel bij, kzou het spijtig vinden moest het op niks uitdraaien. Hope for the best, prepare for the worst :biglaugh:

Er is toch al lang geen krapte meer op de arbeidsmarkt? Collectieve sluitingen her en der, de interest rates van de centrale banken die omhoog zijn, ... kandidaten genoeg voor werkgevers om uit te kiezen.
Hangt sterk af van de locatie en de profielen. Je zou bv denken dat door de collectieve sluitingen er opeens arbeiders genoeg zijn maar in mijn regio alleszins is er nog altijd een groot tekort, sluitingen of niet. Die worden ook allemaal snel geabsorbeerd door andere bedrijven (zie bv de arbeiders van Van Hool)

Ja 't is dubbel, eens je voorbij HR raakt is het meestal wel cva, maar die eerste ronde is een beetje hit or miss 🤷‍♂️ Maar ik zie hier soms vacatures terugkomen die al 20+ weken openstaan waarbij ik me toch de vraag stel of het bedrijf niet gewoon te rigide is in wat ze zoeken.

Ik heb vorige week wel volgende vraag gekregen: "welke van onze values sluit het best en het minst aan bij je". (Ik had due values niet opgezocht).

Je ziet die CEO 10M per jaar verdienen, het is een publiek bedrijf, er zijn 80 vacatures open.

Jullie willen volk, ik wil een job. Al dat fuzzy wuzzy gedoe van HR

Vlot het solliciteren wat @cege ?

Ik heb recent ook nog eens gesolliciteerd, gisteren was het tweede ronde op locatie. Ik had er wel een goed gevoel bij, kzou het spijtig vinden moest het op niks uitdraaien. Hope for the best, prepare for the worst :biglaugh:

Hangt sterk af van de locatie en de profielen. Je zou bv denken dat door de collectieve sluitingen er opeens arbeiders genoeg zijn maar in mijn regio alleszins is er nog altijd een groot tekort, sluitingen of niet. Die worden ook allemaal snel geabsorbeerd door andere bedrijven (zie bv de arbeiders van Van Hool)
Verrassend vlot.

Bijna alle serieuze applicaties (ik doe er soms bij flutbedrijven om te oefenen/waarde te testen en dan weinig effort in cv/motivatiebrief) word ik uitgenodigd.

Zit bij 2 in 3e ronde al en 2 andere in 2e ronde. Al 1 concreet contract voorstel wat min of meer in lijn ligt met huidige loon.

Maar heb nog altijd geen effectieve ontslag datum, dus dat compliceert de zaken een beetje.

Ik voel toch, vooral bij de iets minder gekende bedrijven, heel wat krapte en bijna hopeloosheid bij de aanwervingen. 1 2 3 4 5d on site, you choose. Auto/mobile budget you choose. Stock/loon/comissie, you choose.

Er is toch al lang geen krapte meer op de arbeidsmarkt? Collectieve sluitingen her en der, de interest rates van de centrale banken die omhoog zijn, ... kandidaten genoeg voor werkgevers om uit te kiezen.
Mijn regio (Oost-Vlaanderen) smeken ze nog steeds om mensen, al speelt dat voor een commerciële rol wel minder natuurlijk. 't is gewoon dat ik graag een switch zou maken van sector of functie om alle opties open te houden naar later die het wat moeilijker maakt. Als ik binnen de sector terug hetzelfde wil ben ik morgen terug aan het werk 🤷‍♂️
Maar aangezien ik toch mijn vergoeding deels heb meegekregen bij ontslag nemen (onderling overleg) ben ik nu rustig aan het rondkijken naar iets waar ik echt naartoe wil ipv gewoon iets te nemen. 't is gewoon door het ervaren van dat heel binair kijken naar een CV dat ik nu graag de switch wil maken, later wordt het alleen maar moeilijker denk ik.
En da's voor iemand van 33, je zou denken dat dat nog niet te oud is :p Maar soit, valt wel iets uit de bus.

Mijn zoektocht naar een job gaat verder 😀

Midden augustus toevallig op een job gebotst (LinkedIn) binnen mijn huidige firma (multinational).
Niet direct in lijn met mijn laatste jobs, maar wel de richting die ik zou willen ingaan / wil in groeien.

Eerste gedacht: raar dat de job extern open staat, het lijkt me een job waar veel collega's in geïnteresseerd in zouden kunnen zijn.
Binnen de week eerste gesprekje met HR en informeel met de betrokken projectleider. Conclusie: dringend.
Twee weken later (nu maandag): ah ja, sollicitatie afgewezen, te hoge loonschaal
(ik ken een beetje de verdeling van loonschalen en lonen - ik ben zeker geen hoogvlieger)

Dan toch nog even gepolst bij HR, heb eerst moeten op mail zetten dat ik bereid ben in loonschaal te zakken. (ik zit nog ruim onder de spil van mijn loonschaal, is dus niet direct een probleem)
En nu is het plots terug dringend.

Heb ik mezelf nu in de voet geschoten?

Ja. Ik zou nooit zakken. Je kan altijd zeggen dat je bereid bent om enkele jaren geen opslag te krijgen (kans is groot dat er 2y later manager is die het niet weet :laugh:)

Mijn zoektocht naar een job gaat verder 😀

Midden augustus toevallig op een job gebotst (LinkedIn) binnen mijn huidige firma (multinational).
Niet direct in lijn met mijn laatste jobs, maar wel de richting die ik zou willen ingaan / wil in groeien.

Eerste gedacht: raar dat de job extern open staat, het lijkt me een job waar veel collega's in geïnteresseerd in zouden kunnen zijn.
Binnen de week eerste gesprekje met HR en informeel met de betrokken projectleider. Conclusie: dringend.
Twee weken later (nu maandag): ah ja, sollicitatie afgewezen, te hoge loonschaal
(ik ken een beetje de verdeling van loonschalen en lonen - ik ben zeker geen hoogvlieger)

Dan toch nog even gepolst bij HR, heb eerst moeten op mail zetten dat ik bereid ben in loonschaal te zakken. (ik zit nog ruim onder de spil van mijn loonschaal, is dus niet direct een probleem)
En nu is het plots terug dringend.

Heb ik mezelf nu in de voet geschoten?
Tja geld is natuurlijk niet alles

Niet ondenkbaar dat men iemand met een zeker niveau en ervaring binnen een multinational ook geschikt acht voor een heel andere functie - of zie ik dat verkeerd? Is dat iets dat je zelf zou overwegen? Welk type jobs hebben ze dan in gedachten?

Niet ondenkbaar dat men iemand met een zeker niveau en ervaring binnen een multinational ook geschikt acht voor een heel andere functie - of zie ik dat verkeerd? Is dat iets dat je zelf zou overwegen? Welk type jobs hebben ze dan in gedachten?

Ik wed momenteel op 3 paarden:

1) Life science sector, maar niet de niche die ik in zat, multinationals die mijn profiel kunnen gebruiken. Veel "business analyst" achtige dingen. Processen streamlinen, costen cutten, efficientie oefeningen doen, systemen integreren/implementere - maar langs de project mgmt kant. Het is altijd wel in de life science sector, maar die is natuurlijk heel breed. Het is niet dat ik plots verkoper van sjakossen ga worden.
2) Startups die hier en daar wat multi-national structuur kunnen gebruiken en wat politiek kunnen pushen bij grote klanten. Dat kan alle sectoren zijn, zolang het hier in de buurt is en work-life balance superior is
3) Life science sector in mijn niche. Daar kan ik niet picky zijn en is het sales, support, ... (R&D jobs lijken er niet te zijn momenteel in Belgie).

In mijn niche heb ik een offer van 8800/mo+auto en een ander van 10000/mo zonder auto. Maar die zijn eigenlijk niet zo leuk en pijnlijk voor de work life balance en redelijk vlak qua carriere toekomst perspectief (weer US multinationals met kleine BE footprint, dus weinig promotiekansen of horizontale migratie kansen). Dus wacht nog op andere voorstellen. Heb eigenlijk wel zin om eens iets anders te gaan doen ook al komt dat met 1000 of 2000 euro per maand minder. Als ik mijn werk goed doe, ga ik wel weer naar mijn oude loon evolueren.

Lijkt heel divers, maar het checkt telkens 2-3 van de 4 boxen van mijn huidige job (loon, inhoud, sector, work life). Can't be too picky. Heb die collega's die absoluut 4/4 willen en dan klagen dat 'er niks is, maar echt niks'... Tja...

Hetzelfde. Tenzij ik ontslagen word als 50+'er over enkele decennia.

Ik denk altijd mee met de andere kant. "Ik sta open voor minder bruto maar een netto vergoeding/signing bonus/stock plan/retentie package/xxx". Dat zijn allemaal dingen die niet in het budget van de hiring mgr terecht komen normaal gezien, dus in principe is die emmer met geld redelijk eindeloos.

Heb eergisteren voorstel gehad van beetje minder bruto tgo nu maar wel 15k stock signing bonus (met retentie scheme), 50% topup op eerste 3 lonen als retainer (wat uiteindelijk nog eens >10k signing bonus is) en mobi plan van >1000 / mnd.

Een ander voorstel (not niet 100% concreet) was 1000-2000/mo minder maar wel bonussen tot 33% van jaarloon. Dus als je je best doet, dukke kassa.

Aleja, je kunt packages nooit vergelijken. Je weet niet wat de stock zal doen, je weet niet wat de bonussen gaan zijn, je weet niet wat de markt gaat doen etc.

Maar sommige pipo bedrijven komen met voorstellen af die minder dan de helft zijn van mijn huidige loon. Beetje serieus blijven ...

@cege : speelt het (bijna) financieel onafhankelijk zijn mee in de keuze die je zal maken?

Ja

Ik heb mijn sociaal passief gecasht nu met de ontslag ronde (en mijn openstaande retention stocks). Dat was emotioneel altijd een lastige. Ontslag pakken en 200-300k laten liggen, dat kreeg ik niet over mijn hart. Zelfs in mijn situatie is dat meer dan een serieuze drop in the ocean.

Ik heb een getal in mijn hoofd dat ik minimum wil verdienen (6000/mo). It's not about the money, maar het is een bedrag dat je voor serieuze mensen in een serieuze job geeft. Iemand met 2000-3000 per maand in life science zal nooit veel autonomie of verantwoordelijkheid krijgen. Maar of dat nu 6 7 8 9 10k is, I don't care. Al zal ik dat nie zeggen aan de recruiter. Ik geef mijn huidige package en zeg dat ze een voorstel moeten doen en dan zien we wel.

Terug
Bovenaan