De hopeloze zoektocht naar werk

Dat kan ook natuurlijk. Aangetekend hoeft niet, moet gewoon worden afgetekend door een directielid. Het komt gewoon wat stuntelig over.
Tja, je kan ook "toevallig" pas vandaag gehoord hebben dat je de job hebt he. 😇 Dan is het logischer, als je dan toch al een gesprek had gepland, dat je dat persoonlijk eerst wil zeggen.

Vraagje voor de kenners, @JPV misschien?

Ik teken morgen mijn contract bij mijn nieuwe werkgever. Nu is het zo dat ik 12 weken opzeg moet doen. Ik ben de laatste twee weken van juli met verlof. Indien ik deze week mijn ontslag geef, eindigt mijn opzeg de derde week van juli. Kan ik in mijn ontslagbrief deze week vermelden dat mijn opzeg pas op 9 mei start ipv op 2 mei (aanstaande maandag)? Of is dat ALTIJD wettelijk de maandag eropvolgend?

Het is lastig omdat ik een afspraak met de directie heb deze week, en het wat stuntelig overkomt indien ik deze dien te herzetten gewoon om m'n ontslag een week later in te dienen :D.
Wanneer is je afspraak met de directie en wil je dat ze het wel of niet weten?

Wanneer is je afspraak met de directie en wil je dat ze het wel of niet weten?
Heb een afspraak donderdag gevraagd met het idee mijn opzeg te geven. Ze weten nog niet waarom. Maar nu bemerk ik pas dat ik de laatste twee weken van juli met verlof ben en als ik mijn ontslag deze week geef mijn opzeg een week te vroeg stopt. Vandaar mijn vraag: kan ik in mijn ontslagbrief deze week zetten dat mijn opzeg niet aanstaande maandag start maar de maandag erop? Of stel ik mijn afspraak best gewoon uit?

Heb een afspraak donderdag gevraagd met het idee mijn opzeg te geven. Ze weten nog niet waarom. Maar nu bemerk ik pas dat ik de laatste twee weken van juli met verlof ben en als ik mijn ontslag deze week geef mijn opzeg een week te vroeg stopt. Vandaar mijn vraag: kan ik in mijn ontslagbrief deze week zetten dat mijn opzeg niet aanstaande maandag start maar de maandag erop? Of stel ik mijn afspraak best gewoon uit?
Als je donderdag je ontslagbrief aangetekend opstuurt, begint je opzeg op 9 mei.

Maar waarom zou het op zich een probleem zijn als je opzeg eindigt tijdens je verlof? Het is de datum van je nieuw contract die bepaalt wanneer je daar gaat werken, he. 1 week zonder contract is geen issue

Als je donderdag je ontslagbrief aangetekend opstuurt, begint je opzeg op 9 mei.

Maar waarom zou het op zich een probleem zijn als je opzeg eindigt tijdens je verlof? Het is de datum van je nieuw contract die bepaalt wanneer je daar gaat werken, he. 1 week zonder contract is geen issue
Maar dan val ik toch een week zonder loon?

Uw uiteindelijke vertrekdatum moet ook niet perse gelijk zijn aan de datum dat je opzegtermijn eindigt.
Neem gerust een 2e versie van de brief mee waar je de datum zelf bepaalt en indien ze akkoord zijn is dit ineens in orde.

Mij was wel aangeraden om de eind- en startdatum te laten aansluiten ivm hospitalisatieverzekering. Normaal geen issue, maar ook een kleine moeite om dat te doen natuurlijk.

Je vakantiegeld (enkel en dubbel) wordt uitbetaald bij uitdiensttreding, dus maakt geen verschil in jouw geval

Uw uiteindelijke vertrekdatum moet ook niet perse gelijk zijn aan de datum dat je opzegtermijn eindigt.
Neem gerust een 2e versie van de brief mee waar je de datum zelf bepaalt en indien ze akkoord zijn is dit ineens in orde.

Mij was wel aangeraden om de eind- en startdatum te laten aansluiten ivm hospitalisatieverzekering. Normaal geen issue, maar ook een kleine moeite om dat te doen natuurlijk.

Bedankt beide. Mij ging het voornamelijk om het feit dat ik dan een week loon 'mis' (geen vakantiegeld), omdat ik de laatste week juli zonder werkgever zit. Terwijl wanneer ik mijn opzeg volgende week geef, deze mooi aansluit op mijn nieuwe job begin augustus, en mijn oude werkgever mijn laatste week (verlof) nog mee betaalt eigenlijk.

Bedankt beide. Mij ging het voornamelijk om het feit dat ik dan een week loon 'mis' (geen vakantiegeld), omdat ik de laatste week juli zonder werkgever zit. Terwijl wanneer ik mijn opzeg volgende week geef, deze mooi aansluit op mijn nieuwe job begin augustus, en mijn oude werkgever mijn laatste week (verlof) nog mee betaalt eigenlijk.
Je schrijft het mss anders, maar je beseft toch wel dat de werkgever die week sowieso betaalt?

En voor alle duidelijkheid: je opzegbrief moet je aangetekend versturen tussen morgen en volgende week woensdag (beide dagen inclusief) om die op 9 mei te laten ingaan. Donderdag 5 mei versturen is te laat.

Zit met een vervelend maar waarschijnlijk niet zo'n uitzonderlijk probleem:

Ik werk in een groot Belgisch bedrijf >10.000 werknemers, mijn department telt op dit moment 20 werknemers. De laatste 5 jaar door niet aanwerven, pensioenen, vertrekken zijn er 15 afgevloeid, we waren dus met 35.

6 maanden geleden had ik aangegeven misschien te willen vertrekken. Mijn baas heeft me toen wat kunnen ompraten, 6 maanden later heb ik nog steeds hetzelfde gevoel. Mijn 2 dichtste collega's vertrekken respectievelijk in september en november. Nu heb ik totaal onverwacht intern een vacature gezien die me ligt, is het ethisch oke om er gewoon voor te gaan. Het is vooral lastig omdat het intern is en ik mijn collegas ook niet in de steek wil laten.

6 maanden geleden had ik aangegeven misschien te willen vertrekken. Mijn baas heeft me toen wat kunnen ompraten, 6 maanden later heb ik nog steeds hetzelfde gevoel.
Nu heb ik totaal onverwacht intern een vacature gezien die me ligt, is het ethisch oke om er gewoon voor te gaan. Het is vooral lastig omdat het intern is en ik mijn collegas ook niet in de steek wil laten.
Als jij toen effectief aangegeven hebt dat die onderbezetting een punt van aandacht is, dan zou ik daar niet wakker van liggen. Dat is niet jouw probleem. En uw collega's zullen/moeten dat dan wel begrijpen, aangezien ze in hetzelfde schuitje zitten.

En bij zo'n groot bedrijf zullen er wellicht officiële richtlijnen zijn wat betreft interne mobiliteit? Bij ons wordt dat eigenlijk wel aangemoedigd, wel wordt er verwacht dat je minstens 3 jaar in een positie blijft voor je verder kijkt.

Ik heb soms echt mijn vragen bij onze media kanalen.

2 weken geleden hoorde ik nog op de radio in het ochtend nieuws van 8 uur "Belgen zijn bij de laagste cijfers van Europeanen die van werk veranderen. We blijven in onze comfort zone".

vandaag lees ik :
quasi het tegenovergestelde....

Ik heb soms echt mijn vragen bij onze media kanalen.

2 weken geleden hoorde ik nog op de radio in het ochtend nieuws van 8 uur "Belgen zijn bij de laagste cijfers van Europeanen die van werk veranderen. We blijven in onze comfort zone".

vandaag lees ik :
quasi het tegenovergestelde....
Die 2 sluiten elkaar dan ook niet uit.

Naar Europese normen veranderen we als een van de minste, naar Belgische normen steeds meer en meer.

Zit met een vervelend maar waarschijnlijk niet zo'n uitzonderlijk probleem:

Ik werk in een groot Belgisch bedrijf >10.000 werknemers, mijn department telt op dit moment 20 werknemers. De laatste 5 jaar door niet aanwerven, pensioenen, vertrekken zijn er 15 afgevloeid, we waren dus met 35.

6 maanden geleden had ik aangegeven misschien te willen vertrekken. Mijn baas heeft me toen wat kunnen ompraten, 6 maanden later heb ik nog steeds hetzelfde gevoel. Mijn 2 dichtste collega's vertrekken respectievelijk in september en november. Nu heb ik totaal onverwacht intern een vacature gezien die me ligt, is het ethisch oke om er gewoon voor te gaan. Het is vooral lastig omdat het intern is en ik mijn collegas ook niet in de steek wil laten.
Kent je héél grote baas je bij naam? Dan is hij 2 seconden nadat hij héél misschien je ontslagbrief zal tekenen, je naam alweer vergeten. Je collega's gaan er iets langer over doen, maar je bent echt niet onmisbaar daar. Als je team door niet-aanwerven bewust gereduceerd wordt, dan ben jij daar niet schuldig voor en hoef je je ook niet in te houden om je eigen carriere te bepalen.

Mijn beste vriend is op zoek naar ander werk. Hij heeft de afgelopen 9 jaar in een productieomgeving gewerkt.

Hij heeft een A2 diploma in een handelrichting. (TSO)

Nu is hij op zoek naar een administratieve dagjob.
Alleen kan hij in zijn motivatiebrief niet refereren naar eerdere ervaringen waardoor het maar een schamel briefje is.

Dus vroeg hij mij om raad, maar aangezien ik nog altijd bij mijn eerste WG zit heb ik amper tips voor hem. :p

Mijn beste vriend is op zoek naar ander werk. Hij heeft de afgelopen 9 jaar in een productieomgeving gewerkt.

Hij heeft een A2 diploma in een handelrichting. (TSO)

Nu is hij op zoek naar een administratieve dagjob.
Alleen kan hij in zijn motivatiebrief niet refereren naar eerdere ervaringen waardoor het maar een schamel briefje is.

Dus vroeg hij mij om raad, maar aangezien ik nog altijd bij mijn eerste WG zit heb ik amper tips voor hem. :p
Heeft hij enige administratieve ervaring opgebouwd in zijn huidige job?

Mijn vriendin werkt in een electrozaak en zocht ook iets volledig administratief, in haar motivatiebrief heeft ze aangegeven dat ze door haar ervaring met oa klachtenverwerking opmerkte dat ze steeds meer interesse had in administratieve taken maar dat die in haar bestaande job niet konden uitbreiden waardoor ze nu op zoek was naar iets nieuws. Ondertussen heeft ze een nieuwe job gevonden :)

Begin alsmaar meer te denken dat ik de verkeerde opleiding gekozen heb een tijd geleden. Heb PC/Netwerktechnieker gevolgd en wel geslaagd maar onverwacht vond ik dat nu toch niet super interessant. Paar maand als medewerker computer- en netwerkbeheer gewerkt en nu weer op zoek naar een nieuwe job wegens einde contract, maar ik slaag er niet echt in iets te vinden dat mij bevalt. Oftewel is de werkgever maar bleh, oftewel zijn hun eisen onredelijk, oftewel word ik niet geschikt bevonden/sta ik ergens te laag op de lijst van geslaagden. Daar bovenop hoor je wel regelmatig van mensen die helpdesk doen (functie waar ik atm naar op zoek ben) dat het vaak toch maar miserabel werk is.

Had ik de tijd kunnen terugdraaien had ik precies beter een opleiding full stack dev gevolgd. Heeft iemand al 2 opleidingen redelijk kort na elkaar gevolgd?

Begin alsmaar meer te denken dat ik de verkeerde opleiding gekozen heb een tijd geleden. Heb PC/Netwerktechnieker gevolgd en wel geslaagd maar onverwacht vond ik dat nu toch niet super interessant. Paar maand als medewerker computer- en netwerkbeheer gewerkt en nu weer op zoek naar een nieuwe job wegens einde contract, maar ik slaag er niet echt in iets te vinden dat mij bevalt. Oftewel is de werkgever maar bleh, oftewel zijn hun eisen onredelijk, oftewel word ik niet geschikt bevonden/sta ik ergens te laag op de lijst van geslaagden. Daar bovenop hoor je wel regelmatig van mensen die helpdesk doen (functie waar ik atm naar op zoek ben) dat het vaak toch maar miserabel werk is.

Had ik de tijd kunnen terugdraaien had ik precies beter een opleiding full stack dev gevolgd. Heeft iemand al 2 opleidingen redelijk kort na elkaar gevolgd?
Ik werk momenteel als freelancer voor een Antwerps IT-bedrijf die binnenkort een eigen (betaalde!) opleiding voor Data Engineer gaan lanceren.
Misschien een piste?
Track van een jaar ongeveer (2x 6 maanden) en dus betaald, met uiteraard een voorwaarde dat je naderhand x tijd nog blijft werken voor het bedrijf. Details worden momenteel nog uitgewerkt.

Zie hier wel potentieel in. Zag dat DPG Media iets soortgelijk ging doen, ook voor Data Engineering, maar weliswaar niet betaald.

Ik werk momenteel als freelancer voor een Antwerps IT-bedrijf die binnenkort een eigen (betaalde!) opleiding voor Data Engineer gaan lanceren.
Misschien een piste?
Track van een jaar ongeveer (2x 6 maanden) en dus betaald, met uiteraard een voorwaarde dat je naderhand x tijd nog blijft werken voor het bedrijf. Details worden momenteel nog uitgewerkt.

Zie hier wel potentieel in. Zag dat DPG Media iets soortgelijk ging doen, ook voor Data Engineering, maar weliswaar niet betaald.
Wanneer willen jullie hier min of meer met starten? Ik heb hier interesse in. Momenteel werk ik als "data engineer", maar dan op beginner niveau(Excel, Access en programmeren in VBA). Een professionele inwerkperiode zou geweldig zijn.

Wanneer willen jullie hier min of meer met starten? Ik heb hier interesse in. Momenteel werk ik als "data engineer", maar dan op beginner niveau(Excel, Access en programmeren in VBA). Een professionele inwerkperiode zou geweldig zijn.
Opstart is voorzien in oktober. Stuur me gerust een PB, dan bezorg ik je de informatie die ik al kan doorsturen voorlopig. Alles wordt momenteel verder uitgewerkt met een dedicated website e.d. (zou eind augustus allemaal rond moeten zijn).

Terug
Bovenaan