De hopeloze zoektocht naar werk

Ik zou gewoon op allemaal inzetten en inschrijven. Allez toch degenen die ik interessant vond. Om dan in het gesprek ook een uitleg klaar te hebben wat er mij juist aantrok in die functie of mij leek interessant te zijn en mij over de drempel heeft getrokken om in te schrijven.

Natuurlijk wel zorgen dat in uw uitleg er niets staat wat tegenstrijdig is met de andere.
Uiteindelijk weten ze ook niet of je u ergens anders in de niet overheidssector hebt ingeschreven.

Indien je echter niet kan uitleggen over wat u aantrok in de functie behalve het is overheid. Dan gaat de recruiter die gedachte wel krijgen.

PS: probeer gedaan te krijgen dat de functie die u het minste aantrekt dat je daar eerst de selectiegesprekken van kan inplannen zodanig dat je in functie van de vraagwijze u beter kan voorbereiden op degene die je echt wel graag ziet zitten. Mij heeft dat toen het meeste geholpen.

Binnen een stadsdienst zijn er verschillende vacatures vrijgekomen voor verschillende functies, al verschillen ze niet super hard, en daarom "allemaal" wel interessant. Is het zinvol om op ze allemaal te solliciteren? Mijn perceptie van overheids HR is dat het sowieso vrij star is met hun "rankings" en quasi binair denken over vereisten, dus misschien wel zinvol om op meerdere te solliciteren om toch ergens bovenaan te eindigen?

Als ik zelf aan de andere kant zou zitten, zou ik misschien denken dat die persoon gewoon voor de overheid wil werken ongeacht wat, dus ik twijfel.

Advies?

Ja, ik zou mij ook op op meerdere inschrijven zoals renegade.

1) doodnormale strategie. Meerdere keren spelen is hogere kans om te winnen. De andere kant van de tafel weet dat ook.

2) Ze gaan er wel om vragen maar je motivatie moet wel blijken waarom die functies je interesseren zonder tegenstrijdig te zijn. Je zal wel altijd de vraag krijgen "wat interesseer je het meest van alles waar je aan mee doet?" Natuurlijk niet tijdens ieder interview van antwoord veranderen :p.

Binnen een stadsdienst zijn er verschillende vacatures vrijgekomen voor verschillende functies, al verschillen ze niet super hard, en daarom "allemaal" wel interessant. Is het zinvol om op ze allemaal te solliciteren? Mijn perceptie van overheids HR is dat het sowieso vrij star is met hun "rankings" en quasi binair denken over vereisten, dus misschien wel zinvol om op meerdere te solliciteren om toch ergens bovenaan te eindigen?

Als ik zelf aan de andere kant zou zitten, zou ik misschien denken dat die persoon gewoon voor de overheid wil werken ongeacht wat, dus ik twijfel.

Advies?
Als het binnen 1 stadsdienst is, kan je ook altijd vermelden waarvoor voor je die stad hebt gekozen om er te werken, je kan dan het solliciteren op verschillende functies gaan herkaderen dat je echt gemotiveerd bent om voor die stad te werken

Vandaag assessment bij Hudson voor een nieuwe functie, wat een gezeik is me dat.

Een oude uitgebluste vrouw als consultant voor wie lachen of vriendelijk zijn de grootste opgave ter wereld was.
Dan een interview (wel interessant)
Dan nog een interview (onduidelijk)
Dan cijfertesten
Dan abstracte testen

En dan opt einde wat verwonderd als ge zegt dat het een intensieve dag was :unsure:

Ook ambetant dat ge quasi nul feedback krijgt op het einde. Je zit daar uiteindelijk een ganse dag, het is wel zo beleefd om toch een beetje na te kaarten imo.
Maar nee, "het resultaat wordt doorgestuurd naar het bedrijf, zij zullen contact met u opnemen".

Ik vond er niets aan in elk geval, vraag me ook oprecht af wat de meerwaarde is op sommige vlakken. Soit, benieuwd naar wat eruit gaat komen iig.

Op mijn laatste assessment gewoon zelf gezegd van:” die laatste opdracht ga ik niet doen, geen meerwaarde”.

Die assessor gaf me nog gelijk ook.

Ben nu wat op de website van VDAB aan't kijken voor een opleiding binnen IT.
Zoveel opleidingen en allemaal wat chinees voor mij, met wat ben je het meest tegenwoordig?

Ik weet dat ik wellicht een interesse moet hebben om eraan te beginnen, maar zie even door de bomen het bos niet meer.

Zoveel opleidingen en allemaal wat chinees voor mij, met wat ben je het meest tegenwoordig?

Ik weet dat ik wellicht een interesse moet hebben om eraan te beginnen, maar zie even door de bomen het bos niet meer.
Waarom kijk je voor een opleiding "binnen IT"?

Ok. Maar dat beantwoord mijn vraag niet
Uw vraag is ook wel vrij open, er is een groot verschil tussen pakweg een software developer en een netwerk engineer. Of tussen een support medewerker en een systeembeheerder.

Dus je gaat jezelf eerst de vragen stellen welk aspect je interessant vindt. Wil je mensen helpen, ben je gewoon graag met pc’s bezig, wil je programma’s maken, etc.

Maar als ik dan ” Ik weet dat ik wellicht een interesse moet hebben om eraan te beginnen, maar zie even door de bomen het bos niet meer.” lees krijg ik de indruk dat je eigenlijk niet echt interesse hebt in IT?

IT moet je beetje bezien als noemer zoals 'medische' of 'chemische' sector. daar heb je ook van laborant tot verpleger tot chirurg.
zomaar zeggen 'ik wil iets doen in IT, is zeggen: ik wil iets doen in de medische sector. maar dat is ook breed qua mogelijkheden.

IT is een sector/domein, geen job. Je kan vanalles doen in IT met weinig/andere IT-kennis. E.g. support, tester, analyst, project manager, etc. etc.
Je kan dat gaan doen in IT-bedrijven maar ook in IT-departement van eender welk bedrijf.

Vraag is vooral, wat interesseert u en waar zijt ge goed in?

Met wat ben je het meest van die opleidingen als je niets van IT kent? Ik zou zeggen systeem en netwerkbeheerder voor de infra kant, en full stack dev ofzo voor de development kant? Je moet sowieso eerst een goede basis leggen en van daaruit verder gaan.
Een security opleiding doen zonder infra kennis lijkt me niet ideaal bvb.

Als het allemaal Chinees is begin je beter aan de basis hoor, of zou ik het zelfs niet doen. IT is geen sector waar je leer uit een boek of opleiding en je bent klaar. Je moet elke dag met IT bij zijn en elke dag bijleren. Ik werk nu in IT sinds een dik jaar maar heb een rugzak van 30 jaar privé-ervaring EN een opleiding (gelijkgesteld aan A2). Als je die rugzak van privé-ervaring niet hebt sta je eigenlijk nergens, zelfs met een opleiding imo.
Mijn privé-ervaring is meer waard dan mijn opleiding, naar mijn eigen ervaring.

Als het allemaal Chinees is begin je beter aan de basis hoor, of zou ik het zelfs niet doen. IT is geen sector waar je leer uit een boek of opleiding en je bent klaar. Je moet elke dag met IT bij zijn en elke dag bijleren. Ik werk nu in IT sinds een dik jaar maar heb een rugzak van 30 jaar privé-ervaring EN een opleiding (gelijkgesteld aan A2). Als je die rugzak van privé-ervaring niet hebt sta je eigenlijk nergens, zelfs met een opleiding imo.
Mijn privé-ervaring is meer waard dan mijn opleiding, naar mijn eigen ervaring.
Ik ken eigenlijk niet zo veel it’ers die er echt nog mee bezig zijn in hun privé hoor. En dat zijn zeker geen slechte it’ers.
8u per dag er mee bezig zijn is al intensief genoeg.

Ik ken eigenlijk niet zo veel it’ers die er echt nog mee bezig zijn in hun privé hoor. En dat zijn zeker geen slechte it’ers.
Dat kan idd, maar als je een vacature ziet en alles is Chinees, dan lijkt de curve mij toch iets té stijl.

Dat kan idd, maar als je een vacature ziet en alles is Chinees, dan lijkt de curve mij toch iets té stijl.
Bwa, tis maar hoe je het bekijkt. Lijkt me sterk dat iedereen die aan het begin van een IT opleiding staat in het avondonderwijs of bij VDAB een willekeurige IT vacature leest en dan zo kan zeggen "ahja deze vacature is duidelijk om data pipelines klaar te stomen met technologie x, y, z om dashboards te bouwen in PowerBI/Tableau"

Ik denk dat hij met die privé-ervaring vooral bedoelt dat mensen die thuis vroeger/nu er ook wat mee bezig zijn niet uit de lucht komen vallen als hen gevraagd wordt een bepaald IP te pingen bij wijze van spreken. Of zelf wat onderzoek doet om problemen uit te zoeken, zelf zijn AP's in huis plaatst om een mesh netwerk te maken. Daarom niet alles perfect beheren maar er wel van gehoord worden.

Terug
Bovenaan